90 ÉVES AZ ÉNEKLŐ IFJÚSÁG

 

 

I.

 

KERÉNYI GYÖRGY

 

A MAGYAR ÉNEKLŐ IFJÚSÁG (1938)

 

Néhány év óta kezdenek szemünkbe tűnni – azelőtt hírük-nyomuk sem volt – e kedves arcú, nyíltszemű, csoportban éneklő gyermekek. Fellépésük, amely ma már valóságos mozgalom, a háború utáni időkre esik. Kodály zsoltárában már ők éneklik a fődallamot, az orgonasípok erkélyéről, a Háry János kis hercegeinek kórusát ők fújják az operában. A Júniusi Hetek világraszóló élménye az ezer gyermek éneke a Margitszigeten. Új éneklési módot kezdenek: a világtáj-éneklést a Zeneakadémia erkélyein, tavasszal szinte minden héten önálló gyermekkar-hangversenyeket hallunk, az újságokban hasábos beszámolókat olvasunk róluk; valóságos irodalom keletkezik körülöttük s ezeket az új magyar karének-nótákat egész Európa ismerni kezdi Prágától Londonig.)

 

             

Kiss Sándor: Zenélő, éneklő ifjúság (részlet)[1]

 

     Szinte a semmiből jöttek létre, kicsiny magból sarjadt ki ez a gyönyörű virágzás. Hogyan volt ez lehetséges, milyen minta után, kinek a támogatásával, egy sereg kérdés vetődhetik fel a mozgalom láttára a kívülállók körében. A kérdések közül kettőt emelek ki, mint alapvető fontosságúakat: mit énekelnek, és hogyan?

     A múlt egyik kérdésre sem adott kielégítő feleletet. A jelen megfelel az első kérdésre, a másodikra majd a jövő.

     Mit énekeljen az ifjúság? Múlt és jelen egyetért abban, hogy: 1. népzenét, 2. magyar karéneket, 3. nyugati klasszikusokat.

     Aki átnézi a közelmúlt magyar iskolai énekeskönyveit, annak nem kell magyarázni, hogy honnan ered ez a partszakadás-szerű hasadás a jelen és a múlt között. Műveltségünknek nincs még egy ága, amelyben ilyen sebességgel múlt volna el valami, mint ifjúságunk énekében. Tizenöt-húsz évvel ezelőtt kiadott énekeskönyvek ma már használhatatlanok. Egy harminc év előtti daloskönyv darabjai a mai énekórán közderültséget keltenének.

      A legnagyobb különbséget a népzene területén találjuk. Kodály és Bartók körülbelül 30 évvel ezelőtt fedezték fel a valódi magyar népzenét, de felfedezésük a háború utánig nem vált általánosan ismertté. A régebbi tankönyvek népzene címén népszerű dalokat közölnek Sajnos, a háború alatti tespedő időben nem az értékes dallamok voltak népszerűek, hanem a színpadi könnyű zene felületes foszlányai. Ez volt az az idő, amikor egy operett bemutatója közéleti esemény volt. Népszínmű dalok, megszövegesített csárdások úszkáltak a levegőben, ezeknek az alja jutott be az iskolai énekeskönyvekbe. (A nemszerelmes szövegűek.)

     Gyermekkori irodalomról nem beszélhetünk; ami kevés volt, az említésre nem méltó.

     A régi iskolai karénekgyűjteményekbe felvett nyugati »klasszikus« művek két okból nem felelnek meg. Egy az, hogy a szerkesztők nem tervszerűek, jót és rosszat keverten közölnek. A divatot követték. Egyes kiadók vándorló (finn, orosz) énekkarok pillanatnyi határra beálltott siker darabjait adják közre, amelyek természetesen a mi szerény hangú iskolai kórusaink előadásában kiábrándítóan hangzanak. Az énekkarirodalom igazi klasszikusai (reneszánsz olasz, francia kórusok) nálunk ismeretlenek maradtak, egészen a mai napig. Másik ok: az idegen kórusok elviselhetetlenül rossz fordításai a régi karénekes könyvek egész vonalán.

   A háború valóságos vízválasztó hegységként vonul el a régi és az új éneklő ifjúság között. Az új életnek, a hegységen inneni élő vizeknek első és fő forrása, mai zeneéletünk vezére: Kodály Zoltán. A Psalmus Hungaricus szerzőjét – amint a gyermekkarokról írott vallomásából tudjuk – az fordította az ifjúsági ének felé, hogy meghallotta az iskolákból kihallatszó ének hangjait. A régi hangot, a rossz dalárdák visszhangját, azt a zenét, amely »a művészet előcsarnokán is kívül esik.« Ekkor ébredt fel benne az életre szóló elhatározás, a magyar zeneművészetnek gyökereiben való megújítása. Egymaga, segítőtársak nélkül, sőt ellenségektől körülvéve hozzáfog ehhez a nagy munkához.

     A Lánchíd csak Budát és Pestet köti össze, de az alapkő letételénél ott volt az ország minden előkelősége. Kodály műve az ország jövőjét és reménységét, az éneklő ifjúságot akarja összekötni nyugattal és kelettel, népzenével és magas művészettel. Ennél az alapkőletételnél nem voltak jelen díszruhás előkelőségek. Kodály az éneklő ifjúság alapkövéül az újonnan feltárt népzene legszebb gyöngy-dallamát választotta, a Villőt. Ebből a témából Brahms hatalmas szimfóniát alkotott volna. Kelet-nyugatot összekötő, európai, világraszóló szépségű dallam. Kodály gyermekkart írt belőle. Ezzel indult meg, a legnagyobb csendben, az Éneklő Ifjúság mozgalma 

     Nincs most idő és hely leírni az ezután következő küzdelmeket. A fiatal énekkarvezetők harcait vidéki iskolákban igazgatók és szakértők ellen, a kisvárosok németes műveltségű zeneiskoláiban, a dalárdák korifeusaival, magyar püspöki templomok cseh-morva karmestereivel. A húszas éveket ezeknek a viadaloknak zaja töltötte be.

     Áldásos harc volt. Egy évtized alatt a főváros és az ország ifjúsági zeneélete újjászületett.

     Az éneklő ifjúságból Éneklő Ifjúság lett, országra szóló, szervesen kiépített intézmény, így nevezzük a városok énekes ünnepeit, iskolaközi hangversenyeit, amelyen egy város vagy egy vidék kiváló iskolai énekkarai bemutatják kórusművészetüket. Műsoruk mintaszerűen mutatja be az ifjúság énekkari műveltségének ideálját:

     Kodályt és az új magyar zenét – a Kodály nyomán új életre kelt régi, nyugati kórusművészetet Palestrinától Bachig és a magyar népzenét hatalmas közös éneklésben. Az Éneklő Ifjúság fő ünnepeinek csúcspontja a közös erkély-éneklés, amidőn minden egyes énekkar, mint egy óriás szólam zendül bele Praetorius kánonjába (Énekelj, magyar ifjúság!) vagy Kodály-Berzsenyi-ódájába (Forr a világ...!)

     Immár van éneklő ifjúságunk, folyóiratunk, énektanár-egyesületünk, – megvetettük az országos adakozásból felépülő Énekesrend Házának alapját, – a munka megindult s jó úton halad. Ami egyesek lelkesedéséből elérhető volt, azt elértük. A magyar zeneszerző, a magyar karvezető s az ifjúság megtette, ami tőle tellett. Az ének azonban még ma is mostoha gyermeke közéletünknek. Mostoha gyermek az iskolában, hiszen a gimnázium legfontosabb osztályaiban egyáltalán nincs is énekóra, ahol pedig van, ott is mellékes, másodrendű tantárgy. Szomszédainknál, Romániában, Cseh- és Németországban különb a helyzet, mint nálunk.

     A jövő feladata, hogy a magyar ifjúság énekének, zenei művelődésének helyet szerezzünk a nap alatt.

 

 

 

 

 

 



[1] Szeged, Rákóczi tér 1. (Megyeháza belső terme)  A Kiss Sándor alkotásáról készült teljes fotósorozat megtekinthető: Zenélő, éneklő ifjúság – Köztérkép