DUNKEL NEPOMUK NORBERT[1]

 

Tanár-diák viszony és az érzelmi hangolódás

 

(A kép forrása: https://pozitivpedagogia.hu/eros-tanar-diak-viszony-eredmenyesebb-tanulas/)

 

Aki Freud vagy Jung nevét hallotta, annak nem ismeretlen fogalom a tudattalan, vagy az árnyékszemélyiség fogalma. Amit nem látunk magunkban, de hozzánk tartozik, nos, ez az árnyékszemélyiség. Amikor másokat figyelünk, hamar támad szimpatikus, antipatikus vagy épp közömbös érzésünk a másikkal kapcsolatban. A lélektan személypercepció-nak hívja mások észlelését (perceptio = észlelés). A másokkal kapcsolatos közelség-távolság (proxemika) kialakulását nem csak a szociológia kutatja, hanem a pszichológia is. Gondoljunk a svéd, norvég „jeges” távolságtartásra, de az olasz, spanyol átölelésre, vállba veregetésre is, ami nagy kulturális különbséget mutat. És ehhez jön az azonos nemzet esetén, de a más-más családban megmutatkozó különbségekre is!

 

A távolság-közelség mélyebb dimenziójával az ún. kötődéselmélet foglalkozik (John Bowly és Mary Ainsworht 1978). Ez a kisgyermekek reakcióit vizsgálja 2-3-4 éves korban. Tehát olyan kisgyermekkorban, amire szavakkal nem is emlékezünk (nonverbális korszakunk, mert még nem tudunk beszélni). A vizsgálatban egy nagy üvegajtós, és széles üveg ablakos szobába érkezik az anyuka és a kisgyermek. A szobában rengeteg játék van, ingergazdag. Az anyuka kisvártatva távozik a szobából, ám a kisgyermek az anyukát szemmel követheti. Ez fontos. Öt perc múlva az anyuka visszatér. És itt a lényeg: a kutatók azt figyelik, hogyan viselkedik a kicsi az anyuka visszatérésekor? (újra-egyesülés) Amikor az anya lemegy, az ún. szeparációs (az elválástól való) félelem jegyeit láthatjuk a kicsin, sír, nyugtalan, ide-oda tekint. Olyat is látni, hogy a kisgyermek az anya visszatérésekor „bünteti az anyát”, üti, veri, hisztizik: -hogy mertél itt hagyni??

 

A kötődés nem az ember sajátja, az emlősállatok, de még a madarak kicsinyei is azonosítják az anyát (imprinting), s követik őt, vagy kapaszkodnak a bundájába, szoros érzelmi kötelék alakul. Ahogy bántak az anyukával az ő kislánykorában, úgy fog az anyuka bánni a kicsinyével. Az esetleges problémákat nemzedékeken át cipeljük (transzgenerációs traumák).  De nézzük a négy alapvető kötődési típust. És miért is fontos a kötődés jellege?

 

1.     Biztonságosan kötődő gyerek. Bátran felfedezi a környezetét, kíváncsi a rengeteg játékra, ám, az üvegen át azért figyeli az anyját! Idegentől nem fél, vagy csak kényelmetlenül érzi magát. Az ilyen gyermek anyja érzékeny, azonnal reagál a gyermeke igényeire, vagy kezdeményezésére.

 

2.     A bizonytalanul kötődőeknek van elkerülő és ellenálló formája is. Az ilyen kisgyermek is elmerül a környezete felfedezésében, de az anyja távolléte (szeparáció) erős kétségbeesést vált ki. Amúgy is kevés közös tevékenysége van a gondozójával. Az anya visszatérését újraegyesülésnek hívják, és én ezt minden nap átélem, délelőtt a debilis (enyhén értelmi fogyatékos) ellátottság, délután pedig a kutyám jóvoltából. Aki szinte lever a lábamról, mert Góliát kutya minden egyes nap örül, ha újra együtt lehetünk. Farkasok, legelő álltatok jellegzetes élménye az újraegyesülés, társkeresésé, a falka biztonsága. Sok embernek ez az örömképessége erősen megkopott. A bizonytalanul kötődő a gyermek elkerüli az anyját. Érdekes megfigyelés, még ha sokat tartják is a gyereket, nincs ölelés, simogatás. Ami a kisgyermekkor első szeretetnyelve.

 

3.     A bizonytalan ellenálló gyerek, nem keresi az anyja közelségét, és e közelség nem is nyugtatja meg. Nála elég szegényes a környezet feltárása. Vajon milyen az anya viselkedése, mit tanult meg ebből a kicsi? A kicsi ugyan keresi az anya érintését, mégis, sokszor ellenáll neki. Sokat sír (= nem nyugodt, ami azt jelzi légy velem). A légy velem!, a minőségi szabadidő, az „együtt vagyunk-biztonságban vagyok” a kicsik legfontosabb szeretetnyelve (az érintés mellett).

 

4.     A dezorganizált kötődésben nincs közelítés, nincs egyértelmű öröm. A szülő hol dühösen, hol ijedten, hol túlszeretve (tehát össze-vissza) reagált a csecsemő jelzéseire. Az ilyen kicsi odamegy a visszatérő anyjához, de nem néz rá. Az anya játékot kezdeményez, de a kicsi nem akar vele játszani. A gyermek lehangolt, esetleg érzelemmentesnek tűnik.

 

Az anya válaszkészsége (bounding =kötődés) azt jelenti, hogyan tud (nem tud?) egységben lenni a kisgyermekkel. A korai kötődés egy életre meghatározó. És minél több éretlen, és túl fiatal szülő lesz, annál több sérült lélek -annál több pszichológusra lesz szükség. –Legyen mindenki pszichológus?? Nem. A kultúra hordozta mindazt az információt, ami a hogyan szülésről, szoptatásról, a nevelésről, az együtt játszásról szól. Csakhogy a kultúra elkopott, s jönnek a könyvek (ami bennem ijedséget vált ki) -Hogyan szoptassak? -Hogyan játsszam a gyermekemmel? Tehát elporlad a kultúrában kódolt tudás. Biztonságot kötődés nélkül nincs erős, kiegyensúlyozott, önbizalommal telt ember. A korai kötődés minősége eldöntheti az ember sorsát, tud-e társasági ember lenni, tud-e alkalmazkodni. Az anya-kisded korai érzelmi (affektív) hangolódása megmarad a gyermek felnőtt korában, és nehezen módosítható. Pl. depressziós, skizofrén felnőtt, autista gyermek (gondozás nélkül) nem képes az ún. affektív illeszkedésre. Csoportban is magányos marad. Zeneiskolában láttam zseni gyereket, a mai napig találkozgatunk, igaz, a „gyerek” 18 éves lett.

 

Fagyizunk, művész moziba megyünk, s próbálom pótnevelni, (más érzelmeit értékelni/ értelmezni) mert… mert a fiatal bár messze átlag feletti, angolul, németül beszél, Dosztojevszkijt olvas, ám azt látom, hogy ő ún. hiányos összehangolódásban részesült. Magyarul, a szülei csakis bizonyos élményeire hangolódtak rá. Főleg, ha udvarias volt, engedelmes, és sok ötöst hozott haza az iskolából. Még magyarabbul: a szülők saját képükre formálták az ifjút. Az ifjúnak kifelé mutatott; „társasági énje lett” (variációk: külső kontrol, szociális én –Stern, hamis én – Winnicott). Ezt nevezzük érzelmi elhangolódásnak.

 

Nagyon érdekes, hogy a fogyatékkal élőink között 11 főből egyetlen egy fiatalt sem találtam, aki ne volna képes érzelmi összehangolódásra, az affektív (érzelmi-hangulati) illeszkedésre. Igaz, nevelésükben sok az érzelmileg intenzív elem, a filmklub, a közös éneklés, a bábokkal kísért és jól, színesen elmondott (!!) mese, a kirándulás. A közös szédülés a Nagytemplom kilátójában, a fagyizások, a labdajátékok. A mi szeretetnyelvünk (Gary Chapman) az ölelés, kedvesség, dicséret, a kitartással elkészült kézműves munka többszörös elismerése.

 

Számomra az értelmi fogyatékosság nem annyira az intellektuális deficitben van, hanem a nevelhetőség és taníthatóság mértékében. A lelassult fejlődés nem mentális retardáció, én magam is megkésett fejlődésű voltam, I.Q-m: 129. Az ún. esetleges debilitás határeset, és igen is, sok debilist (50-70 I-Q) lehet tanítani. De legalábbis részképességeit (számolás, olvasás, mozgás ÉS viselkedés) fejleszteni lehetséges.

A motiváció, a jól motiválás varázshatalom, még imbecillis (~ 30-as I.Q.) is képes a szokásalakításra, affektív illeszkedésre, még ha utánzással is, vagy „valaki kedvéért”.

 

Az elfogadás minden vallás kulcsszava, s nem annyira az empátia vagy a pszichológia szótárába illik. Ha meglátom, ki miért olyan, amilyen, könnyebb az elfogadás. Szerencsés intézményekben („normál iskolákban” is) van ami nálunk; a „szülők iskolája”. Olyan tanácsadás, ahol próbáljuk kinyomozni, ha van szélsőséges érzelem, dühroham, vagy érzelmi alapon kiváltott epilepszia, vagy a halál nem asszisztált feldolgozása… akkor a szülő akár gondozóhoz, terapeutához, fordulhat hisz nem felétlen kell mindig pszichológushoz fordulni. A tapasztalat és a jó kommunikáció, egy intézmény elfogadó, fejlesztési-gondozási kultúrája sok hátrányt tud ellensúlyozni. A lényeg: a visszatükröző (reflektív) kapcsolat. Aki hitelesen visszajelzi: milyen vagyok, mit érzek, mit szeretnék? Ám ez a visszatükrözés, túl az anya-gyermek kapcsolaton, a felnőttkori barátságban és jó kollegiális viszonyban is fontos. Reflektív kapcsolat nélkül nem látom meg a saját szememben a gerendát… A jól megfogalmazott és jószándékú kritikát hívja a lélektan produktív szeretetnek. Ez ma hiánycikk. Nem tanuljuk. Még egyetemeken sem.

 

A kép forrása: (papageno.hu)

 

Egyre több az elhanyagolt gyerek, aki egyéni órákon mentálhigiénés gondozást kaphatna. A jó tanár fogalmába mindig is bele tartozott a segítő attitűd. Aki nem bújik el a tanáriban, aki megszólítható. A segítő attitűd nem azt jelenti, hogy mindent meg tud oldani, de ha teheti, tudja, kihez kell fordulni, ki tud még segíteni. Az első és legfontosabb, amit tehet egy ilyen tanár, hogy időt ad, meghallgatja a növendéket. Bizalmat épít. Partner. Nem tekintély. Nem a tudás forrása elsősorban, hanem kicsit szülő pótlék.

 

Amikor meg kell ítélni, milyen is egy növendék, legtöbbször csak papír munka az „egyéni fejlesztési terv.” Mert új növendék esetén megismerhetetlen a gyerek novemberig. Lehet még alig volt órán. A tanár-diák kapcsolatban fontos, hogy olyan 4-5-6 kategóriában gondolkodjon a tanár nem elfelejtve, hogy egy zárkózott, vagy érző személyiségtípus hamarosan extrovertált gondolkodó lehet. Tehát a személyiséget dinamikusan fogja fel.

 

Az okos eszközök nagyban rongálják a szociális ügyességet, az interperszonális kommunikációt. A páros rögtönzések, adott dallam a növendék általi befejezése, egy kis darab érzelmi töltésének megbeszélése, lerajzolása, sőt; elmozgása segíti az érzelmek tudatosítását. Ami ugye, messze több egy emotikon „jelentésénél”. A tanár diák viszony az óvónő mellett az első olyan érzelmi terep, ahol a rossz, hiányos, szegényes érzelmi kötődés újra írható. Ahol a csonka családban felnövő gyerek érzelmi-intellektuális támaszt találhat. Ezért mondjuk folyton oktató-nevelő folyamat, az egyoldalú tanítás kifejezés helyett. A csoportos órát tartó tanárnak példaadónak kell lenni a lassabban fejlődő, vagy érzékszervi fogyatékosságú növendékkel. Magát az osztályt kell befogadóvá és segítőkésszé nevelni. Hogy felnőttként ne botránkozzon meg egy sérült, bármiben segítsége szoruló embertársán.

 

Ének-zeneóra

(annohttps://www.darabanth.com/hu/gyorsarveres/456/kategoriak~Kepeslapok)

 

 



[1] Dunkel Nepomuk Norbert   rehabilitációs mentor, zeneterapeuta, zenetanár, terápiás munkatárs