·
Tanulmányok a Zenetudományi Tanszék vonzásköréből
Szerkesztette: Fazekas Gergely, Péteri Lóránt, Vikárius László
(Kronosz
Könyvkiadó, 2024)
„Abból indulok ki, hogy az, amit
Közép-Európának neveznek, létezik.” A Nobel-díjas lengyel író, Czesław Miłosz
fogalmazott így egy 1986-os előadásában, és ez tekinthető a
Zeneakadémia Zenetudományi Tanszékén működő Közép-Európai
Zenetörténeti Kutatócsoport gondozásában megjelenő kötet kiindulópontjának
is. Az elképzelés, miszerint Kelet és Nyugat között egy sajátos szellemi és
intellektuális arculattal rendelkező térség volna az, amit Közép-Európának
nevezünk, valamikor az 1980-as években támadt fel újra. Timothy
Garton Ash 1986-ban, nagy
hatású esszében hívta fel a figyelmet arra, hogy Közép-Európa fogalma három
évtizedes, hidegháborús Csipkerózsika-álmából ébredezni kezdett.
A brit történész által
hivatkozott cseh, lengyel és magyar szerzők Közép-Európáról szóló
fejtegetéseinek születését megelőzően, még 1968-ban tette közzé „A
romantika felbomlása: a századvég és a századforduló Közép-Európában” című
zenetörténeti tanulmányát Szabolcsi Bence, a Zeneakadémián zajló zenetudományi
képzés alapító atyáinak egyike. Írásában Nyugat-, Kelet- és Közép-Európa
„szétsugárzó fénykévébe” kötött történelmi hármasságáról beszélt, és
hallgatólagosan szembesítette azt a maga jelenének vasfüggöny által
nyomatékosított kelet-nyugati dichotómiájával.
A tizenkilenc
tanulmányt magában foglaló kötet Szabolcsi Bence felvetését követve, távlati
képek és mikrotörténetek révén arra tesz kísérletet,
hogy rávilágítson, mik is a sajátosságai a zenei „közép-európaiságnak”. A
szerzők között a magyar zenetudomány valamennyi generációja képviselteti
magát professor emeritustól doktoranduszig. Az írásokban jelentkező témák,
megközelítések és módszertani eszközök sokfélesége arra utal: amikor 1951-ben
elindult a zenetudományi képzés Magyarországon, olyan hagyomány született,
amely hetven évvel később is él, és amely képes új és lényegi kérdéseket
megfogalmazni zenetörténeti múltunkkal kapcsolatban.
TARTALOM
KONTEXTUS
Gyáni Gábor: Közép-Európa
történeti imaginációja
Péteri Lóránt: Kelet-, Külső- és Közép-Európa – Régiók Szabolcsi Bence
életében és írásaiban
KLERIKUSOK ÉS ARISZTOKRATÁK
Gilányi Gabriella:
„Közép-európai” kódexek és kódexmásolók a 15. századi Felső-Magyarországon
kottás töredékek fényében
Tóth Emese: A Zichy család zenei mecenatúrája a 18. századi Óbudán
Komlós Katalin: Egy magyar gróf, Beethoven holtig hű barátja
HATÁSTÖRTÉNETEK
Bozó Péter: Közép-európai műfajelméleteken túl – Rondóleírások a 19.
századi francia zenei lexikográfiában
Belinszky Anna: Elmúlás,
nosztalgia és hagyomány – Brahms temetésének történetei Bécstől Budapestig
Büky Virág: Válasz egy
„szalondarabra” – Szymanowski-hatás Bartók 1. és 2.
hegedű-zongora szonátájában
HANGSZER, TÁNC, HANGLEMEZ
Pap János: Közép-európaiság a magyar hangszerépítészetben
Fedoszov Júlia: A zene
jelentősége az első nyugati és magyar mozdulatművészeti
iskolákban
Szabó Ferenc János: Magyar hanglemeztörténet – közép-európai kontextusban
BUDAPEST, BÉCS, PÁRIZS
Kusz Veronika: Dohnányi és
Bécs – Pillanatképek négy étvized távlatában
Ozsvárt Viktória: Egy
közép-európai Párizsban? Reflexiók a magyar zenei életre és zenetörténetre
Haraszti Emil írásaiban
Dalos Anna: Végjáték a vonaton – Sámy Zoltán és a
nyilasuralom zenei élete
TÖRTÉNETEK AZ ÁLLAMSZOCIALIZMUSBÓL
Cselényi Máté: „A boldogság emléke már nem boldogság, de a fájdalom emléke
még fájdalom” – Cziffra György pályaképe 1954–1956 között
Murvai-Bőke Gabriella: „A proletárdiktatúra
éles fegyvere, a zeneművészet virágos kertje” – A Honvéd Központi
Művészegyüttes korai története
Ignácz Ádám: A latin-amerikai populáris zene útjai a kádári Magyarországon
IDENTITÁSTÖRTÉNETEK
Vikárius László: Bartók kelet-európaisága, Bartók közép-európaisága
Fazekas Gergely: Kurtág zenéjének közép-európai identitása
(Forrás: Facebook)