Zenei életünk (művészekben való) gazdagságát mi sem bizonyítja jobban, mint hogy szinte egymást érik a kerek számú évfordulók, s gyakran egy-egy koncertnek köszönhetően ilyenkor intenzív reflektorfénybe kerül az ünnepelt. Hollerung Gábor augusztus 18-án töltötte be 70. életévét – s ha nem is nyolc napon, de egy hónapon belül, konkrétan szeptember 15-én, figyelemfelkeltő hangversenyre került sor a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében. Az ünnepi jelleget hangsúlyozandó, a koncert előtt ugyanitt vetítésre került a Hollerung 70 című film – utána pedig a meghívottak fogadáson vehettek részt a Müpa különtermében.

 

Azt mondom: Hollerung – és nemcsak megrögzött rejtvényfejtők, valamint hangversenylátogatók vágják rá azonnal a keresztnevét. Mondhatni, Gábor jelenség a hazai zenei életben – és aki utánanéz az interneten, megbizonyosodhat arról, hogy művészete messze túljutott az országhatárainkon. Úgy tűnik, akkor is mindig „megszólal” a karmesterpálcája, ha puszta kézzel dirigál, nyilvánvalóvá téve, hogy a zene nemzetközi nyelv, nem ismer határokat.

 

Hollerung Gábor neve azonnal bevonzza együttesei nevét, azokat a rendezvényeket, amelyeket ő hívott életre, és hosszú ideje életképességről tettek tanúbizonyságot – s nem utolsó sorban kétségkívül innovatív programokét, amelyek nemcsak a műsor, hanem egyáltalán a műfaj különlegességével is figyelemfelkeltőek, túl azon, hogy nagy befogadóképességű helyszínekre nagyszámú hallgatót (nemegyszer nézőt-hallgatót) invitálnak. Nem véletlen tehát, hogy (egyébként korántsem túlzásba vitt) szakmai elismerések mellett tavaly a Prima Díj mellett a Prima Primissima közönségdíjasa is lett.

 

Munkásságának legalaposabb ismerői kétségkívül a Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (egykori és jelenlegi) tagjai, valamint a Budapesti Akadémiai Kórustársaság dalosai. Nem véletlen, hogy a róla készült (második) filmben, melyet szerkesztőként és riporterként Seres Gerda jegyzett, legnagyobb számban ők jellemzik együttesük vezetőjét.

 

A jellemzés mindig kétirányú: a jellemzett mellett sokat elárul a jellemzőről is. Ezúttal egyszerre volt könnyű és nehéz dolguk a megszólalóknak – és kétségkívül felelősségteljes feladat volt a nyilatkozatok közötti szelekció. Mert ez nem „ország-város” játék, ahol az azonos találatok érvénytelenítik egymást, sőt, éppen ellenkezőleg, arról vallanak, hogy lényeges tulajdonságot említenek. Ugyanakkor a nézővel is számolni kell, aki nem afféle szavazatszedő funkciót tölt be!

 

A mondatokból, sőt, mondatfoszlányokból sikerült jellemző képet kialakítani a karmesterről, egyszersmind a kulisszák mögé invitálni az érdeklődőket. Hiszen a pódiumon, színpadon történteket látjuk-halljuk, de az odavezető útról ki-ki csak szórványos információkkal rendelkezhet. A felvillantott pillanatképek sorozata szinte próbalégkört eredményezett (avagy kirándulásét), olyannyira plasztikus egységben jelenítették meg az embert és a muzsikust. Aki közben gyakran lehetőséget kapott megszólalásra, ezúttal a riporterhez intézve, ám a közönségnek szánva mindazokat a gondolatokat, amelyeket fontosnak, megosztásra, továbbgondolásra méltónak tart.

 

Pergett a film, gyorsan repült az idő, miközben a nagylétszámú érdeklődő időről-időre kinyilvánította aktív figyelmét: a halk kuncogások s a néha kitörő nevetés egyúttal a filmet is minősítette. Néhány személyes adalék újdonságnak hathatott (Hollerung családjának székely vonatkozásai), a személyesség erősítésére, mintegy pihentető epizódként felvillant a konyhában is aktívan tevékenykedő dirigens (a televíziós főzőműsorok kedvelőinek örömére) – de többségben az elgondolkodtató megjegyzések voltak. Mondhatni, „emberközelbe” került a zenei életünkben társadalmi szerepvállalástól sem visszariadó muzsikus. Jó volt hallani tőle magától a zeneértés szükségességét hangsúlyozó, ars poetica értékű mondatokat. És az egykori zeneakadémiai diáktárs boldogan hallgatta az életre szóló tanulságot adó tanárok nevét, Pernye Andrásét, aki a zenetörténet-óráin az anyagközlésen, sőt, a tanításon messze túlmutató érték-átadással gazdagította fogékony hallgatóit (nemrégiben magam is felidéztem egy pedagógiai élet-tapasztalatokról tanúskodó szellemes mondását, miszerint „aki nincs itt, az nem hiányzik”), valamint az ismeretterjesztő előadások utolérhetetlen mesterét, Földes Imrét.

 

Villództak a helyszínek – a néző igyekezett beazonosítani közülük minél többet, a zenei bejátszásoknak is örülve, ám némileg bosszankodva, amikor indokolatlan háttérzenévé minősült bármiféle muzsika (lehetetlen, hogy mindig próba-időszakban lehessen csak mikrofonvégre kapni egy-egy muzsikust).

 

Hollerung Gábor

 

Az egész filmet áthatotta egyfajta szeretet-légkör, amelyben a lényeges-súlyos mondanivalót mindig egészségesen ellenpontozták az elkönnyítő, feloldó megjegyzések, gesztusok. Hollerung zeneszeretete nem „egyedülálló” a muzsikus-társadalomban – az viszont igen, hogy őszinte szeretet érez muzsikus-partnerei iránt is (ettől „többet engedhet meg magának”, mint az együttesével személytelen, kizárólag szakmai kérdésekre szorítkozó kapcsolatot tartó kollégái) – sőt, szeretetének felelősségteljességét kiterjeszti a (potenciális) hallgatóságra is. Ezért fektet nagy súlyt arra, hogy értő közönséget neveljen, valamennyi korosztályban. Érdemes felidézni vele kapcsolatban Martin Bubertől az „Én és Te” rövid részletét: „Érzéseink vannak, a szeretet történik. Az érzések az emberben vannak, de az ember a szeretetben lakik.”

 

Ebben a szeretetben „laktunk” a Müpában, a hangverseny-közönség egésze részese lett a különleges atmoszférának. Ilyenkor háttérbe szorul a kritikai érzék, a minőségi elvárásokkal való szembesítés. Általános ajándék lesz a műsor: az előadóknak, hogy megszólaltathatják, a közönségnek, hogy élőben hallhatják. Mondhatni, jellemző Hollerung Gáborra, hogy mely műveket választotta erre az alkalomra: kezdő számként Kodály Psalmus Hungaricusát, a második részbe pedig Mahler I. szimfóniájának gyakrabban hallható, négytételes verzióját. A Müpába érkező hallgató már értesülhetett a megtervezett ráadás-számról is, A nürnbergi mesterdalnokok nyitánya csendítette ki az estet.

 

A Psalmus Hungaricus közreműködői

 

Hollerung Gábor művészi és együttes-nevelő koncepciójának kompromisszuma, hogy nem limitálja az énekkar létszámát. Fontosnak tartja azt az élményt, amelyet a nagy mű hangzó életre keltésében résztvevőknek ad, még akkor is, ha a dinamikai arányok ezáltal nem ideálisak. Tudja ugyanis (akár saját gyakorló-muzsikusi tapasztalatából), hogy a hallgató rövid idő alatt „alkalmazkodik” az arányokhoz (akárcsak másutt sajátos akusztikai körülményekhez), és az interpretáció sodrása erősebb impulzust jelent. Így volt ez a Psalmus esetében is. Ráadásul, sokáig kifogástalanul lehetett érteni a szöveget is (mondhatni, közvetítette a veretes szöveget a kórus), csak később, a szövegben felsorolt ellentétek során tért át figyelmének elsődlegessége a zenei megoldásokra, a dinamikai kontrasztokkal.

 

Mahler szimfóniáiról is elmondható, hogy szinte kiismerhetetlenül gazdagon rétegezett a „mondanivalójuk”, a hangulatok, gesztusok árnyaltsága, indulati tartalma. Zenekari (és hangszeres) rutin mellett élettapasztalatok is kellenek, amelyek magukból a játékosokból fakadva találnak rá egy-egy fordulat groteszkségére, fanyarságára. Az interpretáció kidolgozottságához a próbafolyamatokon túl a kompozíciónak a minél többszöri („élesben” történő) előadás is szükséges – ehhez a folyamathoz pedig alapfeltétel a mindenkor érdeklődő hallgatóság „statisztálása”. Remélhetőleg egy-egy Mahler-szimfónia is repertoárdarabbá válhat a zene sokműfajú, sokstílusú, gazdag programjában – időről-időre szívesen kísérném figyelemmel Mahler I. szimfóniájának előadását a (közel)jövőben.

 

A Wagner-nyitány örömteli-optimista kicsengése volt a szép estnek, amely köszöntők sorával folytatódott a fogadáson.

 

A Secund-szólam hölgy koszorúja és a

közös mosoly

 

S akinek ennyi jó kevés: a koncert műsorát tartalmazó szórólap hátoldalán máris új programra invitál a fáradhatatlan karmester és zenekara: 2024. szeptember 29-én BDZ-napot rendeztek a Zeneakadémián, ahol lesz Megérthető zene, „zene és mese”, a zenekari művészekből alakult kamaraegyüttest is hallhatunk (Corpus Harsona Kvartett), az esti zenekari hangversenyen pedig két ősbemutatóra is sor kerül.

 

 

Elhivatottság és a minőségi zenébe vetett hit mellett szilárd meggyőződés is kell ahhoz, hogy fáradhatatlanul folytatódjék Hollerung Gábor pályája. Akinek a hetven év nem volt olyan nehéz, hogy béklyónak érezze karján, s nem volt annyi „bűne, baja, bánata” e 70 évnek, hogy várná „egy jóságos kéz, rettenetes kéz, ellentmondást nem tűrő kéz parancsszavát: ’No gyere, tedd le’.

 

És ha meghallaná is, azt kívánom, nyomja el ezt a parancsot szeretett muzsikusainak és közönségének ellentétes irányú instrukciója: NE TEDD LE!

 

Fittler Katalin

 

FÜGGELÉK:

70 ÉVES Hollerung Gábor (Budapest, 1954. augusztus 18.) karmester, karnagy, zeneigazgató. A művészet a társadalom egészsége. Hollerung Gábor a karmester csalódásairól és örömeiről Kozár Alexandra kérdéseire válaszol (168 óra, 2019/47. szám) // Egy megérthető zenész: koncertmagyarázatok, beszélgetések, „hollerizmusok” zenei idézetekkel. 1. Bartók Béla: Divertimento; 2. Bartók Béla: III. zongoraverseny; 3. Mozart: C-dúr „Jupiter” szimfónia K551; 4. Brahms: I. szimfónia; 5. Kodály Zoltán: Psalmus Hungaricus; 6. A tébolyult rend – Bartók Béla: Concerto; 7. Karmesteri  szerepek. Hommage á Kurt Masur – Dvořák: VIII. szimfónia; 8. Az örökkévalóság pillanatai – Gyöngyösi Levente: Istenkép; 9. Sziporkázó közhelyek – Vajda János: Szent Péter meg a zsoldosok.

(Parlando 2024/4.)