85 ÉVE SZÜLETETT SZÜCS LÓRÁNT

 

Liszt Ferenc - és Bartók–Pásztory-díjas zongoraművész,

a Zeneakadémia egyetemi tanára

(Miskolc, 1939. szeptember 12. – Budapest, 2012. február 5.)

 

 

1948 és 1955 között Szűcs Ilona tanította zongorázni. 1955-ben felvették a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolára, ahol Wehner Tibor (zongora) és Mihály András (kamarazene) tanítványa lett. Magánúton Hernádi Lajostól is vett órákat. 1960-ban diplomázott. 1961-től 1969-ig alma materében korrepetitor volt, majd 1969-től 2009-ig kamarazenét tanított, 1978-tól egyetemi tanári rangban. 1980-tól 2000-ig korrepetitorként a Magyar Állami Operaházban dolgozott.

 

1960 és 1980 között az Országos Filharmónia szólistája. Évtizedeken át koncertezett, számos hanglemezt és rádiófelvételt rögzítettek előadásában. A Mihály András vezette Budapesti Kamaraegyüttes egyik alapítója volt. Az együttessel és önállóan is, számos új zeneművet mutatott be, főként magyar szerzők kompozícióit, de Anton Webern, Schönberg, Alban Berg műveit is gyakran szólaltatta meg.

 

Brahms - Lóránt Szűcs (1969) Intermezzo op. 117 n°3 (7:27)

Kodály Zoltán: Sonatina for Violoncello and Piano (8:58)

Szücs Lóránt (zongora) és Mező László (gordonka)

 

Kadosa Pál: Three Songs on Poems by Radnóti for Voice and Piano 3. Két karodban (2:52)

Sziklay Erika (ének) és Szücs Lóránt (zongora)

 

SZŰCS LÓRÁNT ZONGORAESTJE (1974. jan. 19.)[1]

 

Szűcs Lóránt a „Schubert és Schumann-szonáták” sorozat keretében adta szólóestjét, a Zeneakadémia Kistermében — ennek ellenére inkább Beethoven jegyében zajlott le ez a koncert, nemcsak a darabok számát, elsősorban súlyát illetően. Hiszen – a bevezetőül játszott két ritkán hallható, különös Beethoven-prelúdium után – a Diabelli-variációk következtek. A kivételesen tehetséges művész és nagyszerű zenész a zeneirodalom egyik gigantikus, roppant nehezen megközelíthető mesterművével egészítette ki repertoárját. Kevesen vállalkoznak, kevesen vállalkozhatnak erre. Csak olyasvalaki, aki megjárta már a teljes beethoveni zongora-oeuvre minden poklát, átélte minden viharát és tréfáját, elérzékenyülését és megtisztulását, aki nagyon mélyen ismeri a zongorás és nem zongorás Beethoven-kamarazenét és még sok minden egyebet is. Szűcs Lórántról, harmincegynéhány éves kora ellenére, valóban elmondhatjuk mindezt. S az eredményhez, ehhez a rendkívüli szellemi-érzelmitesti teljesítményhez, csak gratulálhatunk. A művész az elmúlt év folyamán rengeteget fejlődött, mindenekelőtt hangszertudás terén. Technikája megizmosodott, sokoldalúbbá, biztossá, fölényessé lett alkalmas eszközévé a zenélésnek. Előadásmódja markánsabbá, erőteljesebbé, talán így is mondhatnánk: érettebbé, férfiasabbá változott. Zongorázásának eddig is talán legvonzóbb vonása a zene belső logikájából fakadó értelmes szépség kifejtése, kifejezése volt. Ez a tendencia most mintha még fokozódott volna, a belső megvilágítás, a ráció irányában — ami a Diabellivariációk esetében kiváltképp indokolt is. (Éppen ezért volt még fokozottan megkapó a változatok sorában – még a lassúbb moll tömbnél is inkább – a korálszerű 20. variáció magasztos szépségű megszólaltatása.) Schubertét – egy korai, 1817-ből való a-moll szonátája, D. 537., vetületében – Beethoven kortársaként értelmezte és fogadtatta el velünk Szűcs Lórántezen az estén. Erőteljes, koncentrált előadással fogta egybe az egyes tételeket; okosan és fegyelmezetten szép zenélést, tartózkodóan, szemérmesen érzelemgazdag, jelentős Schubert-tolmácsolást kaptunk tőle. Kár, hogy az idén is csak kevés ember hallgatta meg Szűcs Lórántot – érthetetlen, hiszen remek kamarazenész mivolta közismert! –, ugyanis azok közül a kevesek közül való, akiknek csakugyan van a zenéről mit mondania, s azt el is lehet neki hinni.

 

Hamburger Klára

 

„ZENÉLŐ UDVAR” —1974. JÚNIUS 27 -ÉN[2]

 

     Az Úri utcai „Zenélő Udvar” meghitt, intim környezetében hangzott fel Kovács Béla, Németh Géza és Szűcs Lóránt hangversenye, Vadász Antal és Nagy András közreműködésével.

     Ez utóbbiak Kovács Bélával társulva Mozart Első divertimentóját adták elő a K. 439/b (K. Anh. 229) számú, öt műből álló sorozatból. Rendkívül élvezetes, finom szerenád-hangulatot árasztott ez a produkció, amelyből csak egyet hiányoltam: hogy ugyanis az öttételes mű egyik menüettjét kihagyták.

     Németh Géza és Szűcs Lóránt Schubert Arpeggione-szonátáját tűzte műsorára. A kérész-életű arpeggione, ez a hathúros „vonósgitár” (amelyet egyes források guitarre d’amour-ként is emlegetnek) rövid idő alatt teljesen divatját múlta, – nevét azonban alighanem örökre megőrizte Schubert szép, áradó dallamosságú szonátája, amelyet erre a hangszerre írt, s amely – szerencsére – gordonkán is, brácsán is előadható. Hangversenyünkön ez utóbbi változata csendült fel: Schubert ugyanis szerencsére nem alkalmazta ebben a szonátában az arpeggiónénak egyes lehetőségeit, a hangszer hathúrossága folytán lehetséges többszólamúságot, illetve az akkordokat s ezért a mű minden különösebb „átirat” nélkül is előadható brácsán. Szépen, a mű gazdag melódia-kincsét mindvégig kiaknázva, a nehezen összetartható schuberti nagy formákat jól hangsúlyozva interpretálták a nem túl jelentős, de hangulatos darabot.

     Befejezésül viszont egy „chef d’oeuvre” csendült fel: Mozart klarinétra, brácsára és zongorára írt csodálatos szépségű műve, az úgynevezett „Kegelstatt”-trió, amelyet Mozart állítólag tekézés közben komponált. A hangszer összeállítása folytán különleges színeket felsorakoztató remekmű hozzá méltó, ragyogó előadásban szólalt meg. Az egyetlen hiányosság – amiről viszont az előadók nem tehettek – az volt, hogy a tér akusztikája olyan, hogy elnyeli a zongora hangját. Megfelelő teremben előadva, vagy lemezre véve ez a produkció kétségtelenül a legmagasabb világszínvonalat jelentené!

 

Barna István

 

 

SZŰCS LÓRÁNT ZONGORAESTJE (1978. márc. 18.)[3]

 

     A zongorairodalom nagy korszakaiét ezúttal Mozart, Mendelssohn, Dohnányi és Chopin reprezentálta – tehát a romantikus világ túlsúlya. Szűcs Lóránt, egyik legtehetségesebb és legsokoldalúbb zongoraművészünk vállalkozott e végletek átfogására, ami bizony nem volt könnyű feladat már az alkotások minőségének különbözősége miatt sem.

     Mozart megoldásában ki kell emelnünk a szép frazeálásra törekvést, az értelmes és tiszta játékot s különösen az Adagioban (D-dúr szonáta, K. 576) a melodika sűrű szépségének érvényre juttatását. Kevésbé tetszettek az érdes hangsúlyok s a szélső tételek szinte a logika híján való megszólaltatása. S itt is a keménység róható még fel, amiben persze a kistermi hangszer is ludas.

     Igen ritkán játszott ma a 104-es opusszámú Mendelssohn-ciklus. A három prelűdből és három etűdből álló sorozat fölött bizony eljárt az idő, s az előadó sem igen tudott lelket verni beléjük. Még a három etűd is közülük is az F-dúr és az a-moll) adott némi illúziót, s ezeket Szűcs Lóránt is biztosabb technikai alapra helyezte.

     Dohnányi korai „Négy zongoradarab”-ja (op. 2) az utóromantika eszköztárát teljes határozottsággal birtokba vevő fiatal mestert idézte fel jó megoldásban. Leginkább az „Intermezzo” feliratú harmadik tétel varázsolta elénk azt a világot, amelyet a zongorázó Dohnányi tudott maga köré teremteni.

     Szűcs Lóránt gazdag műsorát Chopin h-moll szonátájával fejezte be. Jól felépített, minden tételkaraktert határozottan hangsúlyozó interpretáció volt, s technikai színvonal is igyekezett lépést tartani a magas mondanivalóval s az előadóművész tiszta szándékaival.

 

Raics István

 

 

PERÉNYI MIKLÓS ÉS SZŰCS LORÁNT HANGVERSENYE (1979. jan. 6.)[4]

 

      A kamaraesten két elismert, méltán elismert művészünk működött közre. A műsoron nagyrészt ritkán hallható művek szólaltak meg. Ez utóbbi magyarázhatja, hogy a szép est nem vonzott telt házat.

     Bach G-dúr szólószvitjének előadása nyitotta meg a koncertet. Stílusos és átélt, virtuóz és bensőséges volt az előadás. Valamennyi tétel technikailag megmunkáltan, formailag éretten, elképzelésben meggyőzően szólalt meg. Csupán néhány részlet hangzott kissé indiszponáltan, Perényi Miklóstól szokatlan bizonytalansággal.

     Mendelssohn D-dúr szonátája (op. 58.) a kottakép alapján kevés intenzív zenei élményt ígér. A kottaképet messze meghaladó volt az előadás: romantikus telítettségű, intenzív érzelmi töltésű, klasszikusan formált, de romantikusan interpretált elképzelés szerint szólalt meg a mű. Kisebb emocionális feszültséggel, kevésbé megoldott technikai problémákkal aligha fogadhatnánk el ezt a kompozíciót. Martinu Első szonátája az európai művészet élet — az emberi élet! – válságkorszakában, 1938–1939-ben készült. Zenéje invenciózus, technikailag nagy igényű, mondanivalójában expresszív, drámai, szenvedélyes, emocionális telítettségű, megvalósításában virtuóz. Elhitető erejű, dinamikus, virtuóz és igaz tolmácsolásban hallhattuk. Stravinsky Pulcinella szvitjétek gordonka-zongora átírató előadása – elméletileg – a csaknem lehetetlen interpretációs feladatok közé tartozik. Perényi Miklós és Szűcs Lórántelőadása után viszont joggal kérdezhetné a hallgató: Létezik-e ennél authentikusabb, ennél többet adó előadás is? A két közreműködő játéka ugyanis nemcsak technikailag megoldott, stílusban elhihető, hanem szinte képszerűen megjelenítő is volt. Az előadás a régi stílus és a huszadik századi transzpozíció tökéletes, majdnem hihetetlenül egységes szintézisét teremtette meg.

     Bravúros, szép előadást ünnepelt a közönség. Kár, hogy nem hallották többen.

 

Sz. Farkas Márta

 

 

 



[1] Országos Filharmónia Műsorfüzet, 1974/7.

[2] Országos Filharmónia Műsorfüzet, 1974/30.

[3] Országos Filharmónia Műsorfüzet 1978/17.

[4] Országos Filharmónia Műsorfüzet, 1979/5.