GEIGER GYÖRGY 80
TELJES
LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE
(20 video)
℗
1996 HUNGAROTON RECORDS LTD.
Trombitaművész. 1944. augusztus
3-án született Homokmégyen. Tanulmányait 1958 és 1965 között a Bartók Béla
Zeneművészeti Szakiskolában Borst Rudolfnál, 1965-től
1967-ig a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán Varasdy
Frigyes növendékeként végezte. 1964–1969-ig első trombitás volt a Magyar Állami
Operaház zenekarában, 1969 óta a Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus
Zenekarának szólótrombitása, 1975-től nyugalomba vonulásáig szólamvezető. A
zenekarral és szólistaként sok európai országban és az Egyesült Államokban is
vendégszerepelt. 1975-ben a vezetésével alakult meg a Modern Rézfúvós Együttes,
amely 1979-ben elnyerte az anconai nemzetközi zenei
verseny nagydíját. Számos kortárs magyar szerző (Székely Endre, Jereb Ervin, Petrovics Emil, Hidas Frigyes, Lendvay
Kamilló, Dubrovay László, Malek
Miklós, Rózsa Pál, Patachich Iván) művének
dedikációja és bemutatója fűződik a nevéhez. Több önálló lemeze jelent meg;
játékát igen sok rádió- és tévéfelvétel őrzi. 1979 óta a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskola szaktanárképző tagozatának trombitatanára.
Kossuth-díjas, Liszt Ferenc-díjas, érdemes művész; megkapta a Rádiózenekar
Dohnányi-díját; az ARTISJUS díjának többszörös kitüntetettje.
*
(Parlando 2019/4.)
*
KEDVES TROMBITÁSOK![1]
Amikor Egry József azt mondja: ahhoz, hogy a szemem
előtt levőt le tudjam festeni, tudnom kell mi van a hátam mögött,
lévén, hogy egyik a másik nélkül nem létezik és hatnak egymásra.
„nem az a fontos, hogy mit látok, hanem
hogy a látottak mit láttatnak” (Egry József)
Vagy amikor Borsos Miklós kifejti: A festő
mikor fiatal, kilométereket is gyalogol eszközeivel felpakolva: témát keres. Ő
maga is rótta a kilométereket és nagyon sokszor, hazatérve a kapu előtt találta
meg a témát, ami megragadta.
„… nem ez a haszontalannak tűnő energiapocsékolás,
vándorlások, kíváncsiságok kielégítése kell-e ahhoz, hogy
végül a legkisebb jelenségben is észrevegyük
a nagyot” (Borsos Miklós)
Szóval akkor mikor mindezeket olvasom, szinte erőszakkal kimondatják velem, hogy szükségem volt fiatalságom
erőltetett – sokszor nyakatekert – bravúroskodó játékára ahhoz, hogy később
rendesen el tudjak játszani egy saját egyszerűségében is szép periódust. Mindez
úgy tűnhet magánügy. Csak rám tartozik. Valóban én is így gondoltam egészen
addig, ameddig ez a felismerés magyarázatul nem szolgált arra vonatkozóan, hogy
az egyébként nagyszerű fiatal és már nem egészen fiatal játékosok is milyen
nehezen birkóznak meg a nemesen egyszerű – elvileg könnyen játszható -- középső
tételekkel, vagy a kevés látványosságot magukban hordozó darabrészletekkel.
A szép egyszerű – egyszerűen szép – játék
elérése ugyan időigényes, de az időnél fontosabb az igény. Az igényesség. A
látókör. Rá kell jönnünk valahogyan, miként függ össze az előttünk
lévő a mögöttünk rejtőzködővel, szükség van a sok – látszólag fölöslegesen –
lerótt kilométerre. Vagyishogy helye van a zenei és játékstílusbeli
kalandozásoknak. A tegnap még tetszőt könnyű szívvel cseréljük a majd holnap
nem tetszőre és bízzunk a holnaputánban.
A holnapután mindenhatóságában. Mindezek hozományaként esélyünk lehet arra,
hogy az éteri magasságokból kapott ihlettől megérintve
kijátsszuk magunkból, ami bennünk, az ingünk alatt lakozik.
„… nem ez a haszontalannak tűnő energiapocsékolás,
vándorlások, kíváncsiságok kielégítése kell-e ahhoz, hogy
végül…. észrevegyük a magunk kicsinységében a
nagyot” (Átirat Borsos nyomán)
Körülbelül ennyit szerettem volna, … de…
Most, mikor visszaolvasom a fent leírtakat felmerül bennem, hogy nem
bonyolítottam-e túl a mondandómat. Írásom igazi célját egy széles ívű, kissé
ködös szerpentinen közelítettem. Egy meredekebb, de
tisztább utat választva talán csak ennyit kellett volna írnom:
Kedves trombitások!
Tessék néha körülnézni. A kötelező és
rendszeres napi munka mellett – nem csak „ansatz”-ból áll
a világ – feloldódni a szépségekben. Könyvek lapozgatása vagy éppen egy-egy
Borsos, vagy Egry mű elmélyült szemlélése sokat segíthet az ötvonalas
rendszeren belüli rejtélyek megfejtésében és hozzájárulhat az őszinte gondolatiságot magában foglaló egyszerű, szép játék
elsajátításában. Lehet, még ez is hosszú, mert hát mit is akartam mondani?
Kedves trombitások!
Csak trombitálni – az kevés.
No ez
már igazán lényegre törő. Ugyanakkor túl szigorú, sommás, amolyan összehúzott
szemöldökű.
De hát akkor hogyan is mondjam el….
Kedves trombitások!?
EGY KÖR-(KÓR)MONDAT A KARMESTERSÉGRŐL[2] avagy rövid sprint az ingoványban
Egyre több
hangszeres szólista vagy kiváló zenekari muzsikus
vágyik a karmesteri hivatás gyakorlására. De
miért is? Ennek több oka lehet.
Elsőként
a „totális zenélés” vágyát említeném. Ez nagyon is érthető, mert első emberként
a zenével kapcsolatos minden elképzelés szinte korlátok nélkül megvalósítható.
A másik ok lehet – amely talán nem teljesen független az imént említettől – hogy az emberben általában, így a zenész
emberben is van egyfajta uralkodási vágy. A karmesteri pulpitus pedig az a
hely, mely nemcsak lehetőséget ad erre, de szinte megköveteli ezt. Ugyanis a
zenekar elé lépve az ő felelőssége, hogy a száz hangszer és hangszeres –
vagyishogy a sokféle hangszín és emberi karakter – teljes egységben szólaljon
meg, mire elérkezik az előadás ideje. Harmadikként említem – és engem ez
érdekel leginkább – hogy a közös játékra áhítozó zenész nehezen viseli el, ha
az őt magasról levezénylő nem tudja igazolni kiemelt helyzetét. Egyszerűen
felmerül benne, hogy ezt így én is… vagy talán még jobban…
A
vágy erős hajtóerő, könnye áttöri a nem is túlságosan masszív
korlátot, mely a karmesteri emelvényt övezi. Így azután
hangszeres zenészekből karmesterek lehetnek, vagy játékra felvértezett
alattvalókból zenét csináló uralkodók? Talán ez utóbbi a pontosabb,
mivel világosan mutatja az átváltozást és ez tulajdonképpen, rendjén való és
dicséretes dolog, mert egyfajta fejlődést hord magában. S mivel a folyamat
megfordítva elképzelhetetlen (az érett gyümölcs, még ha íztelen is, nem
változik vissza illatos virággá) még törvényszerűnek is mondható. Tehát a
karmesteri emelvény „bevétele” megtörténhet ugyan, de a fentebb említett
probléma többnyire mégis marad. ...
Szinte kivétel nélkül újratermelődik a fent már röviden említett negatív
jelenség a játszó felek egymáshoz való viszonyában,
azaz a levezényeltek erős hiányérzete „valami” után, ami talán a szárnyak
nélküli együtt repüléshez hasonlítható leginkább.
Mindaddig így van ez, míg hogy,
hogy-nem, megjelenik…égből pottyan?…
valaki, valami… A KARMESTER. Az
igazi.
Hogyan
lett, miből van?
A kész
receptet nem ismerem, de megpróbálom megfejteni. Ezért kezdésként néhány
„hozzávalót” sorolnék fel, aztán meglátjuk, hogy összeáll- e valami
fogyasztható. Egy jó adag hangszeres muzsikusnak lennie kell benne, és ha ez
többfajta hangszerismeretet takar, az még jobb, mert a különböző
hangszertípusok ismerete, egy jól kezelhető közvetlen kapcsolatot jelenthet a
zenészekkel, akik a karmesteri elképzeléseknek valójában „hangot” adnak. Azután
előnyös lehet, ha leendő karmesterünk egy vajszívű zsarnok. Igen, így együtt,
mert mindkét tulajdonságra szüksége lehet. Azonban nagyon nem mindegy, sőt
mindent eldönthet – jó, vagy rossz irányba – hogy mikor melyik énjét engedi
szabadjára. Tehát pedagógusnak, sőt néha gyógypedagógusnak kell lennie, mert
gondoljanak bele ….
Százas
létszámú művészosztály – mindenféle zeneszerszámokkal a kezükben, szájukban,
hónuk alatt – egy teremben több órára összezárva, az egymástól akár húsz
méterre elhelyezkedő hangszeresek azon vitatkoznak, hogy kinek az „Á”-ja mélyebb, vagy magasabb egy hertzcel,
vagy, hogy kinek a hangszere szólalt meg egy ezred másodperccel előbb, vagy
később. És sehol egy célfotó. „Irigylem a problémájukat”, vélem
hallani a kívülállók fanyar, ám jogosnak tűnő megjegyzéseit. Hát igen… ez a
dolog valóban nem mérhető például az afrikai éhínség problémájához – sem. E
helyt azonban mégiscsak nagyon hangsúlyos és fontos erről beszélni, mert ezeken
a „kicsinységeken” is múlik, hogy a koncert még az utolsó akkord elhangzása
előtt feledésbe merül, vagy hetekre, hónapokra maradandó élményt nyújt.
Ez
csak egy példa – talán nem is a legszerencsésebb – arra, hogy milyen problémák
adódhatnak a zenekari műhelymunka folyamán. És ezeket jó esetben a
fentiekben vajszívű zsarnokként aposztrofált kiválasztottnak kell megoldania.
Még
nem említettem, pedig fontos, hogy a dirigensnek rendelkeznie kell olyan prózai
eszközzel is, mint karjainak minden oldalról jól leolvasható mozgása,
praktikusan: a kar mesteri használata. Mert a jól érthető, könnyen
követhető, pálcával megsegített vezénylő kar a rendteremtő erő karmester és
zenekar között. Igen ám, de a rend önmagában csak az esély csíráját jelenti
ahhoz, hogy a partitúrában rejtőzködő titkok mindenki számára érthető,
élvezhető szépségként csendüljenek föl.
És
itt egy lélegzetvételnyi időre meg kell állnom. Ugyanis megvilágosodott előttem
valami. Érdemes-e tovább sorolnom az általam elgondolt fontos kellékeket, ha
van valami, ami a legfontosabb és szinte megfejthetetlen. Az imént írtam le. A
titok, a partitúrában rejtőzködő titkok, – melyek kicsinyített másai amúgy a
zenekari szólamokban is megtalálhatók. Így azután a karmester – az igazi – az
lehet, aki a partitúrában rejlő titkokat a talentum nevű kulcsával megnyitva
hozzásegíti a zenekarban ülőket ahhoz, hogy ráérezzenek saját kisebb titkuk
megfejtésére. És akkor, ha rendelkeznek az imént fejtegetett megtanulható
tulajdonságokkal is, az olyan átható erejű, hogy
eléri és életre kelti a zenekar erdejében megbúvó
életképtelennek hitt cserjéket is. Így az egész együttes – gyengék, átlagosak,
erősek, a mindenkori zenekar – egységes virágzásba kezd. És ha ez az „égből
pottyant”, aki érti a virágok nyelvét is, és a partitúrában rejlő titkot,
szépséget nemcsak megfejti, de uralja, és biztos kézzel mutatja is, akkor már
komoly az esélye annak, hogy létrejön a zenekar mindenkori álma, az örömteli
Nagy Játék. És akkor már nincsenek olyan vágyak, mint feljebb lépni és onnan
jól lenézni, meg hasonlók, mert mindenki – elöl álló és hátul ülő, szólista
és tuttista – biztonságban, a helyén érzi
magát az elmélyült útkeresésben és a sodró száguldásban, ami a szárnyak nélküli
együtt repüléshez hasonlítható leginkább.
Hát
eddig – meddig is? – jutottam el. Az bizonyos, ahogy sejtettem, hogy a végére
járni nem tudok.
A
bizonytalan ingoványos talajon még e rövid sprint is elfárasztott. A kezdeti
lendületet sűrű köd fékezte meg. Megszurkáltam, oszlott is valamennyit, de
érzem, a feltáruló kép mégiscsak homályos maradt.
Ezért
méltán felmerülhet a kérdés, miért is fogtam bele egyáltalán. Erre rögtön
adódik a válasz. Az ok a közvetlen érintettségem.
Már
negyvenöt éve élem – élvezem és szenvedem – azt, ami vezénylő és levezényelt
között zajlik. Ezért talán érthető és elfogadható az a mániákus igyekezet, hogy
megfejtsem, mitől kemény robot az sokszor, ami egyébként könnyed, örömteli
játék is lehetne.
De
félre a feltételes móddal, mert pályafutásom alatt – nem sűrűn – de
felbukkantak igazi, nagy játékirányítók, akik még így visszagondolva is elűzik
rosszkedvemet és feledtetik velem az ingoványt. Úgyhogy sprintemben az utolsó
métereket ennek jegyében, jókedvvel, stabil talajon teszem meg.
Közülük
egyet említek most meg, Ferencsik Jánost. Ő egy macerás zenekari próba közben
(úgy-e emlékeznek, egymástól 20 méterre, célfotó nélkül) a következő szavakkal
intette csendre a valamilyen zenei problémán felbolydult, fegyelmezetlen
muzsikusokat… „Vitatkozhatunk persze, de jól jegyezzék meg: a rendőrnek, a
házmesternek, és a karmesternek mindig igaza van.” Azt hiszem, ez tipikusan a
„vajszívű zsarnok”, jókor érkező, kedvesen szigorú, frappáns megnyilvánulása
volt, ami engem – így utólag – elgondolkodtat.
Mert
mit is mondott… „A karmester”-t (nem
egy karmestert) és mint már kitárgyaltuk, annak igaza van. A rendőr igaza –
mindig így volt és naponta tapasztaljuk – vitán felül áll. Ami nem egyértelmű
talán és ezen tűnődöm utólag, az a házmester igaza.
Vagyishogy kit, mit értett „házmester” alatt. Visszaemlékezvén
a szeme villanására, ahogyan a háborgó zenekart intelmével lecsendesítette, azt
kell mondjam, hogy Ő a köztudatban élő „házmesterek”
közül a h á r o m d e c i b o
r, k é t d e c i s z
ó d a v í z igazára gondolhatott…, mert „borban az
igazság” és mert a borok e hígított változata „…csodálatos, óvatos és bölcs
vegyülék, mely elég tömény ahhoz, hogy sarkallja az ember képzelőerejét,
ugyanakkor eléggé szelídített, hogy ne ártson a nemesebb szerveknek…”
ahogy Máray Sándor fejtette ki költői
szépséggel.
Igen,
ezek – és még mi minden más is – benne voltak a „vajszívű zsarnok”, a zseniális
karmester szemvillanásaiban. A titkok kulcsai…
És
mi, akik játszottunk a keze alatt és mindenki, akik hallhatták az eredményt, a
koncertet, hosszantartó élményként éltük meg.
Repültünk
szárnyak nélkül.
Többen
is mesélik – de lehet ez már igencsak a legendárium része – hogy hallották,
amint a koncert végeztével, de még a feldübörgő taps előtt a Mester maga elé
mormolja – egészségünkre!
Nem
tudom, hogy vannak ezzel, de én el tudom képzelni, hogy valóban mormolta.
(2008.)
(Parlando 2014/4.)
Concerto No. 2 - trombitára és 15
vonóshangszerre (11:33)
℗
1983 HUNGAROTON RECORDS LTD.
Concerto
No. 2 for Trumpet and 15 Strigs
(11:36)
℗ 2004 HUNGAROTON RECORDS LTD.
Concertino Op. 84 - trombitaverseny
(1985) I. Moderato, ma con moto (5:19)
Concertino Op. 84 - trombitaverseny (1985) II. Corale con 2 variazioni (3:41)
Concertino Op. 84 - trombitaverseny
(1985) III. Finale (6:38)
Pro bass music Op.99 (1986) I. Fanfare (2:01)
Pro bass music
Op.99 (1986) II. Intermezzo
(1:14()
Pro
bass music Op.99 (1986)
III. Scherzo (3:14)
℗ 1990 HUNGAROTON RECORDS LTD.
**
TELJES
LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE
(136 video)