Kremer kontra
Kremer
I.
Weinberg: Sonata No. 1, Op. 82 -
II. Andante (5:38)
Nehéz lenne
rangsorolni a méltán világhírű hegedűművész munkásságának
területeit csakúgy, mint előadóművészi produktumait. És nem lenne
irigylésre méltó annak a helyzete, akinek választania kellene Gidon Kremer két CD-felvétele
közül.
Mieczysław Weinberg
(1919.
december 8. – 1996. február 26.)
lengyel,
szovjet és orosz zeneszerző és zongoraművész
J. S. Bach
szólóhegedűre komponált szonátái és partitái jelentik a hangszer
irodalmának „alfáját” – s az „omegáig” megannyi
értékes kompozíció vezet. Mérföldkő-jelentőségű May Regernek a szólóhegedűre írott gazdag termése, Eugčne Ysa˙e szonáta-ciklusa,
van, aki ide sorolja Székely Zoltán első opusát is – és a sor folytatódik
Bartókkal, B. A. Zimmermannal és Pierre Boulezzel (Anthčmes 1). Kétségkívül ebbe a vonulatba tartozik Mieczysław Weinberg (1919-1996) három szólószonátája
is. Weinberg „újrafelfedezésében” jelentős szerepe van Kremernek,
aki a hegedűműveken kívül hegedű-átiratban tette ismertté az
eredetileg gordonkára komponált 24 prelűdjét, valamint az általa alapított
Kremerata Balticával számos
művéből készített felvételt. A szerző művészete iránt
érdeklődőknek egyébként még egy akadályt kell leküzdeniük, hogy
hozzájussanak hangfelvételeihez, mert neve többféle átírással szerepel (Wajnberg, Vainberg). Szerencsére
az utóbbi időben állandósult a Weinberg forma, amiben része van a 2015-ben
alapított Nemzetközi Mieczysław Weinberg
Társaságnak is, amely az egyik alapító. Linus Roth előadásában 2016-ban
megjelentette a három hegedűszonátát. Az első kettő (op.82 és
op. 95, 1964-ből és 1967-ből) ajánlása Mikhail
Fikhtengoltsnak szól (az ő neve is többféle
verzióban ismeretes (így Fichtenholzként is). A
126-os opus-számot viselő harmadik szonátával édesapjának állított emléket
a szerző. Ez utóbbival kezdődik Gidon Kremer CD-jének műsora, a Lockenhausi Kamarazenei Fesztiválon készült
felvételről, majd a folytatásban a 2., s végül az 1. szonátát halljuk,
stúdiófelvételről.
Gidon Kremer
(Riga, 1947. február 27.)
a Szovjetunióból Németországba emigrált hegedűművész, karmester
Érdemes többször
meghallgatni a műveket, éspedig nem is mindig egyvégtében. (Ha valamit
kifogásolhatunk a felvételen: érdemes lett volna nagyobb szünetet tartani az
egyes kompozíciók között!) Első hallásra is feltűnik a valamennyi
tételre jellemző átgondolt formaalkotás, a faktúra polifóniája –
ugyanakkor az intenzív érzelmi-indulati töltés. E kettősség szavatolja,
hogy a hallgató különösebb erőfeszítés nélkül, de koncentrált figyelemmel
kövesse a tételeket, az első hangtól az utolsóig. Mindhárom szonáta más-más
formaterv szerint építkezik: az első (csaknem fél órányi terjedelmű)
öt-tételes, a kevésbé terjedelmes másodikban pedig hét tétel sorakozik. A
legintenzívebb szellemi feladatot a tételekre nem tagolt harmadik szonáta
jelenti, amelyhez az élet és életmű alapos ismerője, Kremer afféle „programot” kínál a zenei anyag tagolódása
mentén (az apa portréja, az anya portréja, a zeneszerző gyermekkori
önarcképe, majd cadenza vezet tovább az időben:
menekülés, ámokfutás következik, visszaemlékezés a magányban, hogy a nagyforma
fantasztikus táncfináléval érjen véget, amelyet az örökkévalósággal folytatott
párbeszédként is értelmezhetünk.
A sorrendet
indokolhatja az is, hogy ez a kompozíció igényli a legkoncentráltabb figyelmet.
Ugyanakkor, a Weinberg zenéjével ismerkedő számára nem érdektelen a
keletkezés sorrendjében ismerkedni a szonátákkal. Könnyű megbizonyosodni
értő elemző minősítő véleményéről, miszerint
Weinbergnél nincs egyetlen jelentéktelen, felesleges hang sem: Gidon Kremer elkötelezett
interpretációja egyértelműsíti azt.
(ECM New Series 2705 4856943)
II.
Weinberg:
Kujawiak (3:17)
Weinberg:
Nocturne (3:07)
Weinberg: Aria,
Op. 9 (3:47)
℗
2024 ECM Records GmbH
Több szempontból
is „hangzó emlékmű”-ként értékelhetjük a „Songs of Fate”-nek nevezett műsort, amely ékes bizonyítja Gidon Kremer elkötelezettségét. A
kísérőszöveg az ő rövid vallomásával kezdődik, amelyben
hangsúlyozza: az élet rövid, a mi feladatunk pedig az, hogy a rendelkezésünkre
álló időt értelemmel és jelentéssel (jelentőséggel) töltsük meg. Az
album központi témája a zsidóság, a zsidó lét (a zsidónak levés)
alapszituációja. Felemlíti, hogy összeállítására az apja, Markus
Kremer sorsával való foglalkozás késztette, aki a
nemzetiszocialista terror idején Riga gettójában 35 családtagját vesztette el.
Az apáé, akinek egész életét végigkísérte a bűntudat, amiért ő
túlélő maradt. Kremer „feltérképezi” a maga
további „gyökereit” is – rámutatva: nem véletlen, hogy 26 éve alapított
együttesével, a Kremerata Balticával
a Baltikum zenéjének megismertetését fő célként jelölte meg.
E személyes hangú
bevezetést folytatva, az érdeklődőket tájékoztatva Wolfgang Sandner frappáns igazságokat közöl Kremerről.
Ha megkérdezik, hol él, a hegedűművész elgondolkodtató válaszokat ad:
a színpadon, a zenében, a gondolatokban. S ami poétikusan hangzott, realitássá
válik a felvétel hallgatásakor. A műsor: sajátos szertartászene, ékes
bizonyságaként annak, hogy a zene világnyelv (a vokális tételek szövegének
angol fordítása iránt érdeklődőt a kiadó honlapjához irányítják).
Raminta Šerkšnytė (*1975), Giedrius Kuprevičius (*1944), Mieczysław
Weinberg (1919-1996), Jēkabs Jančevskis
(*1992) – művek, tételek, átiratok sorjáznak, ugyanazt a
meggyőződést keltve: egyetlen hang sem felesleges! Gidon Kremer szólójával és
zenekarral egyaránt megindító Vida Miknevičiūtė
éneke. De „beszélnek” a hangszerek is, színükkel, sajátos hangszínhatásokkal
nyűgözve le a hallgatót.
Megrendítő.
Katarzisforrás mindenkinek!
(ECM New Series 2745 4859850)
Fittler Katalin