Hunyadi Zsuzsanna[1]
Kreatív Koncert a
Szabolcsi Bence Zeneiskolában
2024. április 25-én bizonyos értelemben rendhagyó koncertre került
sor a budapesti Szabolcsi Bence Zeneiskolában. Célunk az volt, hogy bemutassuk
alapfokon zenét tanuló gyerekek is tudnak és szeretnek kis darabokat kreálni,
játszani a zene lehetőségeivel. Ezzel a játékkal mindennél hatékonyabban
sajátítják el a zenei tudást, ismerik meg a zenei elemek természetét.
A hallgatóság bepillantást nyerhetett abba, hogy az egyes tanárok
hogyan biztatják, segítik növendékeiket a zenével való játékban. Minden produkció előtt pár mondatos ismertető hangzott el ezzel kapcsolatban, így
követhették az új utakon járó zeneiskolásokat.
Ebben a cikkben ezek az ismertetők olvashatók és a
produkciókat a melléklet linken lehet megnézni.
A résztvevő iskolák a
következők voltak:
Gödi Németh László
Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Podmaniczky Alapfokú
Művészeti Iskola, Aszód
Fischer Annie Zeneiskola, Budapest,
XIII. kerület
Szabolcsi Bence Zeneiskola,
Budapest V. kerület.
Herceghalmi Általános Iskola és Alapfokú
Művészeti Iskola
Tanár és gyerek ilyen
fajta együtt munkálkodása a zenepedagógia nagy lehetősége. Nagy öröm, hogy
ilyen sokszínű koncertet tudtunk összeállítani kedves, lelkes tanár és
diák résztvevőkkel.
1. Elsőként Árpa
Márkot hallgassuk meg, aki az aszódi Podmaniczky Alapfokú Művészeti
Iskolából érkezett. (tanára: dr. Magyari Zita Ida)
Zongorára írt
művének címe: Káosz a staccatóval
A staccato
az artikuláció réme, akitől mindenki fél, képes zűrzavart teremteni
maga körül. Néha a játékos akaratlanul is a legátóba
menekül, és amikor már azt hinnéd, hogy minden sikerül, a káosz rátelepszik a
zongorista agyára és kezére.
https://www.youtube.com/watch?v=McBLHIEYgQs&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=1
2. A Herceghalmi Általános Iskola és
Alapfokú Művészeti Iskola műsora következik, melyről Arielle Bidoul tanárnő a
következőket írta: A mai műhely találkozóra hozott produkciók
különböző tanári szempontok, impulzusok alapján jöttek létre. Fontos
megjegyeznem, hogy minden alkalommal egy, a gyerekek által hozott pedagógiai
helyzet megoldására találtam ki a zeneszerzési játékokat.
Ritmuskártyák
Nyolc ritmuskártyát készítettem és egy violin-
és egy basszuskulcsot. A két gyerek húzott négy-négy kártyát és neki
tetsző sorrendbe rakta. Közösen választottak tempót és eltapsolták,
előbb külön, aztán együtt. Ezután húztak egyet a kulcsok közül, és az
annak megfelelő
hangtartomány előtt leültek. Fekete billentyűkön találtak ki egy-egy
dallamot a ritmusra úgy, hogy a kezdő billentyű összhangjában
előbb megállapodtak. Mindegyikük megmutatta a másiknak a szerzeményét és
el is szolmizálta. Megkérdeztem, hogy szerinte inkább kérdésnek vagy válasznak
hangzik. Végül megkértem, hogy a végét úgy változtassa meg, hogy legyen kérdés
is és válasz is. Így lett egy nyolc ütemből álló, kétszólamú darab.
E játéknak két verzióját
hoztuk:
Először
Juhász Mia és Boldizsár
Zénó játszik. Ők még egy bevezetőt is tettek hozzá
ritmushangszereken, így lett a darabjuk címe „Kelepel a gólya”
https://www.youtube.com/watch?v=jBRWt9zYYZQ&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=2
Következik Megyesi Szonja és Geiszt
Boróka, akik rövidnek találták a darabjukat és még nyolc ütemet komponáltak
hozzá.
https://www.youtube.com/watch?v=0rwffBoKNEQ&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=3
Hangsor alkotása
A gyereket megkértem, hogy találjon ki egy izgalmas, 5-9 hangból
álló hangsort egy tetszőleges oktávon belül. Aztán megkértem, hogy játsszon vele: transzponálja,
hallgasson meg minden lehetséges hangközt, alkosson hangzatokat. Ezek után
címet, azaz témát keresett, amiről zenét szeretne komponálni.
Hozzáillő ritmusokat, hangfekvést, tempót, dinamikát, dallammotívumokat
talált ki, és így jött létre a szerzemény.
Balogh-Csapár Leona egy
állatos kártyát választott, művének címe: A kis vadmalac és a nagytesó.
https://www.youtube.com/watch?v=Cvb-3-CdhLw&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=4
Balogh-Csapár Eliza és
Hollósvölgyi Luca következik, akik a Kis zeneszerző verseny témái közül
választottak, és mivel szeretnek verset írni, zenés verset költöttek az óriás
és a törpe együttműködéséről.
https://www.youtube.com/watch?v=1BKlZPPndig&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=5
3. A Szabolcsi Bence
Zenei Alapfokú Művészeti Iskola zongorista növendékei következnek, tanáruk
dr. Hunyadi Zsuzsanna
Két kreatív feladat Hunyadi Zsuzsanna Zongoraiskolájából. Az
elsőben C hang oktávjaival elkezdett néhány ütemet folytat a növendék,
előre eltervezett dinamikai változásokkal.
Teslár Anna: Játék egy hanggal
A másodikban egy egyszerű dallamhoz írt a növendék
kísérődallamot. Az instrukció így szólt: Írj kísérődallamot! Hosszú
hangokból álljon, melyek főleg terc, decima, szext, oktáv távolságra
legyenek a dallamtól. Legyen nyugodt, szép a vonala! A dallamszüneteiben a bal
kéz apróbb értékeket is játszhat. A kivetítőn látható a darab kottája.
Teslár Anna: Dallamhoz kíséret
https://www.youtube.com/watch?v=M27keEPf-rw&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=6
Most következik Móra Ferenc meséje: A didergő király,
amelyből Hunyadi Zsuzsanna állított belőle össze egy mesekottát. A
lényege, hogy a mese egyes jeleneteihez készítenek a gyerekek zenei anyagot,
úgy, hogy a nyomtatott kottában egyes ütemek üresen állnak, a növendékre vár,
hogy improvizáljon vagy komponáljon a megadott kereteken belül.
1. Jelenet: A király
Az üres ütemekben
fél-egész skála vagy más néven 1:2 modell hangjaival adott ritmusra játszik a
tanuló dallamot az üres ütemekben. Előadható úgyis, hogy a tanár játssza a
nyomtatott részeket és a kitalált részeket a tanuló, de egyedül is előadhatja
a növendék. Két változatot mutatunk be először Ittzés
Jakab, majd Buday Zsombor munkáját. A kivetítőn látható.
Egyszer volt, hol nem
volt élt egyszer egy király Nekeresdországban. Nagy
volt a király bánata: éjjel-nappal a hideg rázta, fázott keze-lába.
Móra
Ferenc: A didergő király (Magyar Diafilmgyártó Vállalat, 1958)
2. Jelenet: Trombitások
C-dúr hangnemben I. IV.
V. fokú akkordok játéka a feladat. Két változat következik: Dobó Réka, majd Ittzés Jakab játszik.
Nagyon nekikeseredett.
Elhatározta, hogy annak, aki segít rajta, oda adja a fele királyságát. Így hát
száz kengyelfutó szaladt szét az országban, tökszárdudát fújtak minden ablak
alatt.
3. Jelenet: A bohóc
Egészhangú skála hangjaival
játszunk. Két változat hangzik el: Ittzés Jakab, majd
Li Ziyue műve.
A sok-sok bölcs tanács
csak nem segített a királyon. Ekkor hívatta az udvari bolondot. Bukfenc-vetegetve jött elő a bolond. Csengett-pengett rajta a
sok arany kolomp. Mókázva perdült-fordult.
Móra
Ferenc: A didergő király (Magyar Diafilmgyártó Vállalat, 1958)
https://www.youtube.com/watch?v=Wnqiutvgtdk&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=7
Végül egy már komolyabb
ismereteket igénylő feladat következik:
egy megadott akkordsorra
készített kompozíciót Jakab. Címet is adott neki: A kis medvebocs.
A C-dúr fokszámsor a
kivetítőn is látható:
I. I. V. I. I. I. V. I.
V. I. V. I. I. I. V. I.
https://www.youtube.com/watch?v=tKl9k_Iuzr4&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=8
4. A Gödi Németh László
Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tanulója,
Csonka Zselyke
következik. Bemutatója címe: Blues-improvizáció előkészítése, tanára: Molitor Éva.
Az improvizáció tanításánál a jazzből jól ismert 12 ütemes
blues sémából indulunk ki.
Egyszerű alapra (C szeptim, F szeptim, G szeptim) blues
skálát tanulunk különböző ritmizálással, valamint az alap akkordokból
egyszerű „patterneket” képezünk, melyek
később az improvizáció építőelemei lesznek. Ezt úgy gyakoroljuk, hogy
felváltva időnként én játszok alapot és a gyerek improvizál, azután
cserélünk.
A you tubon
található „backing track”-et is szívesen használjuk a
blues-periódus illetve hangzás megértéséhez. Minden korosztály szereti ezt a
módszert, az óra idejéből kb. 10 percet
foglalkozunk vele.
https://www.youtube.com/watch?v=8LSFlZ9Hm98&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=9
5. A Fisher
Annie Zeneiskola, Bp. 13.kerület, tanulói következnek, tanáruk László Éva.
Először három
periódust hallunk ABA formában.
Az „A” rész megírt
házi feladat, bontott duda, vagy valamilyen egyszerű kísérettel, a „B”
rész improvizáció, hangnemi kitéréssel.
https://www.youtube.com/watch?v=QG-EWYujq94&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=10
https://www.youtube.com/watch?v=hiuOvcsNP5I&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=11
https://www.youtube.com/watch?v=I2vn13BFQAc&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=12
https://www.youtube.com/watch?v=5O0x4aEynfU&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=13
Következik a jazz
alapjaiból a 12 ütemes blues. A kadenciális zárlatot
már tanulták a gyerekek, arra épült a kíséret, a dallam alaphangkészletét
tanáruk adta meg.
https://www.youtube.com/watch?v=RbLAlrDMEsE&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=14
6. Pierre Attaignant: Basse danse La Rouge
(diminúció), előadja
Harmath Viktória lanton a Szabolcsi Bence
Zeneiskolából, tanára: Kónya István.
A díszítés és az improvizáció a kezdetektől fogva
hozzátartozott az előadói gyakorlathoz. Minél távolabb megyünk vissza az
időben, annál kevesebb konkrétumot állíthatunk biztosan a díszítés
gyakorlatát illetően. Még a reneszánsz korban is egy tanítvány mindig a
mesterétől tanulta meg a hangszerével kapcsolatos összes tudnivalót:
játéktechnikát, komponálást, díszítést, retorikát, előadásmódot, és persze
magát a muzsikálást is.
Basse danse: Tánc a 16. századból
„Basse” jelentése mély, de a táncok esetében inkább azok lassúságára,
méltóságteljességére utal.
Diminúció = kicsinyítés. Egyes főhangok vagy lépések aprózásával létrejött díszítések
gyűjtőneve.
Hosszú hangértékek helyett sok rövid hangot játszottak.
A hangközöket kis hangértékekkel melodikusan kitöltötték,
feldúsították.
A diminúció irodalma az 1530-as
évektől virágzott legalább egy évszázadon keresztül.
A táncból egy két ütemes helyet emelt ki az előadó, amelynek
számtalan diminúciós lehetősége közül hármat
lekottázott. A kivetítőn látható.
https://www.youtube.com/watch?v=u9a4X9bZgqw&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=15
7. Az aszódi Podmaniczky
Alapfokú Művészeti Iskola tanulói következnek, tanáruk: dr. Magyari Zita
Ida.
Gera Flóra Eliza: Bogyó
királylány palotája – zongora
Bogyó Királylány lépcsőn megy fel a palotájában egyik
emeletről a másikra és talál egy titkos bejáratot a folyosón. Eddig nem
volt ott, de most ott van. Bemerészkedik a lyukon és egy másik világ fogadja,
ahol minden virág, minden pillangó üdvözli és táncol egy varázslatos zenére.
Bogyó is táncra perdül a pillangókkal, a virágok pedig vele együtt hajlonganak.
A folyosón lépteket hall és gyorsan kibújik a titkos világ kis kapuján és
ruhájával eltakarja azt. Ahogy a titkos kis ajtó becsukódik, minden
eltűnik és csak a folyosó festett fala látszódik. Bogyó csíntalan
mosollyal néz apukájára, aki semmit sem sejt a titkos világ csodájáról.
https://www.youtube.com/watch?v=YcOhop0BLqk&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=16
Varjú Botond: Új világ
meghódítása – zongora
Az új világ meghódítása már kiskorunkban elkezdődik, amikor
elkezdjük felfedezni a világot. Ez sikerekkel, nagy örömökkel, eksztázissal
jár, de ugyanakkor útvesztők, meglepetések és bukások is várják az
emberpalántát. A buktatókon és labirintusokon átsegíti a zongoristát Ariadné
fonala, ami maga a dallam, ritmus és harmónia. Megérkezvén
a kitűzött célhoz, újra indulhat a következő expedíció.
https://www.youtube.com/watch?v=O7RBvBAh8bI&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=17
8. Kristóf Kitti a Szabolcsi Bence zeneiskola növendéke több mint
20 éve. Zeneszerkesztő programokkal is dolgozik, saját szerzeményét
halljuk hangfelvételről, a címe: At the
End of Time (tanár: dr. Hunyadi Zsuzsanna Szabolcsi Bence
Zeneiskola)
https://www.youtube.com/watch?v=Rxl93Eqo1C8
9. A Szabolcsi Bence
Zenei Alapfokú Művészeti Iskola zongorista tanulói következnek (tanár: dr.
Hunyadi Zsuzsanna Szabolcsi Bence Zeneiskola):
Buday Zsombor:
Szösszenet
https://www.youtube.com/watch?v=Y64IpI2ekmE&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=18
Ittzés Jakab két művét
játssza el: Tavasz, majd Cirkusz
https://www.youtube.com/watch?v=fSfhhH8e9Bs&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=19
10. Csonka Levente Zsolt
a Gödi Németh László Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
tanulója, tanára: Füzesséry István
Levi komponálása különböző technikai elemek gyakorlása közbeni
játszadozásként indult, ebből alakultak ki ezek a kis művek.
Leginkább a romantikus korszak és a XX-XXI század zenei világát kedveli, olyan
művészek inspirálják, mint például Francisco Tárrega,
Augustín Barrios-Mangoré, Leo Brouwer
és Roland Dyens.
Három rövid darabot szeretne bemutatni.
Tremolo Poquito – A tremolo
technika gyakorlása közben született a mű.
La danza del Cuco, hommage Roland Dyens – otthoni gyakorlás közben a dallam és a jellegzetes
lüktetés fogta meg, miközben különböző ritmusok és harmóniák sorba
állításával kísérletezett.
Gramvousa, hommage Roland Dyens
– Gramvousa egy pici sziget Görögországban, Kréta
közelében. Ottjártakor és Kréta történelmének tanulmányozásakor jött ihlet. A
darab dallamvilága visszatükrözi a sziget kulturális sokszínűségét.
Hangulatát erősen befolyásolja Levi Roland Dyens stílusa iránti vonzódása.
https://www.youtube.com/watch?v=56VRGHP_56Q&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=20
11. A Fisher Annie Zeneiskola nagyobb növendéke játszik, tanára
László Éva.
Barokk menüett
következik:
https://www.youtube.com/watch?v=SAacQy3FGGU&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=22
12. Kristóf Kitti: Egy
lépés előre – zongora (tanár: dr. Hunyadi Zsuzsanna Szabolcsi Bence
Zeneiskola)
https://www.youtube.com/watch?v=uKthisLCFD4
13. A Szabolcsi Bence
Zeneiskola növendékei játszanak, tanáruk Juhász Balázs.
Sokszor mondják, hogy a zene a számok művészete. Régi
hagyománya van annak, hogyan érthetjük meg a zenét a számokon és a számok
viszonyain keresztül. De hogyan jelenhet meg ez a gondolat a zenei és a
zeneiskolai gyakorlatban? Hogyan vehetnek részt a számok a zene létrejöttében?
Az első darab – Steve Reich: Clapping
music c. zenei játéka – egy kánon, amely egy
egyszerű ritmus ismételgetéséből áll: ez a ritmus pedig egyszerű
számsorozatra vezethető vissza: 3-2-1-2.
https://www.youtube.com/watch?v=OOkhr0evC_U&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=27
Ezután egy közös zenei
rögtönzésre kerül sor, amelyben a dallamok és akkordok megszólalását is egy
előre meghatározott számsorozat hívja életre.
https://www.youtube.com/watch?v=LnNZFXSC5nY&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=28
https://www.youtube.com/watch?v=CPPhheFppxM&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=29
Végül Sáry Lászó: Poliritmia
c. darabjában a számok ismét egy csengő-bongó ritmus szövevényt hoznak
létre.
Előadják: Fodor
Zalán, Golecz Ábel, Li Fei
és tanáruk: Juhász Balázs
https://www.youtube.com/watch?v=mt9g2uAPwas&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=30
14. A Fisher Annie Zeneiskola tanulója saját szerzeményét adja
elő. (tanár: László Éva)
Meng Shao
En (Melissa): Visszaemlékezés
https://www.youtube.com/watch?v=DfnHimprn-g&list=PLAhx7oFlCaVakjquUY2QXpPP6cFUlWgAm&index=25
[1] Dr. Hunyadi Zsuzsanna, a
Szabolcsi Bence Zeneiskola zongoratanára: A Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola Debreceni Tagozatán végeztem zongoratanárként. Azóta
zeneiskolában tanítok zongorát és improvizációt. Fő törekvésem az, hogy a
zeneiskolai oktatást korszerű tanítássá alakítsam át, a gyerekek zenei
fejlesztését harmonikusabbá, perspektivikusabbá tegyem. 1999-ben elkezdtem
módszeresen kidolgozni a tananyagot egy új szemlélet szerint, mely komplexen
egybeépíti az ismereteket, az improvizációt és a hangszeres készségfejlesztést.
Elkészítettem 1-4. osztályig a tanmenetet, hozzá zongorakottákat. Az
érdeklődő kollégák számára szerveztem egy ún. Improvizációs
Műhelyt, mintegy szemléletformálás, továbbképzés céljából. Úgy gondoltam, pedagógiailag jobban alá kell támasztanom elképzeléseimet,
ezért 2012-ben elvégeztem az Eszterházy Károly Főiskola
tehetségfejlesztő tanár MA szakát. Az itteni
tanulmányaim során megismert, a közoktatásban alkalmazott új módszerek adtak
inspirációt arra, hogy keressem a lehetőségét a technikaközpontú,
hangszercentrikus zeneoktatásból való kimozdulásnak, és egyéb zenei aktivitást,
szélesebb körű képességfejlesztést, ízlésformálást vonjak be a tanításba.
2018-ban sikeresen védtem meg disszertációmat az Eszterházy Károly Főiskola
Neveléstudományi Doktori Iskolájában. Jelenleg kutatótanárként folytatom
tevékenységemet