MURA PÉTER KARMESTER 100

 

1924. június 21. Budapest – 2009. december 28. Budapest

I.


Tanulmányait 1933 és 1945 között végezte a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola zongora szakán, majd 1943–1944-ben a Nemzeti Zenedében tanult. Mestere Kadosa Pál és Ferencsik János volt.

 

1942-től 1944-ig az OMIKE művészakció operakorrepetitoraként tevékenykedett. Az egyesület a Pesti Izraelita Hitközség Wesselényi utcai Goldmark-termében rendszeres színházi és operaelőadásokra kapott engedélyt. Itt neves színészek és olyan kiváló operaénekesek léphettek színre a német megszállásig, mint Relle Gabriella, Ernster Dezső vagy Ney Dávid.

 

1945 és 1950 között a Magyar Állami Operaház korrepetitora volt. 1950-től 1953-ig a Gördülő Opera zenei vezetője, majd 1953 és 1957 között a Miskolci Nemzeti Színház zeneigazgatója, ahol ő szervezte meg az operatársulatot.

 

1957–1958-ban a Varsói Állami Opera karmestere, 1958-tól 1961-ig a bytomi Sziléziai Állami Opera karmestere és a Katowicei Zeneakadémia tanára. 1961-ben a Miskolci Szimfonikus Zenekar alapítója, 1984-ig igazgató karmestere, 1984 és 1987 között az Operaház karmestere, 1986-tól a Zeneakadémia tanára.

Utolsó munkája a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem operaszakos növendékeinek vizsgaelőadása, Giuseppe Gazzaniga Don Giovannijának, egy operaritkaságnak a fordítása volt. Az előadást 2009. december 19-én tartották.

 

Díjak: 1966 Liszt Ferenc-díj; 1971 SZOT-díj; 1972 Érdemes művész

 

II.

 

Kerek számok[1]

 

Fischer Annie és Mura Péter a Zeneakadémián

 

2004. június 21-én volt nyolcvanéves Mura Péter, 2004. július 5-én lenne kilencven Fischer Annié. Mura Péter nevét talán kevesebben ismerik, pedig ő alapította a Miskolci Szimfonikus Zenekart, és Fischer Annie élete utolsó szakaszában nem szívesen lépett föl más karmesterrel. Mondjuk úgy: talán nem véletlenül.

 

– Hogy kezdődött a kapcsolatuk? Gondolom, ő talált önre.

Igen. Korrepetitor voltam az Operában, amit akkor Tóth Aladár igazgatott, Fischer Annie férje, állandó tanácsadója. Elég közvetlen volt a viszony akkoriban az igazgató és a korrepetitorok között. Gyakran találkoztunk az Operán kívül is, beültünk szembe „kocsmázni” Farkas nénihez, ahol Aladár mesélt vándorszínész múltjáról, amikor Gertrudis koporsójában aludt, meg sorolta a madarak nevét latinul, mert tudta mindet. Kedvelt engem, így aztán Annie is, aki hallott zongorázni Klemperer rendpróbáin. Aztán 1957-ben Lengyelországba kerültem, és '58-ban ott találkoztam Annie-val, aki a Katowicei Filharmonikusokkal adott koncertet. Bementem az egyik próbájára, ott mondta, hogy segítsek rajta: néhány nap múlva Londonba utazik, két Mozart-koncertje lesz Klempererrel, viszont a darabokat még sosem játszotta kísérettel, gyakoroljak vele. Megtisztelőnek éreztem, nagyon. Próba után betolták a másik zongorát, és elkezdtük a c-moll zongoraversenyt meg a nagy B-dúrt. „Maga ezt hogy csinálná?” kérdezte tőlem. Ez volt az első zongoraverseny, amit megtanultam, tudtam a darabot oda-vissza, úgyhogy eljátszottam neki. Azt mondta, akkor megpróbálja „a la Mura.” Majd jött egy sorozat a Mozart- Beethoven-Liszt-Chopin versenyművekkel, és erre is fölkért. Rengeteget kétzongoráztunk.

– Fischer Anni egyszer megkérte a Kocsis Zoltánt, hogy kísérje zongorán az Emperor zongoraversenyt. Kocsis szerint nagyon nehéz feladat volt.

Nem volt az. Csak Zolinak mindig van egy markáns elképzelése, és abból nehezen enged. Én meg átadtam magam, hajlékony voltam.

– Nem volt nyomasztó a személye? Nem volt elszállva önmagától?

Egyáltalán nem. Olyan műsorokat játszott, amelyek hozzám is közel álltak, nem volt ízlésbeli differencia köztünk. Annie-val egy iskolából származtunk, nem sokat számított a tíz év korkülönbség. Másrészt a zenekari próbáknál amikor kísértük őt, és én vezényeltem megkönnyítette a helyzetet, hogy korábban zongoráztam: a karmester ilyenkor megérzi a futamban, hova fog megérkezni a zongorista. Azért megesett, hogy összevitatkoztunk.

– Például?

Beethoven C-dúr zongoraversenyét próbáltuk, és a második tételnél egyszer csak látom, hogy a zenekar már nem rám néz, hanem valahova mögém. Megfordultam, Annie a hátam mögül dirigálta őket. Erre leléptem a pódiumról. „Hova megy?”  kérdezte. Nincs rám szükség, úgy látszik, mondtam. „Na, jöjjön vissza.” Annie kedves volt, bár sosem haverkodott. Nagyon tudott koncentrálni, és másoktól is fegyelmet követelt. Ennek viszont ritkán örült a zenekar.

– Amikor együtt léptek fel, ő volt a főnök?

 Persze. De ha egy tételt én indítottam - akkor én. Együtt tudtuk megélni a zenét.

– Elfogadta öntől a kritikát?

 Sőt, igényelte is.

– Nem furcsa? Azt hinné az ember, egy nagy zongorista pontosan tudja, mit akar, mit tud.

Kell, hogy legyen egy „ellenség”, aki beolvas. Amikor Londonban játszotta Beethoven G-dúr zongoraversenyét - Klemperer vezényelte - odajött hozzám: „Mondja már meg, milyen volt. Már annyit játszottam a darabot, hogy magam sem tudom, jó volt vagy nem.” Nemrég adta a rádió Mozart d-moll koncertjét, amit beugrással vállalt el, és én vezényeltem. Kicsit zaklatottan zongorázott, valószínűleg azért, mert lelkileg nem tudott kellően fölkészülni. Pár helyen keményebb, idegesebb a játéka. Mégis szép, különösen az utolsó tétel, ahogy nekiszalad.

– Nem volt féltékeny a következő nemzedékre?

Elismerte a fiatalokat, Ránki Dezsőt, Kocsis Zoltánt, Vásáry Tamást, amikor már hazajárt. Annie-nak megvolt a maga útja, nem kellett féltékenykednie.

– Cziffra Györggyel viszont legendásan utálták egymást.

Nem tudom, mi volt a háttérben. Cziffrát is kísértem, fantasztikus virtuóz volt. Miskolcon 1955-ben Csajkovszkij b-moll zongoraversenyét játszottuk, de én még szemmel sem tudtam követni a kezét. Félelmetesen zongorázott. Nyilván nem az a típus, akitől szívesen hallgatnék Mozartot, és talán ez lehetett a nézeteltérésük alapja: nagyon eltért az ízlésük. Cziffra igazi vagány cigány, Annie finom, egyszerű ember volt, csak cigaretta nélkül nem bírta.

– Azt mondják, a sört is szerette.

Igaz. Prágában a szálloda halljában - ahol csak teát volt szabad fölszolgálni – Annie a teáscsészéből itta a sört. Amikor utoljára találkoztam vele, a Szent István parkban üldögéltünk egy padon, ott diskurálgattunk.

– Ön szerint elfelejtették Fischer Annie-t? Lemezei nem szerepelnek a Philipsnek a XX. század nagy zongoristáiról készült sorozatában.

Mostanában már Ferencsik lemezeit sem játsszák, Failonitól pedig nem is maradt semmi. Ők nem az életművüket építették. Zenéltek. Annie pályája az első budapesti Liszt-verseny megnyerésével indult. Ma egy verseny olyan, mintha komputerek vetélkednének, akinek több megabájtja van, az a győztes. Lehet, hogy Fischer Annie-t ma megennék, hogy mit „lírizál”. Akkoriban a zenészeket nem az önreklámra tanították, hanem hogy muzsikáljanak. Ő a zenét élvezte, nem a sikert.

 

Fáy Miklós

 

 

 

 

III.

MURA PÉTER FISCHER ANNIE ZENEKARI KONCERTJEIN VEZÉNYEL

 

Mura Péter (1970 körül)

 

Annie Fischer plays Mozart: Klavierkonzert C-dur (31.27)

MOZART Piano Concerto No 22 in E flat Major (K482) Mozart - Piano concerto n°24 - Fischer / Mura 1975) ANNIE FISCHER (32:36)

 

Mozart - Piano concerto n°24 - Fischer / Mura 1975 (30:31)

Piano concerto n°24 K.491 I. Allegro 0:00 II. Larghetto 13:56 III. Allegretto 21:51

 

 

ANNIE FISCHER - Beethoven Piano Concerto # 1 in C major / Hungarian Radio Symphony (37:41)

 

 

Annie Fischer - Beethoven Concerto no 5 1/4 (9:25)

Annie Fischer | Chopin: Piano Concerto in E minor, Op. 11 (40:29)

Annie Fischer Play Liszt & Brahms (Live)

TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE

 

 

 

IV.

FISCHER ANNIE ÉS MURA PÉTER KONCERTFILMJEI
AZ 5 DVD-T TARTALMAZÓ ÖSSZEÁLLÍTÁSBAN

 

 

1.     DVD

Ludwig van Beethoven: C-dúr zongoraverseny, Op. 15 (Zeneakadémia, 1975)

Ludwig van Beethoven: Esz-dúr zongoraverseny, Op. 73 (Zeneakadémia, 1975)

2.     DVD

Wolfgang Amadeus Mozart: Esz-dúr zongoraverseny, K. 482 (Zeneakadémia, 1975)

Liszt Fere3nc: Esz-dúr zongoraverseny, S. 124 (Zeneakadémia, 1975)

Frédéric Chopin: e-moll zongoraverseny, Op. 11 (Zeneakadémia, 1975)

3.     DVD

Wolfgang Amadeus Mozart: C-dúr zongoraverseny, K. 467 (Zeneakadémia, 1975)

Ludwig van Beethoven: G-dúr zongoraverseny, Op. 58 (Zeneakadémia, 1975)

4.     DVD

Bartók Béla: III. zongoraverseny, Sz.119, BB 127 (Zeneakadémia, 1981)



[1] Fáy Miklós újságíró, zenekritikus, publicista interjúja a Népszabadság 2004. július 4-i számának Kultúra rovatában jelent meg.