Rising Stars – Salzburgból

 

 

A magyar koncertlátogató számára a „Rising Stars” elsősorban azt a hangversenysorozatot jelenti, amelynek keretében fiatal művészeket, feltörekvő csillagokat ismerhet meg, akik nemzetközi megismertetéséről az ECHO, az Európai Hangversenytermek Szervezete gondoskodik. De ezt a címet kapta a két CD-t tartalmazó album is, amely a Young Singers Project 2003 tavaly augusztus 25-i zárókoncertjét örökítette meg.

 

Immár 15 éves múltra tekinthet vissza a nyaranta a Salzburgi Ünnepi Játékok idején (voltaképp annak részeként) meghirdetett Young Singers Project, amely ékesen bizonyítja, hogy a világelső fesztivál nemcsak napjaink legjelentősebb művészeinek produkcióit kínálja a változó időben a mindenkori közönségnek, hanem figyelemmel követi a holnap potenciális csillagait is. 2008 óta 46 országból érkeztek fiatal énekesek (szám szerint 196-an), hogy részesei lehessenek az egyedülálló lehetőségekkel is kecsegtető posztgraduális képzésnek. Neves énekesek foglalkoznak a fiatalokkal, kiváló korrepetitorok közreműködésével – a nagyközönség ingyenes regisztrációs jeggyel valamennyi művésztanár egy-egy nyilvános mesterkurzusán vehet részt. Az énekesek – túl azon, hogy látogathatják a rangos koncerteket, részt vehetnek próbákon, néha egy-egy kisebb szerepet is kapnak (színpadon és/vagy pódiumon), lehetőséget kapnak zenekarral való szereplésre (Mozarteumorchesterrel, s gyakran az egyidejűleg zajló karmesterverseny résztvevőivel), és önálló produkcióként színpadra állíthatnak gyermek-közönségnek opera-keresztmetszetet.

 

Évente átlagosan több mint 600 jelentkező közül választják ki a legígéretesebbnek tűnőket – akik nemritkán visszatérő vendégei lesznek a salzburgi fesztiválok valamelyikének. Immár egy évtizede a Kühne Foundation a YSP főszponzora – a támogatásnak köszönhetően a 2003-as projekt zárókoncertje élő felvételként megörökítésre kerülhetett.

 

A 2003-as év kiválasztottjai kilenc országból érkeztek, Christiane Karg, Michele Pertusi és Malcolm Martineau mesterkurzusain vehettek részt, operaszínpadi munkájukat Christof Loy és Gero Nievelstein irányításával végezhették. A fesztivál ifjúsági programja keretében Ravel: A gyermek és a varázslat című lírai fantáziáját vitték színre, s részt vehettek a 2003-as operaprodukciói közül a Macbethben és a Görög passióban (az album fotói elevenítik fel ezeket az emlékeket). A két korong egyikén Mozart-operarészletek szerepelnek, a másiknak a duetteket is tartalmazó vegyes programja jó lehetőséget kínál egyes szereplők adottságainak megcsillogtatásához. Az énekesek zenekari kíséretét a Mozarteumorchester látja el, a dirigens a projekttel, s általában a salzburgi zenei élettel régóta kapcsolatot tartó Adrian Kelly. A rendezvény helyszíne a Mozarteum Nagyterme.

 

A Mozart-program az Idomeneo nyitányával kezdődik, majd Ilia recitativóját és áriáját hallhatjuk. A folytatásban a Cosi két részlete közé az Il re pastoréból Elisa áriája ékelődik. Természetesen nem hiányozhat Sarastro E-dúr áriája, melyet a Titus kegyelméből Vitellia áriája követ. Aztán még egy duett a Cosi-ból (azonos szerep más-más előadóval), Belmonte a Szöktetésből, a Figaro címszereplője, melyet befejezésül recitativo és szextett követ. A zenekari bevezetés után a 10 részletben 12 énekes szerepel.

 

A 2. CD-n olasz és francia operaáriák és duettek társaságában szerepel a spanyol Manuel Penella (1880–1939) A vadmacska című operájának egy duettje is, és egy Lehár-ária, majd a rendezvény – mi mással! – Mozart zenéjével fejeződött be, a Cosi fináléjával, valamennyi közreműködő részvételével. A fiatal énekeseknek tehát volt módjuk különböző nyelvű operarészletekkel bemutatkozni, szólistaként, duettben vagy nagyobb együttesben (utóbbiakban némiképp érvényesítve színpadi jelenlétük súlyát). A közönség érezhető tetszéssel fogadta a kevéssé ismert áriákat, és vélhetőleg a pódiumot színpaddá varázsoló előadásnak is része volt némely vastapsban.

 

Két-három fellépés alapján aligha lehetne értékelően rangsorolni a közreműködőket – mindenesetre, némelyiküknél érezhetően megmutatkoztak egyéni sajátosságok, például a „szép éneklésre” való törekvés, avagy a „bevállalós”, érzelmesebb-indulatosabb interpretáció kedvelését illetően.

 

Matteo Ivan Rašić, Johanna Rosa Falkinger, Hovhannes Karapetyan, Anita Monserrat, Alejandro Balińas Vieites, Daria Kolisan és Matteo Guerzč az YSP zárókoncertjén (2023)

(https://www.sn.at/festspiele/salzburger-festspiele/young-singers-project-abschlusskonzert-junge-opern)

 

Habár az életrajzok mellőzik az énekesek születési dátumát (néha nemzetiségét is), az utánakereshető adatok alapján mintegy évtized választja el korban a kiírt korhatár keretei közé tartozó fiatal művészeket – s minden valószínűséggel a korábbi szakmai (színpadi) rutin is hozzájárul ahhoz, hogy az ünnepi gálaműsorban ki mennyire tudott felszabadultan produkálni. Az eredmény viszont mindenképp örvendetes: két órányi tetszetős operamuzsika.

 

Szép emlék azoknak, akik jelen lehettek a gálakoncerten – és értékes „vigaszdíj” a távollévőknek, teljes értékű élményként.

 

Fittler Katalin