LUKÁCS PÁL EMLÉKÉRE
Budapest, 1919. április 27. – Budapest, 1981.
május 22.
Brácsaművész,
hegedű- és énektanár, tanszékvezető, rektorhelyettes. 1934–43-ig a
Zeneakadémia hegedű szakán Koncz János és Waldbauer Imre, ének tanszakán
Walter Margit és Molnár Imre tanítványaként végezte tanulmányait. 1946-tól a
Zeneakadémia tanára, kezdetben éneket tanított, majd 1947-től a brácsa
főtanszak vezetője lett. 1948-ban elnyerte a Genfi Nemzetközi
Brácsaverseny II. díját. 1972-től rektorhelyettes, 1975-től ének
tanszékvezető. Már 1936-tól játszott az Operaház zenekarában, aminek
1947–1976-ig szólóbrácsása lett.
Szólistaként és
kamaramuzsikusként hangversenyezett itthon és külföldön. Vendégszerepelt többek
között a Bécsi Zenei Hetek, a Prágai Tavasz és a Velencei Biennálé
előadásain.
„Már-már boszorkányos
az, amit ő alig egy arasznyi vonóhosszúságon véghez tud vinni: olyan
bonyolult figurációkat, amelyekről azt hinné az
ember, hogy nagy erőfeszítés nélkül nem végbevihető.
S íme, leheletszerűen suhannak bele ezek is a
levegőbe. Úgy hegedül, mint amikor a gyermek karikázik, azzal a kedvvel,
könnyűséggel és mulatsággal. A német ezt úgy nevezi: Spielfreudigkeit" – írta
beszámolójában egy hangversenyéről Füst Milán.
1964 és 1978 között
mesterkurzusokat tartott a Weimari Nemzetközi Zenei
Szemlén. A Magyar Zeneművészek Szövetsége elnökségi tagjává választották,
rendszeresen részt vett hazai és nemzetközi versenyek zsűrijében.
Új magyar
brácsaművek írására ösztönözte kortársait, külföldi és magyar
zeneszerzők komponáltak számára.
„Bartók, Walton,
Dávid Gyula, Kadosa Pál, Stamitz, Christian Bach
brácsaversenyeinek nagyszerű előadásaira emlékszem. Nem volt
könnyű őt kísérni. Romantikus alkatú művész volt, a romantika
túlzásaitól nem volt mentes a játéka, de a természeti jelenségekhez hasonlóan,
ezek a túlzások is szervesen az egyéniségéből fakadtak. … tisztában volt
az élet és halál tragikus paradoxonjával, nem voltak illúziói a létről,
tudta, hogy hiúság, és hiúságok hiúsága minden ambíció, hogy végül is minden
szétszóródik a közömbös végtelenségben, de amikor tanított, tele volt
derűvel, az élet szeretetét, a szépségben való hitet, az optimizmust
árasztotta magából" – emlékezett rá Erdélyi Miklós karmester, aki
Füst Milánéhoz hasonlította tanári lobogását.
Zenepedagógiai
előadásokat tartott, cikkeket írt, közreadóként tevékenykedett.
Fekvésváltó gyakorlatok
mélyhegedűre, felső fokon című munkája 1960-ban jelent
meg. Hat egyéni hanglemezfelvétel őrzi játékát.
Munkásságát Érdemes- és
Kiváló művész díjjal, 1965-ben Kossuth-díjjal jutalmazták.
Csanda Mária
Konzert für Bratsche in D-dur II. Adagio (5:00)
Konzert für Bratsche in D-dur III. Rondo. Allegro non troppo (3:51)