DR. COCA GABRIELLA[1]

 

CHOPIN BALLADÁINAK FORMAI RUGALMASSÁGA ÉS TÖMÖR HARMÓNIAI MEGOLDÁSAI

 

Frédéric François Chopin

(Żelazowa Wola, 1810. március 1. – Párizs, 1849. október 17.) 

lengyel zeneszerző és zongoravirtuóz.

 

Chopin zenéjével való találkozásom az 1980-as években történt, amikor mint középiskolás zongora szakos diák, tanárom Chopin műveket iktatott be az évi tananyagomba. Játszottam annak idején Chopin Prelűdöket, aztán később a B moll scherzót és az I. Balladát. Műveinek hangzása megkapó volt számomra, szívesen gyakoroltam szerzeményeit. Harmóniáit szépként érzékeltem, műveinek formai felépítését pedig, előadásból kifolyólag dinamikusnak, lendületesnek éreztem, főleg a Scherzo-ban és a Balladában. Jelen tanulmányomban egy betekintést szeretnék nyújtani Chopin komponisztikus műhelyébe, formai és harmóniai szempontokat elemezve, bemutatva. Természetesen tudatában vagyok annak, hogy Chopin-nél, más romantikus zeneszerzőhöz hasonlóan újat már nemigen lehet mondani. Azonban a jelen dolgozatban összefoglalt megfigyelések a saját rálátásom Chopin zenéjére, és nem bibliográfiai feldolgozás. Személy szerint érdekelt, mi az, ami Chopin formaépítését, harmonizálási technikáját megkülönbözteti a kortársaiétól. Tényként akartam megtapasztalni azt, amit a kortársai érthetetlenséggel fogadtak. Szeretnék csak pár idézetet bemutatni erről:

Coca Gariella Chopin

(Parlando 2017/1.)

 



[1] A szerző a kolozsvári Babeş-Bolyai Tudományegyetem, Református Tanárképző és Zeneművészeti Kar, Zeneművészeti Szak, egyetemi professzora