KERÉNYI MIHÁLY ZENEFILMJEI (6/2.)
Kerényi Mihály (Budapest, 1957) a Színház- és
Filmművészeti Főiskolán szerzett film- és televíziórendezői
diplomát, ekkorra végleg eldőlt, hogy nem a zenész pályát választja.
Azonban rendezői munkája azóta is szorosan kapcsolódik a komolyzenéhez.
Színházi pályafutása Ausztriában és az Egyesült Államokban indult, opera- és
prózai rendezéseit az USA-ban és Magyarországon láthatta a közönség. A
televíziózás csaknem minden műfajában dolgozott, ezen belül operafilmeket
és számos komolyzenei műsort és koncertfilmet forgatott.
Ránki Fülöp zongorázik
Liszt Ferenc: 3.
elfelejtett keringő S.215/3
https://vimeo.com/352329120 (06:10)
„Liszt 3. elfelejtett keringője a
szerző késői alkotói időszakának egyik gyöngyszeme. A hangnemi
bizonytalanság, a transzformációs technikával új és új alakokba öltöztetett
háromhangos téma, az áttetsző, túlvilági hangzásképek, a frázisokat a
hallgató fülében mélyebben elültető ismétlések mind Liszt gyakran
felbukkanó stílusjegyei.”
Ránki Fülöp
Joseph Haydn: G-dúr Adagio
Hob.XV:22/II
https://vimeo.com/354860850
(05:36)
„A G-dúr Adagio Haydn
Hob.XV:22 jegyzékszámú zongorás triójának második tételeként ismert, eredetileg
zongorára íródott mű. Megkapó szépsége és különleges megoldásai ellenére
szinte sosem játsszák ebben a változatban. A regiszterek időnként
szélsőséges használata, az eleinte az expozíció ismétlésének
tűnő kidolgozás meglepő szűkített akkordja utáni kalandos
hangnemkörút és az ütemvonalaktól teljesen független, négy harmóniából álló kis
anyagocska, amely háromszor tűnik fel, sok más finomság mellett
figyelemreméltóvá és számomra kedvessé teszik ezt a darabot.”
Ránki Fülöp
Dukay Barnabás:
Angyali Üdvözlet és találkozás a Feltámadás napján, kora hajnalban –
hangköltemény motettaformában s double zongorára
https://vimeo.com/350846684
(06:02)
„Dukay Barnabás hangkölteményét kéziratból volt alkalmam
megtanulni, ami mindig bensőséges élmény. A szerző megtisztelt a
mű ajánlásával. Gimnazista koromban Dukay vezetésével foglalkoztam
műelemzéssel és a zene számos aspektusával, az elmúlt években pedig a
komponista több szóló- és háromzongorás művét is játszhattam – utóbbiakat
szüleimmel, Klukon Edit és Ránki Dezső zongoraművészekkel. A müncheni
ősbemutató után ez a felvétel jelenti majd a magyarországi premiert. Dukay
zenéje a korstílusokon és irányzatokon való felülemelkedés által sajátos
tisztaságban ragyog, amellyel számomra lelki gyógyírként hat játszva és
hallgatva is.”
Ránki Fülöp
A rendező megjegyzése:
„A forgatás és utómunkálatok alatt mindig szem előtt
tartottuk, hogy a filmes megoldásokkal kiemeljük a művek és az
előadói stílus karaktereit.
Liszt Elfelejtett keringője esetében a
képkompozíciók változatosságával, a gyakori, rövid vágásokkal és a közeli-még
közelibb-tágabb beállításokkal igyekeztük hangsúlyozni az előadói
virtuozitást.
Liszt művével ellentétben, Haydn Adagiójának nyugodt
hangvétele hagyományosabb képi megoldásokat kívánt. Itt a zenei frázisokat,
sőt legtöbb esetben a periódusokat sem bontottuk meg vágásokkal: minden
egységet egy-egy hosszú beállításban vettünk föl.
Dukay Barnabás zongoradarabjában a zene egymást
követő elemeit akartuk egymástól megkülönböztetni, anélkül azonban, hogy
megbontanánk a kompozíció egységét. Ezáltal – reméljük – a zenei szerkezet
első hallásra/látásra érthetővé válik a laikus néző számára is.”