Perényi Miklóssal
gyerekkori Bartók-tapasztalatáról,
belső és külső hallásról, valamint
a komponista küzdelmeiről is beszélgettünk
Tóth Ida
interjúja[1]
Nyirö Soma felvételei (MMA)
A Nemzet Művésze címmel kitüntetett kétszeres Kossuth- és Prima Primissima-díjas Perényi Miklós az Anima Musicae
Kamarazenekarral Haydn D-dúr csellóversenyét játszotta 2024.
február 8-án a Zeneakadémián. Az aktív zenélés és a zeneszerzés egyensúlyban
van az életében, előadóművészetében a személyesség a tisztelettel
párosul.
– Zeneakadémiai fellépése után Japánba utazik, és csellóestet ad február 21-én Sapporóban.
Tavasszal Svájcban tanít, ahova még a nyáron visszatér a Verbier
Fesztválra. Készül a Kronberg
Fesztiválra, és mesterkurzusra várják Koreába is. A MÁV Szimfonikus Zenekar
koncertjén Tomasz Máté gordonkaművész és Csaba
Péter hegedűművész, karmester lesz a partnere 2024. május
31-én. S ha mindez nem volna elég: a Hungaroton kiadásában a közelmúltban megjelent a Komplett
zongorakvartettek című Brahms-lemez Giovanni Guzzo, Szűcs Máté, Várjon Dénes és Perényi
Miklós előadásában. Nagyon fiatalon, kilencévesen kezdett koncertezni, van
olyan zenemű, amit gyerekkorától kezdve műsoron tart?
– Bach szvitjei ilyenek, és Beethoven műveit
is ifjúkorom óta játszom. Haydn az egyik nagy kedvencem,
lélekkel mélyen átitatott zenéje csodálatos. Bartók zenéjén
keresztül megérintett a sorsa is, ez a személyesség mára az iránta érzett
tisztelettel párosul.
– Az MMA székházában, a Pesti Vigadóban
tartott januári székfoglaló előadásán „a kitárt ablakon beáramló friss
levegőhöz” hasonlította gyerekkori Bartók-tapasztalatát.
– Eredetileg négy témakörben gondoltam: Bachról akartam beszélni, Bartók
Béláról, a mai zeneszerzők és előadók kapcsolatáról, valamint a
zeneírásról – saját tapasztalataim alapján –, de a témáimat egymás után
hagyogattam el. A végén már csak Bach és Bartók maradt, majd ahogy formálódott
az anyag, Bachot is el kellett hagynom. Tulajdonképpen még az utolsó napon is
azon gondolkodtam, hogyan szűrhetném meg a mondanivalómat, hogy kellő
tisztelettel szóljak, mert Bartók neve kötelez. A gyerekkori ráismerés élményét VI.
vonósnégyese is felidézte bennem, amikor egy alkalommal a kvartett Burletta tételét olvastam a buszon: letakartam
a soron következő hangokat, és megtippeltem, hogy mi következhet. Nagy
öröm volt, ha eltaláltam, vagyis Bartók éppen odalépett, ahova gondoltam. A jó
érzést a megfelelések bizonyossága adta.
– Ilyenkor azt feltételezi, hogy minden hangnak megvan a maga helye?
– Igen, és ha megfigyeljük a folyamatot, hogy miért éppen oda, és miért nem
máshova lépett a komponista, lassanként a gondolkodásmódjába is
bepillanthatunk. Lépésenként kirajzolódik az egyéniség – nemcsak a technikai,
hanem a szellemi minőség is. Az I. zongoraverseny partitúrájában
leírt hangok sokaságát olvasva például elgondolkoztam azon, hogy a szerző
nem csupán a mű egyes részleteit, de az időkeretét is eltervezhette
és emlékezetében tarthatta lejegyzés közben. Már ez önmagában micsoda virtuozitás!
Bartóknak hihetetlenül érzékeny belső és külső hallása volt, ami
meghatározta alkotói magatartását. Folyamatos inspirációban dolgozott fejben
is, néha olyannyira elgondolkozott a buszon – ezt a fia is leírta –, hogy
többször elhagyta a táskáját, ami aztán szerencsére mindig előkerült.
– Van
valamiféle együttműködés vagy munkamegosztás a belső és a külső
hallás között komponáláskor?
– A belső hallás helyére húzza a hangokat, vagyis az illeszkedésre, a
hangok közötti vonzásra van kihegyezve, de a külső hallás is gerjeszthet
kompozíciós ötleteket adó ingereket. Jó példa erre az a kirándulás, amikor
Bartók le akart szállni a vonatról, mert meghallotta egy falusi lány énekét
valahol Dél-Tirolban. Máskor viszont idegesítették a külső zajok: a
szomszédok miatt költözött el a Kavics utcából, mert állandóan sanzonok szóltak
a rádióból a fölső lakónál. Bartók szerkesztett is egy aszimmetrikusan
ketyegő zajgépet, azzal próbálta elütni a munkáját zavaró hangok ritmusát,
mígnem nyolc év után Ditta asszony végre talált egy jónak
tűnő helyet a Csalán út 29-ben. Az ismerősök megkérdezték:
„Milyen az új hely?" „Jobb – mondta Bartók –, de hétvégenként a tánc- és
sramlizene átcsapódik Óbuda és a Margitsziget felől." Hogyan
hallhatta ezt akkora távolságból, amikor völgyszerű mélyedésben fekszik a
Csalán út?! Tegyük hozzá: akkoriban kevésbé volt beépítve a budai hegyoldal.
– Olyan részletgazdagon mesél,
mintha személyesen ismerte volna Bartókot.
– Csak a zenéjén meg a róla szóló
írásokon keresztül ismerem, apámmal viszont valóban találkozott. Egy alkalommal
kilátogatott Kőbányára a Liget utcai iskolába, ahol apám a fiúkarok
bemutató előtti próbáját tartotta. A próba alatt Bartók, hogy ne zavarja a
gyerekeket, egy szekrény mögé húzódott, ott mérte az ingájával:
megfelelő-e a tempó? Utána barátságosan elbeszélgetett apámmal.
Tulajdonképpen azért volt derűs kedvében aznap, mert úgy érezte, a
romlatlan paraszti hangokat hallja vissza a gyermekek énekében, s ez örömmel
töltötte el. Egyébként szigorú beosztásban élt, nem vesztegette az időt
fölösleges szavakra. Ebben is hasonlított Kodály Zoltánra.
– Róla már saját emlékei is vannak?
– Apám, aki Kodály-tanítvány volt, hétévesen elvitt hozzá, bemutatott,
játszottam is neki néhány darabot, de Kodály szűkszavú volt, mint mindig.
Leginkább az érdekelte, hogy tornázom-e eleget, és kedvcsinálóként rögtön
mutatott nekünk néhány fekvőtámaszt – ez 1955-ben történt, Kodály ekkor 72
éves volt! Legközelebb Luzernben láttam őt
1961-ben. 1964-ben a lakásán filmforgatás közben eljátszottam a mesternek az
opus 8-as, Szólószonáta gordonkára című művét. Pablo
Casals világhírű gordonkaművész magyarországi fellépésekor
találkoztunk a Gundel étteremben tartott fogadáson 1964-ben. Majd '67-ben ott
volt a januári és februári koncertemen is, előadás után bejött a
művészszobába, barátságosan szólt hozzám – azt a pár biztató szót azóta is
nagy becsben tartom. Ahogy körülállták a
felnőttek, az olyan volt, mintha gyerekek álltak volna az apa körül: szavának súlyát mindenki megérezte. Kodály keveset beszélt,
de azt tökéletesen. Ezt keresem, és találom meg a zenéjében is: a mély érzelmi
töltést és a gondosságot, amely mögött fölsejlik az egyénisége.
– Előadóművészként feladatának érzi ezeket a személyiségjegyeket
megjeleníteni?
– A tökéletességre törekvés nálam pontosan arra irányul, hogy megidézzem a
komponistát. Sokan nem veszik számításba, hogy az egyéniségük maximálisan
érvényesül akkor is, ha csak megszólaltatnak egy darabot. Kényes egyensúly ez,
mert az aránytévesztés mindent boríthat. Ha azonban egy lépéssel előttem
jár a zeneszerző, akkor az ő nyomában alkotom újra a darabot.
Megindító pillanatok ezek. Akár még tanítás közben is megtörténik, hogy egyszer
csak fölsejlik a háttérben a megidézett mester szelleme. Ha jó a növendék, mély
gondolatokat ébreszt bennem. Ha kevésbé tehetséges, az is hozhat inspirációt,
sőt valódi felfedezést, mert olyankor szinte magával húz, hogy minél
többet nyújtsak, minél nagyobb segítségére legyek neki abban, hogy a
hangszerével megbirkózzon és a darabot is jobban áttekintse.
–Kurzusaiba beépíti a saját ifjúkori tapasztalatait?
– Az én mestereim kikristályosodott elképzeléseket képviseltek. Pablo
Casals szuggesztív személyisége például a zenén keresztül is mély hatást,
sokszor könnyeket váltott ki belőlem. Mások didaktikus módszerrel,
több beszéddel oktattak. Nem egyszer előfordult, hogy kollégákra,
karmesterekre, zeneszerzőkre hagyatkoztam. Az aktív zenélés és a
zeneszerzés ma már folyamatosan jelen van az életemben: amikor leteszem a
hangszert, gyakran előfordul, hogy leülök komponálni. Az első
darabjaimat Szunyogh Balázs, a monotematikus
komponálási mód ifjú mestere véleményezte a hetvenes évek végétől.
Köszönet illeti Eötvös Pétert is az elmúlt több mint harminc évben
készült darabjaimnak átolvasásáért, zenei indíttatású, objektív és
előítéletektől mentes észrevételeiért. Számos zenei élményben volt
részem Kurtág György tanár úrral és Kocsis Zoltánnal
való együttműködéseim során, és Schiff Andrással a több mint
két évtized alatt adott hangversenyeimen. Öröm volt hallgatni Lantos
István improvizálását a próbák szüneteiben, és sorolhatnám még közös
zenei élményeinket Jandó Jenővel,
illetve Ránki Dezsővel is,
hogy csak a magam korosztályát említsem.
– Hogyan komponál?
– A többszólamúságban is a lehető legkedvezőbb, természetesnek
érzett kapcsolódásokat és hangköz-vonzatokat keresem.
A zeneszerzés nagyon szép, időigényes tevékenység: újra és újra meg kell
dolgozni a megoldásokért. Olyan egyensúly-arány összefüggések merülhetnek föl,
amelyek felülírhatják a korábbi döntéseket. Az átmeneti kétségbeesést leküzdve,
a fölfokozott tempóban elvégzett javítások és módosítások közben olyan új,
előnyösebb irányok kerülhetnek előtérbe, amelyek utat mutatnak a
darab további formai kialakításához. A munkafolyamat örömforrás, de küzdelem is
egyben. Az anyag fokozatos gyarapodásával megtörténhet az átlényegülés, ami
abban áll, hogy kialakul a személyes kötődés a leírtakhoz.