A MAGYAR ZENEMŰVÉSZEK ÉS
TÁNCMŰVÉSZEK SZAKSZERVEZETE
VÁLASZTÓI
KÜLDÖTTÉRTEKEZLETE
2024. ÁPRILIS 24.
BESZÁMOLÓ
2019 - 2024
Szakszervezetünk szinte napra pontosan, 1989.
április 26-án, harmincöt éve tartotta az első – immár önálló jogi
személyként, a korábbi országos szakszervezeti szerveződéstől
független szervezetként – küldöttértekezletét. Ezen a küldöttértekezleten
fogadtuk el új, önállóságunkat is deklaráló alapszabályunkat.
Ugyancsak
ezen az alapító ülésen választották meg a küldöttek a szakszervezet vezető
tisztségviselőit: Sólyom-Nagy Sándor elnököt, Varsányi Lászlóné és Brieber
János alelnököt, és Gyimesi László titkárt (később főtitkárt). Ez a
tisztségviselői „csapat” harminc esztendőn keresztül képviselte a
szervezetet, tette a dolgát sikerekkel és kudarcokkal, mindvégig hittel, a
szakma és a képviselői iránti szeretettel.
Végtelen
sajnálatunkra és fájdalmunkra időközben elveszítettük Sólyom-Nagy Sándort
és Varsányi Lászlónét, így a négy tisztségviselőből 2019-től
Brieber János elnökként és Gyimesi László alelnökként, társadalmi
tisztségviselőként folytatta a munkát a beszámolási időszakban.
Az
évek múlása, az élet természetes rendje ennyi idő után változásokat kíván,
nincs ez másként a mi szervezetünk esetében sem.
Nem
a beszámoló feladata, hogy erről részletesebben szóljon, a személyek
mindig lényegesek, de egy erős és stabil szervezet életében a
folyamatosság az alapja minden munkának és eredménynek, és ez minden
tekintetben biztosítottnak látszik.
Jelen
beszámolónkban is gyakran visszaköszönnek az elmúlt harminc év határozatai,
beszámolói, jelezve azt, hogy egyes problémák „örök-életűek”, míg mások
megfelelő megoldást is nyertek. A szakszervezeti tevékenység nem állókép,
hanem egy örökösen mozgó folyamat, amelyben a szakszervezet alapvetően az
eseményekre reagáló, és nem az azokat irányító szervezet. Különösen nehéz a
kezdeményezés egy olyan időszakban, amikor a központi kormányzás
erőteljes, olyan módon is, hogy kevéssé tartja szükségesnek a társadalmi
párbeszédet, az együttműködést és a vélemények figyelembevételét.
Az
ilyen nehezebb időszakban az első számú feladat az elért pozíciók
védelme, a lehetséges kapcsolatok megőrzése, fejlesztése a
szervezetpolitika keretében, míg az érdekképviselet, érdekvédelem területén a
területünk munkavállalóinak munka-és életkörülményeinek javítása.
Felidézve és
aktualizálva az előző beszámoló fő gondolatait:
A
jogszabályalkotás területén eredménnyel vettünk részt a jogalkotás
folyamatában, így az új köznevelési, szakképzési, továbbá az
előadó-művészeti területre vonatkozó szabályok vagy kedvezőbb,
de legalábbis a korábbi szabályozásnál nem hátrányosabb jogi környezetet hoztak
létre.
Hazai és világviszonylatban szinte példa
nélküli feladatot vállalt szakszervezetünk, amikor megmentette a megszüntetésre
ítélt Duna Szimfonikus Zenekart azzal, hogy a MZTSZ tulajdonát képező
Magyar Élőzene Nonprofit Kft. keretei között, mint jogutód, új
körülményeket biztosítva - a Kőbányai Önkormányzat ismét nagyvonalú és
kultúra pártoló segítségével – folytathatja magas színvonalú
tevékenységét.
Ebben az időszakban tovább fejlődött a szakszervezet által
fenntartott Kőbányai Zenei Stúdió Művészeti Szakgimnázium
működése, Póka Egon, az iskola egyik alapítója hosszú betegsége és
elvesztése, továbbá az igazgató Kovacsikné Falvay Edit betegsége miatti
visszavonulása ellenére. Az iskola működése és finanszírozása, továbbá a
fenntartó MZTSZ aktív közreműködése okán ismét biztonságos.
Működtetjük, nem kis erőfeszítéssel a Magyar Élőzene
Nonprofit Kft-t, ezen belül a szakszervezet zenei portálját és internetes
zeneáruházát www.dalok.hu elnevezéssel.
Továbbra is működtetjük a szakszervezet honlapját www.mztsz.hu címen.
Továbbra is él a 2007-ben alapított a Magyar Zeneművészet és
Táncművészet Kiemelkedő Előadóművésze elismerés.
A 2006-ban elindított a szakszervezeti tagság és hozzátartozóikat
szolgáló rendkívül kedvezményes flotta telefonál 2013-ban szolgáltatót
váltottunk, ez kedvező változásokat eredményezett.
Alapvetően
átalakítottuk a szakszervezet és alapszervezetei pénzügyi-gazdálkodási
kapcsolatait úgy, hogy mindez az alapszervezetek számára egy előnyösebb, a
központi gazdálkodás számára egy jól áttekinthető helyzetet eredményezett.
A
beszámolóhoz kapcsolódóan nem fogalmaztuk meg a jövő feladataira vonatkozó
határozati javaslatokat, úgy gondoljuk, hogy ez az újjáválasztott döntéshozó
testület, a Küldöttgyűlés feladata lesz.
1. Általános kérdések
1.1. Az érdekegyeztetés és a bérek, illetmények kérdései
1.1.1
Érdekegyeztetés, társadalmi párbeszéd
A
zenepedagógusok körében az érdekegyeztetés rendszere – különösen
összehasonlítva a többi területtel és munkahellyel – példásan működött. Az
oktatási kormányzattal a párbeszéd folyamatos, az érdekegyeztetés során
véleményünket, javaslatainkat jelentős százalékban figyelembe vették,
ugyanakkor számos kérdésben nem volt egyetértés és nem jártunk sikerrel. Ez
különösen fontos volt egy olyan időszakban, amikor a kollégáink és az
intézmények életét alapvetően meghatározó jogszabályok születettek meg,
illetve módosultak.
E
területen szakszervezetünk Zenepedagógus Tagozata képviselte a tagság és a
munkavállalók érdekeit, Jakabné Muity Mária tagozati elnök vezetésével. Az
oktatási terület minisztériumi munkatársaival kifejezetten sokéves jó kapcsolat
a jellemző, kiemelve Borosán Beáta és munkatársai együttműködését a
művészeti szakképzés területén, és ez nem változott a beszámolási
időszakban sem.
Az
előadóművészeti szervezetek, azaz a szimfonikus zenekarok, kórusok,
táncegyüttesek, a Magyar Állami Operaház, a Budapesti Operettszínház és más
szervezeteket esetében a fenti pozitívumokról nem lehet beszámolni. Az elmúlt
öt évben egyetlen alkalommal sem került sor érdekegyeztető tárgyalásra a
kultúráért felelős minisztérium vezetőivel, munkatársaival. A
2019-2022 közötti időszakban legalább az informális kapcsolatok viszonylag
rendszeresek voltak, abszurd módon különösen a covid világjárvány idején
erősödtek fel, így meghívottjai voltunk a nagyon széles körrel – több száz
intézményvezető, szakmai képviselő – államtitkári szinten folytatott
közvetlen online megbeszéléseken, amelyek nem csak fontosak és hasznosak
voltak, hanem a kormányzattal való rendszeres párbeszéd lehetőségét is
biztosították. Szerencsére 2022 után a világjárvány visszavonult, viszont
egyidejűleg az említett párbeszéd online, és minden egyéb formában
megszűnt. A jelenlegi kulturális kormányzat semmilyen módon nem egyeztet
szakszervezetünkkel, se más művészeti vagy kulturális szakszervezettel
jogszabálytervezeteket, se azok előkészítő anyagait nem egyezteti.
Többszöri megkeresésünk után talán sor kerül valamilyen megbeszélésre, de ez
nem érdekegyeztető tárgyalás lesz. Összegezve, az elmúlt öt esztendő
az előadóművészet területén az érdekegyeztetés és a társadalmi
párbeszéd európai gyakorlatának minden tekintetben ellentmondó,
szakszervezetünk 1989 óta folytatott munkájának e tekintetben a legfelháborítóbb
és legmegalázóbb időszaka volt.
1.1.2.
Bérek alakulása
A teljes
munkaidőben alkalmazásban állók rendszeres havi bruttó keresete és a
fogyasztói árindex változása (forrás: KSH)
év oktatás művészet árindex
2019 317 378 334 008
2020 340 735 355 536 103,3
2021 380 135 403 863 105,1
2022 443 964 468 990 114,5
2023 509 017 531 314 117,6
változás
%-ban
62 63 40,5
A fenti
statisztikából megállapítható, hogy a bérek a beszámolási időszakban
jelentősen nőttek, akárcsak a bérek értékét jelentősen
csökkentő infláció. A látványosnak tűnő 60%-ot meghaladó
emelkedés azonban öt éver, levonva az inflációs
hatásokat egy alig érezhető, sőt a statisztikai adatszolgáltatást
meghaladó mértékű „inflációs közérzet” sajnos tovább rontotta a
béremelések értékét.
Természetesen
külön kell a két területről beszélni.
A
zenepedagógus terület bér szempontból rendkívül viharos időszaka volt
az elmúlt öt esztendő. Az oktatási kormányzat egy megkezdett, majd részben
félbehagyott pedagógus életpálya modell mentén törekedett a bérek javítására.
Ez azonban- a több éves, évtizedes – az elmaradás miatt nem hozta meg a várt
eredményt és a béremelés kétségtelenül pozitív ténye az ahhoz kapcsolódó
kellően át nem gondolt munkajogi és szakmai kötelezettségek növelésével és
áttekinthetetlenségével elégedetlenséget gerjesztett. A tárgyalások ugyan
folytak, de a szakszervezetek és a kormányzat között, a közösnek vallott célok
egyeztetése helyett inkább egy a szakmai megfontolásokat nélkülöző, nem
igazán gyümölcsöző ütközetsorozat alakult ki. Szakszervezetünk a reális
célok támogatása mellett nem vállalt közösséget a demagógiát sem nélkülöző
törekvésekkel és inkább a szakmánkra koncentrálva igyekezett a terület érdekeit
képviselve egyeztetni és megfelelő viszonyt fenntartani a partnerekkel.
Végeredményben
2024-ben már jelentősen megnőtt pedagógus bérekkel számolhatunk,
ugyanakkor a bérrendszer nem áttekinthető és számos ponton vár
kiegészítésre. A kormányzat a nagyvonalúság látszatát is kerülve, a jogalkotás
eszközével visszaélve béremelésekkel szinte együttesen tette lehetetlenné a
szakszervezetek működését, amikor megtiltotta az állami és egyéb
pedagógust foglalkoztató munkáltatók számára a szakszervezeti tagsági díj
levonását és átutalását. Ez ugyan nem befolyásolja a bérek helyzetét, de jól
bemutatja a barátságos tárgyalások esélyeit.
Az
előadóművészeti szervezetekről nincs
átfogó kép. A zenekarok között soha nem látott bérkülönbségek vannak, a
támogatási rendszer összességében több pénzt fordít a terület működésére,
de nem ismerjük a támogatási rendszer valódi indokait. Ugyan az
előadóművészeti törvény a nemzeti és kiemelt kategóriákba sorolja a
miniszter döntése szerint az együtteseket, de ezekhez a minősítésekhez
semmilyen költségvetési vagy más jogszabályi garancia nem tartozik, így az
általunk nem bizonyítható, de aligha vitatható módon jelenlevő
„kapcsolati” minősítések döntenek a működés és ezzel együtt bérek
támogatási mértékéröl. Azok az üres, jogilag értelmezhetetlen érvelések, mint
például „a minőség” elsőbbsége, arra alkalmasak, hogy az
erőszakos és hangos érintettek komoly előnyt szerezzenek maguknak. Ez
meg is történik.
Ezen a
területen az egyetlen komoly pozitívum, hogy a kollegáink döntő többsége
munkaviszonyban és relatív jogi biztonságban végezheti a munkáját. Sajnos ennek
is több a ellenzője, mint a híve, de egyenlőre
ezt a vívmányt, mint ahogy az előadóművészeti törvény munkajogi
szabályait, sikerült megvédeni.
1.2.
A foglalkoztatás általános helyzete
A fejezetben lényeges változások
hiányában a 2019-es beszámolót idézzük:
„Az elmúlt öt
esztendő foglalkoztatási helyzetét értékelve ismételten megállapítható az,
hogy az adott körülmények között a legfontosabb feladatunk a munkahelyek
megőrzése volt.
Rendkívül fontos volt
az, hogy ne kerüljön sor se létszámcsökkentésre, se intézményi tevékenység
jelentősebb szűkítésére, mert – tekintettel az ilyen eseményekkel
kapcsolatos tapasztalatainkra – okkal tartottunk attól, hogy a munkavállalók és
így értelemszerűen szakszervezetünk szempontjából hátrányos intézkedések
könnyen járványszerűvé válhatnak a fenntartók körében. Szerencsére ilyen
intézkedések nem történtek és a létszámviszonyok nem változtak hátrányosan.
Kezdeményezésünkre az
előadó-művészeti törvény munkaviszonyban (közalkalmazotti
jogviszonyban) történő foglalkoztatáshoz köti a normatív jellegű, a
nemzeti és kiemelt kategóriába sorolt zenei szervezeteknél a támogatási
jogosultságot.
A vonatkozó törvények a
foglalkoztatásban nem eredményeztek negatív változásokat.
A szabadfoglalkozású
kollégáinkra vonatkozóan nincs semmiféle foglalkoztatási statisztika, amely ezt
bemutatná, és azt is be kell látni, hogy befolyásunk is összehasonlíthatatlanul
gyengébb, mint a közalkalmazotti, vagy munkaviszony körében.
A szórakoztatózenészek
körében változatlanul nagy a foglalkoztatási, egzisztenciális bizonytalanság és
a munkanélküliség a cigányzenészek között.”
A beszámolós időszak
legsúlyosabb válságát a covid világjárvány okozta. Az előadóművészeti
helyszínek, a koncerttermek, a vendéglátó helyek
hosszú időre megfosztották a kollégáinkat a munkalehetőségtől, a
közönséget az események események látogatásától.
Sajnálatos módon gyors és
hathatós állami segítséget nem kapott a terület, ami ezt javította csupán
szűk körben és későn érkezett.
Szakszervezetünk, karöltve az
Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesülettel a lehető
leggyorsabban nyújtott segítséget a megélhetés nélkül maradt szabadfoglalkozású
és szórakoztatózenész kollégáinknak. Természetesen az alapvető hátrányokat
éppen csak mérsékelni tudtuk, de úgy tapasztaltuk, hogy az érzékenység és a
figyelem sokat jelentett számukra a segélyezés mellett.
1.3. A társadalombiztosítás,
nyugdíjszabályozás, adózás
Elöljáróban sajnálatos
ismét idézzük a 2014-es beszámoló sorait: ”A
legfájdalmasabb intézkedés az un. művész-nyugdíj 2012. január 1-i
hatállyal történő megszüntetése volt. A kormányzat, majd az
Országgyűlés mindezt minden előzetes egyeztetés nélkül, a
művészeti szakmai és érdekvédelmi szervezetek döntő többségének
egységes tiltakozása figyelmen kívül hagyásával szabályozta így, tudva azt is,
hogy az intézkedésnek a költségvetési hozadéka – teljes nyugdíjrendszer
nagyságrendjén belül – elenyésző. Ugyanakkor az intézkedéssel
egyidejűleg a jogalkotó nyitott egy kisebb, de átjárhatónak tűnő
lehetőséget is azzal, hogy létrehozta az un. balettművészeti
életjáradékot, amelynek jogosultsági feltételei lényegében megegyeztek a
hatályon kívül helyzett művész-nyugdíj
előírásaival, azzal a különbséggel, hogy ez már nem nyugdíj, hanem
járadék, továbbá az igénybe vevők alanyi körét négy nevesített
intézményben balettművészként foglalkoztatottakra szűkítette.
Szakszervezetünk a
kezdetektől fogva kezdeményezője volt a megoldás keresésének. Látva
azt, hogy a korai nyugdíjak megszüntetésében a kormányzat a nálunk lényegesen
nagyobb létszámú és erőteljes tiltakozásokat is megszervező képviseletek
követelését sem veszi figyelembe, úgy döntöttünk, hogy – hasonlóan más
esetekhez is – annak ellenére, hogy a helyzet talán nem ezt kívánta volna meg,
kezdeményezéseket, javaslatokat tettünk a kérdés megoldására, tudva azt is,
hogy ebben számíthatunk a kulturális kormányzat megértésére, majd a
későbbiekben esetleges támogatására.
A legcélszerűbbnek
az látszott, ha az ügy megoldására tett javaslatunk nem csupán egy
szakszervezeti kezdeményezés, hanem egy szélesebb támogatáson alapuló közös
elhatározás formájában kerül a kulturális államtitkárság és más állami szervek
elé.
A javaslat teljes
egyetértésben az előadó-művészeti törvény módosítása során
létrehozott új testület, a Nemzeti Előadó-művészeti
Érdekegyeztető Tanács (NEÉT) – amelynek elnökévé egyhangú szavazással
szakszervezetünk főtitkárát választotta meg az alakuláskor húsz tagú
tanács – állásfoglalásaként került az illetékes állami szervek elé. Ez a
folyamat 2012 kezdetétől tart, és ugyan végeredményt még nem hozott, de
részeredményeket igen: a Kormány 2012.júliusi ülésén döntést hozott arról, hogy
a művész-nyugdíjak kérdését rendezni kell, a Parlament 2012. decemberi
döntésével úgy módosította az előadó-művészeti törvényt, hogy
egyfelől létrehozta az előadó-művészi járadék intézményét,
másfelől a Kormány hatáskörébe utalta e járadék feltételeinek részletes
szabályozását. Az ennek alapján készülő kormányrendelet-tervezet
előkészítésébe szakszervezetünk képviselője a NEÉT elnökeként aktívan
részt vett, és jelenleg is folynak a kormányzaton belüli viták, egyeztetések a
megoldásról. Szakszervezetünk az ügy napirendre tűzése érdekében levélben
fordult a Miniszterelnökhöz is.”
Sajnálatos módon az ügy
továbbra sem oldódott meg, egy kis lépésként a táncművészek közül a
népiegyüttesek tagjaival bővült a kedvezményezettek köre, de
kormányrendelet, vagy átfogó megoldás egyelőre nincs.”
Amellett, hogy a korengedményes nyugdíjazás ügye teljesen
feledésbe merült, egyre gyakrabban találkozunk a foglalkozási betegségekkel,
amelyek a művészi munka sajátos betegségei, a természetellenes
testtartástól a szervezet abnormális leterheléséig. Ma ezzel a kérdéssel senki
nem foglalkozik. Ijesztő példaként a Magyar Állami Operaház
balettegyüttesénél számos pert kellett végig vinnünk – eredménnyel - amikor a
munkáltató a munkahelyi egészségvédelmi szabályokat felhasználva, a
munkavállalók egészségvédelme helyett a művészek egészségügyi
alkalmatlanságára kívánt tőlük megszabadulni. Szomorú példája volt a gátlástalan munkahelyi
vezetésnek az a több tucat hasonló eset, amely a pernyertesség ellenére is szakmai
karriereket tört össze, helyrehozhatatlanul.
Az adózás legjelentősebb és egyben a leghátrányosabb
intézkedése volt, amikor a kormányzat, illetve a Parlament minden előzetes
egyeztetés nélkül megszüntette a művészek számára előnyös, és sokak
által alkalmazott KATA adózás lehetőségét. Szakszervezetünk ugyan nem volt
igazi híve ennek az adózási formának, mert a minimális szociális ellátás
mellett csak a legalagcsőnyibb nyugdíjakat generálta, amelyekkel sajnos
nap, mint nap találkozunk és újratermelődnek.
1.4. Előadóművészi jogok
Szakszervezetünk
elmúlt öt éves tevékenységének változatlanul az egyik legfontosabb területe az
előadóművészi jogokkal kapcsolatos tevékenységünk. Szakszervezetünk, mint az
előadóművészeket legnagyobb számban tömörítő és képviselő
szervezet, amely az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület (EJI)
meghatározó fontosságú partnere. Szakszervezetünk képviselői az EJI
különböző testületeiben az elmúlt öt évben kiemelkedően változatlanul
fontos feladatot teljesítettek az EJI választmányában, elnökségében és
jogdíjbizottságban. Szakszervezetünk képviselője egyhangú szavazással lett
az EJI elnöke, továbbá az EJI valamennyi testületében részt vesznek szakszervezetünk
választott előadóművész képviselői.
1.5. Az internetes zeneáruház, a
dalok.hu
A
www.dalok.hu elnevezésű internetes zenei portál és
zeneáruház mai is szakszervezetünk egyik sikeres és kiemelten fontos
vállalkozása.
A Dalok.hu a magyar zenészek
kezdeményezésére és igényei szerint épülő non-profit
internetes zenei portál, ahol letöltésre lehet magyar zenét vásárolni,
videoklipeket nézni, és a zenészekről szóló információkhoz jutni. Az oldal
üzemeltetője a Magyar Zeneművészek és Táncművészek
Szakszervezete gazdasági társasága, a Magyar Élőzene Művészeti
Nonprofit Kft.
A Dalok.hu előkészítése
2004-ben indult el, az oldal 2005 júniusában kezdte meg működését,
mérhető adatai 2006-tól vannak.
A portálon több, mint 120 ezer
hangfelvétel hallgatható és vásárolható meg, illetve … videoklip
tekinthető meg.
2. A szakszervezet élete
2.1.
Kapcsolataink kormányzati és más állami szervekkel
Szakszervezetünk elnöksége kapcsolatait a
kormányzati és más állami szervekkel egyrészt az érdekegyeztetés keretében,
másrészt a napi partneri együttműködésben alakította.
Szakszervezetünk a Közoktatási
Érdekegyeztető Tanács, a Kulturális Ágazati Érdekegyeztető Tanács
munkájában folyamatosan részt venne, amennyiben ezek működnének.
Sajnálatos módon e testületeket a kulturális kormányzat egyáltalán nem, az oktatási
is csak elvétve hívja össze.
Kivételnek
tekinthetjük az előadóművészeti törvény alapján működő
Nemzeti Előadóművészeti Érdekegyeztető Tanácsot (NEÉT), amely
elvileg érdemi kérdésekről tárgyalhat.
Reményeket
fűzhetünk a köznevelés területén a Nemzeti Köznevelés-Stratégiai
Kerekasztal munkájához.
Ugyanakkor rendszeres és pozitív
munkakapcsolat alakult ki az a köznevelési államtitkárság vezetőivel,
szakmai főosztályaival és munkatársaival.
Ezek
a kapcsolatok kiegyensúlyozottak és minden látványos feszültségtől
mentesek, ezért alkalmasak az érdemi munkára.
2.2.
Együttműködés szakmai és más szervezetekkel
Szakszervezetünk tovább ápolta és
erősítette a hagyományosan kiegyensúlyozott és jó kapcsolatait a zenei és
táncművészeti élet szakmai szervezeteivel.
Ezek
között is különösen fontos és hasznos az együttműködésünk a Magyar
Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségével, a Magyar Szimfonikus
Zenekarok Szövetségével, a Zenetanárok Társaságával, a Magyar Jazz
Szövetséggel, és még több, más országos szakmai szervezettel.
Együttműködésünk rendkívül széles, így
a szakmai, jogszabályi kérdésektől a közös rendezvények szervezéséig
terjed.
3.3. Szakszervezeti
kapcsolatok
Szakszervezetünk továbbra is meghatározó
jelentőségű, a legnagyobb szakszervezeti taglétszámmal
rendelkező tagja az 1989. májusában újjáalakult, hat szakszervezetet
tömörítő Művészeti Szakszervezetek Szövetségének (MSZSZ). A szakmai
érdekazonosságok miatt ezen belül is különösen fontos - az
előadóművészi jogokkal kapcsolatos feladatokra is tekintettel - a
Színházi Dolgozók Szakszervezetével és az Artistaművészek
Szakszervezetével való szoros együttműködésünk.
Szakszervezetünk
főtitkárát 2020 – ban ismét, az MSZSZ és
emellett 2020-ban az EJI elnökévé választották
Az
országos szakszervezeti tömörülések közül szakszervezetünk továbbra is a
Szakszervezetek Együttműködési Fóruma (SZEF) tagja.
2.4. Nemzetközi
kapcsolatok
Szakszervezetünk továbbra is tagja a Zenészek Nemzetközi
Szervezetének (FIM), amely dinamikus fejlődése eredményeként ma már több,
mint hetven ország zenész szakszervezeteit tömörítő világszervezet.
A FIM kongresszusain
immár hetedik alkalommal választották meg szakszervezetünket a szervezet
végrehajtó bizottsága tagjának.
Tevékenységünkben
továbbra is hasznosítani tudjuk a nemzetközi tapasztalatokat, információkat és
az utóbbi időszakban mi is tudtunk olyan eredményekről,
módszerekről beszámolni.
Az európai, illetve világszervezetként
tevékenykedő előadóművészi jogokat, érdekeket képviselő
szervezetekkel való együttműködésünk általában az EJI kapcsolatrendszerén
keresztül valósul meg.
2.5. Szervezeti kérdések
Szakszervezetünk az 1989-ben elfogadott alapszabály szerint
tevékenykedik. Ennek megfelelően a szakszervezet tisztségviselői az
alapszervezetekben, a tagozatokban és az elnökségben végzik tevékenységüket, és
ezeken a szinteken illetve helyszíneken érvényesülnek
és érvényesíthetőek a különböző szakszervezeti jogok.
A tagozatok között aktív és rendszeres
tevékenység a zenepedagógus tagozatban.
Az elnökség a Küldöttgyűlés számára
jelentős alapszabály módosítási javaslatot terjeszt be. Ennek fő oka
a volt főtitkár, jelenlegi alelnök visszavonulása e feladattól, így az új
vezetési, ügyvezetési struktúra kialakítása.
Szakszervezetünk – együttműködve az
EJI Zenei Jogdíjbizottságával – 2007-ben megalapította a MAGYAR ZENE - ÉS
TÁNCMŰVÉSZET KIEMELKEDŐ ELŐADÓMŰVÉSZE címet, melynek
alapján a címet viselő nyugdíjas tagjaink rendszeres nyugdíjkiegészítő
segélyben részesülnek.
2.6.
Gazdálkodás
Szakszervezetünk gazdálkodása egy igen összetett szervezet
működését tükrözi.
Szakszervezetünk tevékenységében olyan jelentős tételek
jelennek meg szolgáltatásként, feladatként, amelyek – jogilag nem mindig, de
gyakorlatilag igen – szorosan összekapcsolják tevékenységünket a Művészeti
Szakszervezetek Szövetsége gazdálkodásával. Ilyen szolgáltatások és
tevékenységek többek között a Kőbányai Zenei Stúdió, a lapkiadás, a
székház működtetésével összefüggő gazdálkodás, hogy csak néhányat
említsünk ezek közül. Az MZTSZ gazdálkodásának jogszerűségét – noha erre
jogszabály szakszervezetünket nem kötelezi - 1999 óta független könyvvizsgáló
ellenőrzi.
Az
MZTSZ titkárságának létszáma az előző küldöttértekezlet óta nem
változott.
A
beszámolási időszak fő számai:
2.7. A szakszervezet
szervezeti részei, szolgáltatásai
2.7.1. A Magyar
Élőzene (M.É.Z.) nonprofit Kft
A Magyar Élőzene (M.É.Z.) nonprofit
Kft (korábban közhasznú társaság) alapítója a szakszervezet elnöksége, az
alapítás éve 2005. A M.É.Z. Kft alapfeladata a művészfoglalkoztatás, és
emellett a cég keretei között működik a Dalok.hu zenei portál, zeneáruház
is.
A Kft. keretei között működik a már
említett Duna Szimfonikus Zenekar.
Az Országos Szórakoztatózenei Központ az
MZTSZ elnöksége közvetlen irányításával működő önálló jogi
személyiséggel nem rendelkező, országos hatókörrel tevékenykedő,
megyei és regionális kirendeltségekkel, képviseletekkel rendelkező
önállóan gazdálkodó intézmény.
2.7.2.
A Kőbányai Zenei Stúdió
Az MZTSZ Kőbányai Zenei Stúdió
Művészeti Szakgimnázium1998 óta - amikor szakszervezetünk elnöksége
megalapította, és az óta fenntartja - működik, mint államilag elismert, a
szakképzés rendszerében a könnyű műfaj művészeit képző
középfokú oktatási intézmény, amelyben a tanulók szakmai képesítést,
végzettséget szerezhetnek. A szakképző iskola az elmúlt évben ünnepelte
fennállásának huszonötödik évfordulóját. Volt növendékeink közül számosan
meghatározó zenészei, énekesei nem egy, a legelső vonalba tartozó együtteseknek.
Első ízben 2013. szeptember 1-vel
szakszervezetünkkel szakképzési megállapodást kötött Budapest Főváros
Kormányhivatala, amely megállapodást az elmúlt években háromévenként megújítva
a köznevelésért felelős minisztériummal kötjük, legutóbb 2023-ban. A
jelenlegi – az új köznevelési törvényen alapuló – költségvetési támogatás
megnyugtató módon biztosítja az iskola működéséhez szükséges
forrásokat.
2.7.3. Lapkiadás, honlap
Elnökségünk adja ki a 2013-től csak
internetes formában megjelenő PARLANDO című zenepedagógiai
folyóiratot, amely évente hat alkalommal, jelenik meg a www.parlando.hu címen.
A Magyar Szimfonikus Zenekari Szövetséggel közösen
adjuk ki több, mint húsz éve a Zenekar című, évi nyolc alakalommal, több,
mint 2 000 példányban megjelenő folyóiratot.
Szakszervezetünk internetes honlapja is működik a www.mztsz.hu címen.
2.7.4.
Segélyezés, a szakszervezet mobilflottája
Szakszervezetünk változatlanul segélyekkel
is (szociális, szülési, temetési) igyekszik a rászorultak szociális helyzetén
javítani.
Szakszervezetünk elnöksége megállapodva az
egyik mobil szolgáltatóval a szakszervezeti tagok részére ún. flottát épített
ki. A flotta rendkívül kedvező tarifájú szolgáltatásai mellett a tagság és
szakszervezet, illetve a tagság egymás közötti kapcsolattartását,
információcseréjét hivatott szolgálni.
A
Küldöttgyűlés ezúton is köszönet mond mindazoknak, akik az elmúlt években
segítették és támogatták tevékenységünket: a szakszervezet
tisztségviselőinek és tagságának, a szakszervezet munkatársainak,
szövetségeseinknek, valamint azoknak a partnereknek, munkatársaknak és
vezetőknek, akik hozzájárultak eredményeinkhez.
Magyar Zeneművészek
és Táncművészek Szakszervezete Küldöttgyűlése