SULYOK LÁSZLÓ[1]

 

NEMES-TÖRTÉNETEK

 

Budafok-Tétény zenei kultúrája egy élet tükrében

 

 

Karsay Ferenc,

Budafok-Tétény polgármesterének köszöntője

 

 

Kedves Olvasó!

 

Kodály Zoltán szerint a jó zenész kellékeit négy pontban foglalhatjuk össze: kiművelt hallás, kiművelt értelem, kiművelt szív és kiművelt kéz. S mi szükséges akkor, ha valaki nemcsak jó zenész, hanem inspiráló tanár, elhivatott vezető, kiváló igazgató és lelkes közösségépítő is szeretne lenni? Ezt mutatja be ez a hiánypótló könyv, amely a zenepedagógusi pályájának 69., Budafok-Téténybe érkezésének pedig a 60. évfordulóját ünneplő Nemes László karnagy, kerületünk díszpolgára, zenepedagógiai és művészetoktatási szakértő, több országos zenei szervezet, intézmény és együttes alapítója, a Nádasdy Kálmán Művészeti Iskola alapító és címzetes igazgatója életébe enged betekintést.

 

Abban a kiváltságos helyzetben vagyok, hogy nemcsak mint polgármester, hanem mint egykori kolléga, és azt hiszem, mint barát is írhatom ezen sorokat. „Laci bácsival” való kapcsolatom egészen az 1980-as évekig nyúlik vissza. A XXII. kerületi Tanács VB Úttörő Ifjúsági és Művelődési Központban találkoztunk először: ő a komplexum főigazgatója volt, én magam pedig az ehhez tartozó tanuszodában dolgoztam pályakezdő testnevelő tanárként. Három év múlva ő nevezett ki uszodavezetőnek, pedig még csak 27 éves voltam. Bízott bennem, és én is bízok benne, azóta is.

 

Ez az időszak igencsak mozgalmas volt Laci bácsi életében. Büszkeség számomra, hogy testközelből szemlélhettem, hogyan kezdődött az az építkezés, amelynek eredményeként véglegesen nyomot hagyott Budafok-Tétény életében és a teljes magyar művészeti oktatásban. S ennek köszönhetően talán a titkot is tudom, mire volt szükség ahhoz, hogy valaki a semmiből teremtsen olyan iskolamodellt, amely a mai napig alapja minden, művészetet tanító iskolarendszernek.

 

Laci bácsi képzett vezető, kiváló zenész, remek ember. Ez azonban mind nem lett volna elég ahhoz, hogy történelmet írjon. Páratlan tehetsége van abban, hogyan építsen. Közösséget, összetartó csapatot, ami már gyermekkorában is megmutatkozott. Mindig jó érzékkel találta meg és vonzotta magához az embereket, és sikerrel adta át lelkesedését, lendületét. Eleinte focimeccset szervezett, később zenekart, végül pedig művészeti iskolát.

 

A pápai évek mintájára olyan inspiráló közeget teremtett az általa alapított Nádasdy Kálmán Művészeti Iskolában, amely megfelelő talajt hozott létre a növekedéshez diákoknak, tanároknak, zenészeknek egyaránt. Ebből számtalan pozitív kezdeményezés sarjadt: zenekarok, zenei tehetségek, művészeti rendezvények garmadája bontakozott ki Budafok-Tétényben, amelyek azóta is virágoznak.

 

„Az igazi művészet az emberiség emelkedésének egyik leghatalmasabb eszköze, s aki ezt minél több embernek hozzáférhetővé teszi, az emberiség jótevője!” – mondta Kodály Zoltán. Mi, budafok-tétényiek hálásak lehetünk érte, hogy Laci bácsi értünk is dolgozott.

Kívánom, hogy sokáig élvezhesse még munkája gyümölcsét.

 

 

 

 

II.

 

DR. NÉMETH ZSOLT ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐ

 

Előszó a Nemes László életét bemutató kötethez

 

... az első pillanattól kezdve az volt a célom, hogy legyenek zenekarjaink.

 

Németh Zsolt

 

Amikor az oroszok lebombázták Kijevet, egy ukrán hölgy kivitte a csellóját egy romos térre, és elkezdett játszani. A civilizált világ lerombolásával szemben álló kultúra jelképe ez a jelenet.

 

A történet, amely ebből a könyvből kibontakozik, szintén kapcsolatban áll a háborúval. Ugyanis a budafoki zenei élet központi szervező alakja, Nemes László gordonkaművész, zenepedagógus még a második világháború előtt született, és mondhatni, „háborús energiával” látott neki a zenélésnek, valamint a pápai majd a budafoki zenei és művészeti élet szervezésének. A „háborús energia” alatt azt az életerőt értem, amely ebben a nemzedékben munkált és kitartott hosszú éveken át. A háború után az élni akarással párhuzamosan elemi erővel éledtek újjá a művészetek is, és ebben Nemes László is örömmel vállalt szerepet. Olyan művészetoktatási rendszert alakított ki Budafokon, amely azután népszerű országos modellé vált.

 

Sikereihez hozzájárult, hogy Bartók és Kodály nemzedéke olyan alapokat rakott le, amelyekre még a kommunizmusban is lehetett építeni. Nemes László módszerére és munkájára nagy hatással voltak a Kodály-tanítvány zenepedagógusok, akik pápai zeneiskolás évei alatt egyengették útját, és továbbadták neki mesterük hagyatékát, aki a legnehezebb időkben is szülőföldjén maradt, itt élt és alkotott.

 

A könyv elején életinterjút olvashatunk, amely előbb Nemes László családi hátterét ismerteti, majd a vidéki zenei élet sajátosságait mutatja be, s végül rekonstruálja a budafoki csodát, amelyből megérthetjük, miért lehet a magyar zenei élet ma is a világ élvonalában. Bár ezt hajlamosak vagyunk természetes dolognak venni – mondván, ez mindig is így volt –, emögött olyan, egyáltalán nem magától értetődő teljesítmények állnak, mint Nemes Laci bácsié.

 

Egy kemény munkával telt élet rajzolódik ki előttünk, amely egyben egy boldogan végigdolgozott élet is. Mert ő a zenében mindig örömét lelte, és a célja az volt, hogy másoknak is boldogságot szerezzen vele. Egyértelmű, hogy kivételes tehetségű zenészről van szó, de a tehetség akár el is kallódhatott volna a szegénység, a háború és az ötvenes évek zord körülményei között. Az övé azonban kibontakozott, mert szüleitől támogató hátteret, iskoláitól jó tanárokat kapott. A nehéz évtizedek alatt a zene egésze nem volt rendszerellenes burzsoá csökevénnyé nyilvánítva, tehát lehetett kiskapukat találni, építkezni. És Budafokon – ami, mint tudjuk, kisváros a nagyvárosban – a polgári hagyományokra támaszkodva sikerült is pezsgő zenei életet teremteni.

 

A Nádasdy Kálmán Művészeti Iskola és a Budafoki Dohnányi Zenekar létrejötte és sikeres működése jórészt annak köszönhető, hogy Nemes László rengeteg munkaórát, lelkesedést, szívét-lelkét és életének javát tette bele. Egy jellemző idézet a zeneiskolai élet megindításáról talán megérteti az olvasóval, milyen emberről is van szó: „Tanulókat, tanárokat szereztem, nemsokára már tanári koncerteket tartottunk. Mindig aktív voltam, mindig mozgattam magam körül valamit... Egyszer valaki úgy fogalmazott velem kapcsolatban, hogy három ember munkáját végeztem egyszerre. De hát szerettem dolgozni! [...] A szervezést is, az újat teremtést, a tanítást meg a zenekari játékot, a zenének a megszólaltatását is, mindet szerettem. Valami leírhatatlan, fenséges érzés, hogy az ember nemcsak hallja a zenét, hanem benne is van.”

 

A vezető szerepet betöltő művészember életében a szervezés óhatatlanul a gyakorlástól és a zenéléstől vesz el időt, ami viszont minden zenész öröm- és erőforrása. Ezért aztán kevés zenész hajlandó erre az áldozatra. És persze kevés az olyan zenész, aki nemcsak a hangszerét tudja megszólaltatni, hanem az embereket is meg tudja szólítani, hatékonyan szervez, és közösséget épít.

 

Budafok mára a főváros zenei életének kiemelkedő helyszíne és egy sokoldalú, sokat szereplő, sőt, a magyar kulturális életben irányadó szimfonikus zenekar otthona. Azt, hogy ez így van, nagyban köszönhetjük Nemes Lászlónak, a pápai vasutascsaládból származó sokoldalú, energikus, boldog zenésznek, művészeti vezetőnek. És értelemszerűen a tanár- és zenésztársaknak, valamint a művészetbarát lokálpatrióta budafoki polgároknak, akiket Nemes László, mint értő közönséget, lelkesíteni tudott. Hálásak lehetünk a Gondviselésnek, hogy Nemes Lászlót Budafokra sodorta az élet. Isten tartsa meg közöttünk még sokáig mindnyájunk örömére!

 

 

 



[1] Sulyok László magyar-történelem szakos középiskolai tanár, újságíró, publicista könyvének főszereplője Nemes László gordonkatanár, a Budafok-Tétényi Nádasdy Kálmán Művészeti Iskola és Általános Iskola és a Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar alapító igazgatója, a Magyar Zene- és Művészeti Iskolák Szövetségének alapítója. A XXII. kerületi Önkormányzat kiadásában a tervek szerint 2024. szeptemberében megjelenő könyvből több folytatásban is közreadjuk azokat az emlékezéseket, amelyekben a 2024. szeptember 21-től 88 éves Nemes László egykori növendékei, kollégái és barátai felidézik az együtt töltött évek, évtizedek emlékeit. (A Szerk. megj.)