PEJTSIK PÉTER ZENESZERZŐ, KARMESTER

ritka tartalmas hírlevele

(Könyv- és filmbemutató, operett, kortárs, koncert)

 

 

Szeretettel köszöntöm a körülbelül kétévente esedékes hírlevél Kedves Olvasóit!

 

(Aki öniróniát vél kiolvasni a fenti sorokból, az egyáltalán nem téved, aki viszont arra következtet ebből, hogy majd gyakoribbá válnak a hírlevelek, annak az elképzelését egyáltalán nem tudom megerősíteni, ugyanakkor cáfolni sem.)

 

Az elmúlt évek munkáinak néhány, a közeljövőben látható eredményéről szeretnék most tudósítást adni.

1.

 

Az első hírlevél azokhoz érkezett, akik az Erdő Péter bíboros felkérésére íródott "Klezmer mise" Eucharisztikus Kongresszuson tartott bemutatója után iratkoztak fel

 

Így talán logikus azzal a hírrel kezdeni, hogy hamarosan napvilágot lát Juhász Előd "Zeneközelben" című interjúsorozatának legújabb kötete, amelyben egy velem készült, a Klezmer Misével foglalkozó interjú is helyet kapott. A kötet orgonakoncerttel egybekötött bemutatója jövő hét hétfőn, június 17-én, 17 órakor lesz a Nemzeti Múzeum kupolatermében. A belépés ingyenes, de regisztrációhoz kötött, amelyet ezen a linken lehet megtenni.

 

2.

A Klezmer Mise bemutatóját megtekintette Kiss B. Attila, a Budapesti Operettszínház igazgatója is, aki a hallottak alapján megkérdezte, hogy nem volna-e kedvem operettet komponálni. Nagyon meglepődtem, mert bár rengeteg műfajt megismertem és gyakoroltam már életemben, az operett nem tartozott ezek közé, sőt, meglehetősen erős véleményem volt róla. Erről a honlapomon egy hosszúra nyújt blogbejegyzést is írtam.

 

 

Aki szeretné végigizgulni a történetet, az most ott olvasson tovább, ne itt, mert itt spoiler következik: magamat is meglepve igent mondtam, és Orbán János Dénes szövegíró, Bozsik Yvette rendező, valamint további fantasztikus alkotógárda közreműködésével el is készült "Az Orfeum mágusa" nagyoperett Somossy Károlyról, aki a színház épületét a XIX. század végén orfeumként megépítette. A bemutató azóta tavaly novemberben (igen megtisztelő módon az Operettszínház fennállásának 100. évfordulója megünnepléseként) megtörtént. A 2024. június 21-i előadást a Magyar Televízió is rögzítette, az adás időpontjáról igyekszem majd értesítést küldeni (remélem nem újabb két év késéssel).

3.

Ha az operettel a populáris zene irányából leptem meg a Nyájas Olvasót, akkor rögtön hadd jelezzem, hogy az olló kétfelé nyílik, két irányba is letértem az arany középútról, amit eddig komoly meggyőződéssel vigyázva tartottam. E hírlevél olvasóit szeretném bevonni egy nagyon szűk körbe, jelesül azok közé, akik megismerkedhetnek egy friss, a stílus-spektrum másik végén elhelyezkedő darabommal. Eddigi munkáim közül ez áll a legközelebb a modern, avantgard, kortárs, experimentális stb. kifejezésekkel illethető stíluscsoporthoz, zeneszerzői attitűdhöz, amelyet mindeddig tudatosan és erős meggyőződésből kerültem.

A darab címe „ciszcendens / deszcendens etűd #1”, és azért ebben a hírlevélben hozom szóba, mert június 20-án erős aktualitása lesz, de hogy mi, azt sajnos csak a következő hírlevélben árulhatom majd el.

Itt hallgatható meg (a vizualizáció pusztán véletlenszerű, nem tartozik a műhöz)

A hardcore érdeklődők pedig 
itt olvashatnak a darab technikai-zenetörténeti-elméleti-eszmei hátteréről. (Néhény mobiltelefon sajnos nem jeleníti meg a tanulmányt, csak a pdf letöltését kínálja fel.)

4.

Tavaly készült el egy lengyel film is, „Szent” (Swiety) címmel amelynek zenéjét én szereztem.

 

A film a 80-as évek Lengyelországában játszódó, transzcendens áthallású krimi. A Gniezno-i katedrálisból ellopják Szent Adalbert (aki többek közt Szent István tanítója is volt) mártír-püspök szobrát, és lopástechnikai okok miatt feldarabolják, véletlenül pont úgy, mint a hittérítő szent testét annak idején a pogányok. A darabok összegyűjtését, megtalálását ugyanúgy egy hitetlenre (a szimbolikusan mégis Baran [bárány] nevű rendőrhadnagyra) bízzák, mint annak idején a szent maradványainak, relikviáinak összegyűjtését egy másik pogányra. Ugyanakkor nem lehet tisztán látni, hogy transzcendens vagy titkosszolgálati erők mozgatják a szálakat a Popieluszko atya 1984-es államhatalom általi meggyilkolása óta az állam és az egyház közötti meglehetősen feszült helyzetben.

 

Két zeneszerzői megjegyzés:

 

(1) aki az A, D, A, L(á), B, E, R(é), T(i) hangokat vélné felfedezni a különböző motívumokban, az nem csak hallucinál :)

 

2) a zene iránt érdeklődőknek az utolsó pillanatig érdemes kivárniuk, mert a végefőcím legvégén, szinte ráadásként elhangzik még egy említésre érdemes csellóduett.

 

 

 

5.

Nem csak zeneszerzőként tevékenykedem azonban: aki június 29-én Zalacsányban jár,t tanúja lehetett, ahogyan az Örvényesvölgy Fesztiválon Matteo Bocelli első magyarországi koncertjén karmesterként működöm közre.

6.

Egy hétre rá, július 6-án este 8-kor szintén Zalában, jelesül Zalaegerszegen fogom vezényelni a helyi szimfonikusokat egy szabadtéri filmzenei koncerten a Dísz téren. Mára már hagyománnyá vált, hogy a vezénylés mellett műsorvezetőként a többezres közönséget a játszott zenékhez és filmekhez kapcsolódó tudományos-filozófiai standuppal szórakoztatom a számok között.

 

Ennyi talán elég is egy hírlevélbe, különösen, hogy a most következő hónap egyéb történései egyelőre még nem nyilvánosak.



Szeretetteljes üdvözlettel:

 

Pejtsik Péter
www.pejtsik.com

info@pejtsik.com

Továbbra is él a regisztrációs link, aki ezt az emailt továbbítva kapta vagy az interneten látja, és szeretne feliratkozni a hírlevélre, az itt teheti meg (ne felejtsen el igennel válaszolni a hírlevelet érintő kérdésre):

 

Aki úgy érzi, hogy ismerőse is szívesen hallana ilyesfajta hírekről, az kérem ne átallja továbbítani neki a levelet, vagy a linket! Előre is köszönöm.

Copyright (C) 2024 Péter Pejtsik Official. All rights reserved.
You are receiving this email because you opted in via our website. / Ezt az emailt azért kapta, mert a weblapomon feliratkozott hírlevelemre.

Szeretné megváltoztatni a hírlevél beállításait?
Itt tudja 
frissíteni a beállításokat, itt pedig  leiratkozhat.

 

Email Marketing Powered by Mailchimp