PETRŐCZI ÉVA ÍRÁSAI
I.
Egy iratrendezés nagybetűs Ajándéka
Fischer Annie emlékére
Tekintettel arra, hogy
vagy tíz iratrendező dobozomból már lassan „kicsordultak” az évtizedek
során összegyűlt kéziratok, lapkivágások, tudományos cikk-halmazok és
személyes relikviák, nagy lelkesen belevetettem magam a selejtezés nem könnyű
munkájába. És milyen jól tettem: már a harmadik dobozból előkerült egy
nagybetűs Ajándék. A Dunántúli Napló 1976. október 17-i, vasárnapi
művészeti melléklete, az egyetlen olyan sajtódokumentum, amelyben az a
megtiszteltetés ért, hogy együtt szerepelhettem „Annie nénivel”, azaz Fischer
Annie-val, aki zongorázni nagyon szerető és tudó
nagymamámmal éppen 1933-ban kötött életre szóló barátságot, nem sokkal azután,
hogy a tizenkilenc éves ifjú művésznő elnyerte a budapesti Liszt
Ferenc zongoraverseny első díját. S ennek ellenére hűséges
teljesítette, amit már jóval korábban elvállalt: egy nagysikerű zenei
délutánon játszott a gyomai zenekedvelő ifjúságnak, a Kner család és más
gyomai értelmiségiek által támogatott koncert-sorozat egyik
szereplőjeként, ugyanott, ahol egy alkalommal Bartók Béla is fellépett.
Ilyen előzmények után kaptam – épp úgy, mint kis- és kamaszlány-koromban –
Fischer Annie-tól 1976-ban egy tiszteletjegyet
őszi hangversenyére, amely egyben utolsó személyes találkozásunk alkalma
is volt. Én egy kertvárosi, szalagablakos pince szükséglakásból érkezve,
huszonöt éves, kétgyerekes anyaként és pályakezdő költőként oldódhattam
fel a hangverseny felejthetetlen légkörében. Ehhez gyönyörű ráadás volt a
2021-ben meghalt Kircsi László oboaművésznek,
a Pécsi Zeneművészeti Intézet egykori igazgatójának, s a Pécsi
Tudományegyetem Művészeti Kara docensének, egy igazi zenei polihisztornak
az írása. Ő az oboán kívül számos további hangszeren – többek között
orgonán – kiválóan játszott, s értő zenekritikus és szenvedélyes zenei
ismeretterjesztő is volt. Ez a Fischer Annie-koncertről szóló néhány
sora, amelyet a mellékletben közreadok – szűk terjedelme ellenére maga a
költészet, vagy akár egy finoman megkomponált kis reneszánsz miniatűr portrékép.
S a korabeli nyomdászati lehetőségek minden hibája ellenére a
hangversenyen készült portréfotó ugyancsak felejthetetlen, Annie néni muzsikáló
ujjaival.
Spontán, égi ajándék
volt ez a Fischer Annie-val párhuzamos megjelenés,
hiszen a lap akkori szerkesztői közül senkit nem ismertem, mert
mecsekalji, muzsikáló szülővárosomba mindössze egy évvel korábban, csaknem
ötéves távollét után, 1975-ben települtem haza Szegedről. Az pedig külön
ráadás-öröm volt, s mindmáig az, hogy az én három vers-zsengémmel együtt a
lírai rovatban két olyan, nálamnál jóval idősebb és ismertebb költő, Galambosi László és Makay Ida szerepelt, akiknek a Pécsi
Nevelők Háza Irodalmi Színpadát vezető
anyám rendezett egy szép „poétikai estet.” Ezek sorában gyakran a város legjobb
muzsikusai is közreműködtek!
FÜGGELÉK:
Fischer Annie Sir Adrian
Boult
Wolfgang Amadeus Mozart "Piano Concerto No 23"
Annie Fischer/Sir Adrian Boult (26:18)
W.A. Mozart: A-dúr zongoraverseny, K. 488
Fischer Annie (zongora), Philharmonia Orchestra,
vezényel: Sir Adrian Boult
(1959)
Annie Fischer plays
Beethoven: Klavierkonzert c- moll (36:12)
L. van Beethoven: III.
zongoraverseny, c-moll, Op. 37
Fischer Annie (zongora),
Magyar Állami Hangversenyzenekar,
vezényel: Doráti Antal
Annie Fischer plays Schumann: Klavierkonzert a-minor video! full! (33:37)
R. Schumann: a-moll zongoraverseny, Op. 54
Fischer Annie
(zongora), Budapesti Filharmóniai Tásaság,
vezényel: Paul Klecki
II.
Két szokatlan „csellós”
fénykép
Charlie Chaplin
https://youtu.be/P84He-EoPxY?si=8uC0lakNchZ-wP5z
(2:44)
Smile · Charlie Chaplin · Gregory
Hamilton ·
Robert Hamilton The Hollywood-Cello
(℗ 2010 Soundset
Recordings)
Az első fotográfián
– egy számomra eddig ismeretlen nagyon szép, elmélyült „fényíráson”, amely az Oh, That Cello!” című Chaplin-szerzemény több
lemezfelvételének borítóján is látható, bár a Concert
Works from Film Composers
of the Golden Age
sorozatban megjelent bakelitlemezen nem ő maga, hanem Gregory Hamilton
csellózik, az ifjú, húsz-egynéhány éves, már sikeres és híres, keserves
éveitől már messzire eljutott Charlie Chaplint láthatjuk. De nem a
megszokott chaplines külsővel, nem fehérre és vörösre pingált arccal, bohóchajjal és
klumpaszerű bohóccipőben, hanem egy olyan pillanatban, amikor éppen
csellón játszott. Bizonyára a hatásos lemezborító kedvéért is, de egy bizonyos:
szinte eggyé válik a hangszerével, nem túlzás, ha azt mondjuk: gyöngéden
átöleli, úgy, mint egy nagyon szeretett barátot, vagy éppen a kedvesét. Ez a
hangszert ölelő fénykép nélkülöz minden teatralitást, minden
moziszerűséget, közönségre kacsintást. Egy olyan fiatal férfit láthatunk
itt, aki sok mindent megélt már zsenge kora ellenére, keserű és édes
perceket, nyomort és a dús honoráriumok korszakát is. Ez a felvétel olyan,
mintha az üzenné: „Emberek! Itt most nem én, a ti ünnepelt
mozivászon-figurátok, kacagtató kedvencetek vagyok a nagybetűs
Főszereplő, hanem ez a gyönyörű hangszer, amelynek megérintése
és megszólaltatása nyugalmat és békét hoz gyakran hajszolt, zaklatott, s
idegenek által sokszor a vágyottnál sokkal tolakodóbb módon körbe nyüzsgött,
agyon ajnározott életembe.”
Hála a nem kevés
memoárnak és Richard Attenborough 1992-ben forgatott
világhírű Chaplin-filmjének, amelyben
Charlie szerepét Robert Downey Jr.
játszotta zseniálisan, varieté-énekesnő anyját, Hannah-t pedig nem más,
mint saját lányai egyike, Geraldine Chaplin, megrázó
az a jelenet, amikor a megbicsakló hangú anya helyett
az ötéves, kristálytiszta hangú kis Charlie kezd énekelni. Ez azonban még csak
a zenéhez való kapcsolata első epizódja volt.
https://youtu.be/Vsaz02JdkxM?si=UeD5Lr5GA7ulH9Ux (2:03:46)
Kollégája és
barátja Stan Laurel, akivel a Fred Karnos Comedy Sketch
társulat tagjaként 2012-ben végigturnézta egész
Amerikát, úgy nyilatkozott egy interjúban, hogy hangszereit is mindenhová
magával cipelte. Ő maga pedig így emlékezett életének erre a szakaszára:
„Ezen a turnén velem volt a hegedűm meg a csellóm is. Tizenhat éves korom
óta naponta négy-hat órát gyakoroltam a hálószobámban. Minden héten leckéket
vettem a színház karmesterétől, vagy attól, akit éppen ajánlott, ha nem
ért rá. Mivel bal kézzel játszottam, a hegedűm húzása balos volt, így az
egész hangszer kialakítása fordítva volt. Nagy álmom volt, hogy igazi
koncert-művész legyek, feladván azt, hogy
varietékben lépjek fel, de ahogy az idő múlt, rájöttem, hogy sose leszek
tökéletes, így feladtam.” Ehhez a szomorkás önvallomáshoz képest egészen mást
olvashatunk Chaplin Életem képekben című
művében: „Ami a csellót illeti, igazán menő volt és lehetett vele
csillogni, de mást nemigen.” Ennek ellenére 1916-ban, egészen saját
filmstúdiója két évvel későbbi megalapításáig, Chaplin egy
varietészínésszel, Bet Clark-kal működtetett egy
zeneműkiadót, a Charles Chaplin Music Company-t.
Ők adták ki a már említett O, That Cello!-t, s két tovább
Chaplin dalt. Szabályos kottákat ő soha nem tudott írni, dallamait
eldúdolta Arthur Johnsonnak, aki lekottázta őket. Zenész barátai között
volt Rahmanyinov, Horowitz, Schönberg és
Sztravinszkij is. (Itt hadd tegyek egy személyes megjegyzést: Schönberg Pierrot lunaire-jét hallgatva nekem mindig Chaplin jut az
eszembe!) Nyilván ezek a barátságok is
hozzájárultak önéletrajza alábbi részletéhez. „Az írók kedves emberek, de nem
túl bőkezűek, nem igazán osztják meg tudásukat másokkal… A tudósok
nagyszerű társaság, puszta megjelenésük egy nappaliban lebénítja mentálisan
a többieket. A festők kicsit unalmasak…, A költők kétségtelenül a
legfelsőbbrendű osztály… [úgy vélem ez a hivatás ma már gyengébb
„osztályzatot” kap a közvéleménytől! P. É.)] De azt hiszem, együttvéve a
zenészek sokkal együttműködőbbek, mint bármely másik osztály. Semmi
sincs olyan meleg és megindító, mint egy szimfonikus zenekar látványa. A zenei
pulpitusok fényei, a hangolás és a hirtelen elcsendesedés, ahogy a karmester
megjelenik, nos, ez adja az egésznek a közösségi és együttműködő
jelleget.” Ez utóbbi mondatokkal mindmáig egyetérthetünk!
A magyar színház- és
filmművészet nagyjai közül erről a képről, s ezekről a szép
és őszinte, a zenéről szóló chaplini önvallomásokról egykori „szögedi” egyetemi társam és felnőtt éveim szeretett
barátja, a több hangszeren játszó, közülünk nemrég, s
túl korán eltávozott Dunai Tamás jut az eszembe. Nem tudom, ismerte-e a
csellózó Chaplin képét, de biztos vagyok benne, hogy muzsikusi énjének sok
húrját megpendítette volna.
*
Amilyen nyugodt
az itt látható „chaplines” csellójáték-jelenet, olyan
felkavaró Mihail Esztafjev méltán világhírűvé
vált képe, amely 1992-ben, Szarajevo ostromakor
készült. Főszereplője egy 1956-ban született bosnyák csellista, Vedran Smalović, aki Bosznia
fővárosában békeidőben a helyi operaház és a Szarajevói
Filharmonikusok sikeres, ismert művésze volt. Az ostrom hosszú napjait
azonban nem pincékben bujkálva, érzékeny művészujjait és életét féltve
töltötte, hanem – akkor keletkezett becenevén – Szarajevói Csellistaként végig muzsikálta
az ostromlott Belváros minden nevezetes épületét, s gyakran temetéseken is
játszott, nemegyszer ostromlott területeken. S minden esetben Albinoni Adagio-ját, amely maga a szépség és a
megnyugtatás, s a gyógyulás ígérete. Az itt látható képen a neves csellista
rendhagyó koncertterme – szabályos fellépő gálaöltözetben – éppen a rommá
lőtt Szarajevói Nemzeti Könyvtár.
Mihail Esztafjev 1992-ben, Szarajevo
ostromakor
vedran smailovic
adagio in g minor (8:49)
Hősies vállalása, a
tomboló halálosztókkal szembeszálló, s a még élőket vigasztaló, nekik
erőt adó muzsikálás számtalan művésztársát arra késztette, hogy
páratlan gesztusára saját művekkel válaszoljanak. Így John McCutheon folk-énekes az ő
tiszteletére írta meg Szarajevo utcáin című dalát, a dél-afrikai
énekes-zeneszerző, Coenie de Williers
pedig A szarajevói csellista című
dallal mondott köszönetet neki.
Voltak, akik az ostrom
napjaiban őrültnek nevezték, kigúnyolták neki azonban egy frappáns
mondatnyi válasza volt minderre: „Nem én vagyok
őrült, hanem azok, akik bennünket bombáznak!”
Az említett,
hősiességét felidéző dalok mellett, ostromcsitító, lélekgyógyító
szarajevói csellókoncertjei hatására 2008-ban készült egy óriási sikerű
regény is, a kanadai Steven Galloway A szarajevói csellista című
műve.
Vedran Smailović napjainkban Írországban él, aligha
véletlenül, hiszen egy olyan, nagyon sokat szenvedett, muzsikából és táncból
vigaszt merítő nemzet befogadottja lett, amelynek sok generációját
sújtotta, sokak életét rabolta el a kisebbségi helyzet.