MAHLER-ÜNNEP A FRICSAY-BÉRLETBEN
Mahler II. szimfóniája nagyszabású bemutatása Szegeden
Gustav
Mahler 1892-ben
Mahler művészetét – mint oly sok
mindent a Zene világában – Vaszy Viktor szerettette
meg velünk, szegediekkel, amikor Lengyel Ildikó remek szólójával műsorra
tűzette az osztrák mester Kindertotenlieder
(Gyermekgyászdalok) c. zenekari dalciklusát, melyet 1968. március 24-én Lukács
Ervin vezényelt. Azóta számos alkalommal hallhattunk Mahler-művet a Tisza
partján, azonban a nagyszabású II. Feltámadás szimfónia 2024 őszéig nem szólalt
meg városunkban.
Gustav Mahler II. szimfóniája („Feltámadás”) a Szegedi
Nemzeti Színházban 2024. X. 1-jén.
(Szabó
Luca felvételei /szeged.hu)
Mahler II. - először Szegeden – Szegedi Híradó – 2024.
10. 01 ... (2:39)
A Szegedi Híradó felvétele a
monumentális Mahler-szimfónia próbáján készült
Aki jelen volt a Fricsay-bérlet
nyitóhangversenyén, elmondhatja: érdemes volt idáig várni, mert hatalmas
élményben volt része. Egészen kiváló
volt az az elgondolás, mely szerint a szimfónia elé egy különleges „nyitányt”
helyeztek: Haydn A teremtés c. oratóriuma Bevezetését – A káosz bemutatását. Ez
a rövid részlet egészen más, mint Haydn többi műve, olyan zenei anyagokat
alkalmaz, olyan akkordokat, olyan formálást, mely, melyek szinte Mahler szimfonizmusa előzményének tekinthetőek. Így logikusan
indulhatott a Mahler-szimfónia drámai első tétele, mely gyászindulónak is
felfogható, mindenekelőtt azonban igen nagy hatást gyakorol ránk Mahler
hatalmas zenekara Haydn kisebb együttese után. Ez az első tétel önmagában egy
teljes zenei világ, annyi gondolat, szín, vonulat követi egymást. Kettős hatású
ezután a II. tétel (Andante maestoso): látszólag
könnyed ländler, miközben nem feledhetjük a mélyben
lappangó sorskérdéseket. Ugyanilyen többszintű a harmadik tétel, melybe a
komponista egy másik remekművéből, A fiú csodakürtje c. zenekari dalciklus 6.
dalának – Páduai Szent Antal a halaknak prédikál – főmotívumait emelte át (a
dalciklust csaknem egyidőben komponálta a II. szimfóniával); az áttetsző
hangvétel azonban hirtelen, sokkhatásszerűen megváltozik. A negyedik tételben
az előbbi tételhez hasonlóan a Csodakürt-ciklus egyik dala szólal meg
meghangszerelt változatban, mégpedig épp a 13. („Urlicht”
– „Ősfény”), tehát az összegző dal. S itt már szerepet kap az énekszóló
(mezzoszoprán) is: Kissjudit Anna csodálatosan puhán
indítja szólamát, voltaképp finoman emelkedik ki a hangszerek közül: „Ó piros
rózsa! / Ínség az ember sorsa / Az embersors gyötrelem – / Bár lennék már a
mennyben fenn!” Mindezt magasztossá teszi a rézfúvósok korálja (Mahler e
művében 15 rézfúvóst alkalmaz). S végül elérkezünk a minden ízében monumentális
negyedik tételhez, mely magam a megváltás, a Feltámadás. Ezt azonban meg kell,
hogy előzze az Utolsó Ítélet, mely Klopstock költeménye szerint: „Feltámadsz,
feltámadsz, tudom, / Rövid pihenő után, porom! / Halhatatlan életet / Aki
hívott, ő ad majd neked. / Vetnek, s leszel új kalász-özön! / Az aratás Ura
jön, / És begyűjti utánunk, / Amit elragadott halálunk!” A tétel szövegét maga
Mahler fogalmazta tovább, Klopstock szellemében, melynek utolsó sorait idézzük:
„Feltámadsz, feltámadsz te még, / Szívem, egy villanás elég! / Egy élet
szívverése / Röpít Isten elébe.” (Mindkét idézet Tandori Dezső fordítása.) A
hatalmas méretben, technikailag, zeneileg egyaránt kifogástalanul hangzó
zenekart a távolból (ezen az estén a koncertteremként szolgáló Szegedi Nemzeti
Színház I. emeleti folyosóin) visszhangzó rézfúvósok is erősítik, s diadalmasan
zeng a szegedi Vaszy-kórus (karigazgató: Gyüdi Sándor) és a Magyar Nemzeti Férfikar (a korábbi
Honvéd-kórus, karigazgató: Riederauer Richárd), a két
kórus csodálatos teljesítményt nyújtott. Tisztán, lelkesen énekelt Kriszta
Kinga (szoprán), Kissjudit Annával egymást
erősítették.
Dubóczky Gergely karmester, Kriszta Kinga és Kissjudit Anna szólóénekesek, továbbá a Vaszy
Viktor Kórus, a Magyar Nemzeti Férfikar, és a Szegedi Szimfonikus Zenekar
Kriszta
Kinga és Kissjudit Anna
Dubóczky Gergely karmester és az énekes
szólisták
Dubóczky Gergely karmester
E hangverseny lelke, zseniális
karmestere Dubóczky Gergely volt, aki felépítette,
betanította és végigvezette a nagy Mahler-szimfóniát. Nagy nyereség
városunknak, hogy ő lett több mint egy éve a Szegedi Szimfonikus Zenekar
művészeti vezetője; bár voltak már feladatai, de ezen estén a legmaximálisabban
bizonyított Szegeden is. Reméljük, kívánjuk, hogy újabb és újabb koncerteken
találkozhassunk karmesteri alkotókészségével.
Kiss Ernő