Decsényi János[1] zeneszerzővel

 

Olsvay Endre ZENESZERZŐ beszélget[2]



Decsényi János, te vagy az, aki kétségtelenül messze a legtöbb időt és energiát szántál az elektronikus zenére. Mikor kezdtél aktívan foglalkozni vele?

– Ez a 70-es években történhetett, amikor a Magyar Rádióban Horváth István hangmérnökkel megalakult az elektroakusztikus zenei stúdió.

 

Ő is kezdetektől ott volt?

– Igen, a kezdetektől ott volt, egyébként mind a mai napig kapcsolatban vagyunk.

 

Téged kiválasztottak, hogy vezesd a stúdiót?

– A Magyar Rádióban én akkor osztályvezető-helyettes voltam, és engem érdekelt. Egyébként Horváth Istvánnal kezdtünk el dolgozni, sokat, hosszú-hosszú éveken keresztül dolgoztunk a stúdióban, amelynek hol a vezetője voltam, hol a helyettes vezetője. Később mások is csatlakoztak hozzánk. A kulcsszó ez volt: HEAR. Ebben benne van az is, hogy EAR, tehát az, hogy fül, meg az is, hogy „hall”.

 

Én 1983-ban jártam ott először, amikor már ott állt a legendás Moog szintetizátor. Ami meghatározó eszköz volt még nagyon sokáig.

– Igen.

 

Mennyire volt nyitott a stúdió a jelentkező zeneszerzők számára? Vagy ez mindig nyitott volt?

– Mindenki részére nyitott volt. Természetes, hogy oda csak olyasvalaki jöhetett, aki mondjuk, nemcsak érdeklődő, hanem profi is volt. Tehát dilettánsok nem kerültek be.

 

És egyenletesen nagy érdeklődést tapasztaltál?

– Úgy éreztem, hogy elég nagy az érdeklődés, és nagyon sok külföldi kapcsolatunk is volt. Én magam évekig jártam Franciaországban, Bourges-ba, ahol zsűriztem is.

 

– A bourges-i zsűrizéssel kapcsolatban mindenképpen érdekelne, hogy érzékeltél-e jellegbeli vagy tendenciákban megfogalmazható különbséget a magyar elektroakusztikus zeneszerzői törekvések, és a külhoniak között?

– Nem. A nemzeti jelleg, vagy a magyar jelleg legfeljebb a témaválasztásban, a szövegek felhasználásában nyilvánult meg. De lehetséges, hogy az 1-es stúdióban készült elektroakusztikus berendezések által keltett dallamok óhatatlanul hoznak valami ilyesmit.

 

És a technikai különbségek?

– Azok nemigen voltak, nem volt olyasmi, amit külföldön tudtak, és mi nem tudtunk technikailag.

 

Meg tudtad valósítani a magad zeneszerzői elképzeléseit is? Maradt rá időd, energiád?

– Maradéktalanul.

 

Mikor uralkodott el az akusztikus hangszerekkel kombinált komponálásmód? Vagy a kezdetektől jelen volt?

– Elég régen jelen volt, de erről inkább egy zenetörténészt kellene megkérdezned.

 

Most arra is gondolok, hogy számítottál rá, hogy létrejön egy erre specializálódott csoport, mint amilyen az EAR Együttes lett? Benne volt a levegőben?

– Azt hiszem, eléggé benne volt a levegőben. Hát végül is én tartottam a kapcsolatot minden akkor Magyarországon élő zeneszerzővel, minden generációval, és nemcsak az elektronikus irányzattal.

 

Az EAR Együttes létrejöttével kapcsolatban mindenki Sugár Miklóst szokta emlegetni, mint aki összeszervezte a társaságot. De gondolom hozzád fordult tanácsért, hogy kikre lehet számítani. Vagy te inkább örömteli szemlélőként figyelted az eseményeket?

– Nem, magam is részt vettem ebben a kezdetektől.  Sugár Miklóshoz különben mind a mai napig komoly kapcsolat fűz, már csak azért is, mert a székesfővárosi felsőbb zeneiskolában a zeneszerzéstanárom Sugár Rezső volt, Sugár Miklós papája, akivel baráti viszonyban voltam.

 

Bár Sugár Rezső aligha vonzódott az elektronikához.

– Őt az elektronika valóban kevésbé érdekelte.

 

Téged mi vonzott elsődlegesen: az újfajta hangzások és lehetőségek technika által inspirált, szinte kimeríthetetlen bázisa?

– Számomra nagyon érdekes volt a hangzások újfajta tárháza. De nehéz visszaemlékezni, a múlt rétegei egymásra rakódnak, és sokszor nekem magamnak is komoly fejtörést okoz, hogy ez mikor-hogyan alakult ki, és hogy kerültem bele…

 

Ha az EAR Együttes alakuló időszakát felelevenítjük, akkor magától adódott, hogy ott voltál a rádióban, jó kapcsolatban Sugár Miklóssal, és segítettél neki összeszedni egy hangszeres előadó csapatot, akikre rábízható ez az addig még nem tapasztalt feladat.

– Igen, bár Miklós nagyon jól tudta, hogy kikre van szüksége.

 

És hogy értékelted a kezdeti évekre annyira meghatározó sárvári találkozókat, a sárvári nyarakat? Ezek nemzetközi seregszemlékké alakultak.

– Érdekelt és nagyon élveztem ezeket.

 

Nekem, aki fiatal érdeklődőként aktívan is részt vettem, meghökkentő volt, ahogy a külföldiek néha egész más módon prezentálták az elektronikus darabjaikat. Ezért éreztem különbözőnek a magyar ágazatot, ami nem magyaros nyelvezetben, vagy magyaros stílusban, hanem csak a zene meg a hangszerek kezelésében nyilvánult meg.

– Tehát a hozzáállásban.

 

Igen, meg az eszközhasználatban. Nem is technika fejlettsége, csak a hozzáállás, ahogy mondod. Milyen benyomásaid voltak?

– Ha hallottam egy jó darabot, ami érdekes volt, egyéni volt, akkor az természetesen mély benyomást gyakorolt rám.

 

Ugyanazzal a füllel hallgatsz elektronikus és nem elektronikus zenét?

– Nincs különbség, zene–zene, jó zene–jó zene. Tehát, ha hallok egy nagyzenekari darabot, vagy hallok egy vonósnégyest, vagy tetszik, vagy csak részben tetszik, ez nem mindig egyértelmű. Mintha színházban néznék egy darabot, ezt tudta a szerző, azt kevésbé. Úgyhogy szét lehet és kell szálazni.

 

Azért is kérdeztem ezt, mert a te életműved is nagyon-nagyon sokoldalú, tehát hiába vagy a legintenzívebben otthon az elektronikában, nem mondhatja rád senki, hogy kizárólag elektronikus specialista vagy.

– Így van.

 

Sokan most egy kicsit bosszúsak, mert úgy vélik, az élő elektronikus műfajok és maga az elektronikus zene a kortárszenén belül mintha visszaszorulóban volna. Egyetértesz ezzel?

– Hogy ez tény-e, azt nem tudom. De az biztos, hogy egy adott gépi hangzás mellett kell az élő, az itt és most élménye.

 

És azt nem érzed, hogy az élő–elektronikus kombináció mára nem nyerte el a megfelelő súlyát vagy megítélését?

– De elnyerte, azt hiszem.

 

Mert ugye végül is ez a legfőbb profilja az együttesnek, és szalagzenéket (ahogy szoktuk mondani) is hallani a koncerten, de sokkal kisebb számban, mint akusztikus kombinációs darabokat.

– Sokszor én magam is részt vettem egy-egy ilyen darabom élő előadásában. Énekelni természetesen nem énekeltem, de amikor például egy adott vers megzenésítéséből állt a darab, akkor volt, hogy a verset magam mondtam el. Vagy ketten mondtuk el, az énekesnő és én.

 

Kikkel dolgoztál legszívesebben? Vagy ilyet ne kérdezzek?

– De nyugodtan kérdezheted. Tulajdonképpen mindenkivel szívesen dolgoztam, akinek szerettem a hangját, a stílusát, úgyhogy nagyon sok énekessel, énekesnővel dolgoztam együtt.

 

Bennem még fölrémlenek olyan óbudai emlékek, amelyek nem az EAR-hez köthetők, de ott van az elektronika jelenléte, elengedhetetlenül, mint A tücsök szót ki érti meg, vagy a Sírfelirat Aquincumból

– Vigyázz, a Sírfeliratban…

 

…nincs elektronika, az igaz. Csak elektronikus tapasztalataidnak a hatása köszön vissza. A Tücsökszóban magam is játszottam, a Sírfeliratot viszont csak hallgatóként éltem át több ízben. Lehetséges, hogy a stúdió létezésének utolsó éveiben Horváth István által kezelt berendezések, maga a stúdió, és a zeneszerzők tapasztalatai kölcsönösen hatottak egymásra? A HEAR stúdió, az utolsó néhány évében tagadhatatlanul bővült, modernebb lett a technikai állomány.

– A stúdió a zeneszerzőktől függetlenül nagyon rajta tartotta a fülét és szemét mindazon, ami az elektronikus zene területén a világban történt.

 

Több ízben emlegettük a magyar rádió elektroakusztikus stúdióját, meg ezt a szójátékra is alkalmas HEAR elnevezést. Nem azonos a kettő. János, részletezd, légy kedves, hogy mi az összefüggés, mi az eltérés, mi az intézményes különbség?

– Ott kezdeném, hogy a Bartók Rádióban minden este 22 órától 23 óráig van egy műsoridő, „Ars Nova” a címe. Tudjuk, hogy ez zenetörténetileg mit jelent, szándékosan választottam. Hosszú évek óta megy, és remélem, menni is fog, a szívügyem és büszke vagyok rá. Az természetes, hogy a HEAR stúdió, az EAR-HEAR produktumai megjelentek ebben a műsorban is.

 

Igen, tehát az elektronikus stúdió, ami régen a harmadik emeleten volt a Bródy Sándor utcában, aztán többször költözött, azt ne nevezzük HEAR stúdiónak.

– Ne bizony, az a Magyar Rádió Elektroakusztikus Zenei Stúdiója.

 

Hogy érzed, a zenebarát iskolázott közönség számára betöltötte azt az érdekesség vagy figyelemfelkeltő szerepét az elektroakusztikus zene, amire hivatott, vagy ebben van némi adósságunk…

– Hát nyilván hatást gyakorolt, de hogy ez a hatás mekkora volt, hát ezt egy közvélemény-kutatás dönthetné el…

 

Olyat még nem végeztek. Ezt legfeljebb így a koncertközönségből, vagy a reakcióból lehet leszűrni. Szándékosan nem a kritikát mondtam.

– Igen. Hát lett-légyen az egy popzenekar vagy egy vonósnégyes, megvan mindegyiknek a közönsége. És egy popzenei együttesnek számszerűleg valószínűleg nagyobb a közönsége, mint egy vonósnégyesnek.

 

Sokan azt gondolják, hogy a popzene a szintetizátor, meg az elektronikus eszközök igazi területe. Gondolom, ezzel vitatkoznál.

– Hát, ezt nem tudom. De olykor egy-egy popzenei együttes száma, inkább a régebbieké, nekem is tetszett, ma is a fülemben van, szívesen hallgatom. Tehát nem tartozom az olyasfajta szakbarbárok közé, akiknek csak az úgynevezett abszolút komolyzene az, ami hallgatható.

 

De magad nem építettél bele a darabjaidba ilyen jövevény elemeket?

– De igen. Volt egy variációs formám egy pop song dallamra, egy másik egy pop song szövegére, mindennel foglalkoztam, amivel lehetett. Egyik-másik képviselőjükkel volt is személyes kapcsolatom, nagyon is benne voltam ebben a zenében. Ma már inkább csak hallgatom.

 

Ezek az emlegetett bourges-i versenyek, fesztiválok zajlanak még egyébként?

– Pillanatnyilag nem is tudom, mert azok az emberek, akikkel kapcsolatom volt Bourges-ban… nem is tudom, élnek-e még. Hadd meséljek el egy kedves epizódot. A bourges-i versenyeken, ahogy már talán említettem, sokat zsűriztem. Igen ám, de a verseny zsűrijében természetesen mindenki franciául beszélt. Én a gimnáziumban 6 évig tanultam latint, 4 évig olaszt. Mit tudtam ezzel kezdeni Bourges-ban? Bár németül elég folyékonyan beszélek, de Bourges-ban ez nem volt hasznomra. Volt ott egy nagyon kedves amerikai fiú Michiganből, aki Európában diplomázott, aki németül és franciául is perfektül beszélt. Úgyhogy a zsűriben az amerikai fiú fordított nekem németre.

 

FÜGGELÉK:

 

Korf órája / Korf's Clock (6:24)

℗ 2005 HUNGAROTON RECORDS LTD.



[1] Decsényi János (Budapest, 1927. március 24.) zeneszerző, Erkel Ferenc-díjas érdemes és kiváló művész.

[2] Részlet az EAR30 Az EAR Együttes harminc éve 1991–2021 c. interjúkötetből (Megjelent az Egy hangversernyteremért Alapítvány támogatásával. Felelős kiadó: Göllesz Zoltán, 2022)