Nagyszabású gálakoncerttel zárult a 6. Marton Éva
Nemzetközi Énekverseny
A tizenkét döntős versenyző fellépésével, a díjak és a különdíjak
ünnepélyes átadásával 2024. IX. 8-án véget ért a zeneakadémia 2024-es Marton Éva
Nemzetközi Énekversenye a Budapesti Operaházban.
A gálakoncerten a
megmérettetés védnöke, Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter
beszédében gratulált Marton Évának, illetve teljesítményükért a
versenyzőknek, továbbá a zsűri tagjainak és a szervező
Zeneakadémiának ahhoz a kiemelkedő színvonalú munkához, amellyel
segítették Magyarországot a nemzetközi klasszikus zenei színtér élvonalába
emelni. Emlékeztetett arra is, hogy a verseny karrierindító lehetőségek
tárházát nyitja meg a résztvevő előtt. Kodályt idézve úgy
fogalmazott: ha egy szóval akarnánk jellemezni a zenei nevelés lényegét, az az
ének, hiszen „mechanizálódó korunk olyan úton halad, amelynek végén az ember
géppé válik, ettől csak az ének szelleme véd meg”. Hozzátette: a cél az
értékőrzés mellett az értékteremtés, e téren az értéket képviselő
klasszikus kultúrának kiemelt szerepe van. A zene és az ének az emberiség
legősibb korától elválaszthatatlan kísérőnk, az életet
minőségibbé, szebbé, boldogabbá teszi, közösségi élményt teremt, emellett
nem csupán szórakoztat, hanem értéket és értelmet ad életünknek, inspirál és
motivál ismeretlen területek felfedezésére, az embereket okosabbá, lélekben
szebbé teszi – hangsúlyozta a tárcavezető. Marton Éváról szólva kiemelte:
a művésznő feledhetetlen emléket hagyott a nemzetközi operaszínpadokon,
az egész világ operavilágának ragyogó csillaga, örökre a halhatatlanok sorában
foglal helyet.
Fotó: Mudra László / Zeneakadémia
Marton Éva értékelésében
elmondta: nem csökkent a verseny és a jelentkezők színvonala az elmúlt tíz
évben, sőt egyre jobb énekesek érkeznek a megmérettetésre, így ezúttal is
nagyon jó hangú tehetségek voltak itt. Háláját fejezte ki azért, hogy az
Operaház helyet ad a gálának, és hogy a Zeneakadémia végzi a szervezést. Nincs
ilyen verseny, nincs ilyen Operaház, nincs ilyen Zeneakadémia a világon, mint
amilyenek nekünk vannak – tette hozzá. „Barátságos, kedves és tehetséges nép a
magyar, fel tudjuk venni a versenyt bárkivel a világon, akár a tudományban,
akár az irodalomban, akár a zenében” – hangsúlyozta. Megköszönve a
zsűritársak munkáját, emlékeztetett arra, hogy ezen a gálakoncerten a
legjobb versenyezők énekelnek ismét.
Amint az már
előző este nyilvánossá vált, a 30 ezer euróval járó első díjas Park Jihoon koreai
tenor lett, a 20 ezer euróval járó második helyezett Mihai Damian román bariton, a 10 ezer
eurós harmadik díjat pedig Wu Hongni
kínai mezzoszoprán nyerte el. Marton Éva a személyes különdíját, amely a Magyar
Művészeti Akadémia jóvoltából 10 000 euróval jár, Alexandra Zotova orosz szopránnak ítélte
oda, a közönségdíjat pedig Yeo Yeeun koreai szopránnak ítélték a nézők.
A további rangos
különdíjakat a vasárnapi gálán jelentették be. A legjobb Liszt-dal
interpretációért járó elismerést a zsűri döntése értelmében Zoe Hippius orosz
szoprán, valamint Park Jihoon vehette át. Utóbbi felkérést kapott a Magyar
Állami Operaháztól is, amely meghívta Wu Hongnit is.
Mihai Damian román bariton fellépési
lehetőséget kapott a Müpától és a Magyar Rádió
Művészeti Együtteseitől.
Alexandra Zotova mesterkurzuson vehet
részt Anatoli Goussev
ukrajnai születésű, Olaszországban élő énekmesternél, valamint
fellépési lehetőséget kapott a Margitszigeti Szabadtéri Színháztól.
Elizaveta Kulagina orosz szoprán a
Zeneakadémiától és a Magyar Állami Operaháztól kapott meghívást, továbbá
elnyerte a Fidelio médiacsomagját is.
Dinmukhamed Koshkinbajev kazah bariton a Classic
Mecenat Foundation Of Mongolia 1000 eurós Bravo Baritone díját vehette át.
Shannon Keegan amerikai szoprán kapta
a Magyar Zene Háza meghívását, Gebe-Fűgi Renáta
magyar szoprán pedig a Papageno médiacsomagját nyerte.
Fotó: Mudra László / Zeneakadémia
(papageno.hu)