Hunyadi Zsuzsanna[1]

 

Kreatív Koncert a Szabolcsi Bence Zeneiskolában

 

2024. április 25-én bizonyos értelemben rendhagyó koncertre került sor a budapesti Szabolcsi Bence Zeneiskolában. Célunk az volt, hogy bemutassuk alapfokon zenét tanuló gyerekek is tudnak és szeretnek kis darabokat kreálni, játszani a zene lehetőségeivel. Ezzel a játékkal mindennél hatékonyabban sajátítják el a zenei tudást, ismerik meg a zenei elemek természetét.

 

A hallgatóság bepillantást nyerhetett abba, hogy az egyes tanárok hogyan biztatják, segítik növendékeiket a zenével való játékban.  Minden produkció előtt pár mondatos ismertető hangzott el ezzel kapcsolatban, így követhették az új utakon járó zeneiskolásokat.

 

Ebben a cikkben ezek az ismertetők olvashatók és a produkciókat a melléklet linken lehet megnézni.

 

A résztvevő iskolák a következők voltak:

 

Gödi Németh László Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

Podmaniczky Alapfokú Művészeti Iskola, Aszód

Fischer Annie Zeneiskola, Budapest, XIII. kerület

Szabolcsi Bence Zeneiskola, Budapest V. kerület.

Herceghalmi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

 

Tanár és gyerek ilyen fajta együtt munkálkodása a zenepedagógia nagy lehetősége. Nagy öröm, hogy ilyen sokszínű koncertet tudtunk összeállítani kedves, lelkes tanár és diák résztvevőkkel.

 

1. Elsőként Árpa Márkot hallgassuk meg, aki az aszódi Podmaniczky Alapfokú Művészeti Iskolából érkezett. (tanára: dr. Magyari Zita Ida)

Zongorára írt művének címe: Káosz a staccatóval          

A staccato az artikuláció réme, akitől mindenki fél, képes zűrzavart teremteni maga körül. Néha a játékos akaratlanul is a legátóba menekül, és amikor már azt hinnéd, hogy minden sikerül, a káosz rátelepszik a zongorista agyára és kezére.

https://www.youtube.com/watch?v=McBLHIEYgQs&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=1

 

2. A Herceghalmi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola műsora következik, melyről Arielle Bidoul tanárnő a következőket írta: A mai műhely találkozóra hozott produkciók különböző tanári szempontok, impulzusok alapján jöttek létre. Fontos megjegyeznem, hogy minden alkalommal egy, a gyerekek által hozott pedagógiai helyzet megoldására találtam ki a zeneszerzési játékokat.

 

Ritmuskártyák

Nyolc ritmuskártyát készítettem és egy violin- és egy basszuskulcsot. A két gyerek húzott négy-négy kártyát és neki tetsző sorrendbe rakta. Közösen választottak tempót és eltapsolták, előbb külön, aztán együtt. Ezután húztak egyet a kulcsok közül, és az annak     megfelelő hangtartomány előtt leültek. Fekete billentyűkön találtak ki egy-egy dallamot a ritmusra úgy, hogy a kezdő billentyű összhangjában előbb megállapodtak. Mindegyikük megmutatta a másiknak a szerzeményét és el is szolmizálta. Megkérdeztem, hogy szerinte inkább kérdésnek vagy válasznak hangzik. Végül megkértem, hogy a végét úgy változtassa meg, hogy legyen kérdés is és válasz is. Így lett egy nyolc ütemből álló, kétszólamú darab.

E játéknak két verzióját hoztuk:

 

Először Juhász Mia és Boldizsár Zénó játszik. Ők még egy bevezetőt is tettek hozzá ritmushangszereken, így lett a darabjuk címe „Kelepel a gólya”

https://www.youtube.com/watch?v=jBRWt9zYYZQ&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=2

 

Következik Megyesi Szonja és Geiszt Boróka, akik rövidnek találták a darabjukat és még nyolc ütemet komponáltak hozzá.

https://www.youtube.com/watch?v=0rwffBoKNEQ&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=3

 

Hangsor alkotása

A gyereket megkértem, hogy találjon ki egy izgalmas, 5-9 hangból álló hangsort egy tetszőleges oktávon belül. Aztán megkértem, hogy         játsszon vele: transzponálja, hallgasson meg minden lehetséges hangközt, alkosson hangzatokat. Ezek után címet, azaz témát keresett, amiről zenét szeretne komponálni. Hozzáillő ritmusokat, hangfekvést, tempót, dinamikát, dallammotívumokat talált ki, és így jött létre a szerzemény.

 

Balogh-Csapár Leona egy állatos kártyát választott, művének címe: A kis vadmalac és a nagytesó.

https://www.youtube.com/watch?v=Cvb-3-CdhLw&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=4

 

Balogh-Csapár Eliza és Hollósvölgyi Luca következik, akik a Kis zeneszerző verseny témái közül választottak, és mivel szeretnek verset írni, zenés verset költöttek az óriás és a törpe együttműködéséről.

https://www.youtube.com/watch?v=1BKlZPPndig&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=5

 

3. A Szabolcsi Bence Zenei Alapfokú Művészeti Iskola zongorista növendékei következnek, tanáruk dr. Hunyadi Zsuzsanna

Két kreatív feladat Hunyadi Zsuzsanna Zongoraiskolájából. Az elsőben C hang oktávjaival elkezdett néhány ütemet folytat a növendék, előre eltervezett dinamikai változásokkal.

 

Teslár Anna: Játék egy hanggal

 

A másodikban egy egyszerű dallamhoz írt a növendék kísérődallamot. Az instrukció így szólt: Írj kísérődallamot! Hosszú hangokból álljon, melyek főleg terc, decima, szext, oktáv távolságra legyenek a dallamtól. Legyen nyugodt, szép a vonala! A dallamszüneteiben a bal kéz apróbb értékeket is játszhat. A kivetítőn látható a darab kottája.

 

Teslár Anna: Dallamhoz kíséret

https://www.youtube.com/watch?v=M27keEPf-rw&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=6

 

Most következik Móra Ferenc meséje: A didergő király, amelyből Hunyadi Zsuzsanna állított belőle össze egy mesekottát. A lényege, hogy a mese egyes jeleneteihez készítenek a gyerekek zenei anyagot, úgy, hogy a nyomtatott kottában egyes ütemek üresen állnak, a növendékre vár, hogy improvizáljon vagy komponáljon a megadott kereteken belül.

 

1. Jelenet: A király

Az üres ütemekben fél-egész skála vagy más néven 1:2 modell hangjaival adott ritmusra játszik a tanuló dallamot az üres ütemekben. Előadható úgyis, hogy a tanár játssza a nyomtatott részeket és a kitalált részeket a tanuló, de egyedül is előadhatja a növendék. Két változatot mutatunk be először Ittzés Jakab, majd Buday Zsombor munkáját. A kivetítőn látható.

 

Egyszer volt, hol nem volt élt egyszer egy király Nekeresdországban. Nagy volt a király bánata: éjjel-nappal a hideg rázta, fázott keze-lába.

Móra Ferenc: A didergő király (Magyar Diafilmgyártó Vállalat, 1958)

 

 

2. Jelenet: Trombitások

C-dúr hangnemben I. IV. V. fokú akkordok játéka a feladat. Két változat következik: Dobó Réka, majd Ittzés Jakab játszik.

 

Nagyon nekikeseredett. Elhatározta, hogy annak, aki segít rajta, oda adja a fele királyságát. Így hát száz kengyelfutó szaladt szét az országban, tökszárdudát fújtak minden ablak alatt.

 

3. Jelenet: A bohóc

Egészhangú skála hangjaival játszunk. Két változat hangzik el: Ittzés Jakab, majd Li Ziyue műve.

 

A sok-sok bölcs tanács csak nem segített a királyon. Ekkor hívatta az udvari bolondot. Bukfenc-vetegetve jött elő a bolond. Csengett-pengett rajta a sok arany kolomp. Mókázva perdült-fordult.

 

Móra Ferenc: A didergő király (Magyar Diafilmgyártó Vállalat, 1958)

 

https://www.youtube.com/watch?v=Wnqiutvgtdk&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=7

 

Végül egy már komolyabb ismereteket igénylő feladat következik:

egy megadott akkordsorra készített kompozíciót Jakab. Címet is adott neki: A kis medvebocs.

 

A C-dúr fokszámsor a kivetítőn is látható:

I. I. V. I.   I. I. V. I.

V. I. V. I. I. I. V. I.

https://www.youtube.com/watch?v=tKl9k_Iuzr4&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=8

 

4. A Gödi Németh László Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tanulója,

 

Csonka Zselyke következik. Bemutatója címe: Blues-improvizáció előkészítése, tanára: Molitor Éva.

Az improvizáció tanításánál a jazzből jól ismert 12 ütemes blues sémából indulunk ki.

Egyszerű alapra (C szeptim, F szeptim, G szeptim) blues skálát tanulunk különböző ritmizálással, valamint az alap akkordokból egyszerű „patterneket” képezünk, melyek később az improvizáció építőelemei lesznek. Ezt úgy gyakoroljuk, hogy felváltva időnként én játszok alapot és a gyerek improvizál, azután cserélünk.

A you tubon található „backing track”-et is szívesen használjuk a blues-periódus illetve hangzás megértéséhez. Minden korosztály szereti ezt a módszert, az óra idejéből kb. 10 percet foglalkozunk vele.

https://www.youtube.com/watch?v=8LSFlZ9Hm98&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=9

 

5. A Fisher Annie Zeneiskola, Bp. 13.kerület, tanulói következnek, tanáruk László Éva.

Először három periódust hallunk ABA formában.

Az „A” rész megírt házi feladat, bontott duda, vagy valamilyen egyszerű kísérettel, a „B” rész improvizáció, hangnemi kitéréssel.

https://www.youtube.com/watch?v=QG-EWYujq94&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=10

https://www.youtube.com/watch?v=hiuOvcsNP5I&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=11

https://www.youtube.com/watch?v=I2vn13BFQAc&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=12

https://www.youtube.com/watch?v=5O0x4aEynfU&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=13

Következik a jazz alapjaiból a 12 ütemes blues. A kadenciális zárlatot már tanulták a gyerekek, arra épült a kíséret, a dallam alaphangkészletét tanáruk adta meg.

https://www.youtube.com/watch?v=RbLAlrDMEsE&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=14

 

6. Pierre Attaignant: Basse danse La Rouge (diminúció), előadja Harmath Viktória lanton a Szabolcsi Bence Zeneiskolából, tanára: Kónya István.

A díszítés és az improvizáció a kezdetektől fogva hozzátartozott az előadói gyakorlathoz. Minél távolabb megyünk vissza az időben, annál kevesebb konkrétumot állíthatunk biztosan a díszítés gyakorlatát illetően. Még a reneszánsz korban is egy tanítvány mindig a mesterétől tanulta meg a hangszerével kapcsolatos összes tudnivalót: játéktechnikát, komponálást, díszítést, retorikát, előadásmódot, és persze magát a muzsikálást is.

 

Basse danse: Tánc a 16. századból

Basse” jelentése mély, de a táncok esetében inkább azok lassúságára, méltóságteljességére utal.

 

Diminúció = kicsinyítés. Egyes főhangok vagy lépések aprózásával létrejött díszítések gyűjtőneve.                    

Hosszú hangértékek helyett sok rövid hangot játszottak.           

A hangközöket kis hangértékekkel melodikusan kitöltötték, feldúsították.

A diminúció irodalma az 1530-as évektől virágzott legalább egy évszázadon keresztül.

A táncból egy két ütemes helyet emelt ki az előadó, amelynek számtalan diminúciós lehetősége közül hármat lekottázott. A kivetítőn látható.

https://www.youtube.com/watch?v=u9a4X9bZgqw&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=15

 

7. Az aszódi Podmaniczky Alapfokú Művészeti Iskola tanulói következnek, tanáruk: dr. Magyari Zita Ida.

Gera Flóra Eliza: Bogyó királylány palotája – zongora

Bogyó Királylány lépcsőn megy fel a palotájában egyik emeletről a másikra és talál egy titkos bejáratot a folyosón. Eddig nem volt ott, de most ott van. Bemerészkedik a lyukon és egy másik világ fogadja, ahol minden virág, minden pillangó üdvözli és táncol egy varázslatos zenére. Bogyó is táncra perdül a pillangókkal, a virágok pedig vele együtt hajlonganak. A folyosón lépteket hall és gyorsan kibújik a titkos világ kis kapuján és ruhájával eltakarja azt. Ahogy a titkos kis ajtó becsukódik, minden eltűnik és csak a folyosó festett fala látszódik. Bogyó csíntalan mosollyal néz apukájára, aki semmit sem sejt a titkos világ csodájáról.

https://www.youtube.com/watch?v=YcOhop0BLqk&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=16

Varjú Botond: Új világ meghódítása – zongora

Az új világ meghódítása már kiskorunkban elkezdődik, amikor elkezdjük felfedezni a világot. Ez sikerekkel, nagy örömökkel, eksztázissal jár, de ugyanakkor útvesztők, meglepetések és bukások is várják az emberpalántát. A buktatókon és labirintusokon átsegíti a zongoristát Ariadné fonala, ami maga a dallam, ritmus és harmónia. Megérkezvén a kitűzött célhoz, újra indulhat a következő expedíció.

https://www.youtube.com/watch?v=O7RBvBAh8bI&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=17

 

8. Kristóf Kitti a Szabolcsi Bence zeneiskola növendéke több mint 20 éve. Zeneszerkesztő programokkal is dolgozik, saját szerzeményét halljuk hangfelvételről, a címe: At the End of Time (tanár: dr. Hunyadi Zsuzsanna Szabolcsi Bence Zeneiskola)

https://www.youtube.com/watch?v=Rxl93Eqo1C8

 

9. A Szabolcsi Bence Zenei Alapfokú Művészeti Iskola zongorista tanulói következnek (tanár: dr. Hunyadi Zsuzsanna Szabolcsi Bence Zeneiskola):

Buday Zsombor: Szösszenet

https://www.youtube.com/watch?v=Y64IpI2ekmE&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=18

Ittzés Jakab két művét játssza el: Tavasz, majd Cirkusz

https://www.youtube.com/watch?v=fSfhhH8e9Bs&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=19

 

10. Csonka Levente Zsolt a Gödi Németh László Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tanulója, tanára: Füzesséry István

Levi komponálása különböző technikai elemek gyakorlása közbeni játszadozásként indult, ebből alakultak ki ezek a kis művek. Leginkább a romantikus korszak és a XX-XXI század zenei világát kedveli, olyan művészek inspirálják, mint például Francisco Tárrega, Augustín Barrios-Mangoré, Leo Brouwer és Roland Dyens.

Három rövid darabot szeretne bemutatni.

Tremolo Poquito – A tremolo technika gyakorlása közben született a mű.

La danza del Cuco, hommage Roland Dyens – otthoni gyakorlás közben a dallam és a jellegzetes lüktetés fogta meg, miközben különböző ritmusok és harmóniák sorba állításával kísérletezett.

Gramvousa, hommage Roland DyensGramvousa egy pici sziget Görögországban, Kréta közelében. Ottjártakor és Kréta történelmének tanulmányozásakor jött ihlet. A darab dallamvilága visszatükrözi a sziget kulturális sokszínűségét. Hangulatát erősen befolyásolja Levi Roland Dyens stílusa iránti vonzódása.

https://www.youtube.com/watch?v=56VRGHP_56Q&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=20

 

11. A Fisher Annie Zeneiskola nagyobb növendéke játszik, tanára László Éva.

Barokk menüett következik:

https://www.youtube.com/watch?v=SAacQy3FGGU&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=22

 

12. Kristóf Kitti: Egy lépés előre – zongora (tanár: dr. Hunyadi Zsuzsanna Szabolcsi Bence Zeneiskola)

https://www.youtube.com/watch?v=uKthisLCFD4

 

13. A Szabolcsi Bence Zeneiskola növendékei játszanak, tanáruk Juhász Balázs.

Sokszor mondják, hogy a zene a számok művészete. Régi hagyománya van annak, hogyan érthetjük meg a zenét a számokon és a számok viszonyain keresztül. De hogyan jelenhet meg ez a gondolat a zenei és a zeneiskolai gyakorlatban? Hogyan vehetnek részt a számok a zene létrejöttében?

 

Az első darab – Steve Reich: Clapping music c. zenei játéka – egy kánon, amely egy egyszerű ritmus ismételgetéséből áll: ez a ritmus pedig egyszerű számsorozatra vezethető vissza: 3-2-1-2.

https://www.youtube.com/watch?v=OOkhr0evC_U&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=27

 

Ezután egy közös zenei rögtönzésre kerül sor, amelyben a dallamok és akkordok megszólalását is egy előre meghatározott számsorozat hívja életre.

https://www.youtube.com/watch?v=LnNZFXSC5nY&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=28

https://www.youtube.com/watch?v=CPPhheFppxM&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=29

 

Végül Sáry Lászó: Poliritmia c. darabjában a számok ismét egy csengő-bongó ritmus szövevényt hoznak létre.

Előadják: Fodor Zalán, Golecz Ábel, Li Fei és tanáruk: Juhász Balázs

https://www.youtube.com/watch?v=mt9g2uAPwas&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=30

 

14. A Fisher Annie Zeneiskola tanulója saját szerzeményét adja elő. (tanár: László Éva)

Meng Shao En (Melissa): Visszaemlékezés

https://www.youtube.com/watch?v=DfnHimprn-g&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=25



[1] Dr. Hunyadi Zsuzsanna, a Szabolcsi Bence Zeneiskola zongoratanára: A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Debreceni Tagozatán végeztem zongoratanárként. Azóta zeneiskolában tanítok zongorát és improvizációt. Fő törekvésem az, hogy a zeneiskolai oktatást korszerű tanítássá alakítsam át, a gyerekek zenei fejlesztését harmonikusabbá, perspektivikusabbá tegyem. 1999-ben elkezdtem módszeresen kidolgozni a tananyagot egy új szemlélet szerint, mely komplexen egybeépíti az ismereteket, az improvizációt és a hangszeres készségfejlesztést. Elkészítettem 1-4. osztályig a tanmenetet, hozzá zongorakottákat. Az érdeklődő kollégák számára szerveztem egy ún. Improvizációs Műhelyt, mintegy szemléletformálás, továbbképzés céljából. Úgy gondoltam, pedagógiailag jobban alá kell támasztanom elképzeléseimet, ezért 2012-ben elvégeztem az Eszterházy Károly Főiskola tehetségfejlesztő tanár MA szakát. Az itteni tanulmányaim során megismert, a közoktatásban alkalmazott új módszerek adtak inspirációt arra, hogy keressem a lehetőségét a technikaközpontú, hangszercentrikus zeneoktatásból való kimozdulásnak, és egyéb zenei aktivitást, szélesebb körű képességfejlesztést, ízlésformálást vonjak be a tanításba. 2018-ban sikeresen védtem meg disszertációmat az Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudományi Doktori Iskolájában. Jelenleg kutatótanárként folytatom tevékenységemet