Révészné Pálfi Krisztina*

 

Művészeti nevelés és kultúrafogyasztás a magyar arisztokrácia körében a Festetics kottagyűjtemény tükrében

 


A Festetics-család címere

 

Egyre inkább előtérbe kerül napjaink pedagógiájában, hogy a lexikális tudás átadásán felül az művészeti kompetenciák fejlesztésére is szükség van, melyben a zenei nevelésnek igen fontos szerepet kap. A jelen azonban nem képzelhető el a múlt ismerete nélkül, hiszen abból táplálkozva, a pozitív eredményeket felhasználva és a negatívumokból tanulva tudunk eredményesen kutatni, oktatni. Noha a zenei/művészeti nevelés elsősorban a reformpedagógia térnyerésével került előtérbe, a különböző neveléstörténeti munkákban rendszeresen felmerül ez a téma, bár eltérően gondoltak témánkról. Tény azonban, hogy a kultúrához való hozzájutás hosszú időn keresztül csak egy bizonyos társadalmi réteg számára volt elérhető. Ennek következtében az arisztokrácia körében az idők során nem csak szellemi tőkék, hanem jelentős tárgyiasult kulturális értékek, könyvtárak, kottatárak stb. alakultak ki.

 

A tanulmány célja vázlatosan bemutatni, hogy a 19. század második felében a kultúrafogyasztási szokások esetében, – leszűkítve a zeneművészet aktív művelésére – milyen tendenciák figyelhetők meg egy adott nemesi család, esetünkben a Festetics család Keszthelyen épségben fennmaradt könyvtára és annak kottatárának tükrében. Hangsúlyozni szeretném, hogy vizsgálódásom jelen esetben egy, a tudományos diskurzus elindítását célzó pilot kutatás. Ennek fényében nem állt szándékomban, a keszthelyi Festetics kastély könyvtárának, vagy az ott található kottatár anyagának részletes ismertetése, sokkal inkább annak a társadalmi rétegnek a bemutatása, melynek tagjai vagyonuknál, társadalmi helyzetüknél, műveltségüknél fogva, jelentős hatást gyakoroltak a 19. század Magyarországának életére.

 

 

Kultúra és iskolázottság

 

A polgárosodás, mint társadalmi háttér jelentős változásokat eredményezett a társadalom életében. Megváltoztatta a mindennapok életét, mert alapvetően máshogy rendezte át a jövőt. Ennek eredményeképp az előző társadalmi berendezkedéshez képest a visszarendeződés már nem lehetséges. A feudális rendszerben, a társadalom berendezkedése születési előjogokon alapult. A család társadalmi helyzete határozta meg az egyén jövőképét. Így könnyen megérthető, hogy a társadalmi síkokban történő mozgás lehetőségei igen szűkek voltak. Az iskola és a kultúra privilégium volt, és csak egy viszonylag szűk társadalmi réteg számára volt elérhető. A 19-század fordulóján bekövetkezett változások, kiváltképp a polgárosodás hozta meg a gyökeres változást. Azóta beszélhetünk a mai értelemben vett közintézmény, és köznevelés rendszeréről. A kultúra, az iskola, mint közintézmény már nem volt többé privilégium, hanem széles néptömegek számára vált elérhetővé. Mindenki számára hozzáférhető köznormává vált, azaz közkincs lett.

 

A szaknyelvben egy-egy kifejezést különböző képpen használ a tudomány, a művészet vagy a társadalom. Ezért szeretném pontosítani, hogy jelen esetben a tartományt és a kultúrát milyen módon kívánom használni. A kultúra különféle jelentésekkel is bír, de általánosan is meghatározható. Ez esetben a kultúrával kapcsolatban az emberi civilizáció olyan tárgyi, illetve tárgyiasult termékeire gondolok, mint a művészeti: irodalmi, zenei, képzőművészeti vagy építészeti alkotások, illetve egy adott kultúrára jellemző nyelv, gasztronómia, szokások, divat stb.

 

A fent említett tárgyiasult kultúrát az antropológiában 1-es kultúrának, az adott kultúrákban elfogadott értékrendszer és az ennek megfelelő viselkedésformák elsajátítási mechanizmusát m 2-es kultúrának nevezik (Falkné, 2001). Ezért a kultúra kifejezést ez esetben, mint az emberiség szellemi értékeinek szimbolikus tudáshalmazát használom. Így a kultúrára úgy tekinthetünk, mint egy olyan információhordozóra, mely nem genetikai úton öröklődik. A viselkedésmintákat és az ezek kialakításához szükséges ismereteket a társas érintkezések során vesszük át (Van Schaik, 2007, idézi: Kocsor-Bereczkei, 2010).

 

A kultúrát egyfajta szocializációs közegként is értelmezzük, hiszen a gyermek már születésétől fogva elkezd szociális közegébe tagozódni, hatással van rá a környezete. Szocializációjának színterei például a család, a baráti köre, később az iskola, ahol hatással vannak rá tanárai (Réthy-Vámos, 2006). A tartomány, ennek a kultúrának egy bizonyos része, amely egy adott tudomány, vagy művészeti területre jellemző szabályok, törvényszerűségek, folyamatok, tudásbázisok rendszere. A szimbolikus szabályokat magába foglaló kultúra az, – mint például a nyelvi egységek (Csányi, 1999) – amiből a kreatív személy kiindul, és képes új tartalommal megtölteni vagy teljesen átalakítani.

 

Az arisztokrácia kulturálódási szokásai

 

Az európai arisztokrata családok gyermekeinek a nevelésében nagy hangsúlyt kapott a művészeti- és ezen belül is a zenei nevelés. A zongoratanulás kötelező volt a számukra. Kezdetben házitanítók, magántanárok foglalkoztak velük. Az alábbiakban néhány példával szeretném ezt illusztrálni.

 

„Brown, Brunszvik, Gleichenstein, Fries, Lichteinstein, Schwarzenbergék… Majd mindegyiküknek megvan a házi zenekara vagy legalábbis házi hangversenyegyüttese, mert Bécs „igazi” zeneélete még itt folyik a főúri palotákban…” (Szabolcsi 1976. 80. o.)

 

„Brunszvik Teréz három esztendősen már zongorázni tanult.” (Virág, 2010. 59.o.)

 

Brunszvik Teréz tízéves koráig alapképzésként franciát, általános tantárgyakat és zenét tanult. (Czeke 1938 idézi Virág, 2010)

Brunszvik Teréz megemlíti, hogy meglehetősen sokat kellett zongorát gyakorolnia, mert a zenés összejöveteleken Beethoven is részt vett és meg kellett felelnie a zeneszerző elvárásainak. (Czeke 1938 idézi Virág, 2010)

 

„Blanka igen ügyes és tehetséges leány volt: különösen a szépművészetek: a zene, festés, irodalom érdekelték.” (Hornyák, 1999, 11. o.)

 

A Festetics családról

 

A tolnai gróf Festetics család volt az egyik legjelentőseb magyarországi nemesi család több, mint 200 éven keresztül. Festetics I. Pál volt, aki elsőként Horvátországból Magyarországra költözött és Batthyány Ádám gróf íródeákja, valamint a németújvári várának ispánja lett, majd ő alapozta meg a család későbbi vagyonát. Második házasságából született Pál nevű fia és egy leánya. Az ifjú Festetics Pál Szombathelyen született és ott is nevelkedett. Apja nem tudott latinul, de ő szükségét érezte, hogy idegen nyelveket is tanuljon. Jegyzőkönyve elején a következőket írja: „Más nyelven is, az egy magyar nyelven kívül nem tudok, ki is nem csekély káromra és előmenetelemnek hátramaradásával vagyon.” (Festetics I. Pál idézi Szabó Dezső 1928. 32. o.) Házassága után Pápára költözött, katonatiszti szolgálatba lépett Batthyány Kristóf seregébe, ahol évek múltán kapitányi rangot szerzett. Első felesége halála után több mint két évvel ismét megnősült. Ez a házasság nagyban segítette az előmenetelét, előkelő emberekkel került rokonságba. Ez alapozta meg családja későbbi vagyonosságát. Mivel látta, hogy tanulásának hiányosságai hátráltatják előmenetelében, ezért különösen nagy gondot fordított József és Kristóf nevű fiainak a taníttatására. József elvégezte a gimnáziumot és később jogot tanult. Kristóf Sopronban végezte el a gimnáziumot, majd filozófiát, jogot és gazdálkodást tanult. Pályája szorgalmának és tudásának köszönhetően felfelé ívelt, 1728-ban beválasztották az országgyűlés egyik bizottságába. Miután Keszthely városa a birtokába került, igyekezett azt minél inkább felvirágoztatni. 1745-ben megkezdte az ottani kastély építését. A szellemi javakat igen nagyra tartotta és megbecsülte. Ő alapította meg a keszthelyi könyvtárat. Unokája Festetics György hat nyelven beszélt és kiemelkedően művelt volt. Őt tekinthetjük a Festetics család egyik legjelentősebb tagjának. Mivel Magyarországon akkoriban a kultúra területén hiányosságok mutatkoztak, ezért saját birtokain törekedett a szellemi jólét növelésére. Birtokai központjában Keszthelyen megalapította az első iskolát. Mecénásként sokat tett a kultúráért. Előszeretettel támogatta a magyar írókat, segítette könyveik kiadását. Levéltárát megnyitotta a történettudomány számára. Az első Helicon ünnepséget 1804-ben tartották meg I. Ferenc király tiszteletére. A következő évben már zenével és tánccal is kedveskedtek az uralkodónak. (Szabó,1928)

 

A keszthelyi Festetics kastély „könyvesháza” Festetics Kristóf idejében két falba épített szekrényből állt, melyben főként történeti, jogi és politikai témájú könyvei kaptak helyet. Fia, Festetics III. Pál jelentősen gyarapította a könyvek számát és egyben a hírlaptárat is megalapozta. Ezek kezelésére, szakértő könyvtárost alkalmazott. Festetics III. Pál fia, Festetics I. György gyűjtötte össze a könyvtár törzsállományának nagy részét. Ő építtette és rendeztette be a ma is látható, I. György idejében néhány ezer kötetet számláló főúri könyvtárat, ahol jelenleg több ezer darabos kottatár is helyet foglal.[1]

 

Lady Mary Hamilton hercegnő 1850. december 11-én látta meg a napvilágot egy skóciai arisztokrata család gyermekeként.19 éves korában házasságot kötött I. Albert leendő monacói herceggel. Házasságuk boldogtalannak bizonyult. Lady Hamilton egy megalázó incidens után elhagyta a férjét. Ezután Badenbe költözött édesanyjához Marie Amelie hercegnőhöz és itt szülte meg gyermeküket II. Lajos monacói herceget. Válásuk után, 1880 júniusában ment férjhez Festetics Tasziló grófhoz, akivel monacói találkozásuk óta szoros barátságot tartott fenn. Ez a házasság a Festeticsek számára lehetőséget teremtett a legmagasabb uralkodóházakkal való kapcsolatok megnyílására.[2] Festetics Tasziló gróffal való egybekelésük után, Lady Mary Hamilton is nagyban hozzájárult a keszthelyi könyvtár anyagának kibővítéséhez. Magával hozta kottatárát, melynek egy részét nagyanyjától és édesanyjától örökölte.

 

Mary Hamilton kottatárát legfőképpen zongorakották alkotják. Találhatunk köztük Stroganoff grófnő részére írt és ajánlott keringőt Georg von Miners kézírásos ajánlásával[3] és Procida Bucalossi (amerikai-olasz zeneszerző,1832-1918) aláírásával ellátott Keringő melódiákat Charles Coote átdolgozásában. Megtalálható itt még számos Johann Strauss által komponált keringő, eredeti összkiadásban és a Wien bleibt Wien Marsch zongorakivonata Johann Schrammel-től. A kottagyűjteményben sok opera- illetve operett átdolgozás is szerepel. Például: Bellini: Norma és Beatrice című operája zongorára és énekhangra olasz nyelven, szintén Bellinitől Ariett-ek és Románcok egy énekhangra olasz és német szöveggel. Delibe: Sylvia és Donizett: Don Pasquale és Bolein Anna című operái énekhangra, zongorakísérettel. Néhány kotta első lapján kéziratos tartalomjegyzék található és Mary Hamilton vagy édesanyja, Marie Amelie aláírásával. Lady Hamilton gyűjteményét gazdagítja egy Rossini által komponált Néphimnusz, melyet IX. Pius pápának ajánlott. A gyűjtemény tartalmaz még Grieg, Gounod, Faure, Millöcker, Bazzini zenedarabokat. Nem csak a hölgyek énekeltek a Festetics családban. Található itt egy Bottesini által komponált Romanza, amely tenor hangra íródott, zongorakísérettel. A német és olasz szöveggel ellátott darabokon kívül találhatóak még francia, angol és spanyol nyelven írt dalok. Az utóbbi gitár vagy hárfa kísérettel. Feltételezhetjük, hogy jelentős zongoratudással rendelkezett Mary Hamilton, mert kézírásos ujjrendek találhatóak pl.: Chopin: Op. 9, No.1-es Nocturne-jében, valamint Op. 10, No. 3-as Étude-jében, amelyet Lisztnek, Op. 18-as Grande valse brillante című zeneművében, amit Laura Horsfordnak és Op. 38-as Balladájában, melyet Schumann-nak ajánlott. A kották között találhatunk még a 19. században alkotó magyar és cseh szerzők által írt darabokat, mint pl.: Herczenberger István, Jan Kalivoda, Konti József, Joseph Labitzky. Megtalálhatóak még a gyűjteményben Schumann, Schubert dalok, Mendelssohntól egy cselló-zongora szonáta cselló szólama.

 

A kottaanyag sokszínűsége arra utal, hogy széles volt a Festetics család tagjainak a zenei érdeklődési köre. A „könnyedebb” műfajoktól kezdve a komolyabb hangvételű zenedarabokig sok minden megtalálható Lady Mary Hamilton gyűjteményében. Értesültek az akkori legújabb zenei trendekről, hozzájutottak a kottákhoz. Ebből arra a következtetésre juthatunk, hogy részesei voltak az akkori európai kulturális vérkeringésnek.

 

Összegzés

 

Vizsgálódásom rávilágít arra, hogy a főúri családok igen nagy hangsúlyt fektettek a tudományos és történeti nevelés mellett a művészeti és azon belül is a zenei nevelésre. Az elme művelése mellett a lélek nevelését, a személyiség formálását is fontosnak tartották. Tudták, hogy a műveltség hiánya hátráltatja az előmenetelüket. A tudományos megismerés, a műveltség megszerzésének igénye mellett szükségesnem vélték a művészeti nevelést is, hiszen a kor gondolkodói is felismerték, hogy a tudomány és a művészet egyaránt magunk és világunk megismerésében lehet segítségünkre. (Révész 2015)

Hosszú időn keresztül a zenei nevelés az arisztokrácia kiváltsága volt. A kiművelt fő, elengedhetetlen volt az arisztokrácia számára.

A Festetics családnak az évtizedek során egyre jelentősebb társadalmi kapcsolatai alakultak ki, melyek elősegítették őket innovatív elképzeléseik megvalósításában. Ezeknek a létrejöttét nagyban elősegítette magas szintű tudományos és művészeti nevelésük. Hosszú időn keresztül a zenei nevelés kizárólag az arisztokrácia kiváltsága volt.

A mai társadalmi berendezkedés folytán, már mindenki hozzájuthat a kultúra ezen formájához. Magyarországon minden gyermek számára elérhető, kiváló zeneiskolai hálózat működik. Gyermekeinket zeneértővé, zeneszeretővé, ezáltal lelkileg „gazdagabbá” tehetnénk, hogy kiegyensúlyozottabb, boldogabb felnőttek legyenek.

 

 

Irodalom:

Csányi V. (1999): Az emberi természet. Vince Kiadó. Budapest

Falkné B. K. (2001): Kultúraközi kommunikáció. Püski Kiadó. Budapest

Hornyák M. (1993.): Beethoven, Brunszvikok, Martonvásár Magyar Tudományos Akadémia. Martonvásár

Kocsor F., Bereczkei T. (2010): Kultúra. In: Bereczkei T., Paál T. (szerk.): A lélek eredete. Bevezetés az evolúciós pszichológiába. Gondolat Kiadó. Budapest

Réthy E., Vámos Á. (2006): Esélyegyenlőtlenség és méltányos pedagógia. Bölcsész Konzorcium

Révész J. (2015): Tudomány és művészet. In: Képzés és Gyakorlat. 133-144 pp. 2015/3-4

Szabó D. (1928.): A herceg Festetics- család története. Franklin Társ. Ny. Budapest.

Szabolcsi B. (1976): Beethoven. Zeneműkiadó. Budapest

Virág I. (2010): Nőnevelés-arisztokrata tradíciók. In: Iskolakultúra 2010/3

 

Internetes források:

https://festeticskastely.hu/konyvtar/

https://mnl.gov.hu/mnl/ol/hirek/mary_hamilton_fenykepalbumai

---

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*A tanulmány szerzője: Révészné Pálfi Krisztina hegedűművész, a Wiener Hofburg Orchester szólamvezetője, Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar művésztanára.

Kutatási területe a komplex művészeti nevelés, valamint 18-19 századi magyar arisztokrata hölgyek kulturafogyasztási szokásai.

 

 



[1] Forrás: https://festeticskastely.hu/konyvtar/

 

[2] Forrás: https://mnl.gov.hu/mnl/ol/hirek/mary_hamilton_fenykepalbumai

 

[3] Eredeti szöveg: Stroganoff- Walzer für Piano-Fortecomponirt und Ihrer Excellenz der Frau Gräfin Stroganoff gevidmet von Georg von Meiners