KERÉNYI MIHÁLY ZENEFILMJEI (6/2.)

 

 

Kerényi Mihály (Budapest, 1957) a Színház- és Filmművészeti Főiskolán szerzett film- és televíziórendezői diplomát, ekkorra végleg eldőlt, hogy nem a zenész pályát választja. Azonban rendezői munkája azóta is szorosan kapcsolódik a komolyzenéhez. Színházi pályafutása Ausztriában és az Egyesült Államokban indult, opera- és prózai rendezéseit az USA-ban és Magyarországon láthatta a közönség. A televíziózás csaknem minden műfajában dolgozott, ezen belül operafilmeket és számos komolyzenei műsort és koncertfilmet forgatott.

 

Ránki Fülöp zongorázik

 

Liszt Ferenc: 3. elfelejtett keringő S.215/3

https://vimeo.com/352329120 (06:10)

 

„Liszt 3. elfelejtett keringője a szerző késői alkotói időszakának egyik gyöngyszeme. A hangnemi bizonytalanság, a transzformációs technikával új és új alakokba öltöztetett háromhangos téma, az áttetsző, túlvilági hangzásképek, a frázisokat a hallgató fülében mélyebben elültető ismétlések mind Liszt gyakran felbukkanó stílusjegyei.”

Ránki Fülöp

 

Joseph Haydn: G-dúr Adagio Hob.XV:22/II

https://vimeo.com/354860850 (05:36)

 

„A G-dúr Adagio Haydn Hob.XV:22 jegyzékszámú zongorás triójának második tételeként ismert, eredetileg zongorára íródott mű. Megkapó szépsége és különleges megoldásai ellenére szinte sosem játsszák ebben a változatban. A regiszterek időnként szélsőséges használata, az eleinte az expozíció ismétlésének tűnő kidolgozás meglepő szűkített akkordja utáni kalandos hangnemkörút és az ütemvonalaktól teljesen független, négy harmóniából álló kis anyagocska, amely háromszor tűnik fel, sok más finomság mellett figyelemreméltóvá és számomra kedvessé teszik ezt a darabot.”

Ránki Fülöp

 

Dukay Barnabás: Angyali Üdvözlet és találkozás a Feltámadás napján, kora hajnalban – hangköltemény motettaformában s double zongorára

https://vimeo.com/350846684 (06:02)

 

„Dukay Barnabás hangkölteményét kéziratból volt alkalmam megtanulni, ami mindig bensőséges élmény. A szerző megtisztelt a mű ajánlásával. Gimnazista koromban Dukay vezetésével foglalkoztam műelemzéssel és a zene számos aspektusával, az elmúlt években pedig a komponista több szóló- és háromzongorás művét is játszhattam – utóbbiakat szüleimmel, Klukon Edit és Ránki Dezső zongoraművészekkel. A müncheni ősbemutató után ez a felvétel jelenti majd a magyarországi premiert. Dukay zenéje a korstílusokon és irányzatokon való felülemelkedés által sajátos tisztaságban ragyog, amellyel számomra lelki gyógyírként hat játszva és hallgatva is.”

Ránki Fülöp

 

A rendező megjegyzése:

„A forgatás és utómunkálatok alatt mindig szem előtt tartottuk, hogy a filmes megoldásokkal kiemeljük a művek és az előadói stílus karaktereit.

Liszt Elfelejtett keringője esetében a képkompozíciók változatosságával, a gyakori, rövid vágásokkal és a közeli-még közelibb-tágabb beállításokkal igyekeztük hangsúlyozni az előadói virtuozitást.

Liszt művével ellentétben, Haydn Adagiójának nyugodt hangvétele hagyományosabb képi megoldásokat kívánt. Itt a zenei frázisokat, sőt legtöbb esetben a periódusokat sem bontottuk meg vágásokkal: minden egységet egy-egy hosszú beállításban vettünk föl.

Dukay Barnabás zongoradarabjában a zene egymást követő elemeit akartuk egymástól megkülönböztetni, anélkül azonban, hogy megbontanánk a kompozíció egységét. Ezáltal – reméljük – a zenei szerkezet első hallásra/látásra érthetővé válik a laikus néző számára is.”