„Én a fülekkel
dolgozom”
Hollós Máté kollégákról, kompozíciókról és a ‘mételyezés’
öröméről
Hollós Máté
(papageno.hu)
Komponista,
hanglemezcég-vezérigazgató, zenei szakíró, tanár, ismeretterjesztő, számos
társaság, egyesület elnöke, vezetőségi tagja, zenei közéleti ember, és ahogy
egy korábbi, ünnepi köszöntőben szerepelt nagyon találóan: „szelíd dalnok,
léleksimogató üzenetek
hordozója”. A
hetvenedik születésnapját ünneplő Hollós Mátéval, a hazai zeneélet egyik
legsokoldalúbb és legaktívabb
szakemberével ismeretterjesztői énjéről, valamint arról is
beszélgettünk, mi indította arra, hogy már pályakezdése óta, minden lehető
módon támogassa kollégáit.
– Szeretett
tanítani?
– Nagyon,
igaz hivatalos
keretek között néhány évig foglalkoztam csupán a külföldi diákokkal a
Zeneakadémián, de élveztem a velük töltött időt. Akkor kellett befejeznem,
amikor a Hungaroton főszerkesztője lettem, hiszen a lemezekkel
való foglalatoskodás már egész napos elfoglaltságot jelentett. Később
azért valamelyest visszatértem a Zeneakadémiára, kurzusokra, amikor
szerzői jogot tanítottam. Azt ugyancsak szerettem, ahogy a hallgatók is,
hiszen nagyon fontos egy fiatal zeneszerző, sőt,
előadó számára is, hogy tisztában legyen például azzal, mi a
teendője, ha egy klasszikus vagy ha egy kortárs műből átiratot
készít a saját hangszerére, s hogy milyen adminisztráció társul a
koncertrendezéshez. Ma már nem tanítok, de az ilyen irányú vágyaimat kiéltem a Parlando Éremművészet a zenében című sorozatában,
valamint azokon az ismeretterjesztő foglalkozásokon, amelyeket a mai napig
viszonylag
rendszeresen tartok a Szabó Ervin Zenei Könyvtárban.
– Miként
indult útjára ez a sorozata?
– A Zenei
Gyűjtemény vezetője, Bándoli Katalin
vetette fel az ötletet, én pedig szívesen mondtam a felkérésére igent, mert az
ilyen ‘mételyezést’ örömmel vállalom. Nincs nagyobb fizetség, mint amikor az
összegyűlő, nem muzsikus emberek szemében szikra gyúl, mert
észreveszik azt, amit hallaniuk kell a zenében. Az embernek apró kis köveket
kell letenni eléjük, amelyen előre tudnak haladni, s így jutnak el a
kívánt célig. Ezeken az előadásokon nem beszélek zenetörténetről,
mert azt maguk is el tudják olvasni, hanem mindig arról esik szó, hogy mi
történik a zenében. Például, hogy egy téma miként
fejlődik tovább, hogyan változik, vagy milyen a zenének és az időnek
a kapcsolata. S azt veszem észre, hogy erre harapnak az érdeklődő
emberek. Én a fülekkel dolgozom.
– Iskolákba
is elvitte a zenei előadásait, az általánostól kezdve a
szakmunkásképzőkig találkozott mindenféle korú publikummal, s próbálta
őket megnyerni a zenének…
– Kezdetektől,
már a zenei tanulmányaim idején is volt bennem ilyen irányú elhivatottság. Már
akkor is érdekelt, hogy aki nem zenész, azt hogyan tudom közelebb vinni ehhez a
világhoz, s a barátaim voltak az első alanyok… Később, fiatal zeneszerző
koromban a Jeunesses Musicales keretében - a szervezet országos
vezetőségének most is a tagja vagyok - nagyon sokakhoz eljutottam, tényleg
az általánoson át a középiskolákig, de szakmunkásképző is akadt jócskán a
felkeresett intézmények között. Emlékezetes előadás volt például a
mátészalkai szakmunkásképzőben, ahol egy brazil gitárost
vártak a kamaszok, erre megjöttem én, hogy Beethoven Pastorale-szonátájáról
beszéljek. Aggódtam is, hogy vasvillával kergetnek el, de aztán az egyik
teremben kinyitották nekem a lakattal lezárt pianínót, s elkezdtem a fiúknak
Beethoven darabját játszani. Olyan fülük volt, hogy amit észre akartam vétetni, arra pillanatok alatt felfigyeltek, szóval
őket is a fül felől fogtam meg…
Végig partnerek voltak, remekül sikerült a foglalkozás, mert nem azt
érezték, hogy ki vannak oktatva valamiről, hanem minden pillanatban
ők voltak azok, akik tudták a helyes választ. Kedves emlékeket őrzök ezekről az utakról. Mindig szívesen mentem
nyugdíjasokhoz is, s tényleg azt tapasztaltam a nekik tartott foglalkozásokon
is, hogy mindenkit a füle felől kell megfogni.
– S mi a
titok? Hogyan lehet sikeresen bevezetni az érdeklődőket a zenei
összefüggések világába? Mennyire kell minderre
előre készülnie?
– Először
azt akartam válaszolni, hogy egyáltalán nem kell, de persze azért kiválogatom,
hogy mi az, amit meg akarok mutatni, s végiggondolom,
hogy miről akarok beszélni. Azonban azt, hogy mit és hogyan mondok majd el,
nem gondolom nagyon részletesen végig, mert mindig helyben, az adott publikumhoz
igazodva döntöm el. Az előadást mindig a közönségre szabom. Kérdezniük sem
kell, ha azt látom a tekintetekben, hogy valami nem világos, akkor más
módon magyarázom el. Ha ugyanis a publikum jól érzi magát, akkor legközelebb is
szívesen jön el.
– Fontos az aha-élmény.
– Így van,
ráadásul régi vesszőparipám, hogy az emberek nem tudnak zenét hallgatni,
még azok sem, akik szeretnek, és rendszeresen ott ülnek a koncerteken.
Olyan ez, mintha előttük volna egy csodás torta,
ezernyi ízzel, ők pedig csupán a tetején lévő tejszínhabba kóstolnánk
bele, megállapítva, hogy milyen finom, miközben annyi réteg marad érintetlenül…
– Mi az,
amit még a zeneszeretők sem vesznek észre?
– Az emberek
nincsenek megtanítva rá – s igazán gyerekkorban kellene elkezdeni -,
hogy tudjanak követni valamit a zenében. Az volna a lényeg, hogy ne
pillanatokat éljenek át, hanem vegyék észre a zenei összefüggéseket. Olyan ez,
mintha olvasnának egy regényt, s nem ismernék fel, hogy a 86. oldalon az öli
meg X-et, aki a 19. oldalon beleszeretett… Nem
érzékelik, hogy mi történik egy motívummal, egy témával. Természetesen nem
tudálékos zenehallgatókat akarok nevelni, erről szó sincs. Az
előadásaimon nagyon kevés zenei műszó hangzik el, s azokat is azonnal
elmagyarázom. Nem a lexikális dolgokra helyezem a hangsúlyt, hanem arról
beszélek, hogy mi történt abban a modulációban, s megmutatom, hogy ugyanaz a
téma miként hangzik néhány ütemmel később. Mit jelent, ha egy regiszterrel
arrébb kerül, hogyan változhat. S mindezt egy átlagos néző azért nem veszi
észre, mert nincsenek rá beállítva az idegpályái. Ezt el
kell sajátítani, ahogy a magyar órán megtanuljuk, hogy mi az az alliteráció, miként
funkcionál egy költői kérdés. Sajnos a
zeneoktatásban mindez nincs benne… S nem azt kell elmondani Beethoven 5.
szimfóniájának elején, hogy ‘a Sors kopogtat’, hanem inkább arra kell
figyelniük, hogy egyetlen
motívumból hogyan bont ki egy tízperces folyamatot.
– S nem
csupán a közönséget igyekszik megnyerni a zenének, sokat tett és tesz a
zeneszerzőkért is. Segít megjelentetni a szerzeményeket, azon dolgozik, hogy
megkapják az őket megillető jogdíjakat és ezt is korán kezdte…
– A véremben
van. Mindig, a kezdetektől azt éreztem, hogy tenni kell valamit a
közösségért. Zeneakadémista koromban létezett egy zeneszerzői kör a
növendékekből, s ennek a titkára lettem. Mert hamar felmértem, hogy
attól egyikünknek sem lesz jobb élete, hogyha külön utakon megyünk, legalább az
indulásnál maradjunk együtt, hiszen később úgyis szétszóródunk. A
tanulmányaim alatt jött létre a Fiatal Zeneszerzők Csoportja
is a Magyar Zeneművészek Szövetségének szervezésében, s ennek
ötödévtől lehetett a tagjává válni, összesen hét esztendőre. Mi
magunk döntöttünk arról, hogy ki lehet tag, közösen szerveztük a koncerteket,
így a csendesebb kollégák is szóhoz jutottak. Ennek a csoportnak is egyik
vezetője voltam. Majd negyedszázadon keresztül lehettem a Magyar Zeneszerzők Egyesületének
elnöke, s nagyon megtisztelő volt számomra, hogy miután leköszöntem, tiszteletbeli
elnöknek választottak. A kezdetektől mindenkivel jó viszonyra törekszem.
Nem vagyok hajlandó senkivel sem rosszban lenni!
– Emellett újságcikkek sorában mutatja be a kollégáit.
– A
Muzsikában 22 esztendőn keresztül születtek a Művek bontakozóban
címet viselő zeneszerző-beszélgetések, s most az újraindult
lapban ugyancsak felkértek a folytatásra. Művek, bontakozzatok
címmel készülnek az újabb írások. Azért is fogadtam el a
hívást, mert számos kedves kolléga, köztük például Berlász
Melinda is többször elmondta, hiányoznak ezek az anyagok, mert remekül lehetett
tájékozódni belőlük arról, hogy mi minden történik a zeneszerzők
műhelyében. A Magyar Rádióban Az életmű fele címmel beszélgettem több éven
át a nemzedékem
komponistáival,
és nagyon örülök, hogy engedtem a főszerkesztő, Retkes Attila
rábeszélésének, hogy
közel 30 év múltán az életművek fejleményeit firtassam a Gramofon
hasábjain.
– S mennyire jut mindemellett idő a
komponálásra?
– Amikor a Hungaroton kiadói
tevékenységének irányítását befejeztem - ma már csak a Hungaroton Music Zrt
vezérigazgatója vagyok –, azt képzeltem, hogy sokkal több időm jut
majd a zeneszerzésre. Végül aztán kevesebb a szabad óra, de sokkal
emberségesebb az életem, mint korábban, s szerencsére nemcsak zenei ötleteim
akadnak, hanem számos művész rendel tőlem darabokat, így mindig van
mivel foglalkoznom. Évek óta szeretnék egy kórusművet komponálni Mezei
András versére, amelynek a végkifejlete sajnos egyre aktuálisabb: „lassanként
felnő a hadat nem látott bátrak veszélyes nemzedéke…” Már be
kellett volna fejeznem, közben azonban megkeresett egy kolumbiai
gitár-hegedű duó azzal a kéréssel, hogy írjak valamit a számukra. Akadt is
hozzá ötletem, így most azon a darabon dolgozom. Ezt szeretem igazán, zenét
írni ceruzával, papírra… Így, hogy
elértem az öregségemet, betöltöttem a hetvenedik esztendőt, sokszor
gondolkodom azon, meddig fog ez így menni… S úgy vélem, addig élek, amíg ezt
csinálom.
Réfi Zsuzsanna