LIGETINÉ BEKE ÁGNES HEGEDŰMŰVÉSZ

 

Budapest, 1954. március 4.

 

Két vallomás[1]

 

I.

 

Az én idézetem Albert Schweitzer orvos, teológus, orgonaművésztől származik, ezt írtam lányom ballagási emlékkönyvébe: „A létfenntartást biztosító hivatáson túl, mindenkinek kell valamilyen foglalatosságot keresnie, ahol mint ember az embereknek szolgálhat.”

    Amit Albert Schweitzer megvalósított életében, azt kívánom lányomnak is, fiamnak is.

    Miért ezt választottam?

    Én azért kapom a fizetésem, ami nekem nem munka. Nem érzem a mindennapi gyűrődést. Egy csoda, gyönyörű műveket játszani. Áthat a zenélés öröme, ebből élek. Hol van itt az izzadságos munka?... Mindig úgy gondoltam, ez nem elég hasznos tevékenység. Hol itt a másik ember szolgálata? Fontosnak tartom a szolgálatot.

    Ha az ember visszagondol az életére, akkor rájön, minden kegyelem, mindent ajándékba kaptunk, amikor megszülettünk. Én magam is egy óriási ajándékcsomaggal jöttem a világra. Megszülettem, minden szervem ép volt, minden érzékszervem működött, egy szerető szülőpár várt, egy gyönyörű otthonban, meleg családi fészek, ahol hitet kaptam. Találkozhattam olyan emberekkel, akik a talentumomat igyekeztek kibontani, segítségemre voltak, és ez így van ma is.

     Úgy gondolom, hogy a gondviselő Istennek ezt csak úgy tudjuk meghálálni, ha észrevesszük, minden ember Isten temploma.

 

II.

Hegedűművész vagyok. 1954-ben, Budapesten születtem, egy polgári család második gyermekeként. Szüleimtől mindent megkaptam, amit csak gyermekeként. Szüleimtől mindent megkaptam, amit csak lehetett, többek között a művészetek szeretetét. Édesanyám magas fokon zongorázott, Édesapám hegedült, apai nagymamám zongorázott, hegedült és cimbalmozott. Nővérem orvos lett, aki gyógyítja az embereket. Szüleim első lemeze a Beethoven-hegedűverseny volt, ezt is és a többi klasszikus muzsikát is rengeteget hallgattuk. Azon kívül az operarepertoárt ismertem meg általuk, amely szinte belém ivódott a kezdeti években. Talán nem véletlen, hogy 1980-tól a budapesti Operaház tagja lettem, és 38 csodálatos élményekkel teli évet töltöttem a színházban. 1982-től 2019-ig a Budapesti Vonósok kamarazenekar tagjaként, az operai munka mellett, a kamarazenekarban is rengeteg felejthetetlen produkcióban vehettem részt, amire csak köszönettel gondolhatok. Férjemnek és mindkét részről szüleinknek óriási hálával tartozom, amiért két gyönyörű gyermekünk nevelésében annyi segítséget nyújtottak.

A Bartók Béla Zenei Szakközépiskola, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Tanárképző tagozatának elvégzése után a Liszt Ferenc Zeneakadémián a Beethoven-hegedűversenyt játszottam a diploma koncertemen, 1979. június 12-én. Rengeteg kiváló tanáromat felsorolni sem tudom most, mert nem rólam szól a könyv, de amit tudok, általuk kaptam, amiért hála és köszönet jár!

A Tanárképző Főiskolán Földes Imre tanár úr felejthetetlen zenetörténeti óráin hallottam először Martzy Johanna játékát. A tanár úr minden félévben több órányi zenei anyagból vizsgáztatott, amely anyagokat megkaptuk a félév elején magnetofonszalagon, és otthon készülhettünk belőlük. A vizsgán bárhol bekapcsolhatta a Tanár úr a magnót, és jó esetben mi rögtön rávágtuk a választ, hogy milyen művet hallunk. A Bach hegedű szólószonátákat Martzy Johannával tanultuk, ez az 1974-es évre esett. Megkérdeztem Földes tanár úrtól néhány éve, hogy miért éppen Martzy Johanna előadásában tanította ezeket a darabokat, mire azt válaszolta, hogy az ő felvételeit ajánlották neki a hegedű tanárok, mint a legmértéktartóbb és legjobb klasszikus előadást, mely minden korban megállja a helyét.

Később egyik operai kollégám mesélt nekem Martzy Johannáról, akivel 1969-ben játszott Budapesten egy Brahms-koncertet a Filharmóniai Társaság tagjaként, és nagyon megragadott a lelkesedése. Amikor 1998-ban japán turnén vettem részt a Filharmóniai Társaság zenekarával, Tokióban lévő szállodánk szomszédságában emelkedett a Tower Rekord áruháza, amely éjfélig minden nap nyitva volt: 7 emelet, tele CD-lemezekkel. Emlékszem, hogy esténként az előadások után még beszaladtunk „csemegézni” és délutánonként is, ha belefért az időnkbe. Öt napot töltöttünk Tokióban. A legfelső emeleten tartották a régi felvételeket. Nos, itt vettem meg életem első Martzy Johanna CD-lemezeit. A hat Bachot, a C. Franck és Ravel szonáta lemezét, azon kívül a Brahms és a Mendelssohn koncertet, a két Beethoven Románccal. Semmit sem értettem meg a lemezborítók szövegéből, mert japánul íródtak. Annyira lenyűgözött és rabul ejtett Martzy Johanna hegedülése, hogy szereztem egy lejátszót, és rengeteget hallgattam útközben. Úgy éreztem, hogy rátaláltam arra az érzékeny, sokszínű hangra – játékának minden más jó tulajdonsága mellett – amely számomra az ideális hang. Ettől kezdve kezdtem gyűjteni mindenhol jártamban-keltemben a felvételeit. A legjobban talán elsőre a C. Franck szonáta varázsolt el. Ezt a szonátát a szerző nászajándékul írta Ysa˙e-nak, egészen különleges hangulatú darab lett. A művet sokszor nem tudják igazán átéléssel játszani, és így meglehetősen egyhangú, unalmas színezetet kap, s ez főleg az első tételre érvényes. Az első tétel Johanna előadásában olyan boldog nyugalmat áraszt, mint aki érzi, hogy megtalálta a társát egy életre, és most boldog öröm tölti el. A második tételben sistergő szenvedélyek csapnak fel a zenéből, hiszen a szerelemhez ez is hozzátartozik. A harmadik tétel Recitativo-Fantasia-ban a lágy puha hangvétel váltakozik egy rendkívül töltött, szenvedélyes résszel, amelyet fantasztikusan éreztet Johanna játéka. A negyedik tétel a boldog feloldás pillanatairól szól. Szerintem nagyon kevesen tudják így eljátszani ezt a művet, mint Johanna.

Martzy Johanna karrierjének ideje igazán körülbelül 20 évig tartott, a genfi verseny megnyerésétől 1967-ig. Ezután is koncertezett, de kevesebbet, és a betegsége után egyre fogyatkozó életereje miatt lassan visszavonult. Gurán Endre tanítványa mesélte, hogy Johanna önként választotta a kivonulást a világ nagy színpadairól, mert úgy érezte, ha egyszer lemondja, majd újra lemondja a koncertet betegség miatt, akkor előbb-utóbb lehetetlen helyzet alakul ki, hiszen nem számíthatnak rá. Ezért csak kisebb, alkalmi fellépéseket vállalt. 1976-ban játszott utoljára nyilvános koncerten trió felállásban.

Szeretném, ha rehabilitálná őt a zenei közvélemény, és itthon is kaphatók lennének életmű albumai és egyéb felvételei, amelyek tőlünk nyugatra vagy a Távol-Keleten mindenhol elérhetőek.

E könyv megírására azért vállalkoztam – még soha nem fogtam hozzá ilyesféle feladathoz –, mert megdöbbentem, hogy ez a nagyszerű magyar hegedűművész saját hazájában mennyire ismeretlen és még az idősebb korosztály tagjai közül is többen csak a nevét hallották. A fiatalabb korosztálynak szeretném felhívni a figyelmét a művészetére, s hála a technika vívmányainak, ma már az interneten szinte minden felvétel meghallgatható Martzy Johanna életművéből. El kell mondanom, hogy szinte semmit sem tudtam az életéről, csupán két személyes tanítványával beszéltem róla, a lányával, Szabinával pár alkalommal, és egy unokahúgával, Metzger Ilonával. Ők ismerték, szerették és meséltek róla, de nem annyit, amely egy könyv megírásához szükséges. Ezzel is sokat segítettek, amiért nagyon hálás vagyok.

Régi kritikákból, újságcikkekből és az ő leveleiből megpróbáltam mégis felidézni őt és a művészetét, mert arra gondoltam, hogy ez is több, mint a semmi. Ha egy kis fénysugárként rávilágíthat művészetére ez a könyv, és megérint pár embert, akkor volt értelme a munkámnak.

*

J. S. Bach: Goldberg-variációk BWV 988 (vonósátirat részletek) / Budapesti Filharmóniai Társaság (14:16)

Ligetiné Beke Ágnes - hegedű / Kondor Péter - brácsa / Újházi Gyöngyi - cselló /

A felvétel 2018. március 12-én készült az Óbudai Társaskörben.

 

 

 

 

FÜGGELÉK

 (Püski Budapest, 2021)

 

Martzy_Belív_1. fejezet (pdf)

 



[1] Ligetiné Beke Ágnes I. vallomása a Magyar Rádió Egy csepp emberség – Gondoltatok a Kossuth Rádióban fél hét után 3 perccel c. sorozatában hangzott el 2005. április 19-én és könyvalakban 2005-ben jelent meg a rádióműsor címét viselő könyv harmadik kötetében Lengyel Anna és Rados Péter szerkesztésében.   A II. vallomás első megjelenése a Parlando 2021/4. számában volt L. Beke Ágnes Martzy Johanna hegedűművéstnő, a szépség szenvedélyes szolgálója (Püski Budapest, 2021) c. könyv beharangozó összeállításában.