A SZÉP MOLNÁRLEÁNY
Schubert remekmívű
dalciklusa
Szélpál Szilveszter és Dinyés
Dániel előadásában
Igen-igen értékes
és színvonalas hangversenye volt a Szegedi Tudományegyetem 28. Őszi
Kulturális Fesztiváljának az Egyetem Rektori Hivatala Dísztermében Szélpál Szilveszter és Dinyés
Dániel Schubert-estje 2024. október 2-án, melyen Schubert A szép molnárleány c.
csodálatos dalciklusa teljes egészében elhangzott.
Szélpál
Szilveszter és Dinyés Dániel
Dalbeavató volt az
est egyik címe, s valóban: egészen kiváló bevezető előadást
hallhattunk Dinyés Dánieltől (a Szegedi Nemzeti
Színház volt zeneigazgatójától), mely nemcsak a Schubert–dalok világába, hanem
a dal, a dalciklus műfajának kialakulása folyamatába is bevezette a
közönséget. Elmondta, hogy az első dalciklust Beethoven írta, s fölidézte
a legjelesebb Schubert-elemző, Dietrich Fischer Diskau
híres meghatározását: a dal voltaképp zenei novella. Megtudtuk, hogy A szép
molnárleány sorozat Wilhelm Müllernél még 25 versből állt, s célja
bizonyos stílusbeli sajátosságok „kifigurázása” volt. Schubert ezt a koncepciót
erősen átformálta, miközben nagyon egyszerűen fogalmazott meg
bonyolult dolgokat. Dinyés külön hangsúllyal elemezte
a dalok kíséretét, melyek két típusba sorolhatók: az első berlini iskola
egyszerű kíséretet alkalmaz, s a jobbkéz általában pontosan követi a
szólóének dallamát. A második berlini iskola már inkább a dal hangulatát, mondanivalóját
festi a zongorán. Mindezt rendkívül élvezetes, blickfangos
stílusban adta elő, szinte szórakoztatóan; egy-egy dalrészlet már
előadása közben is megszólalt.
Franz Schubert és Wilhelm Müller, A szép
molnárleány c. dalciklus alkotói
Szélpál
Szilveszter, Szeged univerzális énekművésze már igen sok alkalommal
kápráztatott el bennünket: hajlékony magas baritonja, muzikalitása folytán
minden énekes műfajban otthonosan mozog. Jónéhány operában láthattuk már,
gyönyörködhettünk játékában, de hadd említsük meg Király László monumentális
Mindszenty-oratóriumát is, melyben a címszerepet énekelte – s így sorolhatnánk
még emlékezetes alakításait. A teljes A szép molnárleány c. dalciklus
eléneklésével újabb jelentős, sikeres állomásához érkezett pályájának,
mert olyan szinten interpretálta e látszólag könnyű, de valójában igen
nehéz és súlyos mondanivalót hordozó dalciklust, mely nemcsak a szegedi, de a
magyar daléneklés tekintetében is kiemelkedő volt. Az egyes „novellák” (Diskau meghatározásával élve) előadásában
novellafüzérré álltak össze, lényegében monodrámává, melyben a
főszereplő, a molnárlegény tragédiája mellett főszereplővé
lépett elő a patak is, s korántsem csak a zongorakíséretben. A vidám
vándorlás játékos motívuma fokozatosan komorul el, válik reménytelenné, a
lírai, simulékony epizódok és a drámai kitörések (A gyűlölt szín) egyaránt
tökéletesen jeleníttetek meg Szélpál Szilveszter
előadásában, hogy végül az Elszáradt virágok és A molnár és a patak c. már-már
a másik nagy ciklust (Téli utazás) megelőlegező két dal után
elérkezhessünk A patak bölcsődala c. megrendítően kétarcú záródalig,
melyben már csak a patakot halljuk, hiszen a főszereplőt már holtan
ringatják a hullámok. Mindezt úgy tárta elénk Szélpál
Szilveszter, hogy tiszta daléneklési stílusban szólaltatta meg, még véletlenül
sem hallhattunk „operás” megoldásokat (pedig ilyesmikre hajlamosak az
operaénekesek daléneklés közben).
Csodálatos
hangversenyt kaptunk tehát a nagyszerű fiatal énekestől és
kísérőjétől, Dinyés Dánieltől, aki
viszont mesteri szinten volt partnere Szélpál
Szilveszternek: vezetett, formált, játékában minden hang, minden frázis a
helyén volt, a szólistához úgy alkalmazkodott, hogy közben megőrizte zenei
autonómiáját. A forró sikerű koncert után pedig örömmel hallottuk, hogy
rövidesen elkészül és hozzáférhető lesz a Schubert-dalciklus CD-fölvétele
is, Szélpál Szilveszterrel és Dinyés
Dániellel.
Kiss Ernő