Szokolay Balázs és Beischer-Matyó Tamás kapta a 2024.
ÉVI Bartók–Pásztory-díjat
Szokolay Balázs Beischer-Matyó Tamás
Szokolay Balázs és Beischer-Matyó
Tamás kapta idén a Bartók-Pásztory-díjat, az átadóünnepséget a hagyománynak
megfelelően 2024. március 25-én tartották a Zeneakadémián.
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem minden évben
Bartók Béla születésnapján hozza nyilvánosságra a Bartók-Pásztory-díjjal
kitüntetett két művész – egy előadóművész és egy komponista –
nevét. Az elismerést a zongoraművész-zeneszerző özvegye, Pásztory
Ditta alapította végrendeletében, ennek alapján odaítéléséről az egyetem
oktatóiból álló kuratórium dönt. A kitüntetést 1984 óta minden esztendőben
olyan, kimagasló tevékenységet végző magyar művészek kaphatják meg,
akik munkásságukkal jelentősen hozzájárultak a hazai zenei élet
fejlődéséhez, valamint a bartóki szellemiség megőrzéséhez – áll a
Zeneakadémia közleményében.
Szokolay Balázs Liszt Ferenc-díjas zongoraművész, a
Zeneakadémia tanára már több évtizede a hazai és nemzetközi hangversenyélet
magasan jegyzett személyisége, a magyar zene nagykövete szerte Európában és a
világban – írta a díjazottról laudációjában Falvai
Sándor zongoraművész, a Zeneakadémia professor emeritusa és volt rektora.
„Ahhoz a művésztípushoz tartozik, akinek génjeiben
van a zene. Ezt a mélyről fakadó, természetes, őszinte és erős
kapcsolatot éreztem mindig játékát hallgatva, és ezt honorálta szeretetével és
lelkesedésével hangversenyeinek közönsége is” – hangsúlyozza.
Beischer-Matyó Tamás Erkel
Ferenc-díjas zeneszerző, egyetemi adjunktus a magyar zenei élet elismert
alkotója, életművének egyik fontos eleme a vokális zene – olvasható Bella
Máté zeneszerző, a Zeneakadémia oktatójának méltatásában.
„A magyar zeneszerzés tradíciónak máig meghatározó része
a Kodály Zoltán nevével fémjelzett kórustradíció, amely amellett, hogy
nemzetközileg is meghatározó, hatása a mai napig transzgenerációs sémaként is
működik a magyar zeneszerzők vokális gondolkodásában. Beischer-Matyó Tamás művészete az igen míves magyar
vokális zenei hagyományból bontakozik ki és lép a modernitás útjára, a
lehető legmagasabb szintű mesterségbeli tudással és alkotói
elkötelezettséggel. A 21. századi vokális zene romantikus természetű és
érzelmű mestere, aki a műveit addig csiszolja, amíg meg nem találja
tökéletes formájukat. Olyan szerző, akit kifejezetten inspirál a szövegek
érzelemközpontú, ezáltal zenéjén keresztül direkt módon is érvényre jutó
kifejezésmódja” – teszi hozzá.
(Via MTI/Papageno)