Mörk Leonóra
Bach asszony
kottafüzetei
Részlet a
szerző
Saját utakon — 15 vagány nő igaz története 3 évszázadból
c.
könyvéből
(Jaffa
Kiadó, 2024.)
1723-ban két
utazóhintó futott be Lipcsébe, majd állt meg a Tamás-templom iskolájának
nemrégiben felújított szolgálati lakása előtt. Ezzel új fejezet
kezdődött a zenetörténetben, a kocsikban ugyanis Johann Sebastian Bach, a
frissen kinevezett kántor és a városi zeneigazgató érkezett meg a családjával:
öt gyerekével és a második feleségével. Mivel Bach a maga részéről
elismerte és nagyra tartotta a felesége tehetségét, Lipcsébe költözésük után is
minden alkalmat megragadott rá, hogy fellépési lehetőséget biztosítson
neki. A kedvéért még a lipcsei egyházurakkal is szembeszállt,
akik szó szerint értették Pál apostol kijelentését, miszerint „a ti
asszonyaitok hallgassanak a gyülekezetekben”, és ragaszkodtak hozzá, hogy a
templomi darabokban a női hangra írt szólamokat gyerekek vagy
kontratenorok adják elő.
Emellett a
feljegyzések szerint Anna Magdalena többször utazott
vendégszereplésekre a férjével, például korábbi lakóhelyükre, Köthenbe, ahol láthatólag továbbra is megbecsüléssel
gondoltak a házaspárra. De kiváló lehetőséget biztosítottak a hangja
megcsillogtatására a férje által vezetett Collegium Musicum
előadásai, és privát koncerteken is rendszeresen felléphetett. Ezeken a
rendezvényeken további családtagok is közreműködtek, hiszen kicsi koruktól
kezdve zenésznek nevelték őket. Erre utalva fogalmazhatott úgy Bach
gyerekkori barátjának, Georg Erdmann-nak 1730-ban
írott levelében, hogy „a családommal képesek vagyunk kórust és zenekart alkotva
hangversenyt adni, főként hogy a jelenlegi
feleségem tiszta szoprán hangon énekel, és a legidősebb lányom sem rossz.”
Egy énekesnek rengeteget kell napi szinten gyakorolnia ahhoz, hogy
megfelelő állapotban tartsa a hangját, Anna Magdalena
bizonyára nem fektetett volna ebbe ennyi energiát, ha nem jut rendszeresen
fellépési lehetőséghez.
Válogatások Anna Magdalena Bach
jegyzetfüzetéből,
amely J. S. Bachnak, fiának, C.P.E. Bachnak és
másoknak tulajdonított válogatásokat tartalmaz
Ennek ellenére a
zenetörténet-írás teljesen elfelejtkezett volna a második Bach asszonyról, ha
nevét nem őrizné az a két kottafüzet, amelyeket a házaspár 1722-ben,
illetve 1725-ben közösen állított össze. Ebben énekhangra írott darabok mellett
billentyűs hangszerre készült művek találhatók magától Bachtól, és
egyéb szerzőktől. Mivel némelyik kimondottan virtuóz darab, joggal
feltételezhető, hogy az asszony nemcsak énekesnőnek volt kiváló,
hanem a csembalón is nagyszerűen játszott. Ha mindehhez
hozzávesszük, hogy akkoriban az énekesek a tanulmányaik során komponálni is
megtanultak, hogy improvizálva tovább alakíthassák a leírt muzsikát, majd ezt
kombináljuk a házaspár két tagjának gyakorlatilag megkülönbözhetetlen
kottaírásával, már meg is született az alapja annak az elméletnek, hogy Bach
bizonyos műveit valójában a felesége szerezte.
Ezzel a teóriával
újabban többen is előálltak, az ausztrál zenész, Martin Jarvis például a híres csellószvitek szerzőségét
tulajdonítja az asszonynak. Ezeket a sokáig elfeledett, megrendítően szép
darabokat Pablo Casals fedezte fel önmaga és a világ számára, és azóta minden,
magára valamit adó csellista elkészíti belőlük a maga lemezfelvételét. Jarvis a feltételezését arra alapozza, hogy a
csellószvitek, miután az eredeti kéziratuk elveszett, Anna Magdalena
Bach néhány évvel későbbi, pontos másolatában maradtak ránk, és ennek a
másolatnak a címlapján, a jobb alsó sarokban az a francia nyelvű
megjegyzés olvasható, hogy „Ecrite par Madame Bachen, Son Epouse”,
azaz „Leírta Bach asszony, a (férfi) felesége”. (Ha valaki kíváncsi rá,
digitalizált formában megnézheti a Staatsbibliothek
Berlin, a berlini Állami Könyvtár honlapján.)
Pau Casals: Bach Cello
Solo Nr.1, BWV 1007 (1954.8.) (15:02)
Jarvis olyan
mélyen hisz ebben az ötletben, hogy még könyvet is írt, illetve
dokumentumfilmet is forgatott Írta Bach asszony (Written
by Mrs Bach) címmel. A
felvetéséről több amerikai lap is támogatólag
számolt be, a The Washington Posttól az U. S. Today-en
át az erősen feminista irányultságú Jezebel
női portálig, a zenetudomány azonban egyelőre nem tette magáévá a
koncepciót.
Written By Mrs Bach: Broken Silence (2019) | Full Movie | Documentary | Music (1:23:38)
„Johann Sebastian
Bach komponálta az összes legkedveltebb művét? Vagy az igazi maestro a második felesége, Anna Magdalena
volt? A klasszikus világot alapjaiban megrázó Martin Jarvis
professzor több mint 30 éven át kutatta az igazságot, és most először
alkalmazza a törvényszéki tudományt annak megállapítására, hogy ki írta
valójában a kéziratokat.” A dokumentumfilm ajánlójából.
Hogy valóban
foglalkozott-e Madame Bach zeneszerzéssel, abban nem lehetünk tehát biztosak,
de hogy sok ideje nem juthatott rá, abban igen. Carl Philipp Emanuel a lipcsei (1902-ben lebontott, így ma már nem
látható) otthonukra úgy emlékezett vissza, mint ami „elevenségében tökéletesen
hasonlított egy galambdúchoz”. A változó létszámú Bach família tagjain túl
folyton ott jöttek-mentek a zene- és énekórára érkező tanítványok, ott
vendégeskedtek a különféle rokonok és muzsikuskollégák, nem is beszélve a
látogatókról, akik a híres komponistával és orgonavirtuózzal akartak
személyesen találkozni. Ennek a nyüzsgő háztartásnak az irányítása akkor
is a háziasszony fő feladata maradt, ha nem egyedül kellett megbirkóznia a
teendőkkel, mert számos cseléd, szolga, szakácsnő és dajka
segítségére támaszkodhatott.
Johann Gottfried Krugner: A lipcsei
Tamás-templom és iskola (1723)
A szöveget
kísérő illusztrációk a Parlando olvasói számára
készültek!