Somogyváry Ákos[1]

 

Forradalmi etűd

 

1848 emlékezete Erkel szülővárosában

 

Somogyváry Ákos számos zenetörténeti és társadalomszociológiai érdekességet emelte ki beszédében.
(Fotó: Petróczki Gábor)

 

 

Tisztelt Honfitársaim!

 

E megszólítás első szófele Erkel Ferenc ars poetikus Magyar Cantate című művéből származó kifejezés, melynek szövegét Szigligeti Ede írta. Aki egyébként Vörösmarty Mihállyal együtt volt a két legismertebb bírálója a négy esztendővel a ’48-as forradalmat megelőző, Bartay András kezdeményezte Nemzeti Színházi Hymnus-pályázatnak. S e két kezdő mondatom során a magyarság nemzetre ébredésének felemelő korszakából még csak négy nevet említettem.

 

Úgy illendő, hogy legelébb köszönetet mondjak a felkérésért, aminek nyomán most itt állhatok Önök előtt. Köszönöm, s külön köszönöm polgármester úr azon biztató szándékát, amivel levette vállamról a történelmi témájú beszéd terhét.

 

A bevezetőben megemlített Erkel mű mondandója nemcsak nála, de valamennyi reformkori szereplőnél fokozatosan vált magyar anyanyelvvé a korábbi dominánsan németes környezetben. S most rögvest ideidézhetem a Haza Bölcsét, Deák Ferencet is, aki ugyan-ezidőtájt a zenei fohász – Erkel Hymnusza – neki szóló ajánlását köszönte meg Erkelnek az általa nyelvújított „karnagy” kifejezés megalkotásával.

 

Időben jócskán arrébb lépve, amikor első eszmélésem időszakára emlékezem, visszaköszön a gyermekkor ünnepélyes izgalma és büszkesége feltűzni, majd viselni a kokárdát, kivételesen ritka alkalmakkor pedig együtt énekelni a körülöttem állókkal legszentebb történelmi énekeinket.

 

S itt feltétlenül nagy tisztelettel kell megemlítsem két meghatározó tanáromat, akik a zene felé orientáltak: Kovács Jánosné Lujzi néni felső tagozaton volt elképesztően széles látókörű osztályfőnököm, egyben tagozatos énektanárom, aki a mai napig is úgy szólít meg: Kisfiam! Néhány napja meséltem neki, hogy a mai ünnepet itt, Önökkel töltöm. Batta András zenetörténész pedig, aki szeretve tisztelt zeneakadémiai tanáromból lett atyai baráttá immár, „nem középiskolás fokon” hozta közel számunkra a muzsika kertjét, ami aztán a felnőttkorra, sőt életre szólóan vált meghatározó, maradandó és ismétlődő élménnyé.

 

Ifjúkori kulturális eszmélésem a két legfontosabb Erkel településhez, Gyulához és Budakeszihez kötnek. A szülőváros mellett a Buda-környéki helység immáron három és fél évtizede ápolja és ünnepli visszatérőleg a zeneszerző emlékét. Az Erkel Napok rendezvényein hosszú éveken át Erkel Tibor volt mind a család, mind a szakma, később pedig Társaságunk motorja. Gyulára egyik első alkalommal egy – talán 1985-ös – Erkel konferencia meghívottjaként, főiskolásként jutottam el, ahol Pozsgay Imre akkori kultuszminiszter lenyűgöző előadását hallgathattam Erkel a nemzet életében meghatározó szerepéről.

 

Hasonló szeretettel emlékezem évtizedes távolságból is a kivételes tudású gyulai lokálpatrióta, az egykori gépészmérnök-tanár D. Nagy András első meghívására a budapesti Fiumei úti sírkertbe. Nemzeti zeneszerzőnk sírjánál kezdő tanár koromban Bandi bácsinak köszönhetően adódott először lehetőségem 11-12 éves tanítványaimmal előadni Erkel Szózatát.

 

S ha már erről teszek említést: alig néhány hete Nyíregyházán tartottam előadást, ahol a mai napig óriási megbecsülés közepette őrzik Tarczai Zoltán tanár úr nevét és emlékét, aki a ’80-as években kérte fel Bárdos Lajost Erkel Szózatának kórusfeldolgozására. A megszületett mű – többek között – a gyulai Erkel Ferenc Vegyeskar „védjegye” a mindenkori városi rendezvények zenei kánonjának részeként.

 

Erről a kifejezésről ismét asszociálok: a Nemzeti Színház 1848. március 15-i spontán alakult zenei kánonja - programja jut eszembe, melynek idővel minden eleme – a tanítás, később együtteseim betanítása révén – fokozatosan épült be saját szakmai repertoáromba: Meghalt a cselszövő…Erkeltől, a Rákóczi induló Berlioztól, a Talpra Magyar…Egressy megzenésítésében, no és persze a Hymnus, meg a Szózat!

 

És most, bár nem akarnék csillagászati számmisztikában elmerülni, érdekességként mégis szeretnék néhány szökőévet megemlíteni, melyek mind történelmünk, mind az ettől úgyszólván elválaszthatatlan Erkel életmű szempontjából megkerülhetetlenek: 1844 nemzeti zeneszerzőnk szakmailag talán legsikeresebb esztendeje a Hunyadi Lászlóval, aminek „első előadásával szikrát dobott a nemzet szívébe” – írja így a korabeli Pesti Napló – és „mely magán viseli e csodás korszak bélyegét. Van benne valami abból a tűzből, mely Petőfi verseiben lobog”. A koronát mindössze néhány hónappal később pedig a Hymnusz megzenésítésével teszi fel Erkel. E két, szakrális tartalmat is bőséggel hordozó mű szervesen készíti elő az 1848-as esztendőt; március idusán – s attól kezdve minden nemzeti évfordulón, mint már említettem – a zenei kánon megkerülhetetlen részét képezik e dallamok. A „Meghalt a cselszövő” – kórus tömegdalként éneklésével régóta lappangó feszültséget ereszthetett szabadjára a tömeg; az akkori cselszövőként Metternichet megnevezve. Hunyadi hattyúdalát pedig immáron a cenzúra, személyekre szabottan a cenzorok hattyúdalaként emlegették.  Következzék 1884, a magyar opera szentélyének megnyitása az egykori pesti Sugár (a mai Andrássy) úton. Az Operaház bejáratánál azóta hirdetik az akkor mindössze 26 éves Stróbl Alajos monumentális szobrai a XIX. század két magyar zenei zsenijét, Erkelt és Lisztet. Ezeréves államiságunk évfordulóján 1896-ban pedig a gyulai apátplébános Göndöcs Benedek kezdeményezésére a szülőváros állíttatta fel Erkel Kallós Ede alkotta mellszobrát itt, a szomszédos téren.

 

Egyaránt zenetörténeti és társadalom-szociológiai érdekesség a forradalom ötvenéves évfordulója, 1898. március 15-e zenei eseménysora. A napjainkig fennálló politikai többosztatúságra jellemző, hogy a legrangosabb Vígadó-béli gyűlést követően a polgárság a Nemzeti Lovardában a beszédek után a Hymnuszt énekelte. Ezzel szemben a szocialisták tüntetőleg a Marseillaise-t, a Nemzeti Múzeumból a várba indulók pedig a Kossuth-nótát és az előbbieket felváltva szólaltatták meg.

 

Újabb jónéhány évtized elteltével következett 1936kevéssel ezután alakította át, hántotta le Dohnányi Ernő valamennyi magyaros elemet Erkel Hymnuszáról, – amikor a berlini Olimpia vízipóló döntője végén Erkel fohásza csendülhetett fel. A győztes magyar csapat tagja volt Hazai Henszelman Kálmán, aki a dobogó tetején – a világon alighanem azóta is egyedüliként – a dédapja imáját énekelte. Őt nagyapámként tisztelhettem. Az 1952-es esztendő Kodály Zoltán történelmi tettét őrzi, amint a fennálló szocialista hatalommal szemben védte meg akkor már majd’ 110 éve énekelt nemzeti fohászunkat. 1972 szintén szökőévében gyermekként először láttam élő olimpiai közvetítést Münchenből. Amikor megszólalt a magyar Hymnusz, Édesanyám csendben jegyezte meg; ha tudod, ezt szépapád komponálta. Az ő művét ismét eredeti változatában, valamint minden akkor fellehető korabeli pályaművet közel három évtizeddel később, 2000-ben a Magyar Millennium évében vettünk fel együtteseimmel. A CD kísérőfüzetének megírásában egykori mentorom és „atyai barátom” Lukin László Tanár úr nemcsak részt vett, de – az egyik utolsó kortárs reneszánsz gondolkodóként – megalkotta a Közének kifejezést utalva arra, hogy mindenki számára váljék énekelhetővé Erkel fohásza. Végül 2016, amikor Szász Emese tőrvívó bajnokunk elsőként énekelhette milliók előtt – tökéletesen – a Riói játékokon az immár olimpiai Himnuszt a MÁV Szimfonikusok zenekari kíséretével. S bár ebbe a számtani sorba épp’ nem illik bele 1853, mégis legrégebbi, szintén Erkel által alapított szimfonikus zenekarunk, a Filharmóniai Társaság Zenekara ekkor kezdte meg működését a Nemzeti Múzeumban, s azóta – egyébként például Bécset is megelőzve – szolgálja a magyar zeneművészet ügyét. Immár 170 éves múltra visszatekintő küldetésük legjavát – hála a Mindenhatónak – az elmúlt esztendőkben Gyulán ismét megtapasztalhattuk.

 

Néhány hónapja újpesti síravató ünnepségen beszéltem Erkel szülővárosáról, amit valahogy így kezdtem:

 

A minap Gyulán jártam. Erkel Ferenc szülővárosa, az ottani, más HELY-jel össze nem vethető genius loci másfél évszázad távlatából is sugározza a korabeli impulzusokat. Egyszersmind táplálja és frissen tartja mindazon érzéseket (és a hozzá kapcsolódó örökül hagyott értékrendet) melynek segítségével nemzeti zeneszerzőnk - később Fiaival együtt - úgyszólván a semmiből teremtették meg a magyar zenei életet...

 

Az akkori gondolatokat most folytatva; majd’ minden gyulai jelenlétem alkalmával rovom az utcákat, lépten-nyomon megérint történelmünk szele. Szembesülök nemzeti legnagyobbjaink napjainkban is tapintható jelenlétével, az aradi 13-ak emlékezetének örökké maradandó világító tornyával. Legutóbb alig két hete, az idei tavasz kezdőnapján sokadjára olvastam újra az 1849 augusztusától fogvatartott Knézich Károly, Leiningen-Westerburg Károly, Kiss Ernő, Lázár Vilmos, Aulich Lajos emléktábláit. S köztük – kicsit derűsebb tartalommal egy hónappal korábbról, ’49 júliusából – a Petőfi, Szakál Lajos költőtársa meglátogatását megörökítő sorokat. Ezzel szemben Pesten az örökmécsesnél szívbemarkoló módon érezhető át első magyar miniszterelnökünk utolsó óráinak végtelen magánya. Ugyanakkor pedig a ferences rendi testvérek kegyeletőrző elköteleződése, a Batthyány porhüvelyét elrejtő, végsőkig megőrző halált megvető bátorsága.

 

Persze nem kizárólag ezekre tekintettel, de kivételesen megtisztelő volt 2016 őszén itt jelen lenni Gyula és Budakeszi, a két Erkel település kapcsolatfelvételének elősegítőjeként. Máig emlékezetes pillanat, amikor Nagysándor József, az 1849-es tavaszi hadjárat tábornoka nem sokkal korábban Budakeszin előkerült aradi búcsúlevelének hiteles másolatát vehette át a gyulai városvezetés. Azóta jeles helyszíneken időről időre újra találkoznak a két helység vezetői, kulturális képviselői.

 

Az Erkel Ferenc Társaság nagyszerű első két évtizedéért a szülőváros és mindannyiunk köszönetével tartozom Bónis Ferenc tanár úrnak, Széchenyi-díjas zenetörténésznek, néhai alapító elnökünknek. Számomra immár tucat esztendeje vált úgyszólván második otthonná Gyula. Számos kiváló segítőm van az erkeli életmű és történelmi környezete – a reformkortól lepergő XIX. század – emlékeinek ápolásában. Köszönet érte Mindnyájuknak; közülük feltétlen hálával emlékezem Baranyó Géza barátomra, egykori alelnökünkre.

 

A több évtizedes leszármazói folytonosság büszkeséggel vegyes örömmel eltöltő része az is, hogy a mai ünnepnapra elkísért az Erkel-utódok hatodik generációja képviseletében a márciusi ifjak szellemiségét képviselő középső – jurátus – fiam.

 

Végezetül, családom atyai ágáról nagyapám testvére volt a Gyula Diákként méltán közismertté vált Somogyváry Gyula író, aki csodálatosan hiteles történelmi és földrajzi leírásokkal gazdagította a XX. század első harmadának magyar irodalmát. Személyes sorsa a század két végletes politikai izmusának határán vált eggyé a nemzetével.

 

Ez a sokféle, ám minden irányból magyarrá formálódott családi kaleidoszkóp szabta meg számomra az igazodási pontokat. Életem számos forrásból fakadó emlékcsillámai mozaikszerűen így váltak idővel egésszé, mely stabil gyökeret jelent és képez elvéthetetlen iránytűt a korunk szerteágazó útvesztőiben való eligazodáshoz. 2024 szökőévében így generációkon, egyéni sorsokon és történéseken átívelő módon áll össze a saját, a családi, a települési, legnagyobb egységként pedig a nemzeti emlékezet, s válik mindannyiunk életét, hovatartozását, kötődését meghatározó magyarság élménnyé. Vagyis a történelem, 1848 régi dicsősége örökül lelkünkbe életre szólóan.

 

Köszönöm kitüntető figyelmüket!

 

(Fotó: Petróczki Gábor)

 



[1] Somogyváry Ákos karnagy, zenetanár, Erkel Ferenc szépunokája volt a 2024. III.15-i nemzeti ünnep szónoka Erkel Ferenc szülővárosában, Gyulán. (A Szerk. megj.)