MAROSSY ÉVA[1]

 

Szülők edukációja a zenepedagógiai gyakorlatban

A Kovács-módszer szerepe a családi nevelésben

 

„Annál nagyobb ajándékot,

mint hogy együtt jól érezhetjük magunkat,

egy gyerek nem kaphat!

És ugyanúgy jól kellene, hogy

érezze magát az iskolában is.”

 

Vekerdy Tamás

 

 

A tiszafüredi Fekete László AMI tanulói világgá kürtölik

 

Változások a nevelési feladatokban

 

„Olyan sok a tanulnivalója a gyerekeknek, legalább te ne legyél velük szigorú.” „Legalább a te óráidon legyen gyerekkoruk.” „A zeneiskola az a hely, ahol személyesen is törődik velük valaki, felszabadultak lehetnek, ki tudnak kapcsolódni.” Az utóbbi években sokszor hallottam ezeket a mondatokat szülőktől, családtagoktól egészségügyi dolgozóktól. Napjainkban más lett a zeneoktatás társadalomban betöltött szerepe. Az ezredforduló előtt a zenetanulás az általános műveltség része volt. Egy növendékhangverseny városi és kulturális esemény volt. Jól szituált családokból érkeztek a növendékek a zeneoktatásba. Napjainkban egészen más zenéket hallgatnak, a klasszikus zene kevésbé népszerű.

 

A közoktatás mai rendszerében a gyerekek iskolai terhelése a tanítási napok átlag óraszámát tekintve olyan sok, hogy az már a gyerekek szomatikus és pszichés egészségét is veszélyezteti. A szülők munkahelyen eltöltött ideje is megnőtt, ezáltal kevesebbet tudnak a gyerekneveléssel tölteni. A családdal töltött idő minőségileg és mennyiségileg sem elég a gyerekek egészséges személyiségfejlődéséhez. A családok többsége felismerte a zeneoktatásnak azt az egyedülálló lehetőségét, hogy az általános műveltség mellett egy korrekciós és preventív feladatot is el tud látni. Ezért a szülő és a pedagógus kommunikációja is más jellegű lett, mint az előző években. Régebben a szülő és a pedagógus közötti kommunikáció témája az volt, hogy milyen hangszert, kottát vásároljanak, és hogy az adott osztályban mennyit és hogyan gyakoroljon a növendék. Ma már arról konzultálnak, hogy a növendék hogyan tudja a feladatait ellátni úgy, hogy az egészsége is megmaradjon. Más lett a nevelési feladatok megosztása a család és az iskola között, mert a gyerekek már az iskolában töltenek több időt.

 

Orvosi- és életmód-kutatások a közoktatásban

A pedagógiai és a pedagógiai-pszichológiai szakirodalom régóta foglalkozik azzal, hogy milyen okok vezethetnek a gyereke kimerüléséhez. A gyerekek iskolai túlterhelése és egészségi állapota már a 19. században is fontos téma volt a közoktatásban. 1885-ből származik az első szakirodalmi adat. Szirmai József a népiskolák túlterheléséről ír, ami veszélyezteti a növendék fejlődését, valamint a tanterv, a módszertan és az oktatási szemlélet változtatására tesz javaslatot. [1] Azóta több orvosi és életmód kutatás vizsgálta a gyerekek egészségi állapotát, iskolai és iskolán kívüli körülményeit. [2] A vizsgálatok azt mutatták, hogy a gyerekek egészségi problémái szorosan összefüggenek a terhelés mennyiségével és a gyerekek életmódjával. Nagyon gyakoriak a pszichoszomatikus tünetek.

 

A 11. évfolyamosok 65,6 százalékánál fordul elő minimum heti egy alkalommal, a kedvetlenség 51,5 százalékánál. A tanulók problémája két forrásból származik, az egyik az iskola, a tananyag mennyisége, a módszertan, az iskola pszichés klímája. A másik az otthoni körülmények, a napirend beosztása, a pihenés, az étkezés, az iskolai szakkörök, feladatok. A közoktatásban is van több olyan módszer, amely segít felderíteni a gyermekek szomatikus és pszichés egészségét veszélyeztető tényezőket. Azonban nincs még egységes prevenciós program, amely csökkenteni tudná ezeket a tényezőket. Amennyiben a gyermek problémáinak az iskolai körülmények az okai, a pedagógus, az iskolavezetése, a tantestület együtt próbálnak megoldást találni. Azonban, ha a családi körülmények okozzák, akkor a pedagógus és a szülő együtt kell, hogy megoldják. A családlátogatáson és a fogadóórákon együtt próbálják megoldani a gyerek nevelését.

 


Fejlesztő pedagógusok a Kovács-módszer koordinációs gyakorlatait tanulják

 

Orvosi és életmód-kutatások a zenepedagógiában

 

A zeneoktatásban is növekedtek a követelmények, ami tovább emelte a fizikum és az idegrendszer más szakmáktól eltérő megterhelését. A munkabírás kifejlesztésére, a fizikum felkészítésére nem volt még kidolgozott pedagógiai módszer. Mivel a fizikai és idegállapotnak már egészen apró változásai a muzsikálás minőségét, a zenész pályán elég hamar észrevehetőek a túlterheltség tünetei. A zenészek fizikai gondozásával sok országban foglalkoznak. Kodály szorgalmazására a Liszt Ferenc Zeneakadémia 1959-ben kérte fel dr. Kovács Gézát a zeneművészek körében sűrűn előforduló problémák eredetének kutatására és a megelőzés módjának kidolgozására. [3] Munkatárával, dr. Pásztor Zsuzsa zenetanárral megtalálták a zenei pályán gyakran előforduló betegségek okait, és kidolgozták a megelőzés pedagógiai programját.

 

A kutatások feltárták a problémák okait, és kidolgozásra került egy új pedagógiai módszer, a Zenei Munkaképesség Gondozás pedagógiája. Természettudományos ismereteken alapuló edzésmódszer, életmód program és életszemlélet, amely a muzsikust hivatott segíteni szakmai és életfeladatiban a zenész pálya egész tartamán át. Gondoskodik azokról a fizikumbeli háttér feltételekről, amelyek a zenetanuláshoz kellenek az egyén szükségleteihez és körülményeihez igazítva. Nem orvosi, hanem pedagógiai tudományterület, az egészségesek megelőző védelmét szolgálja. [4] A zenepedagógia integráns része, amely az oktatásba beépítve megtanít a gazdaságos tanulásra.

 

-      Előkészít a várható terhelésekre, feladatokra.

-      Védelmet nyújt a foglalkozási ártalmak ellen, azáltal, hogy korrigálja az egyoldalú terhelést.

-      Kimerülés esetén helyreállítja a zenész munkaképességét.

 

A munkaképesség - gondozás kutatásának évtizedei alatt sok ezer növendék állapotát és körülményeit vizsgálták meg. A vizsgálatok eredményei egyértelműen igazolták, hogy a szakmai károsodások kialakulása már a zeneiskolás években megkezdődik. Az esetek egy részében rejtetten zajlanak le ezek a folyamatok, majd a szakközépiskolás években váratlanul, látszólag előzmények nélkül jelentkeznek a tünetek. A másik részében már a zeneiskolai tanulmányok alatt, eléggé feltűnően. A kutatások kimutatták, hogy a szervezet szakmai károsodásait nem a muzsikálás okozza, hanem a zenéléssel együtt járó életmód speciális terhelését ellensúlyozó gondozás hiánya. Az évtizedek alatt kidolgozott speciális edzésmódszer viszonylag kevés időráfordítással és nagy hatásfokkal segíti a szervezet zenei alkalmasságának kifejlesztését és megtartását a változó körülményeknek megfelelően.

 

Kidolgozásra került a zenei munkaképesség mérése, amelynek fontos szerepe van a zenei gyakorlatban és a sikeres pedagógiai tervezésben. A mérés objektív adatokkal egészíti ki a pedagógiai tapasztalatot. Segíti a pedagógust abban, hogy az oktatás terhelését a növendéknél egyénileg állítsa be, ezáltal alkalmazkodik a fejlődés mindenkori változásaihoz. [5] A munka során előadódó problémák esetén kideríti, hogy milyen fizikai gyengeség okozza azokat. Megmutatja a munkaképesség fejlesztésének teendőit. A muzsikáló növendék az alkatához és az állapotához igazított mozgásleckét beépíti az otthoni gyakorlásába. Az objektív adatfelvétel kiegészíti a tapasztalatokra épülő megítélést a tanítvány teljesítőképességéről. Segít abban, hogy megismerjük a növendék teherbírását és elkerüljük a túlterhelést, hiszen az oktatási terhelést a növendék állapota határozza meg. Az objektív adatok méréséhez szükséges a szülő hozzájárulása, ezért fontos az, hogy a pedagógus pontos és szakszerű tájékoztatást adjon. Az egyén szükségleteihez igazodó edzésmódszer mellett a zenén kívüli tevékenységeket összehangolja a zenei hivatással.

 


Finommotorikát fejlesztő mozgás, vezeti Négyesi Anna

 

A Kovács Módszer szerepe az otthoni nevelésben

 

A hagyományos zenepedagógiai szemlélet szerint a tehetség és a szorgalom a zenei teljesítmény két legfontosabb tényezője. Fontosnak tartották még a körülményeket, a tanári munka minőségét, a tárgyi feltételeket, és a családi háttér szerepét. A családi háttér már akkor is az egyik legfontosabb tényezője volt a zenei pálya sikerének, amikor még a teljesítmény alapú szemlélet uralkodott a zenepedagógiában. Ez azonban figyelmen kívül hagyta a munkabírás szerepét az eredmények létrejöttében. A teljesítménycentrikus oktatásból teljesítménycentrikus felnőttek kerülnek ki, akik majd szülők lesznek. A teljesítmény-centrikus családok a legjobb szándékkal is figyelmen kívül hagyják a gyermek valódi igényeit. Figyelmen kívül hagyják azokat a szükségleteit, amelyek az egészséges fejlődéshez kellenek, hiszen sehol sem tanulták. A Kovács Módszer egyik legfontosabb szerepe a családok életében, amit át tud adni, az a szemlélet, amit képvisel.

 

A zenepedagógiában egyedülálló lehetőség van arra, hogy a növendék szemléletét alakítsuk. A zenét tanuló növendék a kezdetektől ezt tanulja, hiszen a zeneóra része a bemelegítés, a mozgásos pihenő, az egyénre összeállított mozgáslecke, és a napi időbeosztás. A szülők viszont nem tanultak egy ilyen modern életvezetést, ahol a feltöltődésre, a regenerálódásra, önmagunk gondozására szánt idő ugyanolyan fontos, mint hivatásunk, vagy magánéletünk feladatai. A Kovács Módszer segíti a növendéket abban, hogy önmaguk gondozását beépítsék a mindennapi életükbe, és életük lényeges programja legyen. A muzsikáló növendéket ellátja gyakorlati tanácsokkal és ismeretekkel, hogyan alakítsák az életüket, hogy helyt tudjanak állni a feladataikban. Azonban nem csak a muzsikáló növendékeket segíti, hanem egy családra kiterjesztett preventív, edukatív feladatot is ellát. Megtanítja a szülőknek azokat az élettani ismereteket, amelyek elengedhetetlenek a neveléshez.

 


Mozgásóra a tanári továbbképzés résztvevőinek

 

Nem elég a növendékeinket kitartásra, szorgalomra, a munka szeretetére megtanítani. Meg kell tanítani a munka helyes módszerére, és a gazdaságos tanulásra. Nem elég csupán a növendékeinket megtanítani. A nevelési elvek összehangolásához a szülőknek is meg kell tanítani, hogyan alakítsák gyermekeik életvitelét és zenén kívüli elfoglaltságait úgy, hogy az a növendék legjobb emberi és zenei fejlődését szolgálja.

 

Felhasznált irodalom

 

[1] Szirmai József: A túlterhelés és a HerbartZilleristák. Franklin Budapest (1885)

[2] Martonné Tamás Márta - Dr. N. Kollár Katalin: A tanulók életmódjának kérdőíves vizsgálata, Budapest, MondAt Kft (2001)

[3] Dr. Pásztor Zsuzsa. 100 éve született dr Kovács Géza, a zenei munkaképesség-gondozás megteremtője (2016) www.parlando.hu/2016/2016-4/Kovacs-Pasztor.pdf

[4] Dr. Kovács Géza - Dr. Pásztor Zsuzsa: Zenei munkaképesség gondozás az iskolában és otthon, Kovács Módszer Stúdió, Budapest, (2003)

[5] Dr. Kovács Géza - Dr. Pásztor Zsuzsa: A zenei munkaképesség mérése, Kovács Módszer Stúdió, Budapest, (2003)

 

 

 



[1] Tanulmányok: Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola, Miskolc (1995) zenetanár, zongora; Eötvös Lóránd Tudományegyetem, PPK (2005) pedagógus szakvizsga, zenei munkaképesség-gondozás; Miskolci Egyetem, BBZI (2015) zongoratanár mesterfokozat 1992-től 2021-ig a kazincbarcikai Kodály Zoltán AMI tanára. Jelenleg a hátrányos helyzetű gyerekeket segíti a zenével Kazincbarcikán.