SZILI
ISTVÁN[1]
Zenekritikák felsőfokon
„Az, aki
vagyok, szomorúan tekint fel ahhoz, aki lehetnék!”
Ez a (Friedrich Hebbeltől származó) mondat lehetne a minap kezembe
került Péterfy Jenő[2]
kritikai írásaiból összeállított kötet jelmondata. Mert egy önmagával
szüntelenül elégedetlen embertípust jelent. Ez a 19. századbeli ítész szinte
mindenhez hozzászólt, amit a művészetek és a művészvilág felkínált
neki. A dolog természetéből fakadóan azonban nem csak kritikusként lépett
színre (elsősorban színibírálatai és irodalomkritikái érdekesek), de az
esszéirodalomban és az irodalomtörténetben is nyomot hagyott maga után.
Viszonylag kevés - 30 körüli - zenei vonatkozású írását, illetve Zichy Mihályról
és Munkácsi Mihályról szóló műbírálatát akár kirándulásnak is
tekinthetnénk, ha nem tudnánk, hogy személye a kor egyik legsokoldalúbb
szereplőjét jelentette. Még hegedülni is megtanult. Ez persze nem
magyarázza kielégítő módon a majdnem mindig találó zenekritikai
észrevételeit. Mindössze 49 évet élt: pesszimizmusából fakadó depressziója
miatt öngyilkosságot követett el. Gondoltam, utána nézek, mivel személye eddig
ismeretlen volt előttem. Hamar megtudtam, hogy életében egyetlen kötetbe
foglalt munkáját sem adták ki, de a lapokba írt kritikái megjelentek. Váratlan
és nehezen érthető halála után azonban többen is tollat ragadtak: volt
kollégái, ismerői, későbbi méltatói.
Közülük
kiemelkedik Patthy Károly, a volt kolléga és
irodalomtörténész, aki szertettel emlékezik rá. „Ritkán lépett még nálunk
valaki oly fiatal korban akkora általános műveltséggel középiskolai
katedrára” – írja róla abban a tanulmányban, amit kollégái szűkebb körében
olvasott fel. Goethe soraival (Dichtung und Wahrheit) köszönt el tőle: "Korai halála felhívta
a figyelmet élete értékére. Igen, talán tevékenységének hatása, ha idősebb
korában is folytatja, nem lett volna akkora, mint most, hiszen ő is, mint
többen mások „rendkívüli emberek, akiket a sors egy furcsa és undorító vég
miatt különböztetett meg”.
A mai méltatók
között Koós István irodalomtörténész ezt irta róla:
„Mindig értékel, az értékítéletei pedig erőteljesek, határozottan körvonalazottak, merészek és invenciózusak…
egy önálló mikrokozmosz, melynek érzése és eszmevilága külön szög alatt töri
meg a reá ható élet sugarait.”
Ezúttal Péterfy
Jenő (valamint Sőtér István és Csont András
segítségével) néhány zenei vonatkozású írásáról kívánok szólni.
Előre
bocsátom, hogy a 19. század 70-es 80-as éveiben vagyunk. Ezekben az írásokban
helyt kap a helyszíni tudósítás, a zenekritika (a „műértő” közönségre
vonatkozó is), az operakalauz, sőt Liszt, Mahler vagy Bülov
személye. Legtöbbször pedig Joachim József, a kor (és talán a világ)
legkiválóbb hegedűművésze. Akiről Goethét idézve (a
Schillerről mondottak alapján) azt állapítja meg, hogy „nem közöttünk lett
naggyá”. Mert hát a „művész hazája széles e világ” (Vörösmarty). „Csak a
magyarnak kell letépnie »fényes … nemzeti jellegét« lelkének, és kozmopolita
frakkba kell bújnia, ha számot akar tenni a nagyvilágban… Egy ilyen
művész, éspedig a legnagyobbak egyike Joachim is. Ma újra közénk jött, ma
újra hallatja nagy művészetét.”
Ki tudósíthatná a
ma emberét lényeglátóbban Joachim Józsefről, mint Péterfy Jenő? És a
„ki”-vel kezdődő kérdések Joachimra
vonatkozó özönében ki éleszthetné fel a ma már jobbára elfelejtett Louis
(Ludwig) Spohr alakját, szellemét? Ki tudná Bach Chaconne-ját sokrétűbben bemutatni? Ki játszaná el
szebben Beethoven hegedűversenyét?
Érdekes a Paganinivel való összehasonlítása is. „Ami a múlt időknek
Paganinini volt, az a maiaknak Joachim!” De a témában
való hosszas fejtegetés végén oda lyukad ki, hogy „Joachim azért egyetlen, mert
nála a virtuóz egészen a művészbe olvad fel…Ő nem akar pusztán
külső játéka által hatni, hanem a zenei gondolat által, melynek oly
páratlanul tökéletes kifejezést tud adni.” Később még ezt írja: „Ő
(ti. J.J.) hegedűjén – alakít… Nem utánoz, hanem az eléje tett művet
újrateremti.” Liszt még vitatta, hogy a valódi művész és a zeneköltő
egyenrangú munkát végez. „Művészi ihlet ül…hegedűjén, és épp e
művészi ihlet, az egyéniség e csodálatos varázsa az, miáltal Joachim a
reprodukcióművészek sorából az eredeti géniusszal bírók közé lép.”
Akkoriban
hangverseny tartására csak egyetlen méltó hely volt Pesten: a Vigadó. Itt
lépett fel Liszt Ferenc is 1879 márciusában a szegedi árvízkárosultakért
tartott jótékonysági koncerten. Természetesen Péterfy Jenő erről is
tudósított, csakúgy, mint Brahms hegedűversenyének Budapesten tartott
ősbemutatójáról. Ahol Brahmson kívül természetesen Joachim Józsefé volt a
dicsőség. Aztán ne feledjük, ott volt Gustav Mahler igazgatói
bemutatkozásánál a budapesti Operában, amikor is karmesterként Wagner Walkür-jét adták elő. „Fiatal, erélyes ember, ki
testestől-lelkestől zenésznek látszik… A közönség Mahler urat
bátorítólag fogadta. Az első előadás tapsai nagy részben őt és
az előadókat illették, kiknek igyekezetét, részben sikerét szívesen
elismerjük.”
Zenekritikusként
(is) kivívta azonban az ellenszenvet: mint életrajzírója, Zimándi
P. István feltételezi, maga Goldmark Károly járta ki, hogy a
főszerkesztő, Falk Miksa felmondjon Péterfynek, mivel az ifjú
recenzens nem nyilatkozott ájult csodálattal Goldmark művészetéről.
Igen, mert csúfondáros-csipkelődő is tudott lenni, elég, ha idézzük
beszámolóját Gustav Mahler és a Wagner-operák debütálásáról: „Nem egészen
közönséges színházi eseménnyel állottunk szemben: az első este tűz
ütött ki a színpadon, az ismétlést pedig a főváros gyászolása szakította
félbe. S az új igazgatót a véletlen démona – ez is
egy csúnya, irigy Nibelung – majdnem elütötte
fáradsága jutalmától. De végre is megtörtént e bemutató, a zenedráma hosszú
felvonásai másodszor is elvonultak előttünk…” Kissé később már ez
olvasható: „Közönségünk háromnegyed része előtt – s bizony keveset mondok
– érthetetlen marad, ami a színpadon történik; azoknak pedig
megmagyarázhatatlan rejtéllyé válik, akik elég szerencsétlenek voltak s a
szövegkönyvben kerestek tájékoztatást. Egy szomszédomat éppen a tűzvarázs
fölhangzásánál, a harmadik felvonás végén bírtam fölvilágosítani, hogy ez a Wotan tulajdonképpen nem valami sziklák között élő
lovag vagy elátkozott király, hanem egy német isten, aki Schopenhauert
tanulmányozta, s kifáradva hosszú énekeiben, alig várja már azt a percet, mikor
Walhallával együtt ő is az örök tűz martaléka lesz.” Ezt olvasva
azonban nehogy azt gondolja valaki, hogy Wagner lebecsüléséről van szó.
Mert jóval odébb már ezt olvashatjuk: „…benne a nagy zenész mellett egy
szenvedélyes gerjedelmű költő, egy makarti[3] képekben
dúskálódó festő s egy filozófiai hangulatokba elmerülő nyakas
teoretikus élt, és ez a négy ember példátlan szívóssággal fogott egyszerre
föladata megoldásához. Ezt a négy embert esztétikai szemléletünkben össze kell
foglalnunk, ha meg akarjuk érteni művét.” Majd tovább: „Zenéje…nem csak a
legnagyobb mérvben s a kicsiny részletekig festői, hanem folyton a
szuperlatívuszokban mozgó is. A végleteknek, a fokozott szenvedélyességnek, az
örök nyugtalanságnak zenéje, mely a jótékony középszert pillanatokra sem
ismeri.”
Ime, ez,
pontosabban ilyen volt Péterfy Jenő kritikai hozzáállása, akit életében
szerettek a tanítványai és kollégáinak egy része is. Nem feledkezhetünk el
róla, hiszen a hazai műbírálat egyik úttörője volt, aki ugyan Jókait
is bírálni merészelte, de Arany Jánost végtelenül szerette.
FÜGGELÉK
Dr. Harsányi
Zoltán: Péterfy Jenő a képzőművészetről
https://publikacio.uni-eszterhazy.hu/1651/1/65-75_Harsanyi.pdf
Csont
András: Kritikus író (Holmi, 2002/8.)
https://www.holmi.org/2002/08/csont-andras-kritikus-iro-peterfy-jeno-zenekritikai
Koós
István: Példaképem Péterfy Jenő
https://azolvasaskalandja.blog.hu/2014/10/26/peldakepem_peterfy_jeno
Patthy Károly:
Péterfy Jenő emlékezete
https://hu.wikisource.org/wiki/P%C3%A9terfy_Jen%C5%91_eml%C3%A9kezete
[1] Szili
István nyugdíjas főiskolai oktató (ELTE Tanárképző), biológus - és
zenekedvelő. Zenei témájú írásai megjelentek már többek között a Természet
Világa c. folyóiratban, és a Napút c. online folyóiratban.
[2] Péterfy Jenő válogatott művei Sőtér István jegyzeteivel – Szépirodalmi Könyvkiadó, Budapest, 1983
[3]
makarti: utalás Hans Makart
osztrák akadémikus stílusú festőre