ITTZÉS
MIHÁLY
Bárdos Lajos az „Éneklő Magyarország”
szolgálatában[1]
Bárdos
Lajos, Kertész Gyula, Kodály Zoltán
(kronika.hu)
Bárdos Lajos a Kodály által kitűzött cél
megvalósítója, Kodály-tanítvány. Kodály Zoltán nemzetnevelő programjának
megvalósítására egy embernyi élet kevés, a munka nagy részét tanítványainak,
követőinek kellett és kell ma is elvégeznie. A következő percekben
olyan valakiről lesz szó, aki Kodály növendéke
volt a Zeneakadémián, s az ő tanítványa maradt a szó legmagasabbrendű
értelmében egész életében. Úgy maradt Kodály-tanítvány, hogy egy gazdag és szuverén egyéniség, és rendkívüli
tehetség erejével bontotta ki a tőle kapott ösztönzéseket. A magyar
zeneélet nagyon sokat köszönhet annak a bámulatosan sokoldalú és mélyreható
munkásságnak, melyet Bárdos Lajos, mint zeneszerző, pedagógus, karnagy,
szervező stb. végzett, mindegyik munkakörében rendkívüli tehetséggel,
képzettséggel és eredménnyel. A kodályi álom és törekvés, az „Éneklő
Magyarország” megvalósulásáért aligha tett bárki többet, mint Bárdos Lajos.
Gyümölcstermő, tanúságtevő, teljes életet
élő ember volt. Újabbkori zenetörténetünk egyik
leggazdagabb, legtermékenyebb, legsokoldalúbb életműve az övé. Így
emlékezik róla Szokolay Sándor: Külsőségek
nélkül, a nemzet napszámosaként tette a dolgát. Szolgálattevő küldetését
szerény méltósággal, tennivalóit rendíthetetlen szorgossággal és kiapadhatatlan
erővel vitte véghez. Belső hittől parázslott élete. Tudta kézen
fogva vezetni akár a legkisebbeket is. Hű volt a kevésben („kis apró
dolgokban”) ez tette nemzetnevelő óriássá. Hihetetlen energiával vállalta
az új magyar zenekultúra útjának kikövezését, a kóruskultúra felemelését, egy ország megénekeltetését, a kodályi terv
megvalósítását.
A
kezdetek
1920-ban került a Zeneakadémia zeneszerzés szakára.
Kodály ekkor még szilenciumra volt ítélve, ezért Siklós Albertnél végezte az 1.
évet, aki kiváló alapossággal tanította az összhangzattant. A következő
évben Kodály visszamehetett tanítani, elfelezték a Siklós-növendékeket, és
Bárdos a Kodály-osztályba került (amit élete meghatározó, nagy szerencséjének
tartott.). Kodály
teljesen új szemléletet hozott a zeneszerzés tanításába.
Elve volt, hogy a növendékek maguk jöjjenek rá a legjobb megoldásra, tehát nem
azt mondta, hogy „itt ezt a hangot, vagy dallamot cserélje ki egy másikra”,
hanem inkább azt mondta: „gondolkodjon el, én azt hiszem maga ezt meg tudja
jobban is csinálni; nézze meg ezt a kódát,
elmélkedjen el rajta, és legközelebb mutassa meg, mire jutott”. Tehát
rávilágított arra, hogy mi a rossz, de nem javasolt helyette valamit, hanem a
jobb megoldás keresését a növendékekre
bízta. Így a növendékek arra szoktak rá, hogy alaposan utánamenjenek a
dolgoknak, lapozgassanak a nagy mesterek műveiben. Megkövetelte a
szakadatlan kutatómunkát, széleskörű anyagismerettel halmozta el
növendékeit Palestrinától egészen a legújabb időkig.
Néha felszólította őket, „nézzék meg, hogy Bach
ezeket a harmóniákat hogyan fűzi a koráljaiban”. És akkor a növendékek
átnéztek több mint 300 Bach-korált egyik óráról a másikra, kutatván efféle
fordulatok után. Tehát óriási munkára tudta ösztönözni növendékeit néhány
szavával. Nagyon keveset beszélt, és mindegyik növendéke azon csodálkozott
utólag, hogyan lehet, hogy annyit tanultak Kodálytól, amikor ő olyan
keveset szólt. Csak hát minden szavának volt jelentősége, súlya és
ösztökélő hatása.
Kodály így ír tanítványáról, Bárdosról: „Ádám Jenő, Bárdos Lajos, Seiber Mátyás és Szelényi István az iskolai követelményeket
jóval meghaladó mesterségbeli tudásra tettek
szert.” Aztán később: „A mesterségtudásban elöljárók, a klasszikus
mesterművek legélesebb megfigyelői, a szentkönyvek legjobb
ismerői voltak egyúttal a népzene iránt legfogékonyabbak. A jobb európaiak
voltak egyben a legjobb magyarok. A magyar zene újjáépítőinek névsorába,
hiszem, belekerül néhány név a tizenháromból.” (13 fiatal zeneszerző)
„Nekünk nemcsak európai, hanem egyben magyar zenészeket kell nevelnünk.
Ezért a magunk külön zenei szentkönyvét is meg kell ismerniök
és magukba szívniok.
Értem (ez alatt) a régi népzene kincseit. A magyar zeneéletet át meg át kellene
itatni a népzenével.”
Kodály 1921-ben, amikor Bartókkal készült az Erdélyi Magyar Népdalok c.
gyűjtemény kiadására, tanítványainak odaadta a kefelevonatokat
korrigálásra, ellenőrzésre. Így Bárdos is kapott vagy 30-40 csodálatos
erdélyi magyar népdalt, és tulajdonképpen ez volt az első igazán mély
találkozása a magyar népdallal. Énekelt ő a katonaságnál is népdalokat,
vagy komponált katonadalokat, de most megérezte a különbséget, ráérzett arra az
őserőre, tisztaságra, őszinteségre, ami ezekben a dalokban van.
Most közvetlen közelről tanulmányozhatta ezeket a népdalokat, és pl. a „Te
túl rózsám” kezdetű a gyűjteményből, élete végéig egyik nagy
kedvence maradt. Óriási felfedezés, reveláció volt, hogy ilyen értékek, kincsek
vannak a magyar népdalanyagban, s talán innen kezdve vált vérévé az a szándék,
hogy ezt a kincset minél mélyebben és minél igazabban kell átadni mindenkinek,
aki ezt még nem kapta meg, és terjeszteni kell minél szélesebb körben. Ezen a
vonalon rengeteget tett. Hogyan? Legalább négyféle módon: a hangjával;
fantasztikus elemzéseivel; kiadványokkal; kompozíciókkal.
– Az volt a csodálatos adottsága, hogy úgy
tudott népdalt énekelni, hogy az élményszerűen hatott mindenkire. Mint a
parasztember, akinek ott van éneke mögött az egész élete. Bárdos éneklése
mögött is ott volt az a tartalom, fájdalom, öröm, ami egy falusi ember éneke
mögött élt. Kodály csodálatos elméleti órákat tartott a Zeneakadémián. Sok
tudást adott át, de népdalt nem énekelt. Bárdos óriási lehetősége volt,
hogy azt az élményt, ami odakapcsol valakit a népdalhoz egy életre, és
megszeretteti vele ezt az anyagot, tudta tolmácsolni.
Sokszor tartott országszerte előadásokat
„Életet az énekbe” címmel, ahol mindig arra törekedett, hogy a népdal, – ami
Kodály és növendékei munkájának köszönhetően az iskolai tankönyvekbe
bekerült, de igazi élmény híján sokszor csak száraz, iskolai, magolnivaló
tananyaggá silányult, – itt az előadásokon élővé váljon, intenzív
erővel hasson.
1924-ben, amikor megjelent Bartók: Magyar népdal c. kötete, már több gyűjtemény
állt az érdeklődők rendelkezésére. De ezek nagy alakú könyvek voltak,
amit az ember nem visz magával egy kirándulásra. Bárdos, Kertész
Gyulával együtt rájött arra, hogy ha igazán el akarják terjeszteni a népdalt,
kis zsebkönyvecskéket
kell kiadni, ami értékes válogatást ad, s könnyen elterjeszthető, mert a
fiatal egy kiránduláson a belső zsebébe tudja tenni. A 101 magyar népdal
az első ilyen kiadvány. Előszavában Kodály így ír: „Énekelje a magyar gyermek idegen népek
dalait, énekelje a maguk nyelvén. Így ismeri meg belőlük a népeket, így
tanulja meg jobban a nyelvüket, amire eléggé nem igyekezhet... De előbb
magunkat ismerjük meg, hogy el ne tévedjünk a világ rengetegében. Ha házat
akarunk építeni, hogy ne ártson neki „szakadó eső, árvíz és fúvó szél”,
kősziklára kell raknunk, nem homokra. A mi kősziklánk nem lehet
más, mint az ősi magyar dal.”
Ezt aztán követte a Százszorszép; és egy sor
kiadvány.
A népzene énekeltetése, elterjesztése vonalán
az is óriási lépés volt, hogy Kodály és növendékei is – köztük Bárdos talán a
legszorgalmasabban – elkezdtek olyan kórusműveket komponálni, melyeknek
alapja a magyar népdal. Ezeken a népdalfeldolgozásokon keresztül, az akkor lassan virágba
szökkenő magyar kórusmozgalom sok-sok tagját érte el a magyar népdal
élménye, s ezek a kórusművek – amiben Bárdos művészetét nem lehet
eléggé méltányolni – jó eszközei lettek a népdal megszerettetésének. A
népdalnak a Kodályt-követő generációk sorában aligha akad méltóbb és
sikeresebb feldolgozója, mint Bárdos Lajos. Nagyszerű népdalrapszódiái, a „Magos a
rutafa”, a zongorakíséretes Menyecske, vagy a Csillagvirág,
– hogy csak néhányat emeljek ki a sorból, – mind-mind megannyi remekmű.
Kórusműveinek rendkívüli népszerűsége bizonyítja, hogy
zeneszerzői munkássága nem csak alkotói tett volt, de pedagógiai remeklés
is.
Kórusműveinek
nyelvezetét a kodályi példából formálja egyénivé, művészetének
eszményképei a nagy tonális dallamkultúrák (a gregorián, a népzene,
Palestrina), amelyektől az emberi hang tiszteletét tanulja. A Palestrina-stílust Kodály
Magyarországon, – de lehet, hogy a világon is, – elsőként tanította. Ezzel
nemcsak azt érte el, hogy Palestrinát, mint a XVI. sz. egyik óriását s örökké
fénylő csillagát megismerték a növendékek, hanem azt is, hogy a polifóniának
kristálytiszta szigorú rendszere egy életre beleégett sok növendék lelkébe.
Megfigyelhető Bárdos műveiben, még a könnyed, vidám művekben is,
hogy ott is van polifónia. Több mint 600 kórusművet írt, s arra
törekedett, hogy minden szólam jól énekelhető és szép legyen, és hogy
örömet okozzon. (Ma sem lenne fölösleges cél!) Mindez Palestrina alapos
tanulmányozásából fakadt. Költői világa
a szépség, a jóság, az igazság harmóniájában fonódott össze. De képes volt a
kor szorongásait is megszólaltatni, döbbenetes erejű látomásokban, mint a Libera me-ben, vagy
az új magyar kórusművészet egyik remekében, az A nyúl éneke c.
művében. Bár művészete nem
tündökölni akart, hanem inkább használni, ahogy ő fogalmazza: „etűdanyagot (akartam) írni a
Jánosbogárkától a Mátrai képekig”, mégis, művei közül nem egy XX.
századi zenénk klasszikus, maradandó értékű kompozíciója. Élete során azt, amit tett, – s nagyon sokat és nagyon sokfélét tett –, a született, elkötelezett, az ízig-vérig tanár
lelkületével végezte. Nem csoda hát, hogy a nagyok kórusa mellett a kicsinyek
kórusára is volt gondja és energiája.
Kodály évekig felfüggesztette
nagy művek komponálását azért, hogy a kicsinyek számára
írjon. Bárdos: „Kicsinyek kórusa” ciklusa, és könnyen énekelhető
kis kórusai a gyerekek számára, mind-mind folytatói e kodályi céloknak.
„Énekelje a magyar fiú idegen népek dalait” – írja Kodály a 101 népdal előszavában.
Bárdos: „Európa peremén” sorozata, vagy a „Négy
földrész dalai” mind-mind továbbhaladás a Kodály
kijelölte úton.
Ő is, – mint Kodály – magyar költők
egész sorának verseire írt kórusművet, teljes érzelmi gazdagsággal keltve
életre a költői szavakat, gondolatokat.
Ő maga mindig szolgálni akart. 1925-ben,
amikor Kodály 13 növendéke diplomázott a Zeneakadémián, az egyik újság
kritikusa megtámadta őket: „szellemi kútmérgezést, nemzetárulást”
emlegetett. Kodály ekkor megvédte növendékeit, és azt mondta: „talán nincs (a növendékek) között új utakra
vezető lángész, de a csillagos ég is homályos volna, ha csak az
elsőrendű csillagok világítanák meg.” Bárdos mindig úgy
tekintette, hogy ő egyike azoknak a csillagocskáknak Kodály és Bartók
hatalmas fénye mellett, akik segítenek az égboltot szebbé, világosabbá tenni.
Soha nem próbálta magát melléjük helyezni, még akkor sem, amikor az 50-es, 60-as
években a statisztikák azt mutatták, hogy az ő műveit éneklik a
legtöbbet Magyarországon. Akkor sem gondolta azt magáról, hogy „na most már fölnőttem
a két óriás mellé”, hanem mindig szolgálni akart, adottságai szerint. Tanított,
élményt adott, műveket írt, új utakat tört a zenetudomány, főleg a zenei elemzések terén, (sikerrel), de mindig
tudta, hogy két nagy csillag világít a magyar zene egén, s ő megpróbál
minden erejével azon dolgozni, hogy Kodály eszméi, így pl. az „Éneklő
Magyarország” terve valóra válhassanak. Kifogyhatatlan energiával, szorgalommal
és zsenialitással látta el a zeneszerző,
a kórusvezető, a szerkesztő, a tanár, a kiadó, a népművelő, a tudós feladatkörét.
A Zenetudomány területén,
a zenei cikkek, könyvek írása terén is Kodálytól kapta az indíttatást:
„Nézzenek utána ennek-annak” – ezek a mondatok olykor hatalmas kutatómunkára
ösztökélték a növendékeket, s Bárdos ezen a vonalon a legtovább tudott menni. A
kodályi indító szikra beindította azt a motort, ami ilyenkor hatalmas
eredményeket ért el. Zenei írásainak kb. Ľ-e Kodály művészetével
foglalkozik. (A 333 énekgyakorlat formavilága; Sajtóhibák a Kodály-kórusokban;
Kodály és a hexameter; Kodály pentaton harmóniái; Kodály omega
hangzataiból; Heptatónia secunda...)
Egy életen át igyekezett visszaadni mesterének, amit tőle kapott, és
igyekezett továbbhaladni a kijelölt úton. Előadásai Kodály neve nélkül nem
hangoztak el.
A zenei analízis területén új utakat
tört. Ebben a következő elv vezette: Ne azt nézzük, mit írnak egy
szerzőről mások. Olvassuk a szerző műveit, s aztán nézzük,
mi igaz abból, amit mások írnak, s mi ítélendő meg másként. Mindig az
adott zenei anyag elemzése után szűrt le tanulságokat, s soha nem vette át
azt, amit mások – talán nem eléggé alaposan – megállapítottak. A
zenei anyag tisztelete, szeretete, kutatása, analizálása, az elemek
szintetizálása terén hihetetlen adottságai voltak, s nagyon messze tudott
menni. Talán senki sem csinált olyat a világon, hogy egy Bach chaconne-t vagy nyolc alkalmon keresztül elemzett
zeneszerzős hallgatóknak. Nagyon mélyre tudott hatolni az anyagban,
rengeteg összefüggést látott, figyelt meg, annyira tudta a rendszert észrevenni
az elemekben, s aztán az elemeket újra összerakni, s a rendjüket megmutatni, hogy az páratlan volt.
Amikor a zenetudományi tanszakon rájöttek arra, hogy kell egy olyan tantárgy,
amelyik a zenei analízisre épül, s a zenével mélyrehatóan foglalkozik, akkor
Kodály ajánlotta Bárdos Lajost ennek tanítására.
Tantárgyai nagy részének anyagát (Modális és
romantikus összhangzattan, a legújabb kor
zeneelmélete stb.) maga dolgozta ki és tanította elsőnek Magyarországon.
Új tantárgyat hozott létre: a zenei prozódiát.
Egyszerre tudott a zene
fellegvárainak, ugyanakkor a népiskoláknak is tanítója lenni. „Száll az ének” címmel énekkönyvet is készített 4 évfolyamra, Hangzatgyakorló sorozatának sajnos csak 2 kötete készült el.
Aki nála tanult, óráinak lélekbemarkoló
élményét egy életen át őrzi. A legendás „Bárdos órák” hallgatói,
leendő énektanárok, karvezetők, zenetudósok, mélyen megalapozott
tudást és ihletett zenei nevelést kaptak tőle.
Amikor valamiről
könyvet írt, rendkívüli alaposság jellemezte. Pl. Liszt Ferenc a jövő
zenésze c. könyvéhez természetesen Liszt összes művét végigtanulmányozta.
Daróci Bárdos Tamás mesélte, hogy esténként még néhány átnéznivaló partitúrát, kottát vitt magával
az ágyba és bármihez talált példát, azonnal följegyezte.
Kodály nemzetnevelő programját nemcsak
tudósként, tanárként dolgozta ki, hanem előadóművészként, zenét
felragyogtató karnagyként is.
A
Magyar Rádió 6-os stúdiójában Bárdos Lajos és a Budapesti Kórus (1942)
Dirigálása rendkívüli volt, telve
kifejező erővel. Kodály-műveket talán senki nem tudott úgy
vezényelni, mint ő. Kodály, aki nehezen dicsért s inkább a hibákra
világított rá, mondott ilyeneket, hogy: „no, ezt még senkitől sem
hallottam így”. Sajnos felvételeit szinte mind elégették, s alig maradt hangzó
tanúja 4 évtizedes, gigantikus kórusnevelő és előadóművész
teljesítményének. (Cecília kórus, Palestrina kórus, Budapesti kórus, Mátyás
templom kórusa.)
„A vezénylésbe adtam a
legtöbbet igazi énemből ... Ott éltem
a zenét” – vallotta.
Valami hihetetlen
élményt adó belső tűz és gyújtó erő volt mágikus kisugárzású dirigálásában, égett belülről, s izzott benne a zene, s ez aztán
azt eredményezte, hogy viszonylag korán abba is kellett hagynia a vezénylést,
mert a szíve nem bírta ezt a feszültséget. Volt, hogy egy Kodály-mű
csúcspontján szívrohamot kapott, ülve fejezte be a vezénylést, s utána
kórházba került.
Sodró, magával ragadó egyéniség volt.
Bármikor képes volt meghatni, megrendíteni, fellelkesíteni, humorával oldani,
vagy megnevettetni. Olyan hőfokot árasztott maga körül, olyan sugárzó
lendületet, amely a mégoly nehéz kóruspróbákon is mindig magával tudta ragadni
a vele muzsikálókat. Keze alatt énekelni hihetetlen lelki és zenei élményt
jelentett. Sztravinszkij-bemutató, Beethoven-mise,
vagy a „Non confundar in aeternum”.
Azok a csúcsok, amiket Kodály megalkotott, és Bárdos felépített, az egekig
tudták emelni az énekeseket és a hallgatókat egyaránt. Azt, hogy énekelni jó, egy életre meg lehetett
tőle tanulni.
A Magyar Kórus és az Éneklő ifjúság
Segíteni a karvezetők munkáját, ellátni
az országot értékes énekelnivalóval, erre hozták létre Bárdos Lajos és
munkatársai (Kertész, Ádám, Kerényi stb.) a Magyar
Kórus folyóiratot és kottakiadót. Kodály hamar meglátta azt – hisz mindent
meglátott, észrevett, – hogy a Magyar Kórus által kiadott művek pillanatok
alatt eljutnak az ország különböző csücskeibe, ezért szinte minden
művét a Magyar Kórusnak adta át. Nagyszerű terjesztői hálózata
volt, olcsó, megfizethető áraik voltak, s Sopronkőhidától Nyírcsaholyig
2-3 hét alatt eljutottak a művek. Kiadványai színvonalasak voltak. Több
száz szerző 2000 művét jelentette
meg a kiadó! A kodályi célkitűzésnek, hogy „vigyük közelebb az európai
értékeket, a zene nagy alkotásait a magyar néphez” Bárdos szintén nagy munkása
volt. A legnagyobb értékeket a legegyszerűbb emberekhez is el akarta
vinni!
Josquint Bárdos fedezte fel Magyarország számára.
Zenei könyvtárakat bújva találkozott Josquin el nem évülő
művészetével, s ő adta ki, ill. terjesztette el az országban a
Josquin-műveket, valamint régi szerzők sok-sok remekművét is. A
kodályi szikra, íme, ismét lángra lobbant és csodálatos tűzzé lett.
Sok jelentős
kórusgyűjteményt, vagy Bartók Egyneműkarait is, a Magyar Kórus adta
ki. Hallatlan jelentősége volt Bárdos Lajos és munkatársai munkájának.
Rengeteget tettek az Éneklő Magyarországért ezen a téren is.
A Magyar Kórus
egyértelműen és megalkuvás nélkül a jobbat, értékesebbet, hitelesebbet,
nemesebbet akarta elterjeszteni, templomokban, iskolákban, kórusokban, az egész magyar zenei közéletben.
Nem meglévő ízléshez
igazodott, hanem maga alakított ízlést. A cél: a minőség jegyében
történő zenei – szellemi megújulás és egy ország megénekeltetése volt.
Fő területe a
kórusélet megújítása. Egyrészt: a repertoár átalakítása (értéktelen helyett a reneszánsz vokál-polifónia nagyjainak felkarolása, valamint új kompozíciók támogatása); Másrészt: az egyre
elevenebb és kiterjedtebb kórusmozgalom fáradhatatlan lelkesítése (kórusok
számának növelése; szakmai színvonal emelése; a kórusok önbizalmának fokozása;
kórusünnepek rendezése). Eszközei: kiadványok, megmozdulások, a kórusvezetőkkel
és tagokkal való kapcsolat kialakítása. Óriási eredménnyel! Tanárok,
karvezetők, kántorok százait tudta megmozgatni, lelkesíteni, egységbe
tömöríteni. A kórusok új szellemmel telítődtek és általánossá lett a
többre törekvés.
A másik, – kodályi célt megvalósító – mozgalom,
melynek ihletője és motorja volt: az Éneklő
Ifjúság volt. Az Éneklő Ifjúság
gondolatának egyik serkentője volt Kodály akkoriban készült két
gyermekkara, (amiből az egyik vegyeskarrá is átírattatott) a Villő és a Túrót eszik a cigány. Szólaljanak meg ezek a művek minél több
gyermekkar ajkán, s esetleg összkarként egy hatalmas
létszámú ifjúsági kórus ajkán is. Ez volt az egyik elindítója ennek a
nagyhatású mozgalomnak, az „Éneklő Ifjúság”-nak. A cél: jó művek, jó műsorok, a nép
egybeéneklése. Ehhez találtak egy kánont, Gebhardi:
„Glória szálljon a mennybe fel” kezdetű kánonját, ami aztán az
„Éneklő ifjúság” hangversenyek végén összkarként
tette fel a koronát a koncertekre. Amikor Bárdos odaállt a kórusok elé a
zárókánont elvezényelni, az mindig az ünnep csúcsa volt. Megadatott neki, hogy
az első koncerten is, és 50 évvel később is eldirigálhatta.
Végigkísérte, támogatta, lelkesítette ezt a mozgalmat is. De ő volt az
egyházi zene egyik éltetője is. Az OMCE (Országos Magyar Cecília
Egyesület) elnökeként is, és rengeteg kórusművével is sokat tett a magyar
egyházi kóruszenéért.
Egyéniségéből a jól végzett munkával
kiküzdött belső egyensúly derűje és bölcsessége áradt. Mindig otthon
volt azokban a mélységekben, ahonnan az erkölcsi tartás forrásai fakadnak. A
lényéből áradó közvetlenség és szeretetteljes sugárzás mindenkit fölemelt,
aki a közelébe került. A mai ember abban az ijedt aggodalomban él: Miről
maradok le? Mi jut nekem? Ezért egész élete törtető hajszában telik.
Bárdos lényéből ez sugárzott: Mit tudok adni?! Nyugodt és kitartó munkája
folyton gyümölcsözött, jutott belőle mindenkinek.
Kodály indításai szerint, eszméivel átitatva
ment Bárdos a maga útján, rendíthetetlen hittel, hogy fáradhatatlanul szolgálja
az „Éneklő Magyarország” megvalósulását és ebben talán a legtöbbet neki
köszönhetünk.
Hűsége, szolgálatvállalása, hite
mindannyiunk számára példa.
[1] A Régi Zeneakadémián a Bárdos Lajos Társaság
szervezésében 2003. február 18-án, a Gerenday Ágnes
vezette Lantos-kórus közreműködésével tartott kiadatlan előadásból
elhagytuk a hangzó anyagra vonatkozó megjegyzéseket, így az alkalom
aktualitásától elvonatkoztatott Bárdos-méltatás lett az írás. (Az előadást
Ittzés Kata adta közre Ittzés
Mihály (Sárkeresztúr,
1938. október 8. – Kecskemét, 2018. június 12.) zenepedagógus születésének 86.
évfordulóján.