A Biblia margójára
Kamp Salamon
tanítványságról,
a látható és
láthatatlan világról,
valamint az
isteni harmóniáról
Kamp Salamon
(papageno.hu)
Megszólaltatni Johann
Sebastian Bach összes egyházi kantátáját: Kamp
Salamon Kossuth-díjas karmester, egyetemi tanár, a MMA rendes tagja
vállalása több évtizedes program, valóságos életfeladat. A Lutheránia
Ének- és Zenekar karnagya, a budapesti Bach-hét művészeti vezetője
tanítványainak is azt ajánlja: legyen élettervük. A technikai tudás mindenek
fölé helyezése nem valódi művészet, csak mutatvány.
– Johann Sebastian
Bach Karácsonyi oratóriumának
hat kantátája után hálaadó muzsikával folytatódnak a kantátazenés
istentiszteletek 2024. február 4-én a Deák téri evangélikus templomban. A
következő hetekben a böjti időszak, a húsvét, majd a pünkösd
átéléséhez járul hozzá a Lutheránia Ének- és Zenekar
előadása. Az egyházi év ünnepeihez igazítja a fellépéseit?
– Bach
meghatározott rendben, az esztendő ünnepeire írta egyházi kantátáit, több
mint kétszázat. Szeretnénk bemutatni mind, s közben a h-moll mise, a Karácsonyi oratórium, a János- és a
Máté-passió, valamint a Magnificat sem
maradhat ki a repertoárból. Ez több évtizedes program. A Deák téri templomban a
vasárnapi istentisztelet részeként, liturgikus keretben hangzanak el a
kantáták. A 35. Budapesti Bach-héten – idén 2024. június 3–9. között – pedig
napról napra töltekezhetünk majd a mester muzsikájával.
– A közelmúltban a
háromszáz éves Harta jubileumi ünnepén is részt vett a Lutheránia
Ének- és Zenekar. Milyen érzés volt visszatérni a szülőfalujába?
– Előjöttek
az emlékek. Kétnyelvű közegben nevelkedtem a Duna-parti Hartán, ahol
németül szóltak a korálok vasárnaponként a templomban. Máig a fülemben van
nagymamám gyönyörű hangja, akivel esténként együtt énekeltem az egyházi
népénekeket, amíg bele nem aludtam. Pár évvel később Bach passióját
hallgatva döbbentem rá, hogy én ezt a zenei nyelvet ismerem! Bartókról
és Kodályról köztudott: művészetük oly mértékben felszívta a magyar
népzenét, hogy hallani a művek mögötti inspirációt. Ugyanez áll a bachi
életműre, amely viszont a lutheránus korálból táplálkozik – gyermekkorom
zenei élményanyagából. Ily módon bejárásom lett a teljes életműbe. A mai
napig megszólítva érzem magam, amikor gyülekezeti éneket hallok, mert átélem,
amit egykor a hartai templomban és a szüleimen,
nagyszüleimen keresztül megtapasztaltam: Isten közelségét és szeretetét.
Miközben a zene teljes valójában átjár, megerősödöm
abban a tudatban, hogy ezt a példát akarom gyakorolni és továbbadni.
– Milyen út
vezetett a hartai templomtól a karmesteri pódiumig?
– Zeneiskola nem
működött a faluban, a helyi kántor, Gerényi
Salamon tanított zongorázni és orgonálni. A bajai német nyelvű
gimnáziumban szerettem meg az irodalmat: délutánonként elbújtam a kollégiumban,
de még a háztetőre is felmásztam, hogy senki ne zavarjon, és amihez csak
hozzáfértem a könyvtárban, az egész német irodalmat végigolvastam. Bajáról
aztán a pécsi Janus Pannonius Tudományegyetemre vitt az utam, utána a
Zeneakadémiára, Párkai István osztályába. A bécsi Zeneakadémián, Karl
Österreicher professzor karmester osztályában
folytattam a tanulmányaimat, majd ösztöndíjas hallgatója voltam a Stuttgarti
Bach Akadémiának a Bach-specialista Helmuth Rilling
meghívására. A bécsi éveket követően az Országos Filharmónia Állami
Énekkarának asszisztense lettem, azután a Debreceni Kodály Kórus művészeti
vezetőjeként irányítottam az együttes munkáját hét éven át. A tanulóévek
során megtapasztaltam, mennyire egymásra vagyunk utalva a zenekari és az
énekkari munkában, másrészt megérett bennem az elhatározás, hogy csak akkor
szólaljak meg, ha valóban van mondanivalóm.
– Ez a mondanivaló
lett a bachi életmű?
– Nem
egyszerűen tisztelem és szeretem, hanem tanítványként tekintek Bachra. A
tanítványság pedig azt jelenti, hogy a mester életprogramja a sajátommá vált. Ahogyan
Bornemisza Péter írja: „egyfelől féltem, másfelől égett
a szívem, és talán az oldalamon is kifakadt volna, ha az számot fel nem
tátottam volna”. Ezt az alapállást, a mondanivaló iránti teljes odaadást magamévá
tettem. A mester tanítását magamra vettem. Azért is indítottam a kantátazenés sorozatot,
azért is tűztem ki célul, hogy mind a kétszázat megszólaltatom az életem
során, és azért törekszem a teljes életmű ismeretére, mert csak így lehet rálátásom
a részletekre, az arányokra, csak így alkothatok fogalmat arról a tökéletes
rendezettségről, ami a bachi zene sajátja. Onnantól pedig, hogy rálátok az
egészre, már nem másolok, hanem egyéni hangja, egyéni színe lesz minden
interpretációnak.
Kamp Salamon próbál
(magyarnemzet.hu)
– Mit jelent a
tökéletes rendezettség a zenében? Egyáltalán mi a viszonyítási pont, milyen
törvényszerűségek mutatkoznak meg az alkotásban?
– Kevesen tudják,
hogy a Bach család Magyarországról származott. Kortársai elsősorban
orgonistaként tartották számon a mestert, bár már fiatalon születtek művei,
a többség Lipcsében. Bizonyára inspirálta, hogy megcsillogtathatja tudását a
professzorok előtt, hiszen az egyetemi város templomában vasárnaponként ott
ült az oktatói kar! Bach első kantátái érett alkotóról tanúskodnak. Ennek
egyetlen magyarázata lehetséges: tehetségét az Úristentől kapta. Ez a
döntő, mert bár nem került olyan pozícióba, mint a vele egyivású Händel,
aki királyi udvarokban játszott, ám ő a mennyei királynak muzsikált.
Bibliája margójára feljegyezte: „az imádkozó, áhítatos, hívő zenében Isten
az ő kegyelmével mindenkor jelen van”, vagyis az egységet, Isten és ember
szövetségét tapasztalhatja meg, aki őt hallgatja. Különösen igaz ez
ünnepnapokon, amikor a reális és a transzcendens világ érintkezési pontján
áttör a fény: az örök élet fénye, és hirdeti, hogy az ember az örökhöz
tartozik, nem a múlandóhoz. Ez a reménység a reális világ fölötti valóságba
emeli az embert. Ilyenkor módunkban áll rálátni, milyen irányba halad az
életünk. Módunkban áll a bachi életművön keresztül is megfontolni, hogy
Isten törvénye szerint akarunk-e élni.
Kamp Salamon
J. S. Bach: János-passió (Lutheránia Budapest - 2017) (1:44:18)
Közreműködők:
Bódi Zsófia (szoprán), Bakos Kornélia (alt), Szerekován
János (tenor),
Holló
Csaba (basszus), Jekl László (basszus)
Weiner-Szász
Kamaraszimfonikusok (Hangversenymester: Somogyi Péter),
Dobozy Borbála
(csembaló), Mekis Péter (orgona)
Vezényel: Kamp Salamon
(Deák téri
evangélikus templom, 2017. IV. 15.)
– Ezek szerint Bach zenei programja egyben életprogram
is volt?
– A fúga
művészete című nagyszabású variációs ciklusában a mester
megfogalmazta mindazt, amit az emberiség a fúgáról, az örökkévalóság zenei
műfajáról elmondhat. A Zenei áldozatban összegezte, ami a kánonról
tudható, a h-moll mise viszont magáról az Istenről szól. Ezért én Bach
zenei-szellemi végrendeleteként tekintek a h-moll misére. Pilinszky
János említi egy interjúban, hogy a rádióban gyönyörű zenét hallott, szaladt
is megnézni a műsorújságban, mi lehet az – Bach h-moll szvitje volt.
Még aznap délután felhívta Pernye András zenetörténészt, akitől
teljes komolysággal megkérdezte: „Te, ez a Bach nagyon sokat írt?” „Rengeteget”
– jött a megnyugtató felelet, mire Pilinszky vásárolt egy lemezjátszót, és éveken
keresztül napi tíz-tizenkét órán át Bachot hallgatott, mert ő még olyan
örömöt zenében megfogalmazva nem hallott, mint a h-moll misében! A létezés
öröméről szól ez a zene, a teljességről és az örök élet
reménységéről. Mintha a mester maga is látta, tapasztalta volna a
végtelent! Johann Sebastian Bach hitt a teremtett világ tökéletességében, úgy
tartotta, hogy mindennek és mindenkinek meghatározott helye és feladata van az
életben. Alkotás közben – a teremtő folyamaton keresztül – voltaképpen a
Teremtőt „utánozta”. Ezért törekedett a tökéletességre. A szépség
önmagában nem érdekelte, az öncélúan esztétizáló művészet egyszerűen
hidegen hagyta.
– A közízlés ma
egyre inkább az önmutogatás és a könnyed szórakoztatás felé viszi az
előadóművészeket, akik leginkább sztárok szeretnének lenni. Hogyan
hatnak ezek a folyamatok az oktatói munkájára?
– A Zeneakadémia
Karmester és Karvezető Tanszékén tanítok oratórium vezénylést,
kargyakorlatot és vezényléstechnikát, emellett pedig a doktori iskola
karvezetés programjának vezetője vagyok. Témavezetésemmel doktori
disszertációk születnek Bruckner, Poulenc, Distler, Dallapiccola, Lajtha,
Ligeti és Kurtág zenéjéről. Ez állandó, intenzív elfoglaltságot
jelent és igazi erőforrás, ugyanis módomban áll az „egyetemes tájékozódás”
elvének megvalósítása. Úgy érzem, ez tudja megvédeni a lelket a
beszennyeződéstől. A technikai tudás mindenek fölé helyezése a
hangszeres tanulásban egyre inkább azzal jár, hogy a zeneiség tartalmi része
elsekélyesedik, és ami létrejön, az nem valódi művészet, csak mutatvány.
Ez a folyamat pontosan nyomon követhető, elég csak a régi mesterek
lemezfelvételeit meghallgatni. A korábbi nagy előadók és dirigensek
tudták, hogy a zene nem csak a hallgatóságnak, de Istennek is szól. A „laudatio Dei”, vagyis Isten dicsőítése és a lélek
újjáteremtése együtt valósul meg. A bachi gondolkodás helyet ad Isten
birodalmának, miközben a modern ember inkább kiszorítja azt, nem foglalkozik a
láthatatlan valósággal. Pedig harmónia csak a látható és a láthatatlan világ
egyensúlyából születhet. Lehetetlen, hogy mindig a látható dolgokra irányuljon
a figyelem, mert abból kiegyensúlyozott élet nem születhet. A növendékeimet is ezzel
bíztatom: élettervvel kell rendelkezni. Vagyis tisztába jönni azzal, hogy mi a
megbízatás, hova kell eljutni, ahhoz pedig mi szükséges: miről kell
lemondani, és miért érdemes energiákat mozgósítani teljes odaadással? Az életet
oda kell adni azért, ami több az életnél. Aki betölti életfeladatát, az megérzi
az isteni harmóniát, és megérti azt is, hogy a mindenségben pótolhatatlan.
Tóth Ida
(mma.hu)