Almási Miklós: A tudás örömétől a szellemi vakságig
– Írások a kultúra mámoráról és a műveltség leárazásáról
(Kalligram, 2024)
Nem tudom, a
könyvesbolt kirakatában felfedezve, a kötet címe vagy alcíme tűnik figyelemfelkeltőbbnek
– pontosabban, arra késztetőnek, hogy beleolvassunk, majd gyorsan
megvásároljuk a szellemi kincset. Habár, korántsem vagyok biztos abban, hogy
sok muzsikust hozna lázba ez az olvasnivaló. (Pedig a korábban már-már közhelyszámba
menő emlegetése a „szakbarbárságnak” régóta aktualitását vesztette – a
digitalizálódó társadalom, s ebben a kultúrélet velejárója az a fajta szellemi
tunyaság, amely a tudásszomjat az információ-igény kielégítésére cserélte.
Vagyis, a zene bármely területén tevékenykedőnek igencsak sokáig kell
kérdezősködnie kollégái-ismerősei körében, amíg talál valakit, akivel
megoszthatja szakmai olvasmányélményét.)
Nekem kivételes
szerencsém volt. Már zeneakadémistaként hallottam Pernye Andrástól Almási
Miklósról (megannyi író, filozófus stb. között), s mint az értékorientációt
fontos iránytűnek tartó, nemcsak nevét jegyeztem meg, hanem könyveivel is
megpróbálkoztam. Igaz, néha „nehéz” olvasmánynak bizonyultak – de nem adtam
fel! S amikor 1979-ben megjelent a „Például a szirup”, elementáris áttörést
jelentett számomra. Katartikus élmény volt szembesülni azzal, hogy az elvont
témák tárgyalásában jártas esztéta-filozófus-stb. (további információkért
érdemes a wikipédiához fordulni) egyszersmind
mennyire közérthető is tud lenni. Ráadásul, nemcsak tárgyalásmódjában,
hanem témaválasztásával azt is sugallja, hogy korunk embere, biztos érzékkel
rátapint a sokak számára „érdekes” problémákra, gondolatkörökre. 1979-ben
találkoztam vele először személyesen, s azóta folyamatosan irigylem azokat
az egyetemi hallgatókat, akik vele vettek fel – több-kevesebb szemeszteres –
tantárgyakat.
Almási Miklós
írásai időről-időre kihívást is jelentenek, mert a
gazdaságelmélet- és történet felé forduló, táguló érdeklődése már-már
„bosszantó”. Azt, hogy elképesztő tájékozottsággal rendelkezik a német, s
elsősorban az angol nyelvű szépirodalomban (beleértve a kortársak
műveit is) – az pedig sziporkázó szellemiségre vall, ahogyan filozófusok
egy-egy gondolatára/definíciójára hivatkozik a gyanútlan olvasó számára a
legváratlanabb pillanatokban, szinte velejárójaként bármely munkájának.
De az életének 92.
évében járó tudós legalább annyira képes meglepni, amikor betekintést enged
életébe, pályájának kacskaringós útját követve. A „Pisztoly a könyvtárban”
címmel (a Kalligramnál 2019-ben) megjelent életinterjúja
jelentős mérföldkő a rendszeresen (könyv-léptékben) publikáló
szerző életében; aligha tévedhetek, ha azt állítom: „fogást talált”
olvasók sokaságán – akiket a továbbiakban immár olvasói között tarthat számon.
A lelkesedés, az intellektuális kihívásoknak való megfelelés szándéka népes
olvasótábort biztosíthatott olyan izgalmas fejtegetéseinek is, mint a „Közeli
jövőnk és a távoli jelen”, című, tárgyát „A digitális társadalom kritikája”-ként meghatározó kötet (Joshua
Könyvek, 2021). Vélhető, hogy csak részben fedi egymást az a két halmaz,
amelyet Almási könyveinek, továbbá blogokon megjelenő írásainak olvasói
képeznek (a két terület között minden bizonnyal kétirányú az átjárás
lehetősége).
De vissza a
közelmúltban megjelent könyvhöz! A borító hátoldalán olvasható az
„előzetes figyelmeztetés”, amelyből az derül ki: a szerző nem
várja el, hogy „könyvként” végigolvassák az esszéit. Hasonló figyelmeztetés
szerepelt a „Például a szirup” fülszövegében is – ott talán még indokoltabban.
(Egyébként nekem gyakran álságosnak tűnik, amikor valamely szerző
szinte eltántorítja olvasóját a kötete végigolvasásától. Ha válogatás –
bármilyen terjedelmű életmű-szakaszból –, vélhetőleg az író
számára legfontosabbakat tartalmazza. Akkor meg mivégre a lebeszélés?! Nem
szólva arról: a többé-kevésbé rutinos olvasó, ha írásgyűjteményben őt
kevésbé megszólító munkával találkozik, magától is kitalálja, hogy az –
átlapozható…)
Érdekesen
tagolódik Almási Miklós új könyve: Az „Előzetes figyelmeztetés”-t
követően négy „menet”-re tagolódik (Első menet: Úgy általában…,
Második menet: Kószálás az online térben, Harmadik menet: Art nouveau, Negyedik menet? Az élet felett, alatt, mögött,
helyett), majd Gong zárja (A negyedik menetnek vége – lazítsunk). Összesen 30
írás, amelyek összerendezésében nem kell linearitást keresni (ez is egy érv a
random-jellegű olvasás mellett), sőt, néha – aktualitás kapcsán –
felfedezhető a könyvet végigolvasó számára ismétlődés is. Ami éppen
indokoltsága miatt nem bántó…
A muzsikus-olvasó
már a tartalomjegyzék alapján megtalálja az őt leginkább „érdeklő”
írásokat: A zenehallgatás lépcsőin („Beethoven 250”), Szvjatoszlav
Richter, az enigma. Az utóbbi a következő információval zárul: „Az esszé
apropója Karl Aage Rasmussen: Szvjatoszlav Richter. A zongorista c. műve volt. Fordította. Soós Anita”.
Sajátos reflexió olyan olvasmányélményre, amelynek népszerűsítésére aligha
lehetne találni hatásosabb propagandát.
Almási egy másik
esszéje esetében is megjelöli az írást életre hívó forrást: „A fentiekben Schwendtner Tibor Heidegger könyve (Heidegger és a nemzeti szocializmus) kapcsán öntöttem az olvasóra
Heidegger ellenszenvemet.” „Testközelbe” kerül tehát a tudós szerző,
amennyiben szubjektív indítékaiba is ad betekintést. S ezek a gesztusok
legalább annyira hozzájárulnak a „személyes” kapcsolat kialakulásához, mint olvasójának
időnkénti közvetlenkedő letegezése, avagy a
kalandozás a magasrendű irodalom nyelviségének határvidékeire. Az alkalmi
„bazmegolás”-t mintha a könnyebb közérthetőség kedvéért tenné,
áthidalva a korosztálybeli (és műveltségbeli) különbségeket. Természetesen
Almásinál ez is tudatos, amit a bevezető zárásakor bocsát előre: „De ha beleolvasol az itt viruló írásokba, azért láthatod,
hogy a káromkodásokon túl itt egy úriember fogja a tollat, illetve kalapál a
klaviatúrán: így aztán a kultúra, az örök szellemi fenség, a Bildung
elátkozott valósága legyen e beköszönő soraim végszava.”
A könyv néhány
fejezete a muzsikus számára nem-szakírótól származó szakirodalom – de a többi
legalább annyira érdekes; hiszen itt a szubjektív érdeklődés kerül
kielégítésre, és az olvasót tudat alatt foglalkoztató problémák tör(het)nek felszínre – s nem utolsó
sorban értékes-hasznos olvasnivalókhoz is kap ötleteket az érdeklődő,
amelyek immár intellektuális szabadidős tevékenységhez juttatják.
Akinek ennyi jó
kevés…
Fittler Katalin