KISS ERZSÉBET ÉS JUHÁSZ FERENCNÉ

 

100 ÉVE SZÜLETETT Vitéz ADAMÓCZKI BÉLA

 

 (Berkesz, 1924. 09. 19. Debrecen, 2015. 08. 27.)

katonazenész, karmester, művésztanár, klarinét- és tárogatóművész, zeneiskola alapító, igazgató[1]

 

Édesapja kerékgyártó ácsmester volt, édesanyja szatócs üzletben dolgozott. A családfő szerette volna, ha fia követi mesterségét, de az ifjú titán a muzsikálást választotta életcéljának, annak ellenére, hogy a családban nem volt hagyománya a zenélésnek. A gyerekek hárman voltak testvérek, köztük két leány, de csak a fiú vált a zene rabjává. Béla 16 éves koráig szülőfalujában tanult, ott végezte el a 8 osztályt, és ugyanott folytatta középiskolai tanulmányait is.

 

Bár az iskolában nem kapott megfelelő zenei képzettséget, egy jóakaró felfedezte, és elindította őt a zenei pályán. Gyimesi György az Ungvári Katonazenekar karmestere véletlenül hallotta meg a kis Béla csodálatosan tiszta, fényes hangját, elénekeltette vele a magyar Himnuszt, hogy lássa, mit tud. Ekkor ígéretet tett arra, hogy a gyermekből katonazenészt farag. Ajánlására az ígéretes tehetség beiratkozhatott az Ungvári Zenei Konzervatóriumba. Itt már csodagyerekként tartották számon, mivel egy év alatt két anyagot sajátított el, és megtanult klarinéton játszani családjának nagy büszkeségére. A szülők nem kis áldozatok árán mindent megtettek gyermekük előrehaladása érdekében. Édesapja egyetlen tehenük árából 120 pengőért vásárolt hangszert fiának. A klarinét művészetének elsajátítása után nemcsak az Ungvári Katonazenekar tagja lett, hanem az Ungvári Rádió zenekarában is szerepet kapott még szaxofonosként is. A két hangszer ugyanis nagyon hasonlít egymásra, és nem kellett különösebben tanulnia rajta játszani, mert egyszerűen „tudott”.

 

Előrehaladásában inspirálta a Kodály Zoltánnal történő kapcsolata. Többször vizsgázott a nagy népdalgyűjtőnél, de az első számonkérés volt számára a legemlékezetesebb. Szolfézs vizsgáján Kodály akkordokat ütött le a zongorán, amit a diáknak fel kellett ismernie. A vizsgázónak nem jelentett gondot a feladat, annak ellenére, hogy a zongora el volt hangolódva. Bátran kijavította a hangokat, melyik magas vagy alacsony. Kodály megdicsérte, és ezzel befejezettnek tekintette a vizsgát, elismerve az abszolút hallását.

 

Adamóczki Béla az Ungvári Zenei Konzervatóriumban 1944-ben kapott tanári diplomát. Munkáját azonban nem gyakorolhatta, mivel besorozták Szombathelyre katonának. Szolgálata alatt a laktanyát lebombázták, a tanár fogságba esett, Csecsenföldre hurcolták. A fogságban szerzett sérülésének nyomait haláláig a fején hordozta.

 

Fájdalmasan érintette a megszerzett dokumentumainak elvesztése, és klarinétjának elkobzása. Viszont sikerült fogva tartása alatt egy darab kenyérért egy másik hangszerhez jutnia, a tárogatóhoz, amely hangszer 130 éves kora ellenére élete végéig hű társa maradt. „A fegyelmezés legjobb eszköze a jó tanítás, amely úgy leköti a gyermek figyelmét, hogy nincs szükség más eszközre.” (Beősze Antal) Sajnálatos módon az okmányokat sehol nem lehetett pótolni, így elhelyezkedni sem tudott, mivel nem tudta bizonyítani zenetanári képesítését. Ezért beiratkozott a Zeneművészeti Főiskolára, Budapestre.

 

1959-ben kapott másodszor diplomát zenész és zeneszerző szakon. Ezt követően sikerült elhelyezkednie a Kossuth Akadémián és a Petőfi Politikai Tisztképzőnél, mint katonazenész. A hadseregnél az évek folyamán ezredessé nevezték ki. Amikor viszont nem akart tagja lenni az akkori pártnak, kitették a hadseregből és lefokozták. Ettől kezdve megszűnt a kapcsolata a katonasággal.

 

Újabb fordulatot az életében Debrecenbe költözése hozott, itt folytatta tovább munkásságát. Megnősült, első házasságából két fia született, Béla és András. Béla televízió és rádiótechnikusnak tanult, a kisebbik fia, András korán elhunyt.

 

Az 1950-es években a Debreceni Zenei Konzervatórium, mai nevén a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola vezetőtanára lett. A tanítás mellett zenészként is közreműködött az 1952-ben megalakult MÁV Filharmonikusok Zenekarában, amelynek első klarinétosa volt. A zenekart a debreceni Csokonai Színház is szerződtette, így operákat és operetteket is játszottak. Számára a klasszikus zenei műfajok képviselték az értékeket. A MÁV filharmonikusokkal számos településen adtak hangversenyt, koncerteket. A színházi műfajoktól elszakadva játszott más műfajú zenéket, pl. jazzt is. Az újabb tovább lépést az 1957-es év jelentette, amikor a Simonffy Emil Állami Zeneiskola fúvós tanszakvezető tanárának kérték fel Debrecenben, ahol 1967-ig volt vezető beosztásban. Eleinte minden fafúvós hangszert ő tanított, majd 1959-re sikerült annyira felfejleszteni a tanszakot, hogy megalakíthatta az ország első úttörőzenekarát. Egyedülálló törekvés volt ez a nagy zenésztől, hiszen addig az úttörőzenekar fogalma nem létezett. Elhivatottsága eredményeképpen sikerült olyan közösséget létrehozni, hogy felléphettek zenekarával az első debreceni virágkarneválon. Az elsöprő sikert számos fellépés követte.

 

Egyre több neves ember felfigyelt munkájára, és így került kapcsolatba Balmazújvárossal. 1967. május elsején Debrecenben egy felvonulás alkalmával Thuróczy György, a Balmazújvárosi Művelődési Központ igazgatója a csapat láttán felbuzdulva, megkérte a zenekar vezetőjét, alapítson Balmazújvároson is úttörőzenekart. Béla bácsi a felkérésre rögtön rábólintott, és munkához látott. Első lépésként a helyi általános iskola padlásán összeszedték a porosodó régi hangszereket. Július elsején már meg is indult a zeneoktatás 8 fővel. A községben – bár ebben az időben több zenekar (levente, lakodalmas bandák) működött –, szervezett zeneoktatás addig még nem létezett. A megalakult zenekar 1967 karácsonyán mutatkozott be, de csak a szülők előtt. A nyilvánosság előtt 1968. április 4-én léptek fel egy koszorúzáson. A Balmazújvárosi Fúvószenekar fogalommá vált szerte az országban. Az alapító jelszava: „Vigyük ki a zenét az utcára”.

 

1968. szeptember 1-jén indult meg az intézményes zenei oktatás Balmazújvároson. A célok között szerepelt a gyermekek zenei készségeinek és képességeinek fejlesztése, a zenei műveltségük megalapozása; a tanulók felkészítése szabadidejük tartalmas eltöltésére, amatőr társas muzsikálásra, valamint a zenei pályára alkalmas diákok felkészítése szakirányú továbbtanulásra. A zeneiskola a Hajdúböszörményi Zeneiskola fiók-intézményeként működött. Eleinte az igazgató egyedül tanított a zeneiskolában, főként a fa- és rézfúvós hangszereket. Később segítette munkáját egy zongoratanár, majd fokozatosan tovább fejlesztette a tanszakot. A jól működő intézmény láttán és a kedvező visszajelzések hallatán a pedagógusok száma fokozatosan nőtt, egyre több diák vágyott arra, hogy hangszereken tanulhasson, és a zenével közelebbről is megismerkedhessen. A Balmazújvárosi Zeneiskola 1981. január 1-től önálló lett, s ezt követően egyre több gyermek tanult itt, és szerzett bizonyítványt a zeneiskolában. Sok kolléga követte Adamóczki Béla példáját, sorra alakultak az úttörőzenekarok szerte az országban.

 

Takács Erika balmazújvárosi zenetanár, tanítvány és kolléga így emlékezik ezekre az évekre: „Béla bácsi mindig szerette a kihívásokat, ezért elvállalta, hogy előbb óraadóként, majd főállású zenetanárként részt vesz Balmazújváros zenei életében, az alapfokú zeneoktatás kiépítésében.

 

A szervezőmunka kiválóan sikerült, hamarosan fiók-zeneiskola (100 fő), majd önálló zeneiskola (150 fő) kezdte meg működését Balmazújvároson. Nem volt könnyű időszak, de Béla bácsi erről a hőskorszakról mindig büszkén mesélt. Jó ízzel, nagyokat kacagva – hogyan ment a pártbizottsághoz, miként szerzett pénzt a megyétől, hogy vonta be a régi, lagzis zenészeket a szervező munkába, miként lett pónifogat, ami a nagydobot vitte a felvonulások alkalmával, hogy csináltatott tamburbotot stb. – mesélte sztorijait, mi pedig lelkesen hallgattuk. Kiemelkedő személyiség volt, egy olyan ember, akit mindenki szeretett és tisztelt.

 

Azokban az években sokkal nehezebb volt egy vezetőnek a mindennapi feladatok ellátása; egy-egy hangszer, az egyenruha beszerzése, buszrendelés, egy tanári álláshely kialakítása stb., sok-sok jóváhagyó ember aláírása volt szükséges a cél érdekében. Béla bácsi leleményes és kitartó volt, mindig azt mondta: »Ha kidobtak az ajtón, bementem az ablakon, de mindig elértem a célom«. Ezt mi, akik közelebbről ismertük, elhittük neki, hisz fiatal gyermekként azt tapasztaltuk, hogy a zenekar mindenhol ott van: menetel az utcán, részt vesz a koszorúzásokon, iskolai ünnepségeken, Zánkára utazik évente, a Kartács utcai táborban zenekari szolgálatként nyaral. Vagyis Béla bácsi mindent elintézett nekünk.

 

Ma, amikor jobb körülmények között, egy nyitottabb világban nevelkednek a fiatalok, nem is tudják, hogy nekünk japán, koreai, néger gyerekeket látni, vagy épp velük együtt énekelni Zánka főterén, az egy óriási élményt jelentett. Béla bácsi nem ismert lehetetlent. 1967-től 1985-ig dolgozott Balmazújvároson, megalapozva a zeneiskola és fúvószenekar jövőjét, erre a stabil alapra építkezünk azóta is. Köszönjük!”

 

Lénárt József kürtös, katonazenész 1978-tól hűséges és oszlopos tagja volt a Balmazújvárosi Úttörőzenekarnak, majd utódjának a Bekton Fúvószenekarnak is. Így emlékezik Béla bácsira: „1978-ban kerültem a zenekarba. Adamóczki Béla bácsi, ha bármelyik növendékében látott valami rátermettséget a muzsikálásra, hamar behívta a zenekarba. Így ismertem meg én is. Nem mindennapi ember volt, elkötelezett a zene, a zenélés iránt. Rendkívül jól és hatékonyan szervezett, kevés olyan dolog volt, amit ne tudott volna a zenekarnak elintézni, mindenkivel megtalálta a közös hangot. Fiatalos, dinamikus életszemlélete ösztönző volt számunkra, gyerekként, fiatalként is felnéztünk rá. Egy egészen új színt vitt településünk életébe, lett zeneiskola, majd zenekar is a balmazújvárosiak örömére. A zenekarral komoly sikereket értünk el, a szombathelyi országos versenyen első helyezettek lettünk. A zánkai tábor megnyitása után minden évben részt vettünk az úttörőtábor életének színesítésében. Kétszer jártunk külföldön, az NDK-ban és Romániában, ami abban az időben nagyon nagy szó volt. Béla bácsi fellépéseink alkalmával a zenekart mindig »világhíres zenekarként« emlegette. Ez nekünk nagyon tetszett, ezzel is motivált bennünket. Rendkívül büszke volt azokra a tanítványaira, akik a zenei pályát választották, különösen ránk, katonazenészekre, mint késői kollégákra. A sors úgy hozta, hogy katonazenészként én is muzsikáltam vele Debrecen főterén, ő tárogatóművészként lépett fel. Ekkor már idős volt, 80 éven felül járt. Szép kort megélt, tisztelet és hála munkásságáért.”

 

1985-ben nyugdíjba ment, de tovább folytatta áldásos tevékenységeit. Balmazújvároson női kórust alapította helybéli asszonyokból, ami egy éven belül vegyes kórussá alakult. Járta az országot, a Felvidéket, Erdélyt, előadásokat tartott. Járt nemzetközi tárogató-találkozókra. Művészként rendszeresen képviseltette magát az egyetemeken. Három könyve jelent meg „Történelmi Énekeinkből, Dalainkból” 2000., 2005. és a 2008. években.

 

Rendszeresen fellépett a debreceni Kossuth-szobornál, ahol a megírt három könyvében összegyűjtött kuruc dalokból állított össze műsort. Balmazújváros Város Önkormányzata 2003-ban „Balmazújváros Városért”, majd 2006-ban „Balmazújváros Díszpolgára” címmel ismerte el kimagasló tevékenységét, áldozatos munkáját, a balmazújvárosi szervezett zeneoktatás elindítását.

 

Még ennél is nagyobb megtiszteltetés érte, amikor 2007. szeptember 19-én Habsburg József, Árpád királyi herceg Budán, a Szilágyi Dezső téri református templomban vitézzé avatta Adamóczki Bélát és második feleségét, Márk Évát. Felesége az ország egyedüli üvegszobrász művésze volt, akivel haláláig egymást segítő, alkotó kapcsolatban éltek. Egyedülálló együttműködésük gyümölcseként, 2011-ben Salgótarjánban mindkettőjüket lovaggá avatták.

 

A sokoldalú művész az egyházi zenével és a vallással is hosszú ideje kapcsolatban volt, hiszen református családból származott. A katolikus és református templomokban is játszott tárogatójával miséken és istentiszteleteken. A református zsoltárokat átírta hangszerére, mert szerinte az egyházi zenélésnek hatalmas ereje van a nemzet együvé tartozásában is. 2007-ben kezdte el átírni tárogatóra a református énekeskönyv egészét. Egy évvel később készítette el első műsoros lemezét, amelyen a Történelmi Énekeinkből, Dalainkból 1. kötetben szereplő dalokat szólaltatta meg ősi hangszerén.

 

Pedagógusként a diákok érdekeit, fejlődését tartotta szem előtt minden helyzetben és minden időben. Számtalan gyermek járt hozzá órákra, és közülük sokan a zenei pályán maradtak. Kivétel nélkül büszkék voltak, felnéztek rá, tisztelték Béla bácsit. Adamóczki szerint a tanítási módszereknek sok összetevője van. A tanárnak mindenekelőtt meg kell szerettetnie magát a gyerekkel. Ne csak tanárnak nézze, hanem igazi barátnak. Közel engedte magához a gyerekeket, ezáltal megteremtette azt a biztonságot, szeretetet, ami által a gyermek vágyott arra, hogy ismét zeneórára menjen. Minden diákjával, de a szülőkkel is tartotta a kapcsolatot. Családias hangulatot teremtett, nem volt nála divat a kopogtatás. Mindig volt valamilyen cukorféleség a fiókjában, hogy a gyerekek a hangszerfúvás szüneteiben felüdítsék kifáradt ajkaikat. Fontos volt számára a példaadás, a tisztelet is, ugyanakkor az igazságos szigort sem vetette el. Azt vallotta, a gyermekben a jót kell keresni, nem pedig a rosszat.

 

A gazdag munkásság 91 éves korában ért véget. De Béla bácsi szelleme, a zene szeretete Balmazújvároson tovább él. Nemcsak az úttörőzenekar utódja, a Bekton Fúvószenekar népszerűsíti, hanem az újjászületett Veterán Úttörőzenekar is.

 

Lénárt József: „A balmazújvárosi úttörőzenekar fennállásának 50. évfordulója 2017-ben volt. A Bekton zenekarral karácsonyi koncertre készülődve kitaláltuk, hogy az évforduló alkalmával össze kellene verbuválni a régi zenekart, és egy régi indulót a kedvencek közül eljátszani. Az ötlet megszületése után elkezdődött a szervezkedés. Bizony, nem volt könnyű, a régiek közül sokan már 30-40 éve nem játszottak hangszerükön, vagy már nincs is meg – 13 – az a régi hangszer. Persze nekem, mint katonazenésznek zenéléssel telik az életem, így nagyobb hittel álltam az egészhez. Egy idő után magától is ment a dolog, egymásnak szóltak az emberek, és gyarapodott a bátor veteránok társasága. Eljött az első próba ideje. Ez a találkozás nagyon megható volt számomra. Megtaláltuk a karmestert is, legfiatalabb társunk személyében. Szinte mindannyian visszaváltoztunk azzá a gyerekké, akik annak idején voltunk. A próbák során visszajöttek a régi emlékek. Már alig vártuk az első fellépést, ami hamar el is jött. Amikor az Újra itt van c. Illés számra bevonultunk, a közönség soraiban ülők könnyekig meghatódtak, hogy 40 év után ismét együtt látják a zenekart úttörőruhában. Zenészeknek és közönségnek egyaránt felejthetetlen élmény volt. Ennek három éve, a zenekar él, próbál, fellépéseket vállal, új tagok jönnek. Ami ezt az egészet összetartja, a veteránok határtalan lelkesedése és a zene szeretete. Béla bácsi biztos nagyon boldog, ha hallgat minket, és mi is gyakran emlegetjük Őt.”

 

A súlyos megpróbáltatásokkal teli, de rendkívül sikeres életút bemutatásának alapját Tóth Erzsébet tanító szakdolgozata, valamint felesége, Adamóczkiné Márk Éva visszaemlékezései adták.

 

 



[1] (Pedagógusok Arcképcsarnoka. 19. kötet. Karácsony Sándor Pedagógiai Egyesület, Debrecen, 2020) A szerzők: Kiss Erzsébet (Debrecen) és Juhász Ferencné (Balmazújváros)