ELHUNYT
PEJTSIKNÉ PÁRDÁNYI JUDIT
ZENETANÁR, KARNAGY
(1939-2024)
I.
Muzsikuscsaládban
született Óbudán 1939. november 3-án,
édesapja Kodály-tanítvány volt, édesanyja is elvégezte a Zeneakadémiát.
1954-től a Bartók Béla Konzervatórium zeneelmélet-szolfézs szakán tanult, majd a Zeneakadémia középiskolai énektanár
és karvezetés tanszakán folytatta tanulmányait.
Ötödéves korában már egy férfikart vezetett, a kórust Maklári József, zeneakadémiai tanára adta át neki. 1963-ban kitüntetéses diplomát kapott. Két évig a Soproni
Állami Zeneiskolában tanított és feladata volt a Soproni Zenetagozatos
Gimnázium elindítása. A két év alatt kórust szervezett a diákokból.
1965-ben költöztek
Kecskemétre első férjével, aki a városban kapott erdőmérnöki állást.
Judit a Kodály Iskolában folytatta a tanítást és a gimnázium nőikarát
vezette. A kórus két alkalommal is első díjat nyert a gyulai Erkel
Diáknapokon.
1973-ban állást
kínáltak neki a Kecskeméti Óvónőképző Intézetben, ahol ének-zenét és
módszertant tanított. Elvállalta. Mivel férjével négy gyermeket neveltek, a
kötetlenebb munkaidő könnyítette a gyermekek nevelését.
1981-ben a Kodály
Iskolában megalakult a Zeneművészeti Szakközépiskola. Visszahívták a
szakiskolába szolfézst, zeneelméletet és népzenét tanítani. Az iskola
nőikarával minden évben rádiófelvételt készített, sikeres koncerteket
adtak a városban és külföldön is: Angliában, Németországban. Előadásokat
és kórusbemutatókat tartott Német- és Olaszországban. Bemutató óráit külföldi
tanárok és a Kodály Intézet hallgatói látogatták. Az Intézet nyári kurzusain
tanított, valamint rendszeresen szervezett továbbképzéseket énektanárok
számára. A városi és megyei Éneklő Ifjúság versenyeinek zsűritagja
volt. Szakmai munkáját a következő kitüntetésekkel ismerték el: Kiváló
Pedagógus (több alkalommal), Bács-Kiskun Megye Művészeti díja (1989),
Kodály Zoltán-díj (2004)
Második férjével, Pejtsik Pállal
Korai nyugdíjazása
után (2000) régi tanítványai kórust alapítottak és felkérték az együttes
vezetésére. Így alakult meg a Nemesszeghy Márta
Vegyeskar. Tíz évig irányította a kórust, sok örömben és élményben volt része a
tagokkal együtt számos koncerten, itthon és külföldön.
A Nemesszeghy Márta Vegyeskart vezényli
Pedagógiai munkája
a szakközépiskolai tanításban teljesedett ki. „Mérhetetlenül szeretek tanítani”
– vallotta egy tíz évvel ezelőtt készült interjúban. Csalhatatlan hallása,
hatalmas elméleti tudása volt, kiválóan zongorázott. Minden órájára alaposan
felkészült, óravázlatai példaértékűek voltak. Az elméleti ismereteket,
összefüggéseket mindig zenei példákkal illusztrálta. Sokunknak példakép volt és
marad, tanítványai, kollégái csodálták zenei tudását, elhivatottságát és
munkabírását.
„A tanárok egy
életre szólnak!” – A fent említett interjúban hálával beszélt azokról a
tanáróriásokról, akik szakmai élete alakulását befolyásolták: Ádám Jenő,
Bárdos Lajos, Szőnyi Erzsébet, Vásárhelyi
Zoltán. „Egész életre szóló üzenetet adtak.” – vallotta.
Hetvenedik születésnapján egykori tanítványai, énekesei is köszöntötték
Párdányi Judit sok
tehetséges tanítványát segítette a zenei pályára. Gondoskodó szeretettel
foglalkozott a diákokkal, időt és fáradságot nem kímélve az elméleti
tárgyakból és népzenéből. Biztos tudással mehetett a felvételire – a
Zeneakadémiára vagy a Zeneművészeti Főiskolára – az, akit Judit
készített föl. Közben az életre is nevelte a növendékeit intelmeivel és
tanácsaival.
Mély hite
segítette abban, hogy emelt fővel viselje a nehézségeket, amelyek szakmai
és magánéletében egyaránt érték. Első férjét korán elveszítette, második
férje Pejtsik Pál volt, aki mérnöki munkája mellett
kiválóan hegedült és brácsázott. Példamutató harmóniában éltek együtt 28 évig.
Férje elvesztése
után, Judit utolsó éveit idősek otthonában töltötte. Kollégái és
tanítványai közül néhányan rendszeresen látogattuk, amiért nagyon hálás volt!
Isten
nyugosztaljon, drága Judit! Fájó szívvel búcsúzunk Tőled!
„Erdő gyászba nem borul, inkább csak
tovább virul, mindig csak megifiul!
Szeretet volt bennem, semmivé NEM lettem!
Életünknek sok-sok ága – nincs hiába sok
virága –, nincs hiába koronája”
/Zengő
csudaerdő népballada/
Dömötör
Zsuzsanna karmester,
régi tanítvány
II.
Szerencsésnek
mondhatom magam, hogy Pejtsikné Párdányi
Juditot közelről ismerhettem. Az élet úgy hozta, hogy három-négy szakmai
szál is szorosan fűz hozzá. Judit neve elsősorban a Kodály Iskolához
kötődik, ezért innen ismerték legtöbben. Itt volt vezető tanár, meg
kórusvezető, szakmai élete itt teljesedett ki leginkább. Nekem ott ő
volt a „kisfőnököm”; tanszakunk vezetője. Sokat tanultam tőle.
De ő kilenc évig
a Kecskeméti Óvónőképző Intézetben is tanított. Később, mikor
ennek jogutódjában, a Kecskeméti Tanítóképző Főiskolán
tanszékvezető lettem, az ének szakkollégisták tantárgypedagógiai
oktatására kértem fel. Így tért vissza – igaz, már csak óraadóként – a Kaszap utcai „képzőbe”. Örömmel dolgozott itt is,
évekig.
Már nyugdíjas korában,
pedig, korábbi növendékei keresték meg azzal, hogy szeretnének továbbra is a
keze alatt énekelni. Így alakult meg a Nemesszeghy
Márta Vegyeskar, melyet aztán tíz évig irányított. Ennek a kórusnak a vezetése
– végül – nálam kötött ki, s ha megváltozott formában, de azóta is dolgozunk, s
most együtt emlékezünk Juditra...
Azzal fejezem be,
amivel kezdtem: Szerencsésnek mondhatom magam, hogy Pejtsikné
Párdányi Juditot közelről ismerhettem.
Pályakezdőként, persze, a tanítás ügyében kaptam tőle tanácsokat, ami
akkor nagyon fontos volt számomra. Ugyanakkor, zenészként, már a kezdet
kezdetétől jól megértettük egymást. Későbbi közös zsűrizéseink
is mindig ezt támasztották alá. S aztán emiatt volt, hogy a főiskolán,
illetve a későbbi egyetemen megrendezett Házimuzsikáló Nap nemzetközi
színezetű zsűrijébe is mindig meghívtam.
Amikor csak lehetett,
beszélgettünk egymással, kölcsönös tisztelettel, elismeréssel és szeretettel.
Szerettem beszélgetéseinket, a humorát, életbölcsességét, melyekből
egyet-kettőt a hallgatóimnak is mindig továbbadok. Mert ez fontos.
Dr. Smuta
Attila főiskolai tanár
(Forrás: Facebook)
III.
Szomorú
kötelességemnek teszek eleget azzal, hogy Pejtsikné Párdányi Judit (1939–2024) tagtársunk haláláról hírt adok.
Sajnos nem lehetek abban a szerencsés helyzetben, hogy tanáromként emlékezzek
rá, ugyanakkor elmondásokból tudom, nagyszerű pedagógus, kitűnő
karvezető és hihetetlen emberi nagyság volt, aki sokakat készített fel a
pályára.
2018. május 18-án a
Magyar Kodály Társaság Kecskeméti tagcsoportja és a Katona József Könyvtár
közös szervezésében megvalósult Lehetne városunk a „magyar Salzburg”?!
sorozatban természetesnek tartottuk, hogy az énektanítás hagyományairól
folytatott kerekasztal-beszélgetésben őt is megkérdezzük. A
Kodály-koncepció lényegét ekkor a következőképp foglalta össze: „Most már
talán meg tudom fogalmazni, mi lehetett, mi volt vagy mi az, ami Kodályt
Kodállyá tette. Nagyon érdekelt már kezdő tanár koromban, hogy miért
foglalkozunk ennyit a pentatóniával? A pentatónia tulajdonképpen egy nagy
szekund és egy kis terc: l,-d (kis terc), d-r (nagy
szekund) és akkor megismétlődik egy kvinttel feljebb: m-s (kis terc), s-l.
Kodály fantasztikusan tudta anélkül, hogy bármikor is tanított volna kicsiket,
hogy ha a pentatóniát tudják, és a pentatónia tiszta, akkor attól fogva minden
tiszta. A pentatónia pedig nem más, mint egy aranymetszés. A 333 gyakorlatok
végig és a további Kodály gyakorlatok szintén az ötfokúságban, a magyar ötfokúságban
mozognak; a 333 mellett az Ötfokú zene és a nagyon nehéz kétszólamúságok: a 77,
66, 55, 44, 33, 22. Kodály tudta, hogy nem mindegy, aki tanításra és
komponálásra vállalkozik, hogy mit tanít, miért azt tanítja. A nagy
műveket meg kell alapozni, hogy azoknak hallgatósága is legyen. És ezt a
fantasztikus logikát, ahogy ő ezeket a nagyon-nagyon egyszerű kis
gyakorlatokat a legnehezebbekig megcsinálta, és tulajdonképpen ezeknek az
éneklését szoktuk Kodály-módszernek mondani. Ezt a hihetetlen logikát Kodály a
kórusműveiben is megtartotta, hogy az egészen egyszerűtől az
egész komplikáltig vezet. Kodály egész munkásságában a legkisebbtől a
legkomplikáltabbig, a legnehezebbig mindenben a mívesség van jelen. És ezért
hívják talán a Kodály-módszert Kodály-módszernek, mert a lényeg az, hogy bárki
elkezdheti, és bárhova eljuthat az ő apostoli összeszedettségével és a
műveinek az ilyetén való felépítettségével. Számomra Kodály a teljesség:
mint ember, mint zeneszerző, mint példamutató, mint életformát közlő,
mindenkire gondoló és az egyik legnagyobb magyar.”
Párdányi Judit szakmai elhivatottsága, a munkához való
alázatos hozzáállása és a másokra való odafigyelése hasonlóan példa lehet
mindannyiunk számára.
Isten nyugosztalja!
Dr. Ittzés
Tamás hegedűművész-tanár
(Forrás: Facebook)