Hídforma és ajaktrilla a zene
világnapján
Kortárs kamarazenei hangversenyen szerepeltek akadémikusaink
Yehudi Menuhin kezdeményezésére a világ egyre több
hangversenytermében csendül fel a muzsika a zene világnapján. A Magyar
Művészeti Akadémia Zeneművészeti Tagozata kortárs kamarazenei
hangversenyt rendezett 2024. október 1-jén a Pesti Vigadó dísztermében.
A zene lelki táplálék, amelyre nagy szükségünk van – köszöntötte a
közönséget Beslin Anita műsorvezető az MMA
kortárs kamarazenei estjén, amelyen elhangzott Olsvay Endre, Reményi Attila, Dubrovay László, Huszár Lajos, Tóth Péter, Nógrádi Péter és Kovács Zoltán akadémikus zeneszerző műve.
A koncerten elhangzott Olsvay
Endre, Reményi Attila, Dubrovay László, Huszár Lajos,
Tóth Péter, Nógrádi Péter és Kovács Zoltán akadémikus zeneszerző műve
Olsvay Endre a Trio Energico formációnak
írta Ouverture című
kamaradarabját, amely nem direkt stílusjegyeiben utal a 18. század meghatározó
műfajvonulatára, ám törekszik a – leginkább – Bach-opuszokból
ismert koherenciára. Az átfogó tartalom hol kevésbé rejtetten
(mozgásformák, ritmusképletek révén), hol távoli allúziók által jelenik meg a
műben.
Trió Energico: Ilosfai Csenge hegedűművész, Mády-Szabó
Eszter gordonkaművész és
Vida Mónika Ruth zongoraművész
A Circle Game – Körbe jár egy kislányka című, szaxofonra írt kompozíciót Reményi Attila zeneszerző
Győrben tanító kollégájának, Szabó-Rajczi
Katalinnak írta születésnapi ajándékként 2019-ben. A mű címe utalás a
darab szimmetriájára, az úgynevezett hídformára, továbbá a szerző szándéka
szerinti koreográfiára: az előadó játék közben elindul a terem végébe,
megkerüli a közönséget, majd visszatér a kiinduló pontba. A darabot
előadta: Szabó-Rajczi Katalin
szaxofonművész.
Dubrovay László számos új
játéktechnikai elemet használt fel Ördögűző című
kompozícióban, amely kiváló lehetőséget biztosít mind az új hangképzési
módok, mind az előadók virtuóz képességeinek bemutatására. A koncerten
megfigyelhettük a hangszerbe énekelt zümmögő hangok szekvenciáit, a
szordínós hangok modulált hangszínét, a gyors, dupla- és triplanyelvű staccato szaggatottságát, valamint az ajaktrillákat és a
zümmögő ajakvibráló hangokat is. Dubrovay László
szándéka szerint a játékos, jó humorú zenélés kiűzi életünkből a
gonoszt – ebben a tevékenységben közreműködött az idén Liszt Ferenc-díjjal
kitüntetett Corpus Harsona Kvartett.
A Liszt Ferenc-díjjal kitüntetett Corpus Harsona
Kvartett: Sütő András, Pálinkás Péter, Gáspár Olivér, Hegyi Gábor
A kortárs kamarazenei hangverseny második részében Huszár Lajos Sanctus című zongoradarabját
hallhattuk Benedekfi István zongoraművész előadásában. A 2018-ban
született mű egyrészt gregorián Sanctus-dallam
feldolgozása, másrészt kísérlet atonális és tonális elemek együttes
használatára. A gregorián Sanctus-dallam eleinte
rejtve, jelzés szerűen jelenik meg,
csengő-bongó akkordokkal keverve. Majd ugyanennek a dallamnak bitonális feldolgozása következik, amely kiváltja a drámai
csúcspontot. A nyugodt zárószakaszban a négyszólamú korál játssza a vezető
szerepet.
Tóth Péter Post scriptum című
művéhez a következő gondolatokat fűzte: „A Post scriptum a több száz évig létező hagyományos levélírás
eszköze volt. Az utóirat úgy működik, mint az összetett mondatokban a »de«
szócska: ha nem is érvényteleníti azt, ami előtte áll, de csökkenti a
jelentőségét. Mindannyian tele vagyunk le nem írt, el nem mondott
gondolatokkal, melyeket a maguk idejében nem osztottunk meg azzal, aki nekünk
fontos volt. Ez az angolkürtre és vonósokra készült darab is egy a sok
közül." A Post scriptum című mű
tolmácsolója, az Ars Artis Ensemble
missziója a kortárs magyar kamarazene repertoárjának népszerűsítse,
bővítése. Felkérésére számos nagyszerű mű született az elmúlt
években, (komponált az együttesnek Hollós Máté, Derecskei
András, Kovács Zoltán, Tóth Péter és Kutrik Bence is.
Ars
Artis Ensemble tagjai:
Baráth Nóra angolkürtművész, Soltész Ágnes hegedűművész, Ecseki Anikó hegedűművész, Tóth Balázs
brácsaművész, Stankowsky Endre
gordonkaművész és H. Zováthi Alajos
nagybőgőművész.
Nógrádi Péter Erkel-díjas zeneszerző Kodály Zoltán halálának ötvenedik
évfordulóján írta a Nyári hajnal egy fuvolára és zongorára című
zeneművet 2017-ben. A cím jelképes: Kodály korai opuszára,
a Nyári estére reflektál. Nógrádi Péter kompozíciójában a fuvola
hangján sárgarigó szól, a darab végén a Felülről
fúj az őszi szél népdalfoszlány is fölsejlik. A Nyári
hajnal fuvolára és zongorára című kompozíciót a Szegedi
Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Karának két oktatója: Varga Laura
fuvolaművész és Klebniczki György
zongoraművész előadásában élvezhettük a koncerten.
Varga Laura fovolaművész
Az Ars Artis Ensemble
előadásában zárásként elhangzó műről Kovács Zoltán
zeneszerző így nyilatkozott: „A Kvintett angolkürtre és vonósokra című
kamaramű kiváló operaházi kolléganőm, Baráth Nóra felkérésére
született 2022-ben. Talán a nem mindennapi hangszerösszeállításnak is
köszönhető, hogy a kiemelt szerepkörben lévő angolkürt többnyire
szólistaként jelenik meg, így műfaji szempontból
a kompozíció valahol a kamaramű és a versenymű határán
definiálható. A három tételes darab szélső tételeiben elsősorban a változatos
ritmikai elemek dominálnak, a középső lassú tételben az angolkürt
különleges lírai karaktere érvényesül."
Tóth I. (mma.hu, 2024. október 3.)