MURA PÉTER KARMESTER 100
1924. június 21.
Budapest – 2009. december 28. Budapest
I.
Tanulmányait
1933 és 1945 között végezte a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola zongora szakán, majd 1943–1944-ben
a Nemzeti Zenedében tanult. Mestere Kadosa Pál és Ferencsik
János volt.
1942-től 1944-ig az OMIKE művészakció operakorrepetitoraként tevékenykedett. Az egyesület a Pesti Izraelita Hitközség Wesselényi utcai Goldmark-termében rendszeres színházi és operaelőadásokra kapott engedélyt. Itt neves színészek és olyan kiváló operaénekesek léphettek színre a német megszállásig, mint Relle Gabriella, Ernster Dezső vagy Ney Dávid.
1945 és 1950 között a Magyar Állami Operaház korrepetitora volt. 1950-től 1953-ig a Gördülő Opera zenei vezetője, majd 1953 és 1957 között a Miskolci Nemzeti Színház zeneigazgatója, ahol ő szervezte meg az operatársulatot.
1957–1958-ban a Varsói Állami Opera karmestere, 1958-tól 1961-ig a bytomi Sziléziai Állami Opera karmestere és a Katowicei Zeneakadémia tanára. 1961-ben a Miskolci Szimfonikus Zenekar alapítója, 1984-ig igazgató karmestere, 1984 és 1987 között az Operaház karmestere, 1986-tól a Zeneakadémia tanára.
Utolsó munkája a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem operaszakos növendékeinek vizsgaelőadása, Giuseppe Gazzaniga Don Giovannijának, egy operaritkaságnak a fordítása volt. Az előadást 2009. december 19-én tartották.
Díjak: 1966 Liszt Ferenc-díj; 1971 SZOT-díj; 1972 Érdemes művész
II.
Kerek
számok[1]
Fischer Annie és Mura
Péter a Zeneakadémián
2004. június 21-én volt nyolcvanéves Mura Péter, 2004. július 5-én
lenne kilencven Fischer Annié. Mura Péter nevét talán kevesebben ismerik, pedig
ő alapította a Miskolci Szimfonikus Zenekart, és Fischer Annie élete utolsó
szakaszában nem szívesen lépett föl más karmesterrel. Mondjuk úgy: talán nem
véletlenül.
– Hogy kezdődött a kapcsolatuk? Gondolom, ő talált önre.
– Igen. Korrepetitor voltam az
Operában, amit akkor Tóth Aladár igazgatott, Fischer Annie férje, állandó
tanácsadója. Elég közvetlen volt a viszony akkoriban az igazgató és a
korrepetitorok között. Gyakran találkoztunk az Operán kívül is, beültünk szembe
„kocsmázni” Farkas nénihez, ahol Aladár mesélt vándorszínész múltjáról, amikor
Gertrudis koporsójában aludt, meg sorolta a madarak nevét latinul, mert tudta
mindet. Kedvelt engem, így aztán Annie is, aki hallott zongorázni Klemperer
rendpróbáin. Aztán 1957-ben Lengyelországba kerültem, és '58-ban ott
találkoztam Annie-val, aki a Katowicei
Filharmonikusokkal adott koncertet. Bementem az egyik próbájára, ott mondta, hogy
segítsek rajta: néhány nap múlva Londonba utazik, két Mozart-koncertje lesz
Klempererrel, viszont a darabokat még sosem játszotta kísérettel, gyakoroljak
vele. Megtisztelőnek éreztem, nagyon. Próba után betolták a másik zongorát, és
elkezdtük a c-moll zongoraversenyt meg a nagy B-dúrt. „Maga ezt
hogy csinálná?” – kérdezte tőlem. Ez
volt az első zongoraverseny, amit megtanultam, tudtam a darabot oda-vissza,
úgyhogy eljátszottam neki. Azt mondta, akkor megpróbálja „a la Mura.” Majd jött
egy sorozat a Mozart- Beethoven-Liszt-Chopin versenyművekkel, és erre is
fölkért. Rengeteget kétzongoráztunk.
– Fischer Anni egyszer megkérte a Kocsis Zoltánt, hogy kísérje
zongorán az Emperor zongoraversenyt. Kocsis szerint
nagyon nehéz feladat volt.
– Nem volt az. Csak Zolinak mindig
van egy markáns elképzelése, és abból nehezen enged. Én meg átadtam magam,
hajlékony voltam.
– Nem volt nyomasztó a személye? Nem volt elszállva önmagától?
– Egyáltalán nem. Olyan műsorokat
játszott, amelyek hozzám is közel álltak, nem volt ízlésbeli
differencia köztünk. Annie-val egy iskolából
származtunk, nem sokat számított a tíz év korkülönbség. Másrészt a zenekari
próbáknál – amikor kísértük őt,
és én vezényeltem – megkönnyítette a
helyzetet, hogy korábban zongoráztam: a karmester ilyenkor megérzi a futamban,
hova fog megérkezni a zongorista. Azért megesett, hogy összevitatkoztunk.
– Például?
– Beethoven C-dúr zongoraversenyét
próbáltuk, és a második tételnél egyszer csak látom, hogy a zenekar már nem rám
néz, hanem valahova mögém. Megfordultam, Annie a hátam mögül dirigálta őket.
Erre leléptem a pódiumról. „Hova megy?” – kérdezte. Nincs rám szükség, úgy látszik,
mondtam. „Na, jöjjön vissza.” Annie kedves volt, bár sosem haverkodott. Nagyon
tudott koncentrálni, és másoktól is fegyelmet követelt. Ennek viszont ritkán
örült a zenekar.
– Amikor együtt léptek fel, ő volt a főnök?
–
Persze. De ha egy tételt én indítottam - akkor én.
Együtt tudtuk megélni a zenét.
– Elfogadta öntől a kritikát?
–
Sőt, igényelte is.
– Nem furcsa? Azt hinné az ember, egy nagy zongorista pontosan
tudja, mit akar, mit tud.
– Kell, hogy legyen egy „ellenség”,
aki beolvas. Amikor Londonban játszotta Beethoven G-dúr zongoraversenyét -
Klemperer vezényelte - odajött hozzám: „Mondja már meg, milyen volt. Már annyit
játszottam a darabot, hogy magam sem tudom, jó volt vagy nem.” Nemrég adta a
rádió Mozart d-moll koncertjét, amit beugrással vállalt el, és én vezényeltem.
Kicsit zaklatottan zongorázott, valószínűleg azért, mert lelkileg nem tudott
kellően fölkészülni. Pár helyen keményebb, idegesebb a játéka. Mégis szép,
különösen az utolsó tétel, ahogy nekiszalad.
– Nem volt féltékeny a következő nemzedékre?
– Elismerte a fiatalokat, Ránki Dezsőt, Kocsis Zoltánt, Vásáry
Tamást, amikor már hazajárt. Annie-nak megvolt a maga
útja, nem kellett féltékenykednie.
– Cziffra Györggyel viszont legendásan utálták egymást.
– Nem tudom, mi volt a háttérben.
Cziffrát is kísértem, fantasztikus virtuóz volt. Miskolcon 1955-ben
Csajkovszkij b-moll zongoraversenyét játszottuk, de én még szemmel sem tudtam
követni a kezét. Félelmetesen zongorázott. Nyilván nem az a típus, akitől szívesen
hallgatnék Mozartot, és talán ez lehetett a nézeteltérésük alapja: nagyon
eltért az ízlésük. Cziffra igazi vagány cigány, Annie finom, egyszerű ember
volt, csak cigaretta nélkül nem bírta.
– Azt mondják, a sört is szerette.
– Igaz. Prágában a szálloda
halljában - ahol csak teát volt szabad fölszolgálni – Annie a teáscsészéből
itta a sört. Amikor utoljára találkoztam vele, a Szent István parkban
üldögéltünk egy padon, ott diskurálgattunk.
– Ön szerint elfelejtették Fischer Annie-t? Lemezei nem
szerepelnek a Philipsnek a XX. század nagy zongoristáiról készült sorozatában.
– Mostanában már Ferencsik lemezeit
sem játsszák, Failonitól pedig nem is maradt semmi.
Ők nem az életművüket építették. Zenéltek. Annie pályája az első budapesti
Liszt-verseny megnyerésével indult. Ma egy verseny olyan, mintha komputerek
vetélkednének, akinek több megabájtja van, az a győztes. Lehet, hogy Fischer
Annie-t ma megennék, hogy mit „lírizál”. Akkoriban a
zenészeket nem az önreklámra tanították, hanem hogy muzsikáljanak. Ő a zenét
élvezte, nem a sikert.
Fáy Miklós
III.
MURA PÉTER FISCHER ANNIE ZENEKARI
KONCERTJEIN VEZÉNYEL
Mura Péter
(1970 körül)
Annie Fischer plays Mozart: Klavierkonzert C-dur (31.27)
Mozart - Piano concerto n°24 - Fischer / Mura 1975 (30:31)
Piano concerto n°24 K.491 I.
Allegro 0:00 II. Larghetto
13:56 III. Allegretto 21:51
ANNIE FISCHER - Beethoven Piano Concerto # 1 in C major /
Hungarian Radio Symphony (37:41)
Annie Fischer | Chopin: Piano Concerto
in E minor, Op. 11
(40:29)
Annie Fischer
Play Liszt & Brahms (Live)
TELJES
LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE
IV.
FISCHER ANNIE ÉS MURA PÉTER
KONCERTFILMJEI
AZ 5 DVD-T TARTALMAZÓ ÖSSZEÁLLÍTÁSBAN
1.
DVD
Ludwig van Beethoven:
C-dúr zongoraverseny, Op. 15 (Zeneakadémia, 1975)
Ludwig van Beethoven:
Esz-dúr zongoraverseny, Op. 73 (Zeneakadémia, 1975)
2.
DVD
Wolfgang Amadeus
Mozart: Esz-dúr zongoraverseny, K. 482 (Zeneakadémia,
1975)
Liszt Fere3nc: Esz-dúr zongoraverseny, S. 124 (Zeneakadémia, 1975)
Frédéric Chopin: e-moll zongoraverseny,
Op. 11 (Zeneakadémia, 1975)
3.
DVD
Wolfgang Amadeus
Mozart: C-dúr zongoraverseny, K. 467 (Zeneakadémia, 1975)
Ludwig van Beethoven:
G-dúr zongoraverseny, Op. 58 (Zeneakadémia, 1975)
4.
DVD
Bartók Béla: III.
zongoraverseny, Sz.119, BB 127 (Zeneakadémia, 1981)
[1]
Fáy Miklós újságíró,
zenekritikus, publicista interjúja a Népszabadság 2004. július 4-i
számának Kultúra rovatában jelent meg.