Rising Stars – Salzburgból
A
magyar koncertlátogató számára a „Rising Stars” elsősorban azt a hangversenysorozatot jelenti,
amelynek keretében fiatal művészeket, feltörekvő csillagokat ismerhet
meg, akik nemzetközi megismertetéséről az ECHO, az Európai Hangversenytermek
Szervezete gondoskodik. De ezt a címet kapta a két CD-t tartalmazó album is,
amely a Young Singers Project 2003 tavaly augusztus
25-i zárókoncertjét örökítette meg.
Immár 15 éves
múltra tekinthet vissza a nyaranta a Salzburgi Ünnepi Játékok idején (voltaképp
annak részeként) meghirdetett Young Singers Project,
amely ékesen bizonyítja, hogy a világelső fesztivál nemcsak napjaink
legjelentősebb művészeinek produkcióit kínálja a változó időben
a mindenkori közönségnek, hanem figyelemmel követi a holnap potenciális
csillagait is. 2008 óta 46 országból érkeztek fiatal énekesek (szám szerint
196-an), hogy részesei lehessenek az egyedülálló lehetőségekkel is
kecsegtető posztgraduális képzésnek. Neves énekesek foglalkoznak a
fiatalokkal, kiváló korrepetitorok közreműködésével – a nagyközönség
ingyenes regisztrációs jeggyel valamennyi művésztanár egy-egy nyilvános
mesterkurzusán vehet részt. Az énekesek – túl azon, hogy látogathatják a rangos
koncerteket, részt vehetnek próbákon, néha egy-egy kisebb szerepet is kapnak
(színpadon és/vagy pódiumon), lehetőséget kapnak zenekarral való
szereplésre (Mozarteumorchesterrel, s gyakran az
egyidejűleg zajló karmesterverseny résztvevőivel), és önálló
produkcióként színpadra állíthatnak gyermek-közönségnek opera-keresztmetszetet.
Évente átlagosan
több mint 600 jelentkező közül választják ki a legígéretesebbnek
tűnőket – akik nemritkán visszatérő vendégei lesznek a salzburgi
fesztiválok valamelyikének. Immár egy évtizede a Kühne
Foundation a YSP főszponzora – a támogatásnak
köszönhetően a 2003-as projekt zárókoncertje élő felvételként
megörökítésre kerülhetett.
A 2003-as év
kiválasztottjai kilenc országból érkeztek, Christiane
Karg, Michele Pertusi és Malcolm Martineau
mesterkurzusain vehettek részt, operaszínpadi munkájukat Christof
Loy és Gero Nievelstein irányításával végezhették. A fesztivál ifjúsági
programja keretében Ravel: A gyermek és a varázslat című lírai fantáziáját
vitték színre, s részt vehettek a 2003-as operaprodukciói közül a Macbethben és
a Görög passióban (az album fotói elevenítik fel ezeket az emlékeket). A két
korong egyikén Mozart-operarészletek szerepelnek, a másiknak a duetteket is
tartalmazó vegyes programja jó lehetőséget kínál egyes szereplők
adottságainak megcsillogtatásához. Az énekesek zenekari kíséretét a Mozarteumorchester látja el, a dirigens a projekttel, s
általában a salzburgi zenei élettel régóta kapcsolatot tartó Adrian Kelly. A
rendezvény helyszíne a Mozarteum Nagyterme.
A Mozart-program
az Idomeneo nyitányával kezdődik, majd Ilia recitativóját és áriáját hallhatjuk. A folytatásban a
Cosi két részlete közé az Il re pastoréból Elisa áriája ékelődik. Természetesen nem hiányozhat Sarastro E-dúr áriája, melyet a Titus kegyelméből Vitellia áriája követ. Aztán még egy duett a Cosi-ból (azonos szerep más-más előadóval), Belmonte a Szöktetésből, a Figaro címszereplője,
melyet befejezésül recitativo és szextett követ. A zenekari bevezetés után a 10
részletben 12 énekes szerepel.
A 2. CD-n olasz és
francia operaáriák és duettek társaságában szerepel a spanyol Manuel Penella (1880–1939) A vadmacska című operájának egy
duettje is, és egy Lehár-ária, majd a rendezvény – mi mással! – Mozart
zenéjével fejeződött be, a Cosi fináléjával, valamennyi
közreműködő részvételével. A fiatal énekeseknek tehát volt módjuk
különböző nyelvű operarészletekkel bemutatkozni, szólistaként,
duettben vagy nagyobb együttesben (utóbbiakban némiképp érvényesítve színpadi
jelenlétük súlyát). A közönség érezhető tetszéssel fogadta a kevéssé
ismert áriákat, és vélhetőleg a pódiumot színpaddá varázsoló
előadásnak is része volt némely vastapsban.
Két-három fellépés
alapján aligha lehetne értékelően rangsorolni a közreműködőket –
mindenesetre, némelyiküknél érezhetően megmutatkoztak egyéni sajátosságok,
például a „szép éneklésre” való törekvés, avagy a „bevállalós”, érzelmesebb-indulatosabb
interpretáció kedvelését illetően.
Matteo Ivan Rašić,
Johanna Rosa Falkinger, Hovhannes Karapetyan,
Anita Monserrat, Alejandro Balińas Vieites, Daria Kolisan és Matteo Guerzč az YSP
zárókoncertjén (2023)
(https://www.sn.at/festspiele/salzburger-festspiele/young-singers-project-abschlusskonzert-junge-opern)
Habár az
életrajzok mellőzik az énekesek születési dátumát (néha nemzetiségét is),
az utánakereshető adatok alapján mintegy évtized választja el korban a
kiírt korhatár keretei közé tartozó fiatal művészeket – s minden
valószínűséggel a korábbi szakmai (színpadi) rutin is hozzájárul ahhoz,
hogy az ünnepi gálaműsorban ki mennyire tudott felszabadultan produkálni.
Az eredmény viszont mindenképp örvendetes: két órányi tetszetős
operamuzsika.
Szép emlék
azoknak, akik jelen lehettek a gálakoncerten – és értékes „vigaszdíj” a
távollévőknek, teljes értékű élményként.
Fittler Katalin