Zenei asszociációk
Tóth Péter
Stílusgyakorlatok című kabaré-operájának ősbemutatója Magyarkanizsán
Ritkán adatik meg kortárs magyar mű ősbemutatója határon túl,
ezúttal Tóth Péter Stílusgyakorlatok
– kabaré-opera zongorakísérettel című darabját hallhatjuk április
20-án, szombaton a szerbiai Magyarkanizsán. Az egyfelvonásos előadást
követően Bartók Béla I. vonósnégyesét és Tóth Péter Halálvirágok című
művét játssza a Kosztándi Vonósnégyes a
magyarkanizsai Regionális Kreatív Műhely, a Magyar Művészeti Akadémia
szegedi munkacsoportja és a Coda Artepartner
Kft. rendezésében. Tóth Péter Erkel Ferenc-díjas zeneszerző, az MMA Zeneművészeti
Tagozatának vezetője legújabb művét Raymond Queneau azonos
című – Exercices de style – virtuóz szövege ihlette. A francia író,
költő, matematikus 1947-ben megjelent epikai stílusgyakorlatához az
ötletet egy zenei klasszikus: Johann Sebastian Bach A fúga
művészete című nagyszabású variációs ciklusa adta.
Tóth Péter zeneszerző
– A szegedi egyetemen kaptam a
felkérést, hogy írjak a Magánének Tanszék hallgatóinak vizsgadarabot. Emiatt
eleve sokszereplős darabban gondolkodtam, s hirtelen bevillant Raymond
Queneau francia szerző Stílusgyakorlatok című írása
– mondja Tóth Péter, a Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti
Karának dékánhelyettese. Zenei stílusgyakorlatom műfaját tekintve
kabaré-opera, amely számtalan eszközzel zsonglőrködik, bűvészkedik.
Az első változatot sajnos „elvitte” a Covid, később előástam, és
átírtam a művet négy szereplőre. Humorát részben a szöveg adja: hálás
vagyok Bognár Róbertnek, hogy rendelkezésemre bocsátotta
műfordítását, amit nevezhetünk akár átiratnak is, hiszen Queneau
szarkazmusát a mai magyar viszonyok között élvezhetjük. Bognár Róberttel, az
Árgyélus királyfi és a Tóték című operáim
szövegkönyvének írójával már korábban is sikerrel dolgoztunk együtt.
Raymond Queneau Stílusgyakorlatok című
irodalmi játékát 1982. október 23-án mutatta be a Katona József Színház. A
darab, amely azon az ötleten alapszik, hogy egy néhány mondatos,
egyszerű történet akár százféleképpen is elmesélhető, a magyar
színháztörténet egyik legsikeresebb előadása lett. Az alaptörténet
banális: egy fiatalember felszáll a zsúfolásig megtelt autóbuszra, pofátlanul
leül egy megüresedett helyre, majd találkozik a barátjával, aki azt mondja
neki, hogy még egy gombot fel kell varrnia a kabátjára. Bognár Róbert
átiratában a történet elmesélhető precízen, kényeskedve, metafizikusan,
szonettben, csasztuskában, csacska dalban, konyhalatinsággal, görögösen – és
még számtalan módon. Queneau kilencvenkilenc sziporkázó variációjából Tóth
Péter kiválasztott egy csokorra valót: a tizenhat képbe komponált egyfelvonásos
kabaré-opera a színházi figurák alakformálásba is betekintést enged Seres
István Pipu rendezésében. A humoros, sokszor
burleszk jelenetekben Somogyvári Zita szoprán, Szélpál Szilveszter tenor, Bita Boglárka mezzoszoprán és Altorjai
Tamás basszus operaénekesek keltik életre az állandó történet mindig
változó karaktereit, Szokody Anikó zongoraművész
kíséretében.
– Mindig is izgatott, hogyan lehet a szöveg elvontságát, az átvitt értelmű
kifejezéseket megjeleníteni a zenében – meséli Tóth Péter. – Jellemző rám
némi szarkazmus, és különösen közel áll hozzám Örkény István,
ahogyan kifordítja a világot az Egypercesekben vagy a Tótékban. A Stílusgyakorlatokban a
humor forrása a szöveg mellett a zenei asszociáció: utalások többek között a
schönbergi dodekafóniára, Puccini operájára, a Pillangókisasszonyra, és még a
„Summáját írom Egör várának" dallama is
megjelenik a megfelelő szöveghelyen. Zeneszerzőként sok helyről inspirálódom – merítek, ihletet gondolatot, ötletet –, és
úgy vélem, vannak olyan alaptörténetek, amiket érdemes elővenni, saját
értelmezésben megfogalmazni újra és újra. Vokális művek szerzőjeként
elsősorban verset, prózát keresek, így volt ez akkor is, amikor
villámcsapásként hasított belém a gondolat, hogy hát itt van ez a
Queneau-darab! Mivel folyton folyvást megfelelő szövegek után kutatok, nem
is feldolgozásként, sokkal inkább rátalálásként tekintek a nekem kedves,
műveimben is felhasznált irodalmi idézetekre. A Halálvirágok címadásakor
például Weöres Sándor egyszavas versei inspiráltak.
Vonósnégyesre írtam a darabot a BMC felkérésre, és a komponáláskor leginkább az
foglalkoztatott: hogyan lehet a tizenkét fokú hangsort átformálni?
A Halálvirágok dallamkezelése rokonságban áll Bartók I.
vonósnégyesével, amely szinté elhangzik 2024. április 20-án 19 órakor a
magyarkanizsai Művészetek Házában. Közreműködik a Kosztándi
Vonósnégyes: Kosztándi István és Behán László Dezső hegedűn, Tuzson
Edina brácsán és Kőrösi Györgyi gordonkán.
Tóth Ida (MMA)