BÚCSÚ EÖTVÖS PÉTERTŐL

(1944-2024)

 

I.

 

https://lfze.hu/data/LFZE.HU/hirek/20230212_eotvos_peter_es_a_zak_zenekar_posztos_janos_21__fit_825x10000.jpg

Eötvös Péter 2023 februárjában, a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara élén

Fotó: Posztós János / Zeneakadémia

 

 „Elhivatottsággal és megkülönböztetett figyelemmel jött hozzánk is, mert át kívánta adni azt a tudást, amelyet kivételes nemzetközi pályáján megszerzett” – méltatja a nyolcvanévesen elhunyt Eötvös Péter világhírű zeneszerző-karmestert Fekete Gyula nemzetközi és tudományos rektorhelyettes, a Zeneszerzés Tanszék vezetője.

 

Türelemmel viselt, hosszan tartó betegség után 80 éves korában elhunyt Eötvös Péter Szent István Renddel kitüntetett, kétszeres Kossuth-díjas zeneszerző, karmester, zenepedagógus, a magyar és nemzetközi kortárs zene kiemelkedő alakja – közölte a család.

Székelyudvarhelyen született 1944. január 2-án, csodagyerekként lépte át a Zeneakadémia küszöbét 1958-ban: Kodály ötlete volt, hogy kísérletet kell tenni a Miskolcon, Kardos Pál szárnyai alatt nevelkedő, kivételes tehetségű fiúval, akire két évvel korábban már Ligeti György is felfigyelt. Viski János kezdte tanítani, de az ő 1961-ben bekövetkezett, hirtelen halála után Szabó Ferenc vette át az ekkorra már a Zeneakadémián kívül is tevékeny fiatalembert, aki 1962 és 1964 között a Vígszínház zenei vezetője volt, több tucatnyi kísérőzenét komponált színdarabokhoz és filmekhez. 1965-ben kapott diplomát, és 1966-ban – Szabó támogatásával – elnyerte a Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) ösztöndíját, amellyel Kölnben tanulhatott tovább. Így 1967-től külföldön dolgozott, előbb a Kölni Opera korrepetitora, 1968 és 1976 között a Stockhausen Ensemble tagja, 1971-től a Kölni Rádió elektronikus zenei realizátora, 1979 és 1991 között a Pierre Boulez alapította párizsi Ensemble InterContemporain zeneigazgatója, majd a kilencvenes években a Londoni BBC Szimfonikus Zenekar, a Budapesti Fesztiválzenekar vendégkarmestere és a Holland Rádió Kamarazenekarának vezető karmestere volt. 1992-től Karlsruhéban, 1998 és 2003 között Kölnben tanított, illetve rövid ideig a Zeneakadémián is oktatott.

Vezényelte Európa legnagyobb zenekarait, többek között a Berlini, a Londoni és a Bécsi Filharmonikusokat, az amszterdami Concertgebouw Zenekarát, rendszeresen fellépett a legnagyobb rádiózenekarok dirigenseként. Vendégkarmesterként meghívást kapott a legnevesebb operaházaktól is.

1991-ben Magyarországon megalapította a Nemzetközi Eötvös Intézet Alapítványát, 2004-es hazaköltözésekor pedig az Eötvös Péter Kortárszenei Alapítványt, amelyek ösztöndíjjal, továbbképző kurzusokkal támogatják fiatal zeneszerzők és karmesterek pályakezdését. Világszerte tartott mesterkurzusokat is.

Ismert és elismert zeneszerző, Európa legkiválóbb zenekarai és operaházai rendeltek tőle új műveket, amelyek több nemzetközi díjat nyertek.

Az alábbiakban Fekete Gyula nemzetközi és tudományos rektorhelyettes, a Zeneszerzés Tanszék vezetője búcsúzó sorait olvashatják:

„Hó pedig többé nem lesz”

(Eötvös Péter – Krasznahorkai László: Valuska)

 

Eötvös Péter szenvedélyesen szerette a zenét, a zene írását és megszólaltatását.

Egy évvel ezelőtt vezényelte a Zeneakadémia zenekarát, Ligeti, Debussy és saját műve, a Dialog mit Mozart szerepelt a műsoron. Felejthetetlen élmény volt, a legkényesebb igényeknek is megfelelő, profi előadás. Büszkék lehettünk hallgatóinkra! Péter ekkor is nagy szeretettel jött a Zeneakadémiára – mint ahogy minden ezt megelőző alkalommal, rendszeresen. Az általa megálmodott és létrehozott Eötvös Zenei Alapítványban is a fiatalok továbbképzését, szakmai orientálását tűzte ki célul, s a Zeneakadémia zeneszerzés és karmester szakos hallgatói számos alkalommal vehettek részt kurzusain. Ezzel az elhivatottsággal és megkülönböztetett figyelemmel jött hozzánk is, valahányszor hívtuk, mert át kívánta adni mindazt a tudást, amelyet kivételes nemzetközi pályáján megszerzett. Felébresztette hallgatóinkban a profizmus, a jó ízlés és a zenei előadóművészet legmagasabb szintjének igényét. Hallgatóink pedig fölnőttek a feladathoz e tavalyi hangversenyen, Péter megelégedésére. A nagy sikerű koncert után, a gratulációk közepette megbeszéltük, hogy bár a 80. születésnapi nemzetközi ünnepségsorozattól csordultig megtelt már a naptárja, ha csak teheti, a Zeneakadémia zenekarához szívesen újra eljönne, hiszen jó humora, embersége, bölcsessége, óriási tapasztalata okán hallgatóink rajongással visszavárják… E zenekari hangverseny immár nem jöhet létre. Néhány hete ünnepeltük 80. születésnapját, tanáraink és hallgatóink kamarazenéje megszólaltatásával köszöntötték őt. Eötvös Péter művei, különösen nemzetközi kisugárzású operái új utak lehetőségét tárják a fiatal komponistageneráció elé. Hatása megkerülhetetlen, életműve a 20-21. századi magyar zene krónikájának egyik legnagyszerűbb fejezete.

(lfze.hu)

 

 

 

 

II.

 

Eötvös Péter fontosabb díjai, elismerései

ˇ       Ordre des Arts et des Lettres (Franciaország) tiszti fokozat (1988), parancsnoki fokozat (2013)

ˇ       A Berlini Művészeti Akadémia tagja (1997)

ˇ       Bartók Béla–Pásztory Ditta-díj (1997)

ˇ       Christoph und Stephan Kaske Stiftung jubileumi díja (2000) [7]

ˇ       Gundel művészeti díj (2001)

ˇ       Magyar Klasszikus-díj (2001)

ˇ       Kossuth-díj (2002)

ˇ       Royal Philharmonic Society zenei díja (2002)

ˇ       Prize SACD Palmarès „Prix Musique” kategóriában (2002)

ˇ       Commandeur de l’Ordre des Arts et des Lettres (2003)

ˇ       Freeman of Budapest (2003)

ˇ       Budapest díszpolgára (2003)

ˇ       Pro Europa zeneszerzői díj (2004)

ˇ       Cannes Classical Award for Living Composer (2004) [8]

ˇ       Bartók Béla-emlékdíj (2006)

ˇ       Nemzetközi zenei szaksajtó nagydíja – Antoine Livio-díj (2006) [9]

ˇ       Frankfurter Musikpreis díj (2007)

ˇ       Magyar Kultúra Nagykövete kitüntetés (2008)

ˇ       Arany Oroszlán életműdíj (2011) [10]

ˇ       Magyar Szent István-rend (2015)

ˇ       Prima Primissima díj (2017)[11]

ˇ       Goethe-érem(wd) (2018)[12]

ˇ       Terras sem Sombra Nemzetközi díj (2018)

ˇ       Hazám-díj (2018)

ˇ       Kossuth-nagydíj (2024)

 

Lemez- és műdíjai

ˇ       Claude-Rostand-díj (1998 – a Három Nővér című operáért), Franciaország

ˇ       Victoires de la Musique Classique et du Jazz-díj (1999 a Három Nővér című operáért), Franciaország

ˇ       Charles Cros Akadémia Nagydíj (1999 – a Három nővér című operáért), Franciaország

ˇ       Diapason d’or de l’année (2000 – a Három nővér című operáért), Franciaország

ˇ       ECHO Preis (2000 – a Három nővér című operáért), Németország

ˇ       Prix Caecilia (2000 – a Három nővér című operáért), Belgium

ˇ       Golden Prague-Nagydíj (2003 – a Le Balcon című operából készített filmért), Csehország

ˇ       Grammy-díj jelölés (2004), USA

ˇ       Prix de Composition Musicale (2008 – a Seven című hegedűversenyért), Monaco

ˇ       German Record Critics´Award (2011 – Ligeti: Requiemért), Németország

ˇ       Fonogram (CD prize – 2011), Magyarország

ˇ       Echo Klassik Musikpreis (2012 – Ligeti: Requiemért), Németország

ˇ       Grammy-díj jelölés (2012), USA

ˇ       Echo Klassik Musikpreis (Concerto recording of the year – 2013), Németország

ˇ       Gramophone Award (2013), Németország

ˇ       Grammy-díj jelölés (2013), USA

ˇ       ICMA Award (2014) – Bartók-Eötvös-Ligeti – CD Naïve

ˇ       Gejutsu’s Record Academy Award (2015), Japán

ˇ       Grand prix de la Fondation Simone et Cino del DUCA (2016), Franciaország

ˇ       Fondation Simone et Cino Del Duca művészeti nagydíja (2016)[13]

ˇ       Artisjus-díj Az év komolyzenei műve (2017)[14] Oratorium Balbulum című művéért

 

Akadémiai tagságai

ˇ       Akademie der Künste Berlin

ˇ       Széchenyi Akadémia Budapest

ˇ       Sächsische Akademie der Künste Dresden

ˇ       Royal Swedish Academy of Music Stockholm

ˇ       Royal Flemish Academy of Belgium

ˇ       Honorary Academician Santa Cecilia Roma

 

Művészete

Eötvös Péter az egyik legelismertebb kortárs zeneszerző. Európa legnagyobb zenekarai és operaházai rendszeresen rendelnek tőle műveket. Operái többek között a Glyndebourne Festival Opera, a Müncheni Opera és a Madridi Opera részére készültek (készülnek). Zenekari műveit a Berlini Filharmonikusok, a Gulbenkian Zenekar és a párizsi Rádió Filharmonikus Zenekara részére komponálja.

Zeneművei Európában és Amerikában egyaránt nagy népszerűségnek örvendnek, öt operáját is rendszeresen műsoron tartják a világ dalszínházai. Karmesterként a modern zene egyik legkiválóbb interpretátoraként tartják számon, a világ legnagyobb zenekarainak rendszeresen visszatérő dirigensei közé tartozik. Csak karmesteri sikerei után sikerült zeneszerzőként is áttörnie, noha első tanult szakmája a zeneszerzés.

Zeneszerzőként sohasem elégedett meg azzal, hogy pusztán zenét komponáljon, hanem mindig is egy komplex művészeti élmény, egy rituális esemény részesévé akarta avatni hallgatóságát. Ezzel szembehelyezkedett a 20. században olyan divatos absztrakt zenei törekvésekkel. Saját elmondása szerint a zene ceremónia, ahogy azt az ősi kultúrákban is értelmezik.

Az utóbbi években elsősorban, mint operaszerző szerzett magának hírnevet. Már legelső teljes estés operájával, az 1998-ban Lyonban bemutatott Három nővérrel világsikert ért el. Az ördög tragédiáját 2010-ben Münchenben mutatták be, Kovalik Balázs rendezésében. A Paradise reloaded című operájának története egy átdolgozása az előzőnek, ebben Lilith (Ádám első, száműzött felesége) kerül a központba. Legutóbbi, Sleepless című operáját, mely Jon Fosse Trilógia című elbeszélésfüzére alapján készült, a Berlini Állami Opera mutatta be 2021. november 28-án.

 

Művei

Színpadi művek

ˇ       Harakiri, kamaraopera (1973)

ˇ       Radames, kamaraopera (1985/1997)

ˇ       Three Sisters (A három nővér), opera Csehov drámája nyomán (1996–97)

ˇ       "As I Crossed a Bridge of Dreams", opera (1998–99)

ˇ       La Balcon, opera (2001–02)

ˇ       Angels in America, opera (2002–04)

ˇ       Lady Sarashina, opera (2007)

ˇ       Love and other Demons (Szerelemről és más démonokról) [1. verzió], opera (2007)

ˇ       Die Tragödie des Teufels, opera (2009)

ˇ       Paradise Reloaded (Lilith), opera (2012–13)

ˇ       Golden Dragon (Aranysárkány), opera (2013–14)

ˇ       Senza sangue (Vértelenül), opera 1 felvonásban (2014–15)

ˇ       Love and other Demons (Szerelemről és más démonokról) [2. verzió], opera (2015–16)

ˇ       Sleepless, opera 2 felvonásban (2018-2020)

ˇ       Valuska, Commedia tragica tizenkét képben, egy felvonásban (bemutató: 2023 december 2.)

Művek kamaraegyüttesre, zenekarra, szólóhangszerrel és anélkül

ˇ       Windsequenzen, együttesre (1975–87)

ˇ       Intervalles-Intérieurs, együttesre (1981)

ˇ       Pierre Idyll, kamaraegyüttesre (1984; visszavonva)

ˇ       Steine, együttesre (1985–90)

ˇ       Chinese Opera, zenekarra (1986)

ˇ       Triangel, concerto ütőhangszerekre és zenekarra (1993)

ˇ       Psychokosmos, cimbalomra és zenekarra (1993)

ˇ       Shadows [1. változat], fuvolára, klarinétra és zenekarra (1996)

ˇ       Shadows [2. változat], fuvolára, klarinétra és együttesre (1996)

ˇ       Replica, versenymű brácsára és zenekarra (1998)

ˇ       zeroPoints, zenekarra (1999)

ˇ       600 impulse, brass együttesre (2000; visszavonva)

ˇ       Paris-Dakar, két harsonára, brass együttesre és ütőkre (2000)

ˇ       Snatches of a conservation, együttesre (2001)

ˇ       Jet Stream, versenymű trombitára és zenekarra (2002)

ˇ       CAP-KO, concerto akusztikus zongorára, billentyűs hangszerre és zenekarra (2005)

ˇ       Hegedűverseny No.1 – Seven, hegedűre és zenekarra (2006)

ˇ       Konzert für zwei Klaviere, két zongorára és zenekarra (2007)

ˇ       Levitation, két klarinétra és vonószenekarra (2007)

ˇ       Cello Concerto Grosso, csellóra és zenekarra (2010–11)

ˇ       The gliding of the eagle in the skies, szimfonikus zenekarra (2011)

ˇ       White Numbers, zenekarra (2011)

ˇ       Hegedűverseny No.2 – DoReMi, hegedűre és zenekarra (2012)

ˇ       Speaking Drums, concerto ütőhangszerekre és zenekarra (2012–13)

ˇ       Hommage à Domenico Scarlatti, kürtre és vonószenekarra (2013)

ˇ       da Capo, cimbalomra és kamarazenekarra (2013–14)

ˇ       Dialog mit Mozart – da Capo, zenekarra (2016)

ˇ       Alla vittime senza nome, zenekarra (2016)

ˇ       Multiversum, orgonára, hammond orgonára és zenekarra (2017)

ˇ       Reading Malevich, zenekarra (2017–18, rev.: 2020)

ˇ       Per Luciano Beriot, zenekarra (2018; a 2003-as Erdenklavier-Himmelklavier nr. 2 c. zongoramű nyomán)

ˇ       Hegedűverseny No.3 – Alhambra, hegedűre és zenekarra (2018)

ˇ       Aurora, nagybőgőre és vonószenekarra (tervezett bemutató: 2019. december 8.)

ˇ       Cziffrhapsodie, zongoraverseny, zongorára és zenekarra (tervezett bemutató: 2020)

ˇ       Saxophone concerto, szaxofonra és zenekarra (tervezett bemutató: 2021–22)

Kamaraművek

ˇ       Brass – The Metal Space, 7 rézfúvóshangszerre és két ütőhangszerre (1990)

ˇ       Korrespondenz, vonósnégyesre (1992)

ˇ       Derwishtanz [1. változat], szólóklarinétra vagy három klarinétra (1993)

ˇ       Psalm 151, szóló ütőhangszerre (1993)

ˇ       Thunder, szóló ütőhangszerre (1993)

ˇ       Psy [1. változat], fuvolára, csellóra és cimbalomra (1996)

ˇ       Psy [2. változat], fuvolára, brácsára és hárfára (1996)

ˇ       Derwishtanz [2. változat], négy fuvolára (2001)

ˇ       Zwei Promenaden, ütőhangszerre, billentyűs hangszerre és tubára (2001; a Triangelből)

ˇ       désaccord 1 (in memoriam B. A. Zimmermann), két brácsára (2001; visszavonva)

ˇ       Encore, vonósnégyesre (2005)

ˇ       Sonata per sei (2006)

ˇ       Octet, fuvolára, klarinétra, két fagottra, két trombitára és két harsonára (2008)

ˇ       Cadenza, szólófuvolára (2008)

ˇ       New Psalm. ütőhangszerre (2012–13)

ˇ       Dodici, tizenkét csellóra (2013)

ˇ       Lectures différentes, szaxofon kvartettre (2014)

ˇ       a Call, szólóhegedűre (2015. december)

ˇ       para Paloma, szólóhegedűre (2015)

ˇ       Molto Tranquillo, piccolóra, csellóra és zongorára (2015)

ˇ       ,,Now, Miss!”, hegedűre és csellóra (2016)

ˇ       Joyce, klarinétra és vonósnégyesre (2017)

ˇ       Sentimental, szólótrombitára (2017)

ˇ       Joyce, szólóklarinétra (2018)

ˇ       désaccord 2, két brácsára (2018)

ˇ       Töredék Arany János balladájából, szólófagottra (2018)

ˇ       Adventures of the dominant seventh chord, szólóhegedűre (2019)

ˇ       Langsamer Marsch, hegedűre, brácsára és csellóra (2020)

ˇ       Trio á cordes, hegedűre, brácsára és csellóra (2020

Vokális művek a capella

ˇ       Egyedül, a capella vegyeskarra (1956)

ˇ       A magyar romokon, a capella vegyeskarra (1959)

ˇ       Drei Madrigalkomödien, tizenkét énekhangra (1963–90)

o       No.1 Insetti galanti (1970–90)

o       No.2 Hochzeitsmadrigal (1963–6)

o       No.3 Moro Lasso (1963–72)

ˇ       Solitude (Egyedül), a capella vegyeskarra (2006; lásd: 1956)

ˇ       Herbsttag, a capella női karra (2011)

ˇ       Goretsch, Goretsch!, szóló mezzoszoprán hangra (2017)

ˇ       A nyári felhő (Varró Dániel), a capella női karra (2017)

ˇ       Drei Aphorismen von Heinrich Heine, a capella kórusra (2019)

Vokális művek egy hangszer-, együttes-, vagy zenekari kísérettel

ˇ       Intimus, baritonhangra és csellóra (1973)

ˇ       Endless Eight I., kórusra és együttesre (1981; visszavonva)

ˇ       Endless Eight II, kórusra és együttesre (1988–89; visszavonva)

ˇ       Atlantis (Weöres Sándor), bariton-és szopránhangra, virtuális kórusra és zenekarra (1995)

ˇ       Két monológ (Csehov), baritonhangra és zenekarra (1998)

ˇ       Two Poems to Polly, csellóra és beszédre (1998)

ˇ       IMA, kórusra és zenekarra (2002)

ˇ       Natasha, szopránhangra, csellóra, klarinétra és zongorára (2006)

ˇ       Octet plus, szopránhangra, fuvolára, klarinétra, két fagottra, két trombitára és két harsonára (2008)

ˇ       Schiller, energische Schönheit, 8 énekhangra, 8 fúvósra, 2 ütősre és harmonikára (2010)

ˇ       Die lange reise, ballada szopránhangra és zongorára (2014; az aranysárkány c. operából)

ˇ       Halleluja – Oratorium balbulum, mezzoszoprán és tenorhangra, kórusra és zenekarra (2015)

ˇ       The sirens cycle, szopránhangra és vonósnégyesre (2015–16)

ˇ       Duna hangja, gyermekkarra és zenekarra (2017)

ˇ       Secret Kiss, melodráma narrátorra és öt hangszerre (2018)

ˇ       Siren's Song, kórusra és zenekarra (2020

Művek billentyűs hangszer(ek)re

ˇ       Öt zongoradarab (1959-61)

o       No.1 Rondo (1961)

o       No.2 Improvisation (1961)

o       No.3 Scherzo (1960)

o       No.4 Adagio (1959)

o       No.5 Hommage à Haydn (1959)

ˇ       Kosmos, zongorára (1961; rev.: 1999 [két zongorára])

ˇ       Kosmos, két zongorára (1999; lásd zongorára: 1961)

ˇ       Erdenklavier-Himmelklavier nr.1, zongorára (2003)

ˇ       Erdenklavier-Himmelklavier nr. 2. „in memoriam Luciano Beriot”, zongorára (2003/2006; lásd zenekarra: 2018)

ˇ       Un taxi l´attend, mais Tchékhov préfère aller à pied., zongorára (2004)

ˇ       UNICEF, zongorára (2005)

ˇ       Dances of the Brush-footed Butterfly, zongorára (2012)

ˇ       rose!, zongorára (2015)

ˇ       Lisztomania, zongorára négy kézre (2018)

ˇ       10 secondes pour le dixième anniversaire de Casa da musica, zongorára (2021)

Elektronikus művek

ˇ       Mese, hangszalagra (1968)

ˇ       Tücsökzene, zene magnószalagra (1980)

ˇ       Cricketmusik, elektronikus zene (1970)

ˇ       Music for New York, szoprán szaxofonra, ütőimprovizációra és hangszalagra (1971)

ˇ       „Now, Miss!”, hegedűre és szintetizátorra (1972)

ˇ       Airport-Oeldorf, orgonára és szintetizátorra (1973)

ˇ       Elektrochronik, elektromos zene (1974)

ˇ       Hommage à Kurtág (1975)

ˇ       Rottenbiller utca 16–22. (1990)

ˇ       Der Blick, multimédia zene (1997; visszavonva)

ˇ       The Art of Virus (2020)

Színpadi és filmkísérőzenék

ˇ       Büchner: Leonce és Léna, kísérőzene (1961)

ˇ       Sean O'Casey: Az ezüst kupa, kísérőzene (1961)

ˇ       Rózsa János: Tér, filmzene (1962)

ˇ       Gábor Pál: Prometeusz, filmzene (1962)

ˇ       Gábor Pál: A megérkezés, filmzene (1962)

ˇ       Esztergályos Károly: Ötödik pozícióban, filmzene (1962)

ˇ       Gábor Pál: Aranykor, filmzene (1963)

ˇ       Tennessee Williams: Üvegfigurák, kísérőzene (1963)

ˇ       O'Neill: Amerikai Elektra, kísérőzene (1963)

ˇ       Madách: Az ember tragédiája, kísérőzene (1963)

ˇ       Twist Olivér, színházi zene (1963)

ˇ       Fábri Zoltán: Nappali sötétség, filmzene (1963)

ˇ       Bácskay-Lauro István: Igézet, filmzene (1963)

ˇ       Szabó István: Álmodozások kora, filmzene (1964)

ˇ       Lakatos Iván: Mozaik, filmzene (1964)

ˇ       Lermontov: Hóvihar, kísérőzene (1964)

ˇ       Pirandello: Hat szerep keres egy szerzőt, kísérőzene (1964)

ˇ       Anouilh: Becket, kísérőzene (1965)

ˇ       Hét szem mazsola, színházi zene (1965)

ˇ       Ellopott bejárat, színházi zene (1965)

ˇ       Szücs János: Szomjuság, filmzene (1965)

ˇ       Oláh Gábor: Három kívánság, filmzene (1965)

ˇ       A nő, filmzene (1965)

ˇ       Foltos és Fülenagy, színházi zene (1966)

ˇ       Katona: Bánk bán (1968)

ˇ       Krétarajzok, filmzene (1968)

ˇ       Különös melódia, filmzene (1968)

ˇ       Shakespeare: Téli rege, kísérőzene (1969)

ˇ       Shakespeare: Athéni Timon, kísérőzene (1969)

ˇ       Szemes Mihály: Az alvilág professzora, filmzene (1969)

ˇ       Kardos Ferenc: Egy örült éjszaka, filmzene (1969)

ˇ       Tóth János: Aréna, filmzene (1969)

ˇ       Huszárik Zoltán: Amerigo Tot, filmzene (1969)

ˇ       Makk Károly: Macskajáték, filmzene (1974)

ˇ       Sára Sándor: Tüske a köröm alatt, filmzene (1987)

ˇ       Elek Judit: Tutajosok, filmzene (1990)

ˇ       Sára Sándor: Könyörtelen idők, filmzene (1991)

Könyv

ˇ       Eötvös Péter–Pedro AmaralParlando, rubato. Beszélgetések, monológok és egyéb kitérők; ford. Jancsó Júlia; Rózsavölgyi, Budapest, 2015

Jegyzetek[szerkesztés]

1.      https://magyarnarancs.hu/zene2/meghalt-eotvos-peter-zeneszerzo-266684

2.      https://opac-nevter.pim.hu/record/-/record/display/manifestation/PIM52711/93b9013e-f5a5-4170-a83d-143383438e48/solr/0/24/0/1/authorOrder/ASC

3.      LIBRIS, 2018. március 26. (Hozzáférés: 2018. augusztus 24.)

4.      https://hvg.hu/itthon/20181111_Hazamdijat_kapott_Raday_Mihaly

5.      https://www.goethe.de/de/kul/pre/gme/prt/21300536.html

6.      Hermann Péter (főszerk.): MTI Ki kicsoda 2009. Budapest: MTI. 2008. 289. o.

7.      Peter Eötvös: Biography. eotvospeter.com (magyarul) (2015) (Hozzáférés: 2016. november 19.) arch

8.      MIDEM díja.

9.      (Grand Prix de la Presse musicale internationale - Prix Antoine Livio

10.   A Velencei Biennálé keretében megrendezett 55. Nemzetközi Kortárszenei Fesztiválon átadott elismerés.

11.   Átadták az idei Prima Primissima Díjakat - mandiner.hu

12.   Mapa Teatro, Claudia Andujar und Péter Eötvös erhalten Goethe-Medaille Archiválva 2018. június 15-i dátummal a Wayback Machine-ben, goethe.de, 2018. június 14.

13.   A francia szépművészeti akadémia (Académie des Beaux-Arts) javaslata alapján odaítélt elismerés. Lásd: Prix de la Fondation Simone et Cino Del Duca: Lauréats 2016. academie-des-beaux-arts.fr. (franciául) Párizs: Fondation Simone et Cino Del Duca (2016. november 16.) (Hozzáférés: 2016. november 19.) arch

14.   Díjazottak. Artisjus. (Hozzáférés: 2020. január 5.)

15.   Eötvös Péter-operabemutató Berlinben (hu-HU nyelven). Fidelio.hu. (Hozzáférés: 2023. október 22.)

16.   Mozgóvilág Online/Váradi Júlia: „Mint a cirkuszi ló, ha pattog az ostor”, 39. évf., 2009. december Archiválva 2011. július 9-i dátummal a Wayback Machine-ben (Hozzáférés: 2014. június 20.)

17.   A Halhatatlanok Társulata/Örökös Tagság/Molnár Piroska Archiválva 2013. november 25-i dátummal a Wayback Machine-ben (Hozzáférés: 2014. június 20.)

18.   Molnár Piroska egy tv interjúban azt nyilatkozta, hogy fia meghalt, a Heti Válaszban pedig azt állította: „Valóban nincs unokám és gyerekem;”, lásd Heti Válasz.hu/Halász Csilla: A Nagymama díja, 2011. február 28.[halott link] (Hozzáférés: 2014. június 20.)

19.   Ki kicsoda 2000. Főszerk. Hermann Péter. Budapest, 1999. Greger-Biográf.

20.   Eötvös Péter: Valuska - Commedia tragica tizenkét képben, egy felvonásban, magyar nyelven, magyar és angol felirattalopera.huMagyar Állami Operaház, 2023. szeptember 28. [2023. szeptember 28-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2024. január 9.)

 

(Forrás: Wikipédia)

 

III.

 

BÚCSÚSZAVAK KÉPEKKEL [1]

 

 

 

A Magyar Zene Házában: Kurtág György, Eötvös Péter és Batta András

 

Isten Veled, Péter!

Megkönnyeztük, amikor végleg elhagyott bennünket. Úgy tudom, nem volt egyedül, ott volt családja, Felesége és alkotótársa, látogatták muzsikusok, akik Seherezádéként meséltek, muzsikáltak mellette, naponta, hónapok óta. Még egy év sem telt el, hogy kihullott a pohár a kezéből – amint mesélte – tavaly május 13-án, amikor észrevette, hogy már nem az ő tudata irányítja az életet. Addig – csaknem 80 évig – ez nem így volt. Tudatossága, racionalitása, megtervezett élete, kötelezettségeinek hálója határozta meg létét és munkásságát. Kedves volt, közvetlen és nyitott. Nem éreztette tehetségének és intellektualitásának fölényét, mindig az adott feladat tökéletes megoldása lebegett szeme előtt. Igazi profi volt, aki úgy, és annyit tett az őt érintő dolgokért, amennyit a dolog megkívánt. Egyszerű volt – emberként. Ugyanakkor rendkívül bonyolult rendszerek futottak át elméjén – talán betegsége is innen eredt, bár ki tudja? – amit különleges tehetsége, tapasztalata és iskolázottsága révén oldott meg – a kívülálló szemszögéből – játszi könnyedséggel. Nem az érzelmek határozták meg művészi cselekedeteit, hanem egyfajta költői racionalitás. Furcsának tűnhet ez a szóösszetétel. Talán úgy lehetne megmagyarázni, hogy Péter mindent hallott a zenéből és mindent tudott róla, s mivel egész életében megoldásokat és megvalósításokat keresett – ugyanis saját és kortársai műveit hibátlanul akarta megszólaltatni – kialakult benne a módszer és az út a dolgok létrehozása érdekében. Ugyanakkor a létrejövő Egész mögött mégiscsak egy költői eszme állott, valami, ami legbelül volt, nehezen hozzáférhető, ám a produkció megvalósulása során a hangok rendszerében megszületett. A nemzetközi értelemben exportképes magyarok közé tartozott, amint idősebb pályatársa, Pierre Boulez mondta róla. Mindenütt otthon volt, és mindenfajta kultúra hatott rá. A globális zeneszerző és karmester prototípusa? Igen, de erdélyi gyökerekkel.

A Zene Házát a kezdet kezdetétől szimpátiával figyelte, létrejöttét üdvözölte. Többször járt nálunk magánemberként, kiállítás nézőben, és – szerencsénkre – egyik projektünkhöz is adta nevét és zenéjét. Ma is, folyamatosan játsszuk a Hangdómban a Mese című kompozíciót a MOME hallgatóinak vizuális asszociációival. A Mese 1968-ban keletkezett, és magába sűríti mindazokat a gesztusokat, amelyek a magyar népmesék archetípusára jellemzőek. Ma is avantgárd ez a több, mint 50 éves darab. Nem felejtjük el azt a kora szeptemberi délelőttöt – nem volt oly rég, 2023-at írtunk – amikor, már betegen, Kurtág Györggyel megjelentek a különleges Hangdóm-bemutatón. Utána kimentünk a kávéház teraszára. Kurtággal sokáig beszélgettek, fogták egymás kezét… A pillanat egyszerre volt történelmi és megindító. Péter szerethető ember volt, megértő, szellemes, segítő és ugyanakkor minden szavával, mozdulatával tanító is. Nem érzelmesen, de költői racionalitással. Köszönjük Gőz László barátunknak, hogy megismertette vele a Zene Háza csodáját. Köszönjük Péternek, hogy megértett és megszeretett bennünket. Mi is szívünkbe zártuk, és immár örökre benne marad a Zene Házában. Tovább fogjuk mesélni a történetét."

Batta András zenetörténész, Magyar Zene Háza, ügyvezető 

 

Kedves Barátaim a FB-on!

Nagy fájdalommal küldöm el ezt a versemet, Eötvös Péter halálának, s a magyar zene nehéz napjainak idején. Utólag is szívből köszönve, hogy Eötvös Péter és Molnár Piroska jóvoltából még hónapokkal a német és magyar nyelvű premierek előtt megkaphattam a „Halleluja! Balbulus Notker” című Eötvös oratórium Esterházy Péter-írta szövegét, rá válaszoló soraimban tiszta szívű, szent dadogókat remélve, s olyan költőtársakat, művésztársakat, akik igazi Társak, gyönyörű anyanyelvünk és romolhatatlan, megronthatatlan kultúránk szolgálatában. Eötvös Péternek pedig Hozzá illő, boldogítóan nyughatatlan nyugalmat.

Petrőczi Éva

 

 

PETRŐCZI ÉVA

Prológus – egy ősbemutatóhoz

     „A prófétánk dadog. Akinek fontos a szó, annak nehéz is.”

     Eötvös Péter–Esterházy Péter: Halleluja – Oratorium balbulum

Petrőczi Éva: Prológus - egy ősbemutatóhoz. Molnár Piroska előadásában (1:41)

 

Balbulus Notker – 

ezerkilencszázkilencven tavaszán

ott álltam Sankt Gallenben

naív portréd előtt.

Virágok, napfény mindenütt,

szép, steril svájci délelőtt.

 

És fájt már akkor is a sorsod,

a minden szóért megvívott küzdelem.

Egy apró, jótékony kavics

sem segített meg-megbicsakló,

szegény nyelveden.

 

De igaz szavak voltak legalább.

Papírhajóid nem mű-vízesések hátán

úszkáltak, hanem néhány tiszta,

keskeny vers-csermelyen.

Harminckilenc esztendős voltam akkor,

te párszáz – de mindketten tudatlanok.

Nem látta egyikünk sem,

hogy jönnek már az anti-dadogók,

a zsíros szájú, jóllakott dalnokok,

a mindig szóra-készek,

a beszéd balkezes iparosai.

 

A szájukat, Uram,

már befoghatná

végre valaki.

 

Ha verset olvasok,

a szívem gyakran ökölbe szorul,

és megkérdem magamtól:

tud-e, fog-e bárki még

dadogni itt,

Istennek tetszőn,

Notker Balbulus-ul?

 

    ˇ 

Eszterházy Péter és Eötvös Péter

 

Péter Eötvös: Halleluja - Oratorium balbulum (2015 - premiere) (1:10:40)

Lambert Wilson, Katharina Kammerloher, Artavazd Sargsyan és Xavier de Maistre, továbbá a Choeur et Philar és a  Radio France Zenekar Vezényel: Madaras Gergely vezényel.

Részlet a 2024. január 18-án a Maison de la Radio et de la Musique előadótermében rögzített koncertről.

 

Esterházy Péter: Oratorium balbulum -Mácsai Pál előadásában (10:11)

A hangoskönyv első tétele
A Halleluja – Oratorium balbulum című nagyszabású műre 2008-ban kaptunk megrendelést a Bécsi Filharmonikusoktól. Öt évig dolgoztunk csodálatos harmóniában Esterházy Péterrel, aki 2010-ben lett kész az alapszöveggel. Régebben a zeneszerzők bibliai témákból merítették az oratóriumok tartalmát. Esterházy egy szakrális témát választott, de világi nyelvezettel teremtett meg egy rá jellemző, sajátos stílust. Főszereplője a Próféta, aki dadogása miatt nem tudja megjósolni a jövőt. Az Angyal kérdezi őt a jelenről és jövőről, de többnyire a Kórus, a tömeg adja meg a helyes választ. Mindebben a Narrátor vezet minket. A magyarországi előadások Narrátora Mácsai Pál volt, akinél Esterházy szövegének ideálisabb előadóját el sem tudok képzelni. (Eötvös Péter)

 

 

 

Búcsúm Eötvös Pétertől

 

Eötvös Péter és Lukács Miklós

 

Eötvös Péter, a legnagyobb mestereim közé tartozott, példakép volt számomra.

20 évet dolgoztunk együtt.

Emlékszem, mikor 27 éves koromban először találkoztam vele. Az otthonában fogadott és felkért, hogy a cimbalomra írott műveit ezentúl én játszam a világ minden részén.

A szavam is elakadt!

Nem érdekelte, hogy alig ismertek akkor még itthon is, ő egy lemezen hallott játszani és ez pont elég volt számára.

A produktum volt a legfontosabb, a tiszta és őszinte zene!

Maximalista volt, óriási tudás birtokosa.

Úgy követelt, hogy közben tanított! Minden szavát áldásként éltem meg!

2004-től, számomra egy csodálatos periódus kezdődött:

Atlantis, Psychokosmos, Psy, Da capo, Cziffra psodia, - hogy csak a saját műveit említsem, de volt Kodály és Kurtág is természetesen!

Voltak olyan koncertek, ahol saját kompozícióimat is előadtam, sőt jazz formációkkal is játszottam meghívása, ajánlása által.

A világ különböző koncerttermeiben szerepeltünk így, együtt.

A da Capo című művét nekem írta, és ahogy a leíràsban fogalmazott: „A cimbalomszólót a magyar cimbalomművész, Lukács Miklós előadása ihlette.”

A mű bemutatója pont tíz éve volt, portóban.

Sok szívügyünk volt, mindenképp a legfontosabb ezek közül a Budapest Music Center és vezetője, Gőz László.

Nagy, közös kedvencünk Frank Zappa volt, akivel Péter együtt is dolgozott.

Emlékszem, mikor az Elbphilharmonie kantinjában Zappa felvételeket hallgatva mesélt a közös munkájukról.

Továbbá sokszor mesélt Stockhausenről és Boulezről, Ligetiről és Kurtágról, az Ensemble intercontemporainről és a párizsi évekről, a hollandiában töltött időszakról és a hazaköltözésükről feleségével, Marikával.

Megtisztelő volt számomra, hogy a róla készült utolsó dokumentumfilmben szerepeltem és beszéltem, továbbá a 2019-ben megrendezett BMC Nemzetközi Cimbalomverseny zsűrijében számíthattam rá, örömmel vállalta.

Életműve csodálatra méltó és elképesztően sokszínű. Műfaji nyitottsága és érdeklődése példaértékű, ahogy oktatói munkássága szintén a legfontosabb irányvonal számomra.

A világ egy óriást vesztett 2024. március 24-én.

Péter mindig azt mondta régen, mikor rákérdeztem hogy érzi magát:

„Nincs időm rosszul lenni!”

Ezt elképesztő munkatempója mindig bizonyította!

Volt, mikor egy éven keresztül köhögött, de ahogy jött, úgy múlt el.

Tavaly májusban kezdődött a baj, ami visszafordíthatatlanná vált.

Titkon bíztam abban, mint ahogy a köhögés, ez is elmúlik és minden rendben lesz ahogy szokott, hisz nincs ideje betegnek lenni, rengeteg dolga van.

Hiánya pótolhatatlan!

Közös emlékeinket, beszélgetéseinket, tanításait, a zene iránti alázatát és mérhetetlen elkötelezettségét mind magamban hordom amíg élek és hálával tartozok minden percért, amit vele tölthettem!

Nagyon fogsz hiányozni, Mesterem!

 

Lukács Miklós

(Facebook)

 

 

Tóth Endre és Eötvös Péter

 

Olyan nehéz elhinni, hogy elment, még úgy is, hogy már nyár végén hallottam a végzetes betegségéről. Az ember persze mindig reménykedik...és valahogy nem lehet felkészülni egy ilyen hírre, bármikor ér el bennünket, szíven üt. E-mail cím még a levelezőrendszerben, telefonszám a mobilkészülékben, közös fotó szintén ugyanott. Az még 2019-ben készült, amikor a Bartók Rádió számára készíthettem vele interjút, és készségesen fogadott az otthonában, ahol körbevezetett, és a kötelező körökön kívül sok minden másról is beszélgethettünk. A fotót drága, kedves felesége, Mezei Mari készítette. A leginkább neki kívánok most sok erőt. De persze nekünk is, hiszen hiányozni fog a kedvessége, a humora, a tanítása, a jóízű, felvillanyozó beszélgetések (nekem – óriási megtiszteltetés – két nyilvános beszélgetést is lehetőségem nyílt vezetni a Zeneakadémián). Emlékszem, milyen hatással volt rám két éve Sleepless című operája a Müpában, talán akkor beszéltem vele személyesen utoljára...

Persze, tegyük hozzá gyorsan, Eötvös Péter már egy jó ideje halhatatlan, valószínűleg ezért is nehéz felfogni a felfoghatatlant. Halhatatlan, hiszen itt maradnak a művei, a felvételei, az írásai, nyilatkozatai, és most már a 21. században talán a fényképek sem fakulnak meg. A szellemi örökség halhatatlan. Őrizzük meg, vigyázzunk rá!

Nyugodj békében, drága Péter!

Tóth Endre zenetörténész

 

Lassan egy éve már csak az volt a kérdés, hogy hónapokért vagy hetekért tart a küzdelem. A Valuska bemutatóján válthattam vele pár szót utoljára - megvárta a műtéttel a bemutatót, tisztában volt az idejével. Ma, Bartók születésnapja előtt egy nappal átlépett egy másik időszámításba.

Zsoldos Dávid

 

Kedves Péter, köszönünk mindent!

A Valuska záró ütemei, finom kézzel, elmenőben a címszereplő utolsó hangjaival: B - A - C - H

 

 

Faragó Béla

 

 

 

ˇ 

Fotó: Emmer László

 

Türelemmel viselt, hosszantartó betegség után 80 éves korában elhunyt Eötvös Péter Szent István Renddel kitüntetett, kétszeres Kossuth-díjas zeneszerző, karmester, zenepedagógus, a magyar és nemzetközi kortárs zene kiemelkedő alakja.

A Magyar Állami Operaház a Három nővér (2000) és A szerelemről és más démonokról (2017) magyarországi bemutatói mellett 2018-ban koncertszerű előadásban, a szerző vezényletével játszotta Vértelenül - Senza Sangue című Kékszakállú-párdarabját, valamint 2023 decemberében tartotta meg Valuska című, egyetlen magyar nyelvű operájának ősbemutatóját.

A Magyar Állami Operaház osztozik a család és a gyászolók fájdalmában.

ˇ 

Mély fájdalommal tudatjuk, hogy türelemmel viselt, hosszantartó betegség után nyolcvanéves korában elhunyt Eötvös Péter Szent István Renddel kitüntetett, kétszeres Kossuth-díjas zeneszerző, karmester, zenepedagógus, a magyar és nemzetközi kortárs zene kiemelkedő alakja. Emlékét örökké megőrizzük.

Müpa, Budapest

 

Megrendülve fogadtuk a hírt, hogy Eötvös Péter, a világ egyik legjelentősebb kortárs zeneszerzője, zenekarunk elmúlt 40 évének meghatározó szereplője és egykori első számú vendégkarmestere, 80 éves korában elhunyt. 🖤Nagyon sokat köszönhetünk neki és határtalan tudásának a kortárs zene területén. Számos 20. századi művet állítottunk színpadra vele, de fontos alakja volt ‘Új zene késő este’ címen futó nagysikerű próbatermi sorozatunknak is. Hiányozni fog, nyugodjon békében!

BFZ-Budapesti Fesztiválzenekar

ˇ 

Várdai István és Eötvös Péter

 

A mai napon, 80 éves korában elhunyt Eötvös Péter, a Magyar Szent István-renddel kitüntetett, Kossuth-díjas zeneszerző, karmester, zenepedagógus.

A különféle hangszeres műfajok mellett az operairodalmat is kiemelkedő alkotásokkal gazdagító művészete, a magyar klasszikus zene nemzetközi rangját növelő és a kortárs zene tolmácsolása terén is példaadó karmesteri tevékenysége, korszakos jelentőségű életműve elismeréseként pár nappal ezelőtt Kossuth-nagydíjban részesült.

A művészre pár évvel ezelőtti, Várdai István, zenekarunk művészeti vezetőjével közös képekkel emlékezünk. A fényképeket Száraz Eszter készítette 2022. októberben a BMC-ben, a Várdai - non solo cello c. portré-dokumentumfilm forgatásán.

Liszt Ferenc Kamarazenekar

ˇ 

 

Nem csak karmesterünk volt gyakran, de mentorunk, barátunk is. Az UMZE Együttes minden tagja szerette a vele való munkát, ahol ugyanazt adta magából, mint a próbaszünetekben a beszélgetések során. Velünk marad a darabjaival és a gondolataival.

UMZE Ensemble

 

 

ˇ 

Mély fájdalommal tudatjuk, hogy türelemmel viselt, hosszantartó betegség után nyolcvanéves korában elhunyt Eötvös Péter Szent István Renddel kitüntetett, kétszeres Kossuth-díjas zeneszerző, karmester, zenepedagógus, a magyar és nemzetközi kortárs zene kiemelkedő alakja, zenekarunk első vendégkarmestere. Emléke, zenei öröksége iránytű marad számunkra.

Concerto Budapest

 Fotó: Steirer Máté

 

Szomorúan búcsúzunk! Türelemmel viselt, hosszantartó betegség után nyolcvanéves korában elhunyt Eötvös Péter Szent István Renddel kitüntetett, kétszeres Kossuth-díjas zeneszerző, karmester, zenepedagógus, a magyar és nemzetközi kortárs zene kiemelkedő alakja. Emlékét tisztelettel és szeretettel őrizzük!

MÁV Szimfonikus Zenekar

 

  ˇ 

Madaras Gergely és Eötvös Péter

 

Köszönjük, Péter, hogy az utolsó pillanatig teli vasmarokkal adtad át a tudásod, tapasztalatod, energiád a környezetednek és az utókornak, miközben a humorod, türlemed és az emberséged sosem hagyott cserben! Rengeteget tanultunk Tőled, Te pedig rengeteget adtál nekünk.

Visszük tovább a lángot!

Madaras Gergely

 

Boros Misivel

 

  ˇ 

 

Mindent köszönök!

A Brahms 4. szimfónia örök élmény volt Vele.

Bujtor Balázs

 

 

Vass Lajos, ………………. ,Eötvös Péter és Vajda Gergely

 

80 éves korában elhunyt Eötvös Péter, Szent István-renddel kitüntetett, kétszeres Kossuth-díjas zeneszerző, karmester, zenepedagógus, a magyar és nemzetközi kortárs zene kiemelkedő alakja.

„A sorsomat a véletlenek irányították, gondolom, ez másokra is igaz” - mondta korábban egy PRAE-interjúban Eötvös Péter.

Jelenlétével többször megtisztelte a Társaskör eseményeit. (A képen balról jobbra: Vass Lajos, Sándor Pál, Eötvös Péter, Vajda Gergely.)

Emlékét megőrizzük.

Vass Lajos

 

Eötvös Péter és Oláh Vilmos

ˇ Eötvös Péter és Fülep Márk

 

Ma reggel elhunyt Eötvös Péter (1944-2024) zeneszerző,

távozása felfoghatatlan.

Később terveztem közzé tenni egy hangversenyt, amely fuvolaestnek címét Péter Cadenza c. fuvolaszólójának címéből kölcsönöztem, immár érte is szól majd. Nincsenek szavak.

A https://www.facebook.com/BudapestMusicCenter

BMC-ben 2024. május 10-én, pénteken 18 órakor (hirdetésekben már megtalálható) a mű érte hangzik majd el...

A mű, ami remekmű, a világhírű és szerény Eötvös Péter zeneszerző óriás drámai monológja, aki szavait, gondolatait a fuvolára bízta, a fuvolának adta. Talán nem is a fuvolásra, hanem a fuvolára.

...bárhogyan szemlélem, s bármennyit köszönhetek Neki, Nélküle nehezebb lesz... Ha egyáltalán lesz valahogyan. Táncest volt tervben (mert nagyon szerette a zene mozgásos megjelenítését), ...

Isten nyugosztalja Eötvös Pétert!

(Fotó: 2014, Bp, MU Színház, Budapest Tavaszi Fesztivál)

 

Fülep Márk

Eötvös Péter és Osztrosits Éva

  ˇ

 

ˇ Kurtág György és Eötvös Péter

 

Elhunyt Eötvös Péter kétszeres Kossuth-díjas zeneszerző, karmester. A 80 éves mester Székelyudvarhelyen született, világhírű magyar operaszerző, 10 napja kapta meg a Kossuth-Nagydíjat. Isten nyugosztalja! 🙏🖤

Dr. Hoppál Péter

(A fotót az Utópia Zenekar, Teodor Currentzis karmester és Kelemen Barnabás hegedűművész fergeteges koncertjén, 2023. november 17-én a MÜPÁ-ban Gőz László készítette.)

IV.

1.)

MEGYERI KRISZTINA DOKTORI ÉRTEKEZÉSE

EÖTVÖS PÉTER LOVE AND OTHER DEMONS CÍMŰ OPERÁJÁNAK DRAMATURGIÁJA ÉS KIFEJEZŐESZKÖZEI

TÉMAVEZETŐ: GRABÓCZ MÁRTA 2013

Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem 7.6 számú Doktori iskola

 

disszertacio.pdf5550 Kb

tezis_fr.pdf50 Kb

tezis_hu.pdf58 Kb

tezis_hu_old.pdf57 Kb

 

Peter Eötvös: Love and other Demons (2007) 1/2 (1:00:21)

 

Peter Eötvös: Love and other Demons (2007) 1/2 (42:28)

 

2.)

PDF-helye

IdQkezelés és nagyforma Eötvös Péter LAOD című operájában-elQadás-DIÁKKAL-ZELINKA2)

 

 

V.

 

EÖTVÖS PÉTER 80 Grabócz Márta: Eötvös Péter operái – kelet és nyugat között (2013). (Az írás a „Les opéras de Peter Eötvös – entre Orient et OccidentSous la direction de Márta Grabócz. Éditions des archives contemporaines, Párizs, 2012.” könyv előszavához készült. Magyarra fordította Balázs István. // Eötvös Péter operáinak YouTube felvételeiből

(Parlando 2024/1.)

 

VI.

PRINT KIADVÁNYOK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rózsavölgyi És Társa, 2015

 

Eötvös Péter (1944) az ezredforduló legjelentősebb, legtermékenyebb és legsikeresebb operaszerzője. Az 1970-es években írott két korai zenés színpadi kísérlete, a Harakiri és a Radames után, számos hangszeres művet és egy rendkívül aktív karmesteri időszakot követően a Lyoni Operaházban bemutatott Három nővér hozta el számára az operaszerzői világhírt 1998-ban. A Csehov dráma nyomán írott darabját azóta húsz különböző operaház mutatta be, s az eltelt közel két évtizedben kilenc további operát komponált. 2014–2015-ben hat különböző operáját játszották két kontinens kilenc különböző városában. A kötet 2010-ig követi nyomon ezt a páratlan életművet, vagyis kilenc operáról esik benne szó részletesen, de nemcsak kompozícióinak műhelytitkairól vall Eötvös Péter, hanem a szövegkönyvírókhoz és énekesekhez fűződő viszonyáról, az alkotás rejtélyes folyamatáról, az opera műfajának 21. századi nehézségeiről és szépségeiről, személyes életútjáról, pályatársakról, esztétikai alapkérdésekről is. A zenetörténet során sokan és sokszor vizionálták az opera halálát. Eötvös Péter folyamatosan gazdagodó életműve és ez a kötet a bizonyság rá, hogy a műfaj nem halott, még csak nem is gyengélkedik.

Pedro Amaral (1972) portugál karmester, zeneszerző, zenetörténész. A párizsi Conservatoire-ban szerezte zeneszerzés diplomáját, tanult Eötvös Péternél, doktori disszertációját Karlheinz Stockhausen Momente című művéből írta, s ennek nyomán Stockhausen asszisztenseként vett részt a zeneszerző több projektjében. A kötetet beszélgetőpartnerként és Eötvös Péter monológjainak szerkesztőjeként jegyzi, illetve rövid esszékben vázolja fel az operák tágabb kontextusát, hogy segítse az olvasó tájékozódását Eötvös varázslatos zenei univerzumában.

VI.

 

1944. január 2. Székelyudvarhely [ma Odorheiu Secuiesc, Románia] - 2024. március 24. Budapest

 

Zeneszerző, zenepedagógus, karmester, a 20. század zenéjének egyik legismertebb tolmácsolója.

 

Zeneszerzői és karmesteri diplomáit a budapesti Zeneakadémián és a kölni Zeneművészeti Főiskolán szerezte, pályáját a Vígszínház zenei vezetőjeként, majd Stockhausen és Boulez munkatársaként kezdte. 1968-tól 1976-ig a kölni Stockhausen Ensemble tagja, 1971 és 1979 között a kölni WDR elektronikus studiójának munkatársa. 1978-ban Pierre Boulez felkérésére az Ensemble InterContemporain-t vezényelte a párizsi IRCAM megnyitóján; 1991-ig az együttes művészeti igazgatója volt. 1985-től 1988-ig a londoni BBC Szimfonikus Zenekarának első vendégkarmestere, 1992 és 1995 között a Budapesti Fesztiválzenekar első vendégkarmestere.

 

1994 és 2004 között a Holland Rádió Kamarazenekarának vezető karmestere, 1998-tól 2001-ig a Magyar Nemzeti Filharmonikus Zenekar első vendégkarmestere, 2003 és 2005 között a Stuttgarti Rádió Szimfonikus Zenekarának első vendégkarmestere, 2003-tól 2007-ig a Göteborgi Szimfonikus Zenekar első vendégkarmestere, 2009-től 2012-ig a bécsi Rádió Filharmonikus Zenekarának első vendégkarmestere.

 

Vezényelte Európa legnagyobb zenekarait, többek között a Berlini-, a Müncheni-, a Londoni-, a Los Angeles-i és a Bécsi Filharmonikus Zenekart, a Royal Concertgebouw Zenekarát, rendszeresen fellépett a legnagyobb rádiózenekarok dirigenseként.

 

Vendégkarmesterként meghívást kapott a legnevesebb operaházaktól (Milanói Scala, Royal Opera House Covent Garden, La Monnaie, Brüsszel, Festival Opera Glyndebourne, Theatre du Chatelet Paris), ahol olyan neves rendezőkkel dolgozott együtt, mint Luca Ronconi, Robert Altman, Klaus-Michael Grüber, Robert Wilson, Nikolaus Lehnhof és Ushio Amagatsu. Gyakori vendége volt Európa legnagyobb fesztiváljainak, így a Budapesti Tavaszi Fesztiválnak is.

1991-ben Magyarországon megalapította a Nemzetközi Eötvös Intézet Alapítványát, 2004-ben pedig az Eötvös Péter Kortárszenei Alapítványt, amelyek ösztöndíjjal, továbbképző kurzusokkal támogatják fiatal zeneszerzők és karmesterek pályakezdését. 1992 és 1998 között a karlsruhei, 1998-tól 2001-ig a kölni, majd 2002 és 2007 között ismét a karlsruhei Zeneművészeti Főiskola professzora volt. Világszerte tartott mesterkurzusokat (Edekoben, Luzern, Basel, Luxemburg, Madrid), visszatérő professzora volt a szombathelyi Bartók Szemináriumnak is.

Ismert és elismert zeneszerző, Európa legkiválóbb zenekarai és operaházai rendeltek tőle új műveket, többek között a Berlini- , a Bécsi- , a Los Angelesi Filharmonikusok részére komponált új zenekari darabokat. A Glyndebourne Festival Opera és a Müncheni Opera bemutatói után a Frankfurti és a Kölni Opera részére írt új operákat. Zenekari műveit (Atlantis, zeroPoints, Shadows, Jet Streams, Levitation, CAP-KO, SEVEN, Cello Concerto Grosso) és operáit (Három nővér, Le Balcon, Angels in America, Love and Other Demons, Die Tragödie des Teufels) világszerte játsszák.

 

Művei több nemzetközi díjat nyertek. Három nővér című, Lyonban bemutatott operájáért Eötvös Péter elnyerte a francia kritikusok 1997/98-as nagydíját, a Prix Claude-Rostand Díjat, 1999-ben a Victoires de la Musique Classique et du Jazz díjat, a mű felvételét tartalmazó lemez pedig 1999-ben a Charles Cros Akadémia nagydíját, 2000-ben a Diapason d'or de l'année díjat, az ECHO Preis 2000 díjat és a Prix Caecilia díjat. A Le Balcon című operájából készített film 2003-ban elnyerte a Golden Prague Nagydíjat. Seven című hegedűversenyét 2008-ban a Fondation Prince Pierre de Monaco "Prix de Composition Musicale" díjjal jutalmazta.

Munkája elismeréseként 1988-ban a francia kulturális minisztertől az Officier de l'ordre des l'arts et des lettres állami kitüntetést kapta. 1997-ben Budapesten a Bartók-Pásztory-díjjal tüntették ki. 2000-ben megkapta a Christoph und Stephan Kaske Stiftung jubileumi díját. 2001 májusában a művészi tevékenység elismerésére újonnan megalapított Gundel-díjat vehette át Budapesten. Szintén 2001-ben neki ítélték a Gramofon Magazin által alapított Magyar Klasszikus Díjat. 2002-ben Magyarországon Kossuth-díjjal tüntették ki, Nagy-Britanniában pedig megkapta a Royal Philharmonic Society zenei díját. 2003-ban a francia kulturális és oktatási miniszter a Commandeur l'Ordre des l'Arts et des Lettres címet adományozta Eötvös Péternek. A Pro Europa európai zeneszerzői díjat 2004-ben nyerte el, és szintén ebben az évben tüntette ki a Midem a Cannes Classical Award for Living Composer díjjal. 2006-ban a magyarság nagyjainak adományozható Bartók Béla-emlékdíjjal jutalmazták, valamint megkapta a nemzetközi zenei szaksajtó nagydíját (Grand Prix de la PMI - Prix Antoine Livio 2006). A Frankfurter Musikpreis díjat 2007-ben, a Magyar Kultúra Nagykövete kitüntetést 2008-ban vehette át. 2011-ben az Velencei Biennálé keretében megrendezett 55. Nemzetközi Kortárszenei Fesztiválon Arany Oroszlán életműdíjat kapott, 2015-ben a Szent István-rend kitüntetést vehette át, 2016-ban Párizsban a "Le Grand Prix de la Fondation Simone et Cino del Duca - Composition musicale" díjat nyerte el, melyet az Académie des Beaux-Arts adományozott számára. 2017-ben Artisjus-díjjal tüntették ki Oratorium Balbulum című művével kapcsolatban "Az Év Komolyzenei Műve" kategóriában. 2018-ban Goethe-éremmel, 2024 márciusában életműve elismeréseként Kossuth-nagydíjjal tüntették ki. Valuska című, Krasznahorkai László regénye nyomán készült műve pedig 2024 májusában posztumusz Artisjus díjban részesült.

 

Művei az Editio Musica Budapest, a Salabert Paris, a Ricordi München és a Schott Music Mainz kiadóknál jelennek meg, lemezen pedig a BIS AG, a BMC, col legno, a Deutsche Grammophon, az ECM, az EMI, az Erato, a Gramophon AB, a Hungaroton és a Kairos Wien kiadásában kerülnek forgalmazásra.

Eötvös Péter a berlini Művészeti Akadémia, a budapesti Széchenyi Művészeti Akadémia, a drezdai Művészeti Akadémia, valamint a svéd Királyi Akadémia tagja volt.

 

2024. március 24-én hosszan tartó betegség után nyolcvanéves korában hunyt el.
Forrás: Britannica Hungarica - készült a BMC közreműködésével

lásd még: Eötvös Péter - karmester

VII.

 

VÁLOGATÁS

EÖTVÖS PÉTER A BMC RECORDS GONDOZÁSÁBAN MEGJELENT CD-KBŐL

(zeneszerző, karmester)

 

 

Dialog mit Mozart (13:05)

The Gliding of the Eagle in the Skies (10:39)

Apparitions: II. Agitato (7:10)

Alle vittime senza nome: I. (4:43)

Alle vittime senza nome: II. (7:03)

Jet Stream (19:41)

Levitation: First Movement (2:30)

Levitation: Third Movement (Barcarola) (6:56)

Music for New York (10:47)

"Now, Miss!" (16:08)

Electrochronicle: June 8 (4:02)

Dervish Dance(5:41)

 

Jazz Improvisation 1 on Themes from Péter Eötvös' Opera "Le Balcon" (8:26)

Jazz Improvisation 2 on Themes from Péter Eötvös' Opera "Le Balcon" (6:03)

Snatches of a Conversation (2001) (10:49)

Jet Stream (2002) (21:29)

Paris-Dakar (2000) (7:19)

Snatches of a Conversation (2001) (10:52)

Jet Stream (2002) (21:23)

 

 

 

 

 

 

Psychokosmos (16:08)

Atlantis: Part I. (10:25)

Atlantis: Part II. (15:02)

Atlantis: Part III. (12:52)

 

 

Intervalles-Intérieurs (30:06)

Windsequenzen: Windless I (2:50)

Windsequenzen: Windless II (5:37)

Windsequenzen: Three Sequences of the Mountain Wind (5:12)

Windsequenzen: Sequence of the Morning Breeze (4:39)

Windsequenzen: Four Sequences of the Sea Wind - East-West Wind (3:04)

Windsequenzen: Seven Sequences of the Whirlwind (2:31)

 

Two Monologues for Baritone and Orchestra (13:18)

Insetti Galanti (7:11)

 

TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE (8 video)

 

Symphony No. 5 in C Minor, Op. 67: I. Allegro con brio (7:26)

Symphony No. 5 in C Minor, Op. 67: II. Andante con moto (9:53)

Symphony No. 5 in C Minor, Op. 67: III. Allegro (7:40)

Symphony No. 5 in C Minor, Op. 67: IV. Allegro (10:12)

 

Paradise Reloaded, Scene XI.: "Quartet" (8:55)

Paradise Reloaded, Scene VII.: "Adam Wants to Leave the Earth" (4:52)

Paradise Reloaded, Scene XII.: "Lilith's Monologue" (3:45)

Paradise Reloaded, Scene VI.: "Future" (7:23)

Paradise Reloaded, Scene V.: "Ballad. A Bombed out City" (9:21)

 

The Sirens Cycle: Interlude (2:35)

 

 

Concerto for Orchestra, Sz 116: I. Introduzione (Andante non troppo - Allegro vivace)(9:55)

Concerto for Orchestra, Sz 116: II. Giuoco delle coppie (Allegretto scherzando) (6:08)

Symphony No. 5 in C Minor, Op. 67: III. Allegro (7:34)

Concerto for Orchestra, Sz 116: IV. Intermezzo interrotto (Allegretto) (4:16)

Concerto for Orchestra, Sz 116: V. (9:22)

The Miraculous Mandarin, Op. 19, Sz 73 (32:27)

 

Apparitions: II. Agitato (2:51)

San Francisco Poliphony (12:48)

Apparitions: I. Lento (6:38)

Apparitions: II. Agitato (2:51)

 

VIII.

YOUTUBE VIDEÓK

 

TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE (161 video)

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] Facebook