Indul a Fejlesztő zenepedagógus szakirányú
továbbképzés
I.
Lundströmné Dr.
Antal Ilona SZAKFELELŐS Általános ismeRtetőJE
A 2024/25-ös
tanévben indul egy teljesen új, két egymásra épülő
szakirányú
továbbképzés:
1/
Fejlesztő zenepedagógus az iskola előtti nevelésben (60 kredit)
főként
az óvodai korosztály pedagógusai számára
2/
Fejlesztő zenepedagógus (120 kredit) a 3-12 éves kori zenei
fejlesztés
pedagógiai munkájára készít fel
A képzés
helyszíne: Apor Vilmos Katolikus Főiskola Budapesti
Campus,
Budapest 1201, Török Flóris utca 227-229.
Jelentkezés: az Apor Vilmos
Katolikus Főiskola honlapján
megjelent
feltételek alapján www.AVKF.hu
YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=6pl3xStD4Ro&t=984s
A képzés bemutatása:
A NAT
értelmében követelménnyé vált az ének-zene órákon a
képességek,
kompetenciák fejlesztése, amelynek eddig rendszeres,
pedagógiailag
felépített módszertana nem volt. Ezért vált időszerűvé a
képességeket
fejlesztő zenepedagógia elméletének és rendszerezett
cselekvési
technikájának kidolgozása. Kodály Zoltán utasításait követve
jött létre
a fejlesztő zenepedagógia szakterülete.
Az
Oktatási Hivatal a Látható hangok óvodás fejlesztő program
szemléletére
alapozva az EFOP-3.2.2. –VEKOP -15-2016 programjában
elindította
a Fejlesztő Zenepedagógiai tankönyv- és taneszköz
sorozatot,
amely 2021 májusában elkészült. Az indítandó képzéseken a
kialakult
modern ének-zenei taneszköz-rendszert és alkalmazását
szándékozunk
megismertetni.
A bemutatás a Parlando.hu 2022 /1. számában
olvasható:
Dr. Antal-Lundström
Ilona: A Fejlesztő Zenepedagógiai Program (FEZEP) bemutatása (pdf)
1/ Fejlesztő zenepedagógus az iskola
előtti nevelésben (60 kredit)
Az utóbbi
évtizedben erősödött a kutatás az akusztikai, zenei-nyelvi érzékenység
pedagógiai jelentősége iránt. A kommunikációs/nyelvi képesség alapja a jó
hallás, melynek rendszeres, korai gondozása hiányzik az oktatási
rendszerből. Az indítandó képzéssel ezt a hiányt szeretnénk legalább
részben pótolni a Látható hangok taneszköz és a fejlesztő pedagógiai
szemlélet segítségével.
3 éves kortól a
hangok felfogása, a hang tulajdonságainak összehasonlítása, egyre finomabb
megkülönböztetése és elemzése után a fokozatos jelképzés, valamint a grafikus,
ikonikus jelekből életre keltett hangok játékosan olyan pályát építenek ki
az agyban, amin később a betűk, számok írása gyorsan, automatizáltan
futhat. A diszlexiás gyerekeknél sokszor ezen alapképességek gyakorlása
hiányzik. Ezek a fejlesztések a gyermekek szenzitív periódusainak ismeretében
főként a 3-8 éves korban hatékonyak. Az esélyegyenlőség kompenzálása
is ekkor szükséges és lehetséges. A tervezett képzés ezt a célt szolgálja.
A Fejlesztő
zenepedagógus az iskola előtti nevelésben megnevezés arra utal, hogy a
képzésben részt vevők sokoldalúan alkalmazhatják tudásukat a normál óvodai
neveléstől a zeneóvodák, fejlesztő központok sajátos feladatáig a
munkahely és személyes érdeklődés függvényeként.
A képzés taneszköze jelentős
segítséget ad a gyermekek iskolai előkészítésében.
2/ Fejlesztő
zenepedagógus (120 kredit), mely a 3-12 éves kori zenei fejlesztés pedagógiai
munkájára készít elő.
A fejlesztő
zenepedagógia szakterületének megerősítése céljával átfogó szakirányú
képzés indul a Fejlesztő zenepedagógus szakirány megjelölésével. Az
iskolai ének-zenei nevelés befogadó és fejlesztő változatának
szükségességét a nemzetközi szakirodalom és a NAT is hangsúlyozza. Ez
jelentős szemléletváltozást jelent az ének-zenét oktató, különösen az alsó
évfolyamokon tanító pedagógusok számára.
Amikor fontos
ismereteket adnak át, a folyamatos zenei aktivitás közben kiemelten kell
foglalkozniuk a gyermekek zenei képességeinek fejlesztésével, melyek a tanulási
képességeket is serkentik.
Az új NAT heti két
ének-zene órát biztosít az elsőtől az ötödik osztályig. A tankönyvek
ennek az életkori sajátosságok miatt hatékonyabban fejleszthető
korosztálynak készültek. Ma nagyon sok gyermek többféle ok miatt tartozik a
sajátos nevelési igényűek közé, a lassabban érő, induláskor
segítségre szoruló gyermekek köre tág fogalom. A három és hét éves kor közötti
időszak kritikus a tanulási képességek kialakításában, ezért ekkor a
legtöbb gyermeknek szüksége lehet a zenei nevelés által biztosított
fejlesztésre és ezt leghatékonyabban az integrált zenei oktatással lehet
elérni. Ebben segít az elkészült tankönyvsorozat, mely az órák vezérfonalaként
javasolt témákkal, tananyaggal és munka-anyaggal ad újszerű pedagógiai megoldásokat:
az 1-2 osztályos ének-zene tankönyv és
Munkalapok A hangok játéka
címmel,
a 3 osztályos ének-zene tankönyv és
Munkafüzet A hangok varázsa címmel,
a 4 osztályos ének-zene tankönyv és
Munkafüzet A hangok muzsikája
címmel,
az 5 osztályos ének-zene tankönyv és
Munkafüzet A zene titkos nyelve
címmel.
A könyvekhez Tanári kézikönyvek,
Tanmenetek is készültek az új tantervhez
igazodva, az alkalmazott fejlesztő
hanganyag is letölthető. Megvásárolhatók a
Kello.hu tankönyvelosztónál.
A sorozatot a Parlando.hu szaklapban
mutattuk be, a 2020/6., továbbá a 2021/ 1., 2. és 3. számokban:
Dr. Antal-Lundström
Ilona: Megújuló ének-zeneórák (1. rész) (pdf)
II.
Fejlesztő
zenepedagógus az iskola előtti nevelésben szakirányú továbbképzési szak
RÉSZLETES ISMERTETÉSE
A SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK MEGNEVEZÉSE:
Fejlesztő zenepedagógus az iskola
előtti nevelésben szakirányú továbbképzési szak
A LÉTESÍTÉST ENGEDÉLYEZŐ HATÁROZAT ÜGYIRATSZÁMA:
FNYF/337-4/2022.
A LÉTESÍTŐ INTÉZMÉNY NEVE: Apor Vilmos Katolikus Főiskola
A SZAKKÉPZETTSÉG OKLEVÉLBEN SZEREPLŐ MEGNEVEZÉSE:
Fejlesztő zenepedagógus az iskola
előtti nevelésben
A SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS KÉPZÉSI TERÜLETE:
Pedagógusképzés képzési terület
A FELVÉTEL FELTÉTELEI:
·
alapképzésben, mesterképzésben szerzett
pedagógus végzettség vagy
·
régi típusú egyetemi/főiskolai
szintű pedagógus/tanári végzettség és szakképzettség, tanító,
óvodapedagógus, konduktor, gyógypedagógia
·
fontos az alapvető zenei képzettség,
éneklési készség és kottaolvasási ismeret
A KÉPZÉSI IDŐ: 2 félév
A SZAKKÉPZETTSÉG MEGSZERZÉSÉHEZ ÖSSZEGYŰJTENDŐ KREDITEK SZÁMA: 60 kredit
A KÉPZÉS CÉLJA ÉS A SZAKMAI KOMPETENCIÁK (TUDÁS, KÉPESSÉG, ATTITŰD,
AUTONÓMIA ÉS FELELŐSSÉG):
A KÉPZÉS CÉLJA:
A képzés célja olyan
pedagógusok képzése, akik elméleti, módszertani és gyakorlati tudásuk
birtokában készek és képesek a 7 éves kor alatti gyermekek befogadó
szemléletű fejlesztő zenei nevelésére, differenciált csoportos
foglalkoztatás vezetésére többségi keretek között, együttműködésre a
segítő szakmák képviselőivel és a szülőkkel.
SZAKMAI KOMPETENCIÁK:
Tudás:
A hallgató ismeri:
·
a fejlesztő zenepedagógia szakmai
tárgyköreit, alapvető tényeit, irányait és kutatási területeit;
·
a fejlesztő/befogadó zenei neveléshez
kötődő legfontosabb összefüggéseket, fogalmi rendszereit, elfogadja
annak alapvető szemléletét;
·
érti és használja a szakterület
szakirodalmát.
Képesség:
A hallgató képes:
·
inkluzív, fejlesztő jellegű
zenei szakszövegek kritikai elemzésére;
·
a gyermekek sokféleségének elfogadására és
annak értékként való kezelésére;
·
modern zenei oktatási módszerek és
taneszközök alkalmazására;
·
a gyermekek zenei fejlődését szakmai
szempontok mentén elősegíteni;
·
a szülőkkel hatékony módon
együttműködni;
·
más területeken segítő szakemberekkel
a tanuló általános fejlesztése érdekében csapatban dolgozni, kooperálni.
Attitűd:
A hallgató:
·
törekszik valamennyi gyermek segítésére,
támogatására, fejlesztésére;
·
a sokféleséget erőforrásként fogja
fel és tiszteletben tartja a gyermekek képességeit, személyiségét;
·
elfogadja, hogy minden gyermek képes a
fejlődésre;
·
törekszik a problémahelyzetek másokkal
együtt való megoldására.
Autonómia és
felelősség:
A hallgató:
·
önállóan végzi szakmai feladatait,
felelősséget vállal tevékenysége megvalósításáért;
·
felelősséget vállal folyamatos
szakmai fejlődéséért.
A SZAKKÉPZETTSÉG SZEMPONTJÁBÓL MEGHATÁROZÓ ISMERETKÖRÖK, ÉS A FŐBB
ISMERETKÖRÖKHÖZ RENDELET KREDITÉRTÉK
A szakirányú
továbbképzés szakmai jellemzői, a szakképzettséghez vezető
szakterületek és azok kreditaránya, amelyből a szak felépül:
A modul
1. félév
Alapozó (pedagógiai)
tárgyak: 30 kredit
A befogadó zeneoktatás
pedagógiai gyökerei és a kodályi elvek kapcsolódása (10 kredit)
·
A személyiség formálódásának területei a
pedagógia rendszerben.
·
Az esztétikai-zenei aktivitások hatása a
személyiség fejlődésére – a kutatások fényében.
A zene szerepe a
szocializáció pedagógiai rendszerében (10 kredit)
·
Az emberi cselekvési képesség
meghatározói.
·
Az életfontosságú kompetenciák serkentése
zenével.
A fejlesztő zenei
nevelés jellemzése, legfontosabb feladatai, életkori sajátosságai (7 kredit)
·
A tudásformák és a tanulási képesség
fejlesztésének feltételei.
·
A komplex esztétikai nevelés célrendszere.
A zenei fejlesztés feladatai a NAT
célkitűzéseiben és megvalósításuk feltételei (3 kredit)
B modul
2. félév
Szakmai törzsanyag: 30
kredit
A hallás fejlesztése a
korai években (5 kredit)
·
A hangközpontú esztétikai munka feladatai,
felépítése, taneszközei.
·
Javaslatok a foglalkozások vezetéséhez és
kipróbálásuk a gyakorlatban.
·
A fejlesztési leírás és a zenei anyag
szakmai rendszere (Kalandozások CD 1-2).
·
A hallás fejlesztésének társadalmi
fontossága.
A hang-jel kapcsolat
kialakítása (5 kredit)
·
Néhány adat a hallásról és a hangokról.
·
A hangjáték megelőzi a zenei
írás-olvasást.
·
Vezetési javaslatok a kalandozásokhoz és
alkalmazásuk a csoportmunkában.
·
Az zenei írás kialakulásának fokozatai és
optimális ideje.
Muzsikálás az óvodában (5 kredit)
·
A ritmus fejlesztő hatása –
újszerű alkalmazások bevezetése.
·
A dalok téma, életkor és zenei elemek
megjelenése szerinti ismerete.
·
Komplex muzsikálási alkalmak – zenés
mesélés a csoportban.
·
Musical tervezése egy óvodás nagycsoport
számára.
A tudatos zenepedagógiai
fejlesztés az iskolai előkészítésben (5 kredit)
·
Az európai gyermekdalok szerepe az óvodai
gyakorlatban.
·
A Látható hangok oktatási csomag elemeinek
pedagógiai elemzése.
·
A zenei fejlesztő munka didaktikai
összefoglalása.
Vizsgafeladatok:
·
A/ Írásbeli vizsga – Elméleti
összefoglalás ellenőrző kérdések/témák alapján (5 kredit)
·
B/ Gyakorlati vizsgafeladat
– Fejlesztő zenei foglalkozás tervezete egy meghatározott
korcsoportnak [lehetőség szerint a gyakorlatban is kipróbálva, videó-bejátszással
bemutatva] (5 kredit)
A SZAKDOLGOZAT KREDITÉRTÉKE: 10 kredit
A SZÁMONKÉRÉS MÓDJA: Félévenként vizsgák és gyakorlati jegyek
tantárgyanként.
A ZÁRÓVIZSGÁRA BOCSÁTÁS FELTÉTELEI:
Az előírt vizsgák eredményes letétele
és más tanulmányi követelmények teljesítése, a szakdolgozat elkészítése,
benyújtása.
ÉRDEKLŐDNI LEHET:
lathatohangok@gmail.com
tovabbkepzes@avkf.hu
Jelentkezési
határidő: 2024. június 30.
Jelentkezés módja: Jelentkezési felületen
Csatolandó dokumentumok:
·
diplomamásolat
·
5000 Ft felvételi intézményi eljárási díj
befizetését igazoló bizonylat, amit a főiskola bankszámlájára kell
utalniuk:
Apor Vilmos Katolikus Főiskola 10700323-67353264-52300002
A közlemény rovatba kérjük, írja be nevét és a visszaigazoláskor kapott
regisztrációs azonosítószámot.
A felvételi intézményi eljárási díjat nem
áll módunkban visszatéríteni.
A képzés tervezett kezdete: 2024. szeptember
A képzés díja: 120 000 Ft/félév
Az oktatás helyszíne: 1201 Budapest,
Török Flóris utca 227-229.
Megközelíthetőség: Budapesti Campus
A képzés időtartama: 2 félév
A képzés gyakorisága: félévente 6-8 szombat egész nap (9:00-től kb.
17:00-ig)
A képzést csak
megfelelő létszámú jelentkező esetén indítjuk.
SZAKFELELŐS: Lundströmné Dr. Antal Ilona
KÉPZÉSI IDŐ: 2 félév
TAGOZAT: Levelező