STRÉM KÁLMÁN

 

(Nagykanizsa, 1934. május 29. – Budapest, 2005. november 27.)

zeneszociológus, hangversenyszervező

 

I.

 

Gerő Katalin: Strém Kálmán[1]

Nagykanizsa, Rozgonyi utca 14.

A Medgyaszay Ház előterében a bejárattól bal kéz felől a sarokban.

 

Felirat:

Strém Kálmán (Nagykanizsa, 1934. május 29. – Budapest, 2005. november 27.) zeneszociológus, hangversenyszervező.”


Strém Kálmánt 1952-től az Országos Filharmónia koncertszervező cégnél dolgozott s gyakorlatilag ő szervezte meg annak vidéki hálózatát. A rendszerváltás után elsőként alapított magán koncertszervező irodát, és haláláig vezette a Strém Koncert Kft-t. Megszervezte többek között a „Földvári Napok” kortárs zenei fesztivált, a „Haydn Eszterházán” című koncertsorozatot és a T-Com Zongorabérletet. Visszahozta a magyar koncertpódiumra Schiff Andrást, ő ismertette meg a magyar közönséggel a Franciaországban élő Rév Lívia zongoraművészt, fölkarolt és pályára állított fiatal muzsikusokat (Kovács Ágnes szopránénekest, Krausz Adrienn, Karsai Márk és Füzi Nóra zongoraművészeket, Rohmann Ditta gordonkaművészt és másokat), és ő indította el a budapesti Zeneakadémián a kulturális menedzserképzést. Nevéhez olyan kiváló tanulmányok fűződnek, mint például a 'Hol vannak a magyar vonósok?'. Koncertszervezőként mindig a tökéletességre törekedett"
"Nagykanizsán 2007 óta koncerttel emlékeznek születésének évfordulójára, nevét felvette a zeneiskola ifjúsági vonószenekara."
Mellszobrát 2009. május 29-én a Medgyaszay Ház előterében avatták fel, amely Gerő Katalin alkotása. (
Móritz István)

 

II.

 

SCHIFF ANDRÁS

 

Búcsúlevél Strém Kálmánhoz[2]

 

Drága Kálmán! Tehetetlenül és értetlenül ülök az íróasztal előtt. Hogyan gondolhattam volna 2005. november 20-án délután, amikor kivittél a Keleti pályaudvarra a trieszti gyorshoz, hogy utoljára találkozunk? Előző nap kedvesen meghívtál édesanyámmal együtt új lakásotokba, Jutka mesébe illő bablevest és mákos gubát varázsolt. Boldogan mutattad a szép otthont, és elmondtad: most már itt lesz az ideje kicsit kevesebbet dolgoznod. Ennek dacára tele voltál tervekkel, ötletekkel, hogy milyen hangversenysorozatot csináljunk, vagy melyik fesztiválra szeretnél elutazni. És akkor bekövetkezett a legrosszabb, amit egyikünk sem várt, Te sem. Szerettél és akartál élni, az életnek értelmet és tartalmat tudtál adni. Tudtuk, hogy mit jelentesz nekünk, de valójában csak most fogjuk ezt fel, abban a rettenetes űrben, ami utánad marad. Bizony, a pótolhatatlan emberek közé tartozol. A régi gárda talán utolsó képviselője, azok rossz tulajdonságai nélkül. A rendszerváltás után okosan felismerted, hogy új szelek fújnak, de nem felejtetted el azt a sok értéket, amit a sokak által ocsmányoltátkosbeli”, Lakatos Éva által vezetett Országos Filharmónia képviselt. Tudtad, nem szükséges a fürdővízzel együtt a gyermeket is kiönteni. Nem baj az, ha a hangversenyrendező profitál munkájából megdolgozik érte de nem szabad elfelednie, hogy ő is missziót teljesít. A zene szeretete, a minőség felismerése és annak védelme, a közönség nevelése - „nem középiskolás fokon" –, az ifjabb (és idősebb) muzsikusok szeretetteljes pártfogolása: mindez sokkal fontosabb, mint bárminemű nyereségvágy. Te voltál az egyetlen, aki módszeresen törődött a kamarazene népszerűsítésével, felismervén, hogy ez a muzsika kincsestára – a kincs itt művészi, s nem anyagi jellegű. A kortárs zene szintúgy nem arról nevezetes, hogy sok pénzt lehet rajta keresni, mégis szervesen hozzátartozik egy ország zenekultúrájához. Létrehoztad a Földvári Napokat, bebizonyítván, hogy a fővárostól távol is lehet jelentős eseményt rendezni. A magyar zeneszerzők örökre hálásak lehetnek Neked. (A sors iróniája, hogy kényszerűségből végül ez a rendezvénysorozat is Budapestre került.) Barátaid és munkatársaid tudják, micsoda hihetetlen munkába és erőfeszítésbe került Neked az állandó csatározás Földvárért, Fertődért. Ostoba, szűklátókörű, gyakran gonosz, irigy és rosszindulatú emberek keserítették meg az életedet, okoztak Neked temérdek bosszúságot. Nem tántorodtál meg, nem adtad föl a küzdelmet, mert hittél az ügy igazában. Most mégis kénytelenek vagyunk látni, mennyi kárt tesznek az ember egészségében az ilyesfajta izgalmak. Túl hangversenyrendezői tevékenységeden, szívvel-lélekkel részt vettél az ország kulturális, társadalmi és politikai életében. Tudással, tapasztalattal, mindenekfelett EMBERSÉGGEL. Életutad példamutató, csak remélhetjük, hogy akad valaki, aki ezt ebben az irányban folytatja. A magyar zenei életet is – hála a globalizációnak - ellepte a sok bóvli, crossover és egyéb alpári portéka. A legtöbb ember olyannyira nem érzi a valódi és az ál közötti különbséget, hogy az egyenesen kétségbeejtő. Ezért is volt a Te munkád felbecsülhetetlenül fontos – mint egy iránytű. Nyugodj békében, drága Kálmán!

 

III.

 

Strém Kálmán

 

Hol vannak a magyar vonósok?[3]

 

 

Több mint tíz éve Yehudi Menuhin levélben érdeklődött a nálunk folyó hegedűs-képzésről. Valamennyi jelentős országba írt, mert azt tapasztalta, hogy a vonóspedagógia világszerte gondokkal küzd. Akkor Magyarországon még kevésbé éreztük, napjainkban azonban egyre égetőbbek a gondok.

 

Nagy fába vágja a fejszéjét, aki erről a kérdésről ír. Ebben a cikkben a bonyolult kérdéskörnek csak egy-egy oldalát érintjük tekinthető vitaindítónak is. Elsősorban a tervezés számára kívánunk adatokat szolgáltatni, különös tekintettel arra az összefüggésre, amely mennyiség és minőség között fennáll. Vonósokról beszélünk ugyan általában, de ezúttal a terjedelmi keretek nem teszik lehetővé, hogy a csellistákról és bőgősökről is szó essék. Az idézett adatok és gondolatok tehát hegedűsökre vonatkoznak ugyan, de azzal a kiegészítéssel, hogy mondanivalónk a brácsára is érvényes, hiszen ott a zenekari gondok még súlyosabbak. A problémák szubjektív érzékeltetésére elsőként néhány montázsszerű párbeszéd-részletet elevenítünk fel.

 

SZUBJEKTÍV KÉPSOROK

 

1. Szereplők: zeneiskolai hegedűs-növendék apukája és anyukája.

  Elegem volt a cincogásból!

– Más apa bezzeg mindent megtenne, ha az ő gyerekéről is kiderülne a felvételin, hogy jó a hallása. Hát nem azért írattuk be mi is hegedűre?

  Tanították volna meg tisztán játszani. Nem folytatja és végeztem!

 

2. Szereplők: két zeneiskolai igazgató, két különböző városból.

   Te hogy szereztél hegedűtanárt?

   Lakást is ígértem és úgy sem jön senki.

  Elkértem a címét egy lánynak, akit nem vettek fel a tanárképző tagozatra; írtam neki és ide is költözött.

   Ha a felvételin alkalmatlan volt, nálad hogy vált be?

   Kérdezz valami kellemesebbet...!

 

3. Szereplők: zeneművészeti szakközépiskolai igazgató és zeneiskolai igazgató, két különböző városból.

   A ti iskolátokból tíz éve nem jött hegedűs növendék a szakiskolába!

— Nem tudok küldeni, mert nem adtok megfelelő tanárt.

 – Adj növendéket, akkor küldök tanárt. Csak az fog hozzád visszamenni tanárnak, akit te küldesz tovább tanulni.

  Ha lenne megfelelő növendékem, az se tudna beiratkozni, mert nem biztosítod a kollégiumi elhelyezést!

  Talán a következő ötéves tervben.

 

4. Szereplők: zenekari igazgató és ugyanott a Zeneművészeti Főiskola tanárképző tagozatának igazgatója.

  Lehetetlen állapot, hogy a tanárok csak tanárokat képeznek. Itt lenne a hegedűsök helye a zenekarban.

  Mit gondolsz, honnan jön utánpótlás, ha nem küldünk tanárt a zeneiskolákba? Egyébként is, mi tanárképző főiskola vagyunk.

  És ki képzi a zenekari muzsikust?

– Majdnem minden muzsikusod nálunk végzett. Mi képezzük őket is, de hivatalos programon kívül.

  Ezt helyénvalónak tartod? A zenekari játék szakma: tanítani kell.

– Ma már úgyszólván minden főiskola négyéves, csak nálunk három év a képzési idő! Nem tudunk több anyagot belezsúfolni a programba. Hiába panaszkodtok a nálunk végzett növendékekre, hallgatnátok meg őket akkor, amikor felvételiznek. Kevés a jelentkező és csupán egy-két tanártól jönnek. Azokból kell muzsikusokat képeznünk, akik jelentkeznek.

 

5. Szereplők: két különböző kiemelt zenekar vezetője.

  Milyen volt a hegedűs-próbajátékotok?

– Körülbelül olyan, mint nálatok. Nyolcan jelentkeztek, de egyiküket sem lehetett felvenni. Már akkor látjuk, hogy baj van, amikor kezükbe veszik a hangszert. Egyetlen ügyes hegedűs jelentkezett, de arról meg kiderült, hogy nem tud lapról olvasni.

  Pedig nálatok még könnyebb a helyzet: jól fizettek, sokat jártok külföldre. De mire számíthatunk mi?!

 

6. Szereplők: egy zenekari muzsikus és egy hegedűtanár.

  Miért nem jössz játszani a zenekarba? Félállásban taníthatnál is.

  Nem jövök, mert a zenekarban mindenkit agyonhajszolnak.

  De azért, mert ti nem jöttök!

 

7. Szereplők: egy hegedűtanár és egy szülő.

  Hat év alatt nagyon megszerettem a gyereket. Igazán tehetséges.

  Mit tanácsol, küldjem zenei pályára? A műszaki dolgok is vonzzák.

 – Ne adja muzsikusnak. Nem kívánom, hogy ugyanaz a hajsza várjon mint ami nekem jutott osztályrészül.

 

8. Szereplők: egy kultúrotthon igazgatója és egy zenekari vezető.

 – Telt ház lesz! Előkészítettük! Végre ott tartunk, hogy nyugodtan vállalhatom a gyárban egy népszerű zenekari hangverseny megrendezését. A pénzünk is megvan rá.

– Szívesen mennénk, de nem győzzük kapacitással. A muzsikusok túlterheltek, nem vállalhatunk több szereplést.

– Pedig évekig küzködtünk, míg eljutottunk idáig. Most hagyjuk abba?

   Ne hagyjuk abba! Folytassuk, de átgondoltan.

 

OBJEKTÍV KÉRDÉSEK

 

    Az előbbi képsorokat szubjektív indulat villantotta fel s ezért talán túlzottak. (Reméljük.) Bemutatásukkal az is célunk, hogy felkeltsék az érdeklődést a most következő számadatok iránt. Azok feleljenek kérdéseinkre.

 

1. Fejlődött-e a zeneélet? Igen!

A)

(A zenekari hangversenyek száma is arányosan emelkedett volna, ha jobb az adott zenekari kapacitás!)

B)

2. Arányos volt-e a fejlődés? Nem!

 

A)

(Meg kell jegyezni, hogy a főiskolai tanárképző tagozatok 1965utánalakultak, így a korábbi adatokban tanárképzős osztályok növendékei is szerepelnek. A stagnálást jelzi viszont, hogy az 1974. évi 509 tanárképző tagozati hallgató az 1560 szakiskolással együtt is csak 2069 fő, tehát a létszám kisebb, mint 1960-ban volt.)

 

B)

  

 

3. Milyen sajátosságok mutatkoznak a hegedűs-képzésben?

A) Már alapfokon nagyobb a lemorzsolódás, mint a többi hangszer esetében.

 

B) A szakiskola sokkal kevesebb hegedűre jelentkező közül válogat, mint más hangszerek esetében. Feltehető, hogy a felvételizők a szakmára előkészítő B tagozatról kerülnek ki, ezért a B tagozatosakhoz viszonyítjuk a szakiskolások számát.

Ugyanez áll a főiskola 5 és 3 éves tagozataira is. A szakiskolákban végzett zongoristák 50 százaléka, a hegedűsök 80 százaléka tanulhat tovább.

    Az adatokhoz hozzá kell tennünk, hogy a zongoristáktól eltérően a hegedűsökre nem csak mint szólistákra és tanárokra van szükség, hanem mint zenekari muzsikusokra is. A zenekarokban 4 fuvolás vagy 8 csellista mellett legalább 30 hegedűs és brácsás játszik. (A brácsa-képzés általában középfokon kezdődik, alapfokon a brácsás is hegedülni tanul.)

C) Az elmúlt években fokozódott a vonós szólamok elnőiesedése. 11 független zenekarunk hegedű- és brácsa-szólamaiban a tagok 40 százaléka nő, akikre a családalapítás – természetszerűen – időkieséssel járó kötelezettségeket ró (terhesség, gyermekgondozás stb.). A vezető zenekarokban (ÁHZ, Rádió, Opera) az arány a férfiak javára dől, több más zenekarban viszont 50 százalék felett van a nők létszáma.

4. Milyen sajátosságok mutatkoznak vidéken?

A)

 

A vidéki zenei intézmények száma, tevékenységük köre és az egész vidéki zenei élet dinamikusan fejlődik.

B) A legmagasabb zenei képesítést adó Zeneművészeti Főiskoláról (5 éves) úgyszólván csak Budapest kap szakemberutánpótlást. A legutóbbi tíz évben nemhogy vidéki zenekarba, de a MÁV Szimfonikusokhoz sem került a budapesti Zeneakadémiáról hegedűs. A vidéki iskolák tanárainak átlagos szakképzettsége sokkal alacsonyabb szintű, mint a budapestieké, a megyeszékhelyek zeneiskoláiban is csak egy-két Budapesten diplomázott muzsikus tanít. Így nem valósítható meg, hogy a kiemelkedő tehetségű gyerekekkel a képzettebb, jobb tanár foglalkozzék.

C) A hegedűt tanulók aránya egyes vidéki városokban sokkal rosszabb, mint Budapesten: több városban, sőt egyik megyénk egészében is 10% alá esett.

D) A vidéki tanulók 85 százalékának nincs módja saját lakóhelyén középfokon tovább tanulni. A kisebb városok kevés tanulót küldenek zenei pályára, így saját tanári, vagy „félamatőr” zenekari utánpótlásukról sem képesek gondoskodni. 

    Még sokkal rosszabb a helyzet a községi zeneiskolákban (ahol a vidéki növendékek 26 százaléka tanul) és azokon a településeken, ahol egyáltalán nincs zeneoktatás.

E) Félhivatásos vagy részben díjazott „félamatőr” zenekarok elégítik ki a növekvő hangversenyigény java részét Kecskeméten, Nyíregyházán, Veszprémben, Szolnokon, Egerben, Kaposvárott, Békéscsabán, Salgótarjánban, Tatabányán, Székesfehérvárott, Zalaegerszegen, Sopronban, Vácott, Dunaújvárosban, Nagykanizsán és más városokban. Működési feltételeik kezdetlegesek, de előadásaik száma néhol megközelíti a hivatásos zenekarokét. A helyi törekvések és a közönségigény szerint ezeknek a zenekaroknak egy része hivatásos együttessé fejlődhetne, de legtöbbjük személyi összetétele ma amatőr szinten sem tekinthető kielégítőnek. Budapestről és a 6 hivatásos zenekar székhelyéről egyre nehezebb ellátni az összes megyét. A Filharmónia műsorainak keretében is körülbelül évi 250 előadáson lépnek fel nemhivatásos zenekarok.

5. Igaz-e, hogy kevesebb hegedűst képeztünk az elmúlt 10 évben, mint ahány munkahely létesült?

     A Zeneművészeti Főiskolán és 6 tanárképző tagozatán 10 év alatt nagyjából 400 hegedűs kapott diplomát. S vajon hány új munkaerőre lett volna szükség 1965 óta?

    A) Egy zenekari muzsikus 25-30 évig dolgozik. A hegedűsök 40 százaléka nő, ők 55 éves korukig dolgoznak. Ha 22 éves korukban fejezik be az iskolát és mondjuk 2 gyermekük születik, s a gyermekgondozási segélyt 6 éven át veszik igénybe, összesen 27 évig dolgoznak munkahelyükön. A fiúk viszont diploma előtt vagy után kötelező katonai szolgálatuknak tesznek eleget. A generációk arányos eloszlása esetén 10 év alatt a munkaerőknek hozzávetőlegesen egyharmadát kell pótolni a muzsikuspályán is. 1965-ben majd 10 ezer gyerek tanult hegedülni. Ha egy tanárra az előírt óraszám szerint átlagosan 20 növendéket számoltunk (a B tagozat emelt óraszámát így is túlórában tanítják), akkor 1965-ben 500 hegedűtanárra lett volna szükség. A valóságban sokkal kevesebben tanítottak, így fokozott mértékben jelentkezett az új munkaerők szerződtetésének gondja. Ha ötszázan tanítottak volna, akkor 10 év alatt legalább 170 új hegedűtanárnak kellett volna az idős kollégák helyére állni.

    B) 1965 óta több, mint tízezerrel nőtt az állami zeneiskolák tanulóinak száma. A kezdő évben még több, mint 22% volt a hegedűs növendékek aránya, ennek fenntartásával az előbbi számítások szerint további 110 tanárra lett volna szükség.

    C) 11 hivatásos zenekarunk hegedű-és brácsa-szólamaiban jelenleg 440 muzsikus számára van létszám-keret (30 betöltetlen). 1965 óta 110 státusz létesült, betöltésükről azóta kellett volna gondoskodni.

    D) A korábbi állomány 330 vonásának természetes, korral járó cserélődéséhez 110 új munkaerőre lett volna szükség.

    E) A továbbiakban már számok nélkül folytathatjuk a felsorolást. Az eddig jelzett 500 munkahelyre csak 400 végzett hallgató jutott. A valóságban a 400 új munkaerő nemcsak az említett munkahelyeket töltötte be, mert az elmúlt 10 év első szakaszában igen sokan szerződtek közülük külföldre.)

    F) Számadatainkban még nem esett szó a hangszeres szólistákról, a kamaraegyüttesekről, a főiskolai és szakiskolai tanárokról, a zenepedagógus-munkaközösségekről, a zenés színházak zenekarairól és a vendéglátóipari muzsikusokról sem. Pedig számos esetben fordul elő, hogy tanárképzőt végzett szimfonikus zenekari tag átmegy a vendéglátóiparba, mert ott összehasonlíthatatlanul magasabb jövedelem várja.

    G) Ugyancsak nem esett szó azokról, akik megbetegedtek, meghaltak, vagy egyszerűen csak a szakmán kívül helyezkedtek el. Arra egyelőre nincs példa az élő gyakorlatban, hogy valakit művészi követelmények alapján, vagy pedagógiai okokból szakmára való alkalmatlanság miatt eltanácsoltak volna munkahelyéről.

 

MI VÁRHATÓ A KÖVETKEZŐ 10 ESZTENDŐBEN?

 

    Az idézett adatok csak 1974-ig álltak rendelkezésünkre. Azt azonban már tudjuk, hogy a tendenciák 1975-ben sem változtak, s a következő években sem képezhetünk annyi hegedűst, ahányra szükség lesz. Intézményeink keretében több mint ezer hegedűs számára van munkahely, amelyeknek betöltéséhez legalábbis tanári szakképzettség kell. Az öregedéssel járó természetes cserélődéshez a létszám 4 százalékára volna szükség évenként, ami számokban kifejezve több mint 40 fő. Az elmúlt évben csak harminc heten végeztek. A képzési arány tehát a jelenlegi helyzet fenntartásához sem elegendő. A valóságban a több mint ezer munkahelyen ma is sokkal kevesebb munkaerő van. Az állások egy része betöltetlen, sok helyen mértéktelenül túlóráznak, másodállásokat vállalnak, nyugdíjasként dolgoznak. Igen gyakran szakképzetlen vagy más szakképzettségű munkaerő pótolja a hiányzó tanárt vagy zenekari tagot.

    Eddig csak a helyzet változatlan szinten való fenntartásáról volt szó. Pedig azzal is számolni kell, hogy 10 év alatt újabb zenekarok függetlenítésére nyílnék lehetőség és a mai zenekarok is növelni akarják létszámkeretüket. Szélesedni fog a zeneiskolai hálózat is (az életszínvonalemelkedés, a művelődési szándék, a városiasodás fokozódásával). A hegedűt tanulók arányát nem fenntartani, hanem növelni, ezen belül a tagozatos képzés körét szélesíteni kell. Ez munkaerőt követel.

    A színvonalas művészi és pedagógiai munka érdekében a másodállások és a túlórák jelenlegi arányának csökkennie kell. Ehhez kiegyensúlyozottabb utánpótlás szükséges, ami egyben arra is lehetőséget adna, hogy vezető zenei intézményeink szabadabban válogathassanak a munkaerőkínálatból.

    Hangsúlyozni kell, hogy munkaerőfelesleg a következő évtizedben semmiképp sem keletkezhet. A hazai munkahelyeken kívül a külföldi kereslettel is még hosszú évekig számolhatnak a hegedűsök.

    Összegezzük talán a tényeket, határozzunk meg bizonyos alternatívákat, illetőleg teendőket. Léteznek olyan tényezők, amelyeket nincs módunk befolyásolni (például a hegedűtanulás nehézsége és a tanulók számának világszerte tapasztalható visszaesése). Vannak azonban olyan tényezők is, amelyeket egy céltudatosan és tervszerűen fejlődő társadalom befolyásolhat (ha a hegedűtanítás eredményesebb, kevesebben vesztik el menet közben a kedvüket, s a pálya presztízsének emelkedésével szintén fokozhatjuk a tanulási kedvet). A tényezők egy része persze hosszabb távon hat (a pálya presztízse), másik része időleges, esetleg csak később jelentkezik, s olykor ellenkező előjellel (ideiglenes megoldás például a létszám hiányát a muzsikusok túlterhelésével ellensúlyozni, ami hosszabb távon a pálya presztízsét rontja; ugyanígy hat, ha adminisztratív úton teljesen megszüntetjük a külföldre szerződés lehetőségét, mert a létszámgondokat időlegesen enyhíti ugyan, de hosszabb távon csökkenti a pálya vonzását.

    A vonós-utánpótlás gondjainak növekvő tendenciája egymást erősítő kölcsönhatások eredménye. Ugyanilyen kölcsönhatások érvényesülnek a zongoristák képzésében is, de ellenkező előjellel. A rendszerelmélet az ilyen eseteket a pozitív vagy negatív visszacsatolás sémájával ábrázolja. A zongoristák esetében azt tapasztaljuk, hogy számos kiváló tanárunk kiváló szólistákat nevel – többet, mint amennyit az ország hangversenyélete ma még igényel. A szólisták csak részben elégíthetik ki ambícióikat a pódiumon, így tehetségüket a pedagóguspályán érvényesítik – és újabb kitűnő szólistákat nevelnek!

    Fordítva áll a helyzet a hegedűsökkel. Nincs sem annyi tanár, sem annyi zenekari muzsikus, mint ahány kellene. A létszámhiánnyal küzdő munkahelyek tudomásul veszik a gyenge teljesítményt, ez viszont nem ösztönöz jobb munkára. Bárki büntetlenül produkálhat a saját színvonala alatt is. Az alapfokról kevés növendék érkezik a szakiskolába, s ők sincsenek megfelelően felkészítve. Néhány kivételtől eltekintve a képzés arányát és színvonalát a legfelső fokig ez határozza meg. Kevés tanulót vehetnek fel a tanárképző főiskolára, s az ismét csak kevés tanárt bocsájt ki, akiknek egy része zenekarba megy, így tovább csökken az utánpótlás. A túlterhelés fokozódik, ami elveszi a fiatalok kedvét a pályától, így tovább nőnek a beiskolázás gondjai. A kör bezárul.

    Hogyan lehet megfordítani egy ilyen tendenciát? Átgondolt intézkedésekkel.

 

ALTERNATÍVÁK

 

    1. A mai állapotok a művészi színvonal visszaeséséhez vezetnek, és az sem biztos, hogy a számszerű eredmények fenntarthatók. Ez az alternatíva súlyosan ellentmond más zenei területek és az egész kulturális élet fejlődésének.

    2. A színvonal óvása érdekében csökkenteni lehet az intézmények számát és tevékenységi körét. Ez is ellentmondásban van a fejlődő zenei igényekkel, lehetőséget ad a könnyű műfaj aránytalan térhódítására.

    3. Átgondolt és összefüggő intézkedések rendszere, a tehetségekkel való megkülönböztetett foglalkozás (minden oktatási szinten) és a szakma presztízsének növelése (fizetések, lakáshelyzet, külföldi utak, túlterhelés csökkentése, szólisztikus és kamaraszereplés lehetősége, munkahelyek szellemének javítása) eredményezhet lassú javulást. Tovább érvényesülnek azonban a mai káros hatások, amelyek még hosszú éveken át gátolni fogják a fejlődést.

    4. Az önmagát erősítő folyamat megfordítása rövid időn belül csak külső hatásra várható (külföldi tanárok és muzsikusok szerződtetése, ami a túlterhelés növelése nélkül teszi lehetővé a képzés javítását). Emellett természetesen a harmadik pontban vázolt intézkedésekre is szükség van.

 

JAVASOLT INTÉZKEDÉSEK

 

    1. Növelni kell a hegedű tanulók számát valamennyi oktatási szinten, de elsősorban a tanárképző és zenekari muzsikus-képző tagozaton.

    2. Valamennyi tagozaton be kell vezetni, illetve fejleszteni kell a zenekari muzsikus-képzést, aminek a hároméves tagozaton elengedhetetlen feltétele egy negyedik, gyakorló év programba iktatása. Ennek költsége nem növeli arányosan a tanárképző főiskola költségvetését, hiszen a gyakorlat a meglevő munkahelyeken folyhat és a gyakorlók már akár fizetést is kaphatnak.

    3. Módot kell találni arra, hogy a szakképzetlen vonóstanárok rendszeres továbbképzésben részesüljenek és bizonyos korhatáron alul ezt a pályán maradás feltételéül kell szabni.

    4. A zenei intézmények nagyobb része ma már vidéken működik. Ugyanakkor a legmagasabb képzést egyedül nyújtó Zeneművészeti Főiskola (5 éves) egyre kevésbé gondoskodhat a vidék magasabb szakképzettségű muzsikusokkal való ellátásáról. Nemcsak a budapesti növendékek nem mennek vidékre, de a vidéki fiatalok is lehetőleg Budapesten helyezkednek el az Akadémia elvégzése után. A vidéki intézmények legmagasabb szintű szakember-utánpótlását csak vidéken lehet megoldani. A halogatás csak növeli a Budapest és vidék közti szintkülönbséget, ez pedig a provincializmus legfőbb gyökere. A vidéken felnövő tehetségek egy része mindenképpen lehetőséget kap arra, hogy a főváros zenei intézményeiben folytassa művészi pályáját.

    5. Kitűnő megfogalmazása az egyik legfontosabb követelménynek, hogy a tehetséges gyerek mellé tehetséges tanárt kell adni. Jelenleg Budapesttől távolodva intézményesen csökken annak a lehetősége, hogy a gyerekkel egyáltalán megfelelő képzettségűtanár foglalkozzék. Pedig a tehetségek aligha jelentkeznek Pesttől távolodva csökkenő hierarchikus eloszlásban!

    Az alapfokú képzésben jobban el kell választani a pályára való felkészítést a művelt zenekedvelők, a jövendő közönség, az esetleges amatőrök képzésétől. A tagozatok nem töltik be a nekik szánt szerepet, a különbség többnyire csak a nagyobb tanítási időben mutatkozik meg. A tanárnak nem érdeke, hogy muzsikus-szakmára készítse fel növendékét, s abban még kevésbé érdekelt, hogy tehetséges növendékét nála jobb kollegához tanácsolja. Az átirányítást meghallgatások rendszerével központilag kell intézni.

    6. Meg kell vizsgálni, hogy más országokhoz hasonlóan nem lehetne-e nálunk is a jelenleginél fiatalabb korban kezdeni a hegedű-oktatást.

    7. A tehetségek kiválasztódásának egyik akadálya a szakiskolai felvételnél jelentkezik. Szakiskola csak 7 városban van. Akinek nem jut kollégiumi hely és nem győzi a csillagászati összegű albérleti díjakat, kiesik a továbbtanulásból. Növelni kellene a szakiskolák számát és a kollégiumi férőhelyekét is.

    8. A szakiskolák munkájában még inkább érvényesülnie kell a fő célnak, a pályára való előkészítésnek. A hangszeres képzésnek döntő szerepet kell kapnia, emellett a kamaraegyüttesben vagy zenekarban való együttes játékkészségét is fejleszteni kell.

    9. A tanulók pályára irányítását már a középfok utolsó éveitől kezdve a jövendő munkahelyek ösztöndíjaival lehet segíteni.

    10. Fel kell hívni a szakmai köztudat figyelmét a vonósutánpótlás súlyos gondjaira. Az ország zeneélete számára nem az a fő kérdés, hogy hány világjáró hegedűszólistát bocsát ki az Akadémia (ami persze nemzeti büszkeség!), hanem, hogy jó muzsikusok tucatjai kerüljenek a zenekarok és zeneiskolák legfontosabb pozícióiba. A szélesedő alapbázis a szólisták kiválasztódását is elősegíti, ne veszélyeztessük tehát azzal, ami például egy vidéki tagozaton megtörtént: a szűk létszámkeret terhére a pályázóhegedűs növendék helyett – a tagozat javaslatával ellentétben – gitárost vettek fel.

    11. Körültekintően kell eljárni a külföldre-szerződtetésekkel. Lehetőségüket nem szabad kizárni, de a mértéket az itthoni helyzet ismeretében kell megszabni. A külföldre-szerződés divatja ellen a legjobb módszer az itthoni életfeltételek javítása és a tanulmányi ösztöndíjszerződések rendszere.

    12. A hivatásos zenekarok túlterhelésének csökkentését és a belső műhelymunkát csak a nevelés célját szolgáló repertoár kialakításával, magas próbaszámmal és igényesen előkészített produkciók ismétlésével lehet elérni.

    13. Többet kell követelni a zenekari tagoktól és érdekeltté kell tenni őket hangszertudásuk tökéletesítésében (természetesen két főálláson túl ez csak kivételes esetben sikerülhet!). Ösztönző lehet olyan zenekaron belüli versenyek kiírása, amelyeket fizetés javítás, vagy előlépés követ (erre már több zenekarnál van példa!).

    14. Külön gondot kell fordítani a legfontosabb zenekari pozíciók utánpótlásának megszervezésére. Módot kell találni arra, hogy a legtehetségesebb fiatal muzsikusok már korán és szervezett formában szerezzenek gyakorlatot az igényes zenekari munkában.

    Azzal kezdtem a cikket, hogy egy bonyolult kérdésnek csak néhány oldalát érintem. A javaslatok is bizonyára kiegészíthetők számos gondolattal.

    Nem vagyok zenetanár, még muzsikus sem, mégis szakmám – és szívügyem – a zene. Azokért a gondolatokért, amelyeket egymás mellé csoportosítottam, zenetanároknak és muzsikusoknak tartozom köszönettel, az idézett számadatokért az illetékes intézmények vezetőinek és munkatársainak.

 

 

IV.

 

 

Strém Kálmán, a kiváló hangversenyrendező és zeneszocioló­gus hetvenötödik születésnapjára megjelent könyv (Szerk.: Gerő Katalin, Gramofon Könyvek 2005) az akkor már negyedik esztendeje elhunyt kiválóság fájdalmas hiányáról szól a magyar zenésztár­sadalom, és kulturális közélet közreműködésével.

Embersége, impozáns életműve, lebilincselő egyénisége és a bennünk ma még elevenen élő személyiség kiemelkedő emberi kvalitásai e könyv oldalain lapról lapra bontakoznak ki a magyar zenei élet fontos szereplőinek visszaemlékezéseiből. 7 képet tovább gazdagítja a hely- és családtörténeti anyag, amely személyes relikviák közrebocsátásával teszi még árnyaltabbá és közvetlenebbé a mozaikokból kirajzolódó portrét, míg szakmai hitvallása autentikus forrásból, két fontos interjúból rekonstruálható. A kötetből Zelinka Tamás visszaemlékezését elevenítjük fel:

 

 

ZELINKA TAMÁS

 

„NEKEM MEG MARAD A TAPSVIHAR”

 

 

Ha Kálmánra gondolok, mindig eszembe jut ez a tőle hallott és rá oly jellemző kis történet, ami a Hol vannak a magyar vonósok? című nagy port kavart könyvében is olvasható:

 

„Évekkel ezelőtt Szatmárban, valahol az isten háta mögött Hangversenyeztünk. A jeles budapesti művésznő a művelődési ház előtt kiszállt a kocsiból, és döbbenten nézett végig a falu főutcáján, amit sártenger borított. Nem kellene előbb járdát építeni, és csak azután hangversenyt rendezni? - kérdezte. A művésznőt megható szeretettel fogadták, számára ez volt a válasz. Engem pedig sokáig nyugtalanított a kérdés, és máig is gyakran eszembe jut.”

 

Ez a dilemma végigkísérte az életét. Ugyanezt a kérdést szegezték neki akkor is, amikor a teljesen lepusztult, kifosztott fertődi kastélyban kezdett koncerteket rendezni: „Nem kellene előbb a kastélyt rendbe hozni?” Az ő válasza pedig rendre az volt, hogy a kultúra magával fogja hozni az igényt a környezet kulturáltabbá tételére. Valakinek el kell kezdeni a sort, meg kell tenni az első lépést! És ő volt az, aki mindig megtette.

 

Rendületlenül hitt ugyanis a művészet embert formáló erejében. Ezért is volt kiemelt szívügye a gyermekek zenei nevelése: bennük látta a jövőt, a jövő zeneértő közönségét, amelynek elcsábításáért meg kell dolgozni. Tudta, hogy ha a legfogékonyabb korban nem találkozik egy gyermek a muzsikával, később nincs remény arra, hogy a zene élményét megtapasztalja. Ezért is figyelt oda annyira a nekik készülő koncertekre, amelyeket igyekezett mindig meghallgatni, bármilyen messze voltak is.

 

Ha éppen én vezettem a műsort, együtt utaztunk a koncert helyszínére. Ilyenkor főpróba-szerűen elmondtam neki a szövegem. Ha elnyerte tetszését, akkor egészen biztos lehettem abban, hogy a gyerekeknek is tetszeni fog; nemcsak rendező, hanem pompás dramaturg és kiváló pedagógus is volt. Azokat a vidéki utakat hosszú éveken át a mindenkori Skodáján tettük meg. Remekül vezetett, ismerte az országot, mint a tenyerét. Nem létezett olyan kis falu, ahol ne tudta volna pontosan, milyen a kultúrház vagy a templom, az iskola vagy egy kis közösségi ház.

 

Utazásaink közben a beszélgetés többnyire az előttünk álló koncertről vagy további tervekről szólt, de gyakran terelte a szót a szép tájra vagy akár egy virágra, amely mellett elhaladtunk. Ilyenkor képes volt megállni, hogy megcsodálja a természetet. Kiszállt az autóból, és az volt az érzésem, hogy teljes tüdővel szívja magába az illatokat, a fényeket, a horizontot. Nem sok embert láttam életemben, aki számára ilyen örömöt jelentettek a természet adta szépségek, aki számára az élet ilyen csodálatos boldogsággal telített lett volna. Örülni tudott mindennek, az apróságoknak is.

 

Mindannyiszor éreztem benne azt a szerénységet és alázatot, amellyel szinte megköszönte a természet láttán azt, hogy élhet, hogy a létezés örömét átélheti. Talán innen fakad az a tulajdonsága, hogy tisztelte valamennyi emberben a maga adottságát, ezért tudott olyan szerényen és jóindulattal viseltetni mindenki iránt. A belső, meggyőződésből fakadó szeretet vezérelte. Ez látszott a szemében és különleges, melegséget sugárzó, megnyugtató mosolyában. Harminchárom évig dolgoztam a budapesti Városháza kulturális munkásaként. Amikor a fogaskerekek akadozni kezdtek, legtöbbször Kálmántól kértünk tanácsot, és ő mindig segített. Pillanatok alatt áttekintette a problémákat, valamennyi vetületét néhány szóval vázolta, és kivétel nélkül minden esetben a legmegfelelőbb megoldást, az egyetlen helyes vagy járható utat javasolta. Elképesztő volt lényeglátása, logikus, tiszta gondolkodása. Tudta, tisztán látta azt is, hogy ennek a városnak feltétlenül szüksége van egy nagy létszámú közönséget és zenekari apparátust befogadó, modern akusztikájú teremre. Éveken át érvelt mellette, írt megfelelő fórumokra ennek érdekében, majd aktívan vett részt a tervezés-kialakítás folyamatában is, így a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet megvalósult álmai egyikének tekintette. Az általa hazahozott Schiff András koncertjei alkalmával még ezt a hatalmas termet is sikeresen töltötte meg. Sajnos nem sokáig élvezhette a zene új otthonát. A több mint fél évszázadot felölelő aktív tevékenységének mozzanatai közül nemigen lehet eldönteni, melyik volt a legfontosabb, legértékesebb. Minden bizonnyal valamennyi együttvéve. Mindezeken túl ügyszeretete és koncepciózus gondolkodása teszi őt kivételessé és pótolhatatlanná.

 

Az általa rendezett koncerteken, amelyekre meghívott vendégeit fogadta, nem csak a helyek minőségére figyelt, hanem arra is, hogy a barátok lehetőleg egymás mellé kerüljenek. A jegykiadásnál pedig sosem maradt el jókívánsága: „Érezzétek jól magatokat!” Végezetül egy beszélgetésből idézek vissza egy apró részletet. Egy alkalommal arról kérdeztem, hogyan is néz ki egy-egy koncert költségeinek és várható bevételének a számbavétele. Mikor végigsorolta a tételeket terembér, hangszerszállítási díj, kottabérlés, honorárium-kifizetés stb. stb. , nyilvánvalóvá vált számomra, hogy a pozitív oldalon nem sokkal számolhat. „És mi marad Neked?” tettem fel a kérdést. Ő nevetve válaszolta: „Nekem meg marad a tapsvihar.”

 

 

 

V.

 

ÉLETKÉPEK[4]

 

Strém Kálmán jelenléte, munkássága a hazai hangversenyéletben a mai napig meghatározó a zenei élet résztvevői számára. Az Országos Filharmóniánál töltött évek során vált ismertté az egész ország szervezői és művészei körében. Bárhol járt, szeretettel és tisztelettel fogadták. Később a Strém Koncert Kft. keretében szervezett Földvári Napok különleges atmoszférája, izzó szakmai közege felejthetetlen emlékekkel gazdagította a résztvevő művészeket és hallgatóságot egyaránt, budapesti koncertsorozatai pedig a zenei élet kiemelkedő eseményeinek számítottak, lehetőséget adva a legnagyobb művészek, valamint a fiatal, ígéretes tehetségek bemutatkozására is.

 

Számunkra mégis az Eszterházán, Eszterházáért folytatott tevékenysége a legjelentősebb. Évtizedeken keresztül igyekezett megszervezni a fertődi Esterházy-kastély zenei életét. Koncertek, fesztiválok sora, és a kiemelkedő szakmai színvonal kísérte itt is jelenlétét. A küzdelmek sosem tántorították el, inkább megerősítették céljai elérésben: méltó módon megőrizni a valaha élt egyik legnagyobb zeneszerző, Joseph Haydn emlékét, és visszaidézni az Esterházy hercegi udvar kivételes zenei életének pompáját, gazdagságát.

 

Hálásak vagyunk, hogy ismerhettük, és megtapasztalhattuk azt a szakmai alázatot, amivel a hangversenyrendezést egy személyben művészi szintre emelte. Máig példakép számunkra, és minden igyekezetünkkel azon vagyunk, hogy intézményünk, a Haydneum – Magyar Régizenei Központ Strém Kálmán szakmai örökségének szellemiségében folytassa tevékenységét.

 

Fotó: Felvégi Andrea

 

 

 

 

 

 



[1] Köztérkép- Strém Kálmán mellszobra (A linkre kattintva további fotók láthatók Gerő Katalin alkotásáról.)

 

[2] Muzsika 2006/1.

[3] Strém Kálmán nagy szakmai érdeklődést kiváló írása a Muzsika 1976/2. számába jelent meg, később pedig hasonló címen zeneszociológiai vitakönyvvé bővült a Zeneműkiadó gondozásában. (1977)

[4] Gerő Katalin archívumából (Facebook)