PEJTSIK PÉTER ZENESZERZŐ,
KARMESTER
ritka tartalmas hírlevele
(Könyv- és filmbemutató, operett, kortárs, koncert)
Szeretettel
köszöntöm a körülbelül kétévente
esedékes hírlevél Kedves Olvasóit!
(Aki öniróniát
vél kiolvasni a fenti sorokból, az egyáltalán nem téved, aki
viszont arra következtet ebből, hogy majd gyakoribbá válnak
a hírlevelek, annak az elképzelését egyáltalán nem tudom
megerősíteni, ugyanakkor cáfolni sem.)
Az elmúlt évek
munkáinak néhány, a közeljövőben látható
eredményéről szeretnék most tudósítást adni.
|
|
|
|
Az
első hírlevél azokhoz érkezett, akik az
Erdő Péter bíboros felkérésére íródott "Klezmer mise"
Eucharisztikus Kongresszuson tartott bemutatója után iratkoztak
fel
Így talán
logikus azzal a hírrel kezdeni, hogy hamarosan napvilágot lát
Juhász Előd "Zeneközelben"
című interjúsorozatának legújabb kötete, amelyben egy velem
készült, a Klezmer Misével foglalkozó interjú is helyet kapott. A
kötet orgonakoncerttel egybekötött bemutatója jövő hét
hétfőn, június 17-én, 17 órakor lesz a Nemzeti
Múzeum kupolatermében. A belépés ingyenes, de regisztrációhoz
kötött, amelyet ezen a linken lehet
megtenni.
|
|
|
|
A Klezmer Mise
bemutatóját megtekintette Kiss B. Attila, a Budapesti
Operettszínház igazgatója is, aki a hallottak alapján
megkérdezte, hogy nem volna-e kedvem operettet komponálni. Nagyon
meglepődtem, mert bár rengeteg műfajt megismertem és
gyakoroltam már életemben, az operett nem tartozott ezek közé,
sőt, meglehetősen erős véleményem volt róla.
Erről a honlapomon egy hosszúra
nyújt blogbejegyzést is írtam.
Aki szeretné végigizgulni a történetet, az most ott
olvasson tovább, ne itt, mert itt spoiler következik: magamat is
meglepve igent mondtam, és Orbán János Dénes szövegíró, Bozsik Yvette rendező, valamint további
fantasztikus alkotógárda közreműködésével el is készült
"Az Orfeum mágusa" nagyoperett Somossy
Károlyról, aki a színház épületét a XIX. század végén orfeumként
megépítette. A bemutató azóta tavaly novemberben (igen
megtisztelő módon az Operettszínház fennállásának 100.
évfordulója megünnepléseként) megtörtént. A 2024. június 21-i
előadást a Magyar Televízió is rögzítette, az adás
időpontjáról igyekszem majd értesítést küldeni (remélem nem
újabb két év késéssel).
|
|
|
|
Ha az operettel
a populáris zene irányából leptem meg a Nyájas Olvasót, akkor
rögtön hadd jelezzem, hogy az olló kétfelé nyílik, két irányba is
letértem az arany középútról, amit eddig komoly
meggyőződéssel vigyázva tartottam. E hírlevél olvasóit
szeretném bevonni egy nagyon szűk körbe, jelesül azok közé,
akik megismerkedhetnek egy friss, a stílus-spektrum
másik végén elhelyezkedő darabommal. Eddigi munkáim
közül ez áll a legközelebb a modern, avantgard,
kortárs, experimentális stb. kifejezésekkel illethető
stíluscsoporthoz, zeneszerzői attitűdhöz, amelyet
mindeddig tudatosan és erős meggyőződésből
kerültem.
A darab címe „ciszcendens / deszcendens etűd #1”, és
azért ebben a hírlevélben hozom szóba, mert június 20-án
erős aktualitása lesz, de hogy mi, azt sajnos csak a
következő hírlevélben árulhatom majd el.
Itt hallgatható meg (a
vizualizáció pusztán véletlenszerű, nem tartozik a
műhöz)
A hardcore érdeklődők pedig itt olvashatnak a darab
technikai-zenetörténeti-elméleti-eszmei hátteréről. (Néhény mobiltelefon sajnos nem jeleníti meg a
tanulmányt, csak a pdf letöltését kínálja fel.)
|
|
|
|
Tavaly készült
el egy lengyel film is, „Szent” (Swiety)
címmel amelynek zenéjét én szereztem.
A film a 80-as
évek Lengyelországában játszódó, transzcendens áthallású krimi. A
Gniezno-i katedrálisból ellopják Szent
Adalbert (aki többek közt Szent István tanítója is volt)
mártír-püspök szobrát, és lopástechnikai okok miatt
feldarabolják, véletlenül pont úgy, mint a hittérítő szent
testét annak idején a pogányok. A darabok összegyűjtését,
megtalálását ugyanúgy egy hitetlenre (a szimbolikusan mégis Baran [bárány] nevű
rendőrhadnagyra) bízzák, mint annak idején a szent
maradványainak, relikviáinak összegyűjtését egy
másik pogányra. Ugyanakkor nem lehet tisztán látni, hogy
transzcendens vagy titkosszolgálati erők mozgatják a
szálakat a Popieluszko atya 1984-es
államhatalom általi meggyilkolása óta az állam és az egyház
közötti meglehetősen feszült helyzetben.
Két
zeneszerzői megjegyzés:
(1) aki az A, D,
A, L(á), B, E, R(é), T(i) hangokat vélné felfedezni a
különböző motívumokban, az nem csak hallucinál :)
2) a zene iránt
érdeklődőknek az utolsó pillanatig érdemes kivárniuk,
mert a végefőcím legvégén, szinte
ráadásként elhangzik még egy említésre érdemes csellóduett.
|
|
|
|
Nem csak
zeneszerzőként tevékenykedem azonban: aki június
29-én Zalacsányban jár,t
tanúja lehetett, ahogyan az Örvényesvölgy Fesztiválon Matteo Bocelli első
magyarországi koncertjén karmesterként
működöm közre.
|
|
|
|
Egy hétre
rá, július 6-án este 8-kor szintén Zalában,
jelesül Zalaegerszegen fogom vezényelni a helyi szimfonikusokat
egy szabadtéri filmzenei koncerten a Dísz téren. Mára már
hagyománnyá vált, hogy a vezénylés mellett
műsorvezetőként a többezres közönséget a játszott
zenékhez és filmekhez kapcsolódó tudományos-filozófiai standuppal szórakoztatom a számok között.
Ennyi talán elég
is egy hírlevélbe, különösen, hogy a most következő hónap
egyéb történései egyelőre még nem nyilvánosak.
Szeretetteljes üdvözlettel:
Pejtsik Péter
www.pejtsik.com
info@pejtsik.com
|
|
|
Továbbra is él a
regisztrációs link, aki ezt az emailt továbbítva kapta vagy az
interneten látja, és szeretne feliratkozni a hírlevélre, az itt
teheti meg (ne felejtsen el igennel válaszolni a hírlevelet
érintő kérdésre):
|
|
|
Aki úgy érzi,
hogy ismerőse is szívesen hallana ilyesfajta hírekről,
az kérem ne átallja továbbítani neki a levelet, vagy a linket!
Előre is köszönöm.
|
|
|
Copyright
(C) 2024 Péter Pejtsik Official. All
rights reserved.
You are
receiving this
email because you
opted in via
our website. / Ezt az emailt
azért kapta, mert a weblapomon feliratkozott hírlevelemre.
Szeretné megváltoztatni a hírlevél beállításait?
Itt tudja frissíteni a
beállításokat, itt pedig leiratkozhat.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|