„A harmadik nagy magyar”
Lajtha Fesztivál – A
népzenétől a komolyzenéig
Van egy zeneszerzőnk, akiről manapság kevés szó esik, pedig a
„három nagy magyar" egyikeként, Bartók és Kodály egyenrangú
társaként emlegették a korában. Lajtha Lászlót külföldön rajongás
és megbecsülés, itthon megalázó mellőzöttség kísérte. A háromnapos Lajtha
Fesztiválon komoly- és népzenei koncertek, filmkülönlegességek és családi
programok várták a közönséget 2024. szeptember 6. és 8. között Bicskén, a
géniusz emlékének szentelt Lajtha Házban.
Alkotó személyisége, az életművön átszűrődő humanizmusa
legalább annyira érdekessé teszi Lajthát, mint a szerteágazó munkássága. A
párizsi szellemi elit befogadta, külföldi útjain ünnepelték. Tüzértisztként végigszolgálta az első világháborút, antifasiszta
ellenállókkal szövetkezett a másodikban, és londoni karriert hagyott ott
1948-ban, hogy hazatérjen. Itthon mellőzték és megalázták. A
Kossuth-díjjal járó pénzösszeget elosztogatta a rászorulóknak, és soha nem
kötött kompromisszumot a politikai rendszerrel.
Francia hatásokból, az első kézből megismert magyar
népzenéből – amelyet Lajtha 18 éves korától kezdve gyűjtött – és a
nyugati zene több évszázados hagyományából építkezik az a sajátos zenei nyelv,
amely Balog József tolmácsolásában, a Korossy
Quartet és a Notos Quartett előadásában felcsendült a fesztiválon. Lajtha
egyik legelhivatottabb hazai interpretálója Balog József – nem véletlenül!
Mivel a zeneszerző elsődlegesen zongoraművész volt, kompozíciói
az ebből fakadó technikai virtuozitást és szellemi szabadságot
tükrözik. Lajtha munkásságáról előadást tartott Solymosi-Tari Emőke zenetörténész, a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti
Tagozatának vezetője, aki Kvartettől kvartettig – Lajtha
László, "a harmadik nagy magyar" címmel vezette be a
közönséget a zeneszerző világába.
Francia hatásokból, az első kézből megismert magyar
népzenéből – amelyet Lajtha 18 éves korától kezdve gyűjtött – és a
nyugati zene több évszázados hagyományából építkezik az a sajátos zenei nyelv,
amely Balog József tolmácsolásában, a Korossy
Quartet és a Notos Quartett előadásában felcsendült a fesztiválon. Lajtha
egyik legelhivatottabb hazai interpretálója Balog József – nem véletlenül!
Mivel a zeneszerző elsődlegesen zongoraművész volt, kompozíciói
az ebből fakadó technikai virtuozitást és szellemi szabadságot
tükrözik. Lajtha munkásságáról előadást tartott Solymosi-Tari Emőke zenetörténész, a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti
Tagozatának vezetője, aki Kvartettől kvartettig – Lajtha
László, "a harmadik nagy magyar" címmel vezette be a
közönséget a zeneszerző világába.
Solymosi-Tari
Emőke előadása
Az alkotó etnográfusi hagyatékából nemzedékek sora táplálkozik: széki
gyűjtése az 1972-ben induló táncházmozgalom sarokköve.
Táncgyűjtéseinek jelentősége talán kevésbé ismert, pedig Lajtha
rögzítette elsőként mozgóképen a táncosok mozdulatait. A hagyaték ezen
aspektusát az Ifjú Szivek Táncszínház előadása
idézte meg a fesztiválon. Navratil
Andrea és a Békás Banda Lovakrul
és vitézekrül című, mesével kiegészült
koncertje Erdély kistájait járta végig Lajtha gyűjtéseire is támaszkodva.
Hangszeres és szakrális gyűjtések alapján adott koncertet Lakatos
Róbert és zenekara, közreműködött: Navratil
Andrea és Demeter László.
Tóth I. (MMA)
Fotók forrása: Lajtha Ház Kulturális Központ