DR. COCA GABRIELLA[1]
CHOPIN BALLADÁINAK FORMAI RUGALMASSÁGA ÉS
TÖMÖR HARMÓNIAI MEGOLDÁSAI
Frédéric François Chopin
(Żelazowa Wola, 1810. március 1. – Párizs, 1849. október
17.)
lengyel zeneszerző és zongoravirtuóz.
Chopin zenéjével
való találkozásom az 1980-as években történt, amikor mint középiskolás zongora
szakos diák, tanárom Chopin műveket iktatott be az évi tananyagomba.
Játszottam annak idején Chopin Prelűdöket, aztán később a B moll scherzót és az I. Balladát. Műveinek hangzása megkapó
volt számomra, szívesen gyakoroltam szerzeményeit. Harmóniáit szépként
érzékeltem, műveinek formai felépítését pedig, előadásból kifolyólag
dinamikusnak, lendületesnek éreztem, főleg a Scherzo-ban és a Balladában.
Jelen tanulmányomban egy betekintést szeretnék nyújtani Chopin komponisztikus műhelyébe, formai és harmóniai
szempontokat elemezve, bemutatva. Természetesen tudatában vagyok annak, hogy
Chopin-nél, más romantikus zeneszerzőhöz hasonlóan újat már nemigen lehet
mondani. Azonban a jelen dolgozatban összefoglalt megfigyelések a saját
rálátásom Chopin zenéjére, és nem bibliográfiai feldolgozás. Személy szerint
érdekelt, mi az, ami Chopin formaépítését, harmonizálási technikáját
megkülönbözteti a kortársaiétól. Tényként akartam megtapasztalni azt, amit a
kortársai érthetetlenséggel fogadtak. Szeretnék csak pár idézetet bemutatni
erről:
(Parlando 2017/1.)
[1]
A szerző a kolozsvári Babeş-Bolyai Tudományegyetem, Református Tanárképző
és Zeneművészeti Kar, Zeneművészeti Szak, egyetemi professzora