DUDÁS KLÁRA[1]

 

Egy alföldi zenész egyéniségkutatása és repertoárvizsgálata

 

 „Gáspár Lajos egy igazi halk szavú, kevés beszédű alföldi parasztember volt. Ízesen beszélt, de szívesebben játszott.”[2] Tari Lujza visszaemlékezése

                                      

Bevezető

 

Írásom témája Gáspár Lajos kunszállási adatközlő egyéniségkutatása, illetve dallamanyagának vizsgálata. Az összehasonlító repertoárvizsgálat alapja, hogy Gáspár Lajos több hangszeren is játszott. Emellett bemutatom az adatközlő jellemző játéktechnikai elemeit, illetve az ő előadásában vizsgálom a két pengetős hangszer, a citera és a tambura kölcsönhatását. Kitekintést teszek a stílusbeli egyezésekre, eltérésekre. Nem várt eredmény, hogy kutatásom közben előkerültek új, ismeretlen és adatolatlan felvételek is, így átfogó képet kapunk az adatközlő repertoárjáról.

 

Gáspár Lajos

 

Gáspár Lajos 1902 májusában született Kunszálláson, anyai nagyapja egy amatőr rézfúvós zenekar tagja volt. 1910-ben kezdett el citerázni autodidakta módon, húszéves korában vásárolt egy saját készítésű tamburát a Nagypáhin élő asztalos sógorától.[3] Repertoárját a bugaci pásztoroktól sajátította el. Szerepelt a Sárosi Bálint vezetésével megvalósuló kecskeméti Népzenei Fesztiválon. Tari Lujza Sárosi Bálinttal közös gyűjtésébe bekapcsolódott a népi hangszerkutatásban is kiváló – főként Meyerbeer kutató (akkor nyugat-németországi) – Heinz Becker, illetve kutatótárs-felesége Gudrun Becker is, akik Budapesten kívül szerettek volna bepillantást nyerni a vidéki zenei életbe. Sárosi Bálint már a kutatás előtti időszakban tudomást szerzett Polyák Ferencről, a Kecskeméthez tartozó Matkópusztán élő népi fafaragóról, akit kutatótársaival együtt látogatott meg, ezen az alkalmon Gáspár Lajos is jelen volt. Sárosi Bálint a fent említett gyűjtési folyamatot követően kereste fel újból a kunszállási citerást, később bevonva a Szelestei testvéreket. Tari Lujza Sárosi Bálint egyedüli munkatársaként, emellett német tolmácsként vette ki a részét a gyűjtés munkálataiból, továbbá segédkezett a hangfelvételek készítésében is.[4]

 

Gáspár Lajos az elérhető adatok alapján több hangszeren is kiválóan játszott, ilyen a citera, tambura, furulya, illetve a harmonika, utóbbi az adatközlő Sárosi Bálinttal folytatott beszélgetéséből derül ki.[5] Citeráján a nyomó mellett az ujjal való játéktechnikát is kiválóan alkalmazta, a hangszerét pengetővel szólaltatta meg. A Zenetudományi Intézet Fotóadatbázisában talált kép adatai alapján Gáspár Lajos a tamburás dallamait egy saját maga által készített hangszeren szólaltatja meg, A hangszer alakja és hangzása egy horvát szamicára hasonlít, precíz kottázással ellátva, ami szép tónusú, tiszta hangzást eredményezett.[6]

 

Repertoár és összehasonlító elemzés

 

Az adatközlő citerás és tamburás dallamanyagában tetten érhető az átfedés. Nemcsak repertoárjában, hanem a két hangszeren való előadás során is számos hasonlóság érzékelhető. Kutatásom során találtam néhány Kunszálláson gyűjtött furulyás felvételt, melynek támlapján Gáspár Lajos neve szerepel, illetve a hozzá tartozó gyűjtési évszám egyezik a citerás gyűjtések évszámával. A furulyán előadott dallamai egyaránt beilleszthetőek a citerás és tamburás repertoárjába.[7] Pengetős játéka mindkét hangszert tekintve dinamikus, emellett megállapítható a tudatos játék, biztos hangszerkezelés, egyedi díszítések alkalmazása.

 

A parlando dallamok

 

A parlando előadású citerás dallamaiban általánosan megjelenít hárfaszerű arpeggiokat, ezeket főként sorok, zenei ívek összekötésére alkalmazza. Állandó zenei eszközként tekint a crescendora, decrescendora, ezeket tudatosan alkalmazza. Emellett a folyamatosabb hangzás érdekében számottevő a glissando használata, amiket főként sorok, de a további felvételeket megvizsgálva két különböző dallam összekötésére is alkalmazza. Emellett játékára jellemző a tremolo használata, dallamon belül pedig előfordul az ún. előkék alkalmazása is, kivétel nélkül a következő hang mintájára. Megjelenik az ún. kettősfogás, ennek oka a felmerülő harmóniai igény, ez alapján közelíti meg ezt a játéktechnikai elemet, valószínűsíthetően a cigányzenészektől átvett, illetve a tamburajátékában is alkalmazott akkordokat adaptálja a citerás előadásába. Játéka minden esetben feltűnően szövegkövető, ami arra utal, hogy az adatközlő ismerte a dallamok szövegeit.

 

A csárdások

 

Citerajátékát tekintve csárdásaiban szintén megjelennek a kettősfogások, illetve az előkék, ezek színesítik az alapdallamot. Emellett megfigyelhető a többször alkalmazott kromatikus díszítés mindkét irányban, ami jellemző volt a tamburások játékára, illetve a városi cigányzene hatásáról is tanúskodik. Játékában visszatérő elem az ún. felfutás. Ez megjelenik nyolcados, illetve tizenhatodos mozgással is, valószínűsíthetően tudatosan tölti ki a szünetek helyét ezekkel a variációkkal. Összességében elmondható, hogy csárdás dallamaira a dinamikus előadás jellemző, emellett állandó játéktechnikai eleme az ún. húrlefogás, ami feszes lüktetést eredményez. Szintén citerás repertoárjában található két csárdás dallam, ahol az erre a vidékre jellemző hangszerkettős másik tagja a köcsögdudán játszó Mákos János. Ez a hangszer nem befolyásolja Gáspár Lajos citerajátékát. A köcsögduda minden esetben egy dallamjátszó hangszer kiegészítéseként, ritmushangszerként funkcionál, erősítve ezzel a hangsúlyos negyedeket. Tamburajátékát tekintve állandó játéktechnikai elem a tremolo és a ritmusaprózás, emellett főként alapdallamot játszik. Leggyakoribb a második nyolcad, majd mindkettő, legritkább az első nyolcad aprózása.

 

A friss csárdások

 

Citerás repertoárját tekintve egyetlen friss csárdás található. Megfigyelhető, hogy ennél a dallamnál folyamatosan alkalmazza az ún. esztamos lüktetést, mint állandó ritmuskíséretet. Ez a dallam is rendkívül virtuóz, emellett megállapítható, hogy az adatközlőnek nem okozott nehézséget a gyors tempó megtartása. A negyedek helyén sokszor alkalmaz tremolót, glissandót mindkét irányban. Emellett sorvégeken, és szintén negyedek helyén körülírásos díszítéseket alkalmaz, előfordul, hogy közvetlenül egymás után. Tamburás repertoárjában a felvételek alapján nem szerepel friss csárdás dallam.

 

Források[8]

 

Gáspár Lajos repertoárját és játékstílusát vizsgálva hét, eddig ismeretlen felvételt találtam az adatközlő repertoárjának kiegészüléseként a Zenetudományi Intézet Hangarchívumában. Egy tamburás és hat citerás felvétel hiányos adatolással van ellátva, az adatközlő neve nincs feltüntetve az irányított keresési feltételek között.  A kottamellékleteket megvizsgálva a lejegyzésekben Gáspár Lajos neve szerepel, a hozzátartozó település és évszám is egyezik, illetve citerajátéka összetéveszthetetlen más citerás adatközlőkkel. Sajnos az új források egy részéhez nem tartozik hangfelvétel, ennek ellenére az elérhető hanganyagot vizsgálva teljesebb képet kapunk az adatközlő repertoárjáról, illetve jellemző játéktechnikájáról.

 

Az új forrásokat elemezve megállapítható, hogy főként a díszítések nélküli alapdallamok szerepelnek. A kottamellékleteken lejegyzőként hibásan Tari Lujza és Sárosi Bálint neve szerepel, viszont ezeket Lázár Katalin készítette, akinek célja elsődlegesen a dallamok adatolása volt, nem a részletes lejegyzés.[9] A kottamellékletek tempójelzéssel vannak ellátva, ezáltal behatárolhatjuk, hogy milyen tempóban játszotta azokat a dallamokat, amihez nem tartozik archív felvétel.

 

Összegzés

 

Összességében elmondható, hogy Gáspár Lajos a legvirtuózabb citerás adatközlők egyike, aki jártas volt a hangszerkészítésben is. Zenei megvalósításából kiderül a citera és a tambura tudatos, virtuóz használata, repertoárját és játékstílusát tekintve pedig tetten érhető az átfedés.

 

Forrásjegyzék

 

Bolya Mátyás (szerk.): Zenetudományi Intézet Hangarchívum. ELKH BTK Zenetudományi Intézet, 2021. https://zti.hungaricana.hu/hu/ utolsó megtekintés: 2022. március 30.

Dudás Klára: Levelezés Tari Lujza népzenekutatóval. Elektronikus levél, 2021. október 25.

Dudás Klára: Levelezés Tari Lujza népzenekutatóval. Elektronikus levél, 2022. április 10.

Dudás Klára: Levelezés Tari Lujza népzenekutatóval a Németh Istvánnal való gyűjtéseiről. Elektronikus levél, 2022. április 20.

Heinz Becker: Gáspár Lajos tamburázik. Matkópuszta, Polyák Ferenc tanyája: Tari Lujza magángyűjteménye, 1974.

Hungaricana Közgyűjteményi Portál. Képcsarnok. BTK Zenetudományi Intézet fotók.

https://gallery.hungaricana.hu/hu/ZTIPhoto/ Budapest: Könyvek Kft. és Kalász Művészeti, Nevelési Alapítvány, 2020. utolsó megtekintés: 2022. március 30.

Sárosi Bálint: Gáspár Lajos citerázik. Kunszállás: Hungaricana Közgyűjteményi portál. Képcsarnok. BTK Zenetudományi Intézet fotók, 1976. https://gallery.hungaricana.hu/hu/ZTIPhoto/1767461/?img=0  utolsó megtekintés: 2022. március 30.

Sárosi Bálint: Gáspár Lajos saját készítésű tamburája. Kunszállás: Hungaricana Közgyűjteményi portál. Képcsarnok. BTK Zenetudományi Intézet fotók, 1978. https://gallery.hungaricana.hu/hu/ZTIPhoto/1768160/?img=0 utolsó megtekintés 2022. március 30.

Sárosi Bálint: Interjú Gáspár Lajossal. 1976. Zenetudományi Intézet Hangarchívum. ELKH BTK Zenetudományi Intézet, 2021. https://zti.hungaricana.hu/hu/audio/9559/?t=00%3A03%3A29#record-95585 utolsó megtekintés: 2022. március 15.

 

FÜGGELÉK:

1. A fotót Heinz Becker német zenetörténész készítette 1974. március 26-án a Matkó pusztán, Polyák Ferenc tanyáján. A kép Tari Lujza magángyűjteményéből való.

 

2. Sárosi Bálint: Gáspár Lajos citerázik. 1976. [10]

 

A képen személy, fal, férfi, fekete látható

Automatikusan generált leírás

3. Sárosi Bálint: Gáspár Lajos citerázik. 1976. [11]

 

4. Sárosi Bálint: Gáspár Lajos saját készítésű tamburája. 1978.[12]


 



[1] Aranypáva-díjas és Vass Lajos Nagydíjas citeraművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatója, az Egressy Béni Konzervatórium tanára.

[2] Dudás Klára: Levelezés Tari Lujza népzenekutatóval. Elektronikus levél. 2021. október 25.

[3] Sárosi Bálint: Interjú Gáspár Lajossal. 1976. Bolya Mátyás (Ed.), Zenetudományi Intézet Hangarchívum. ELKH BTK Zenetudományi Intézet, 2021. https://zti.hungaricana.hu/hu/audio/9559/?t=00%3A03%3A29#record-95585 2022. március 15.

[4] Dudás Klára: Levelezés Tari Lujza népzenekutatóval. Elektronikus levél, 2022.

[5] Bolya Mátyás (Ed.), Zenetudományi Intézet Hangarchívum. ELKH BTK Zenetudományi Intézet, 2021. https://zti.hungaricana.hu/hu/audio/9559/?t=00%3A03%3A29#record-95585 2022. március 15.

[6] Hungaricana Közgyűjteményi Portál. Képcsarnok. BTK Zenetudományi Intézet fotók. https://gallery.hungaricana.hu/hu/ZTIPhoto/ 2022. március 30.

[7] Bolya Mátyás (Ed.), Zenetudományi Intézet Hangarchívum. ELKH BTK Zenetudományi Intézet, 2021. https://zti.hungaricana.hu/hu/audio/9559/?t=00%3A03%3A29#record-95585  2022. március 15.

[8] Bolya Mátyás (Ed.), Zenetudományi Intézet Hangarchívum. ELKH BTK Zenetudományi Intézet, 2021.

[9] Dudás Klára: Levelezés Tari Lujza népzenekutatóval. Elektronikus levél, 2022. április 10.

[10] Sárosi Bálint: Gáspár Lajos citerázik. Kunszállás: Hungaricana Közgyűjteményi portál. Képcsarnok. BTK Zenetudományi Intézet fotók, 1976. https://gallery.hungaricana.hu/hu/ZTIPhoto/1767461/?img=0  utolsó megtekintés: 2022. március 30.

[11] Sárosi Bálint: Gáspár Lajos citerázik. Kunszállás: Hungaricana Közgyűjteményi portál. Képcsarnok. BTK Zenetudományi Intézet fotók, 1976. ZTI_NZ_07206. https://gallery.hungaricana.hu/hu/ZTIPhoto/1767462/?img=0 utolsó megtekintés 2022. március 30.

[12] Sárosi Bálint: Gáspár Lajos saját készítésű tamburája. Kunszállás: Hungaricana Közgyűjteményi portál. Képcsarnok. BTK Zenetudományi Intézet fotók, 1978. ZTI_NZ_07880. https://gallery.hungaricana.hu/hu/ZTIPhoto/1768160/?img=0 utolsó megtekintés 2022. március 30.