Boulogne-Billancourt-ból a nagyvilágba
A Quatuor Ébčne Mozart-felvételéről
Az 1999-ben
megalakult Quatuor Ébčne csakhamar
magára vonta a nemzetközi zenei figyelmet. Fennállások ötödik évében megnyerték
a rangos ARD Nemzetközi Zenei Versenyt (életrajzukban mindmáig feltüntetik
azokat a művészeket, akiknek részük volt e sikerben, így Takács Nagy
Gábort és Kurtág Györgyöt). Ezen a versenyen kezdődött
művész-barátságuk Antoine Tamestit
brácsaművésszel, aki partnerük a 2020-ban felvett Mozart-kvintettek
előadásában. Eddig a kvartettben mindössze egy személyi változás történt a
megalakulásuk óta: 2017-től Marie Chilemme a brácsásuk (a felvételen a két
brácsás „megosztozik” a művek brácsaszólamain).
A felvétel a
mozarti kamarazene kedvelőinek rendkívüli tanulsággal szolgál, már csak a
műsorválasztásából adódóan is: a közismertnek tekinthető g-moll
kvintett előtt ugyanis testvér-darabja, a C-dúr kvintett csendül fel.
Mozart 3. és 4. vonóskvintettje egyazon év termése, mindkettő 1787
tavaszán készült, mindössze egy hónap különbséggel. S ha hozzávesszük, hogy a
Don Giovanni szomszédságában: fogalmat alkothatunk a teremtőerő és
fantázia intenzitásáról.
Érdemes a két
mű alaphangnemének is figyelmet szentelni: C-dúr és g-moll (K. 515 és 516)
– a műjegyzékszámokat tekintve ugyanúgy közvetlen szomszédok, mint a három
utolsó szimfónia közül a („Nagy”) g-moll és a „Jupiter”-ként
számontartott C-dúr (K. 550 és 551). És az
előadásnak köszönhetően megannyi azonos hangnemű intonációs
„rokonság” nyilvánvalóvá válik az értő hallgató számára.
A C-dúr kvintett
nyitó témájának „válasz”-fordulata a Figaro
házasságából ismerős, a „kérdés” pedig a Don Giovanni egy fordulatát
előlegezi. Amikor c-mollban jelenik meg a téma, a c-moll zongoraszonátát
idézi emlékezetünkbe. A mozarti zenei nyelv gazdag szókincse kápráztatja el a
hallgatót akkor is, ha nem keres/talál hasonló analógiákat. Mint amikor az
idegen nyelvet tanuló számára megvilágosodnak a nyelvtani összefüggések,
egyszersmind a szinonimák árnyalatnyi különbségei. Köszönhető mindez az
értő interpretációnak. Mert aligha lennének plasztikusak ezek a
„hivatkozások”, ha csupán korrekten lejátszanák szólamuk hangjait. A
közvetítőközeg szerepe felbecsülhetetlen atekintetben,
hogy a kottába rögzített szerzői „üzenet”-ből mennyi jut el érthető-felfogható jelleggel a
hallgatóhoz.
Az egy hangtól a
kisebb-nagyobb formai egységekig, a felelősség hatja át az öt játékos
teljesítményét. Amire külön érdemes odafigyelni, az a tempóválasztásuk. Úgy
tűnik, sikerült megtalálniuk olyan tempókat, amelyekben éppen a
megfelelő idő áll rendelkezésükre valamennyi tematikus anyag
értő-érthető tolmácsolására. Ennek köszönhetően, a hallgató
számára szinte magától értetődővé válik a zenei történések
folyamatos-intenzív követése. Nem valamiféle elvarázsolt kastély sajátosan
torzult viszonylatai között tájékozódunk, hanem olyan zenei környezetben, ahol
az árnyalatok differenciáltsága teszi lehetővé, hogy ne szédüljünk bele a
mélységekbe és magasságokba.
Ezúttal nem
kérdés, hogy „átjön”-e az élmény a felvételen. A
hallgató számára megszűnik a reális környezete, bevonzza intenzív
atmoszférájával a zene. Az első hangtól az utolsóig.
A felvétel
2023-ban jelent meg. A magyar zenebarát örvendezve fedezi fel, hogy az Ébčne vonósnégyes hamarosan élőben is hallhatja.
Második magyarországi fellépésüket 2024. október 16-ra hirdették meg. Igaz,
ekkor már a legújabb felállásban: az alapító két hegedűshöz (Pierre Colombet és Gabriel Le Magadure) és a 2017 óta partner
brácsáshoz (Marie Chilemme) csellistaként Yuya Okamoto társul.
(ERATO 5054197213328)
Fittler Katalin
FÜGGELÉK:
String Quintet No. 3
in C Major, K. 515: I. Allegro
(14:05)
String Quintet No. 3
in C Major, K. 515: II. Menuetto. Allegretto (5:33)
String Quintet No. 3
in C Major, K. 515: III. Andante
(9:23)
String Quintet No. 3
in C Major, K. 515: IV. Allegro
(7:16)
4. g-moll vonósötös, K. 516: I. Allegro (11:05)
String Quintet No. 4
in G Minor, K. 516: II. Menuetto & Trio. Allegretto
(5:00)
String Quintet No. 4
in G Minor, K. 516: III. Adagio ma non troppo (9:00)
String Quintet No. 4
in G Minor, K. 516: IV. Adagio - Allegro (10:31)