Sohasem késő
Balatoni táborozás (kb. 1980–90).
Schwimmer János, Németh Katalin, Mericske Zoltán, Záborszky József
és Kálmán, Lukács Ágnes, Dóri Tóth Zoltán, Konrád János és Veres Tibor
Amikor a mindenkori új
évfolyam megkezdte a tanévet az István Gimnáziumban, Záborszky
József (A Tanár Úr) első teendői között szerepelt, hogy egyenként
kikérdezte a tanulókat, játszanak-e, és ha igen, melyik hangszeren. Onnantól
már nem volt kitérő, ha nem volt az illető hangszeres, akkor meg
kellett jelennie a kóruspróbán, ha viszont hangszeres volt, akkor a zenekari
próbán volt a helye. Azután már a helyszínen el is dőlt, hogy kire milyen
feladat hárult a továbbiakban. Hősnőnk (szerény személyem) a fúvóspróbára kapott
meghívást. Miután én úgy éreztem, hogy hangszeres tudásom nem teljesen áll
szinkronban azzal a követelménnyel, amit a zenekari létezés természetesen
elvár, úgymint blattolás, transzponálás, amikkel ott szembesültem viharos
hirtelenséggel, meglehetősen inamba szállt az a
kezdeti bátorság is, amivel odamerészkedtem. Mindjárt haladékot kértem, és a
Tanár úr nagyvonalúan fél év haladékot adott. Klarinéttanárommal megkezdtünk a
felkészülést. A téli szünet utáni első próbára már be kellett ülni, Tanár
úr rajtam tartotta a szemét és nem volt mese, be lettem dobva a mélyvízbe.
Kisebb-nagyobb zökkenőkkel, tanulással és sok gyakorlással kezdtem
belerázódni a második szólam ismeretanyagába, de azért minden egyes új darabbal
meg kellett dolgozni, megtanulni, begyakorolni, természetesen a
zeneiskolai tananyagon túl. A próbákon mindig megszólóztatott
Pista bácsi, a szólamnak tisztán kellett csengeni. Ha nem úgy sikerült a
hangzás, akkor megálltunk, bizony elég sokszor miattam. Merthogy Pista bácsi
azt is hallotta, ha nem fújt az ember a hangszerébe megfelelően...és
rendszerint lámpalázas voltam, mert természetesen én is nagyon jól tudtam,
amikor nem ment valami "rendesen". Aztán elérkezett a nyári zenekari
tábor. Badacsonytomajban volt a táborközpont, a helyi iskola épületében,
ott volt a szállás, a konyha is és a próba sátor. Délutánonként indultunk át
Badacsonyba, ahol a szabadtéri hangversenyeket adtuk, minden este. Mindjárt az
elején a Tanár úr közölte velem, hogy én leszek a műsorközlő az
előadásokon. Klarinétosként hátul volt a helyem, tehát minden szám
előtt letettem a hangszert, előre mentem, elmondtam, amit kellett és
visszaballagtam a helyemre. Mindig türelmesen végigvárta a
Tanár úr, a zenekar és persze a közönség is ezt a jelenetet. Morogtam, és
a Tanár úrnak is mondtam, hogy miért nem inkább onnan
elölről valamelyik hegedűs a bemondó, kifejezetten feszengtem,
hogy mindenki állandóan rám vár. A Tanár úr hajthatatlan volt, és ez így ment
minden nap. Aztán teltek múltak az évek, zenekarral és anélkül, már a jubileumi
zenekarral mentünk Komáromba vendégszereplésre, én már nem játszottam tagként,
csak elkísértem őket, mikor szóltak, hogy jó lenne, ha én mondanám be a
műsort, mert a többieknek úgy elég idejük lenne elhelyezkedni, és nem
kellene a műsorközlőre várni. Akkor, ötven évvel később
hirtelen megértettem Záborszky tanár úr hosszú távú
és nagy formátumú lélekformáló erőt adó szolgálatát, hogy annak idején a
bemondói feladattal nekem lehetőséget biztosított; a közönség
előtti „szólózás” helyzetgyakorlatát kaptam,
hogy ezzel a lámpalázam legyőzését segítse. A kamaszos értetlenséget is
szó nélkül elviselte, csak a problémám megoldásához biztosított újabb esélyt. A
TANÁR ÚR.
Üdvözlettel
Lukács (R.) Ágnes