Tájékozódás az
„olvasztótégelyben”
avagy
Élmény –
ismeretterjesztéssel
Rendkívül
szerencsésnek érezhetik magukat, akik hangversenyen hallhatták játszani
Augustin Hadelichet. Ilyen élményben sok magyar
zenebarát részesülhetett, amikor május 28-án az ő szólójával csendült fel
a Müpában Beethoven Hegedűversenye a Concerto
Budapest közreműködésével, Keller András vezényletével. De korábbról is
emlékezhetünk Hadelich budapesti fellépéséről:
2022. december 1-jén Brahms Hegedűversenyét a MÁV Szimfonikus Zenekarral
szólaltatta meg a Zeneakadémián, ugyancsak Keller András vezényletével. S
akinek ennyi jó kevés: idén május 29-én – Elisabeth Leonskaja
és Christian Tetzlaff után ingyenes mesterkurzust
tartott a Concerto Budapest Páva utcai székházában. De minden bizonnyal sokan
vannak olyanok is, akik felvételei alapján „fedezték fel” maguknak a Warner Classics exkluzív művészét.
Legújabb
felvételének címe: American Road Trip.
Az ismertetőfüzet szövege is az Olaszországban német szülőktől
származó hegedűművésztől való. Megtudjuk: Olasz- és
Németországban töltött gyermekkorából nem őriz különösebb élményeket az
amerikai zenéből. Ám miután húsz évesen a New York-i Juilliard
School növendékeként befejezte tanulmányait, New
Yorkban maradt, a egy évtizeddel később a német
mellé megkapta az amerikai állampolgárságot is. Éppen 10 éve ennek – és most,
immáron anyanyelvi szintű amerikai zene-ismerettel, zongorakíséretes
műsorban ad körképet a sokszínű-sokműfajú-sokstílusú amerikai
zenéről. Újrakezdést jelentett életében az amerikai időszak, amikoris
zenei világának térképét jelentősen kiterjesztette.
Úgy tűnik,
nemcsak megismerte az ezerarcú amerikai zenét, hanem meg is szerette.
Fantasztikus játékával ideális „népszerűsítője” bárminek – ami alatt
természetesen „bármi értékeset” kell érteni! A koncertező művész
számára evidensnek tűnhetett, hogy olyan műsort állít össze, amely
végighallgatandó, végighallgatható. Akár ismeretterjesztő írásával kezdjük
az ismerkedést, akár először „csak úgy” meghallgatjuk a felvételt, mindenképp
bűvkörébe vonzza az érdeklődőt ez a muzsika. A legtöbb
műben/tételben ismerős mozzanatokat is felfedezhetünk, de legalább
annyira érdemes rácsodálkozni a sajátosságokra, esetleg a szokatlanságokra. És
ami nagyon fontos, habár erre nem tér ki a művész: érdemes megjegyezni a
szerzők nevét és a művek címét. Hegedűsök számára külön haszon,
hogy a kísérőfüzet tájékoztat a kottaanyag elérhetőségéről is,
ami akkor is érdekes és tanulságos, ha egyik-másik kompozíció megtanulására
vélhetően kevesen vállalkozhatnak.
Augustin Hadelich játéka egyszerűen elképesztő.
Fantasztikus technikai tudásával csak zenei érzéke vetekszik
(emlékeztetőül: Hadelich csodagyerek volt,
akinek 12 éves korában megjelentek kompozíciói!). Remek partnere Orion Weiss,
akivel egy évben fejezték be tanulmányaikat a Juilliard-on
(Weiss Emanuel Ax
növendékeként). A műsor egésze „örömzenélés” érzetét kelti. Két
nagyformátumú művész miniatűröket sorjáztat (egyetlen tétel
időtartama sem éri el a 7 percet), tobzódnak a hangulat- és
karakterváltásokban. Élvezik a kihívásokat, ugyanakkor éppen az jelenti
interpretációjuk legnagyobb értékét, hogy sohasem saját teljesítményükre
irányítják a figyelmet, hanem játékukat a művek szolgálatába állítják.
Behízelgő
kezdet Amy Beach (1867-1944) Romance-a 1893-ból,
keserédes dallam- és harmóniavilágával, majd Hadelich
szólója következik. Műfaját könnyű felismerni: cakewalk,
de érdeme hozzátanulni a szerző nevét (Coleridge-Taylor Perkinson, 1932-2004) és a darab címét is: Louisiana Blues Strut. Charles Ives (1874-1954) neve ismerősen cseng az öreg
kontinensen is – de vajon hányan hallották már 4. Hegedűszonátáját?
Gyermekkori emlékeit idézi fel (afféle Kinderszenen?),
erről tanúskodik a programadó cím: Children’s
Day at the Camp Meeting.
Újabb vonás a politonalitás és atonalitás
területén kísérletező szerző portréján. Ráadásdarab jellegű
vidám miniatűrrel folytatódik a műsor, William Kroll
(1901-1980) darabjának a címe: Banjo and Fiddle. Manuel Ponce (1882-1948) mexikói
dalának, az Estrellitának átirata nem kisebb
művésztől, mint Jascha Heifetztől
származik. Felkérésre készült a kortárs Stephen Hartke
(*1952) japán ihletésű hattételes ciklusa, a Netsuke.
Érdemes elolvasni a programot: annak ismeretében a hallgató szinte
filmszerűen tudja maga elé képzelni a jeleneteket, képeket, karaktereket.
Izgalmas hallgatnivaló a szólóhegedűre komponált Filter, amellyel a
legendás gitárosnak, Jimi Hendrixnek állít emléket a
szerző (Daniel Bernard Roumain, maga is
hegedűs és együttes-vezető, aki zenéjében a klasszikus zenét a
jazzal, a hip-hoppal és a rockkal ötvözi). Hadelich felfedi az elektromos gitárt idéző, sajátos
hanghatások megszólaltatásának „titkait” is. Megtudjuk azt is, hogy Howdy Forrester (1922-1987) Wild Fiddler’s Ragjének arranzsálásakor Hadelichet Mark O’Connor és Byron Berline
felvételei inspirálták. Hiába volt kitűnő hegedűs-tehetség Eddie
South (1904-1962), a rasszista előítéletek miatt a sötét bőrű
muzsikus nem érvényesülhetett a klasszikus zenei pályán. Jazzegyüttesek
tagjaként viszont eljutott Párizsba is, ahol olyan legendás muzsikusokkal
játszhatott együtt, mint Stéphane Grappelli
és Django Reinhardt. A Gypsy Jazz ezeket a hatásokat ötvözi a Fritz Kreisler ráadásszámok műfajával. Aztán ismét egy
Európa-szerte ismert név: John Adams (*1947). Az 1995-ben komponált Road Movies régóta
repertoárdarabja az előadó-párosnak. A mozgás-öröm, az Adamsre
jellemző repetitív mintázatok ütköztetése igényes játszanivaló,
egyszersmind élvezetes-szórakoztató hallgatnivaló. Mi más következhetne ezután,
mint „örözöld”: Leonard Bernstein (1918-1990) West Side Story szvitjéből a Somewhere
(Raimundo Penaforte
feldolgozásában). Az összeállítás Aaron Copland
(1900-1990) Hoe-Down-jával
csendül ki, ami a Bonaparte’s Retreat
címmel Amerikában közismert darabon alapul – lovagló-ritmusával és
disszonanciáival a vadnyugatnak és pionírjainak állítva emléket.
77 perc Amerika –
és többször 77 perc, hiszen korántsem egyszeri végighallgatásra szánt zenei
anyag került rögzítésre.
(Warner Classics 5021732287908)
Fittler Katalin