Hídforma és ajaktrilla a zene világnapján

 

Kortárs kamarazenei hangversenyen szerepeltek akadémikusaink


Yehudi Menuhin kezdeményezésére a világ egyre több hangversenytermében csendül fel a muzsika a zene világnapján.  A Magyar Művészeti Akadémia Zeneművészeti Tagozata kortárs kamarazenei hangversenyt rendezett 2024. október 1-jén a Pesti Vigadó dísztermében.

 

A zene lelki táplálék, amelyre nagy szükségünk van – köszöntötte a közönséget Beslin Anita műsorvezető az MMA kortárs kamarazenei estjén, amelyen elhangzott Olsvay EndreReményi Attila, Dubrovay László, Huszár Lajos, Tóth PéterNógrádi Péter és Kovács Zoltán akadémikus zeneszerző műve.


https://www.mma.hu/documents/10180/7790924/K%C3%A9perny%C5%91k%C3%A9p+2024-10-02+4.jpg/4fd7fad7-3f55-4954-8551-666105a5b1c7?t=1727902644000

A koncerten elhangzott Olsvay Endre, Reményi Attila, Dubrovay László, Huszár Lajos, Tóth Péter, Nógrádi Péter és Kovács Zoltán akadémikus zeneszerző műve
 

Olsvay Endre a Trio Energico formációnak írta Ouverture című kamaradarabját, amely nem direkt stílusjegyeiben utal a 18. század meghatározó műfajvonulatára, ám törekszik a – leginkább – Bach-opuszokból ismert koherenciára. Az átfogó tartalom hol kevésbé rejtetten (mozgásformák, ritmusképletek révén), hol távoli allúziók által jelenik meg a műben.

 

 

https://www.mma.hu/documents/10180/7790924/K%C3%A9perny%C5%91k%C3%A9p+2024-10-02+074720.jpg/b67ff214-bd62-4178-b278-72da67985d73?t=1727902129000

Trió Energico: Ilosfai Csenge hegedűművész, Mády-Szabó Eszter gordonkaművész és

Vida Mónika Ruth zongoraművész

A Circle Game – Körbe jár egy kislányka című, szaxofonra írt kompozíciót Reményi Attila zeneszerző Győrben tanító kollégájának, Szabó-Rajczi Katalinnak írta születésnapi ajándékként 2019-ben. A mű címe utalás a darab szimmetriájára, az úgynevezett hídformára, továbbá a szerző szándéka szerinti koreográfiára: az előadó játék közben elindul a terem végébe, megkerüli a közönséget, majd visszatér a kiinduló pontba. A darabot előadta: Szabó-Rajczi Katalin szaxofonművész.

 

Dubrovay László számos új játéktechnikai elemet használt fel Ördögűző című kompozícióban, amely kiváló lehetőséget biztosít mind az új hangképzési módok, mind az előadók virtuóz képességeinek bemutatására. A koncerten megfigyelhettük a hangszerbe énekelt zümmögő hangok szekvenciáit, a szordínós hangok modulált hangszínét, a gyors, dupla- és triplanyelvű staccato szaggatottságát, valamint az ajaktrillákat és a zümmögő ajakvibráló hangokat is. Dubrovay László szándéka szerint a játékos, jó humorú zenélés kiűzi életünkből a gonoszt – ebben a tevékenységben közreműködött az idén Liszt Ferenc-díjjal kitüntetett Corpus Harsona Kvartett.

 

 

https://www.mma.hu/documents/10180/7790924/K%C3%A9perny%C5%91k%C3%A9p+2024-10-02+3.jpg/7160fc1f-d4f0-4bd4-b122-9abd7fee633e?t=1727902538000

A Liszt Ferenc-díjjal kitüntetett Corpus Harsona Kvartett: Sütő András, Pálinkás Péter, Gáspár Olivér, Hegyi Gábor

 

A kortárs kamarazenei hangverseny második részében Huszár Lajos Sanctus című zongoradarabját hallhattuk Benedekfi István zongoraművész előadásában. A 2018-ban született mű egyrészt gregorián Sanctus-dallam feldolgozása, másrészt kísérlet atonális és tonális elemek együttes használatára. A gregorián Sanctus-dallam eleinte rejtve, jelzés szerűen jelenik meg, csengő-bongó akkordokkal keverve. Majd ugyanennek a dallamnak bitonális feldolgozása következik, amely kiváltja a drámai csúcspontot. A nyugodt zárószakaszban a négyszólamú korál játssza a vezető szerepet.

 

Tóth Péter Post scriptum című művéhez a következő gondolatokat fűzte: „A Post scriptum a több száz évig létező hagyományos levélírás eszköze volt. Az utóirat úgy működik, mint az összetett mondatokban a »de« szócska: ha nem is érvényteleníti azt, ami előtte áll, de csökkenti a jelentőségét. Mindannyian tele vagyunk le nem írt, el nem mondott gondolatokkal, melyeket a maguk idejében nem osztottunk meg azzal, aki nekünk fontos volt. Ez az angolkürtre és vonósokra készült darab is egy a sok közül." A Post scriptum című mű tolmácsolója, az Ars Artis Ensemble missziója a kortárs magyar kamarazene repertoárjának népszerűsítse, bővítése. Felkérésére számos nagyszerű mű született az elmúlt években, (komponált az együttesnek Hollós Máté, Derecskei András, Kovács Zoltán, Tóth Péter és Kutrik Bence is.

 

Ars Artis Ensemble tagjai: Baráth Nóra angolkürtművész, Soltész Ágnes hegedűművész, Ecseki Anikó hegedűművész, Tóth Balázs brácsaművész, Stankowsky Endre gordonkaművész és H. Zováthi Alajos nagybőgőművész.


Nógrádi Péter Erkel-díjas zeneszerző Kodály Zoltán halálának ötvenedik évfordulóján írta a Nyári hajnal egy fuvolára és zongorára című zeneművet 2017-ben. A cím jelképes: Kodály korai opuszára, a Nyári estére reflektál. Nógrádi Péter kompozíciójában a fuvola hangján sárgarigó szól, a darab végén a Felülről fúj az őszi szél népdalfoszlány is fölsejlik. A Nyári hajnal fuvolára és zongorára című kompozíciót a Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Karának két oktatója: Varga Laura fuvolaművész és Klebniczki György zongoraművész előadásában élvezhettük a koncerten.

 

https://www.mma.hu/documents/10180/7790924/K%C3%A9perny%C5%91k%C3%A9p+2024-10-02+2.jpg/ffc91766-7488-41c7-9de4-b9939aabba23?t=1727902383000

Varga Laura fovolaművész



Az Ars Artis Ensemble előadásában zárásként elhangzó műről Kovács Zoltán zeneszerző így nyilatkozott: „A Kvintett angolkürtre és vonósokra című kamaramű kiváló operaházi kolléganőm, Baráth Nóra felkérésére született 2022-ben. Talán a nem mindennapi hangszerösszeállításnak is köszönhető, hogy a kiemelt szerepkörben lévő angolkürt többnyire szólistaként jelenik meg, így műfaji szempontból a kompozíció valahol a kamaramű és a versenymű határán definiálható. A három tételes darab szélső tételeiben elsősorban a változatos ritmikai elemek dominálnak, a középső lassú tételben az angolkürt különleges lírai karaktere érvényesül."

 

Tóth I. (mma.hu, 2024. október 3.)