Megkezdte
működését a Marton Éva Nemzetközi OperaStúdió
Balázs Norbert, Fenyvesi
Gabriella Rea, Anija Lombard,
Ortan Vivienne és
Pál Botond
Négy
magyar és egy osztrák fiatal énekes részvételével megkezdte első félévét a
Magyar Állami Operaház kétéves szakmai továbbképzése.
Számos
nemzetközi példát és a Magyar Állami Operaház hagyományait felidézve kezdi meg
működését a dalszínház operastúdiója, amely pályakezdő operaénekesek
számára kíván szakmai felkészítést biztosítani egyetemi tanulmányaikat
követően, valamint lehetőséget nyújtani színpadi tapasztalataik
bővítésére hivatásuk kezdeti szakaszában. A Magyar Állami Operaházban 2024
júniusában tartott kétkörös meghallgatás eredményeként öt fiatal énekes, Balázs
Norbert bariton, Fenyvesi Gabriella Rea szoprán, Anija
Lombard szoprán, Ortan Vivienne mezzoszoprán és Pál Botond tenor kezdi
meg tanulmányait az operastúdió első évfolyamán.
A négy
féléves képzés első szemeszterében Marton Éva, az operastúdió
fővédnöke, majd további jelentős énekművészek foglalkoznak a
pályakezdő énekesekkel, akiket mesterkurzusokon, illetve konkrét szerepek
betanulásával egyéni foglalkozásokon készítenek fel. Emellett szerepgyakorlat,
színpadi gyakorlat, mozgás, opera- és interpretációtörténet, valamint és nyelvi
coaching tantárgyak szerepelnek a pályakezdő
énekesek órarendjében. A Marton Éva Nemzetközi OperaStúdió
(MOST) szakmai vezetője Almási-Tóth András, az OPERA művészeti
igazgatója, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem habilitált docense. Az
énekesek osztályfőnöke Harangi Mária rendező,
főjátékmester, színpadi gyakorlat óraadó tanár, szerepgyakorlatot Szennai
Kálmán karmester, korrepetitor, opera- és interpretációtörténet dr. Ókovács Szilveszter főigazgató tart. A képzés
elsődleges helyszíne a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyháza,
szakmai partnere pedig a Zeneakadémia.
A
meghirdetett tantárgyak mellett minden félévben egy-egy mesterkurzus is
szerepel a tantervben, idén ősszel Halász Péter, a Magyar Állami
Operaház első vendégkarmestere tart előadássorozatot Mozart
műveiről. A fiatal énekesek ezen felül részt vesznek a Dalszínház
életében is: előadásokban lépnek fel, kiválasztott szerepeket coverolnak, és szükség esetén beugranak. Az év végén
vizsgaelőadáson számolnak be művészi tudásukról, Haydn Armida
című művét a San Diegó-i Opera Neo
énekeseivel közös produkcióban Budapesten és az Egyesült Államokban is
bemutatják.
Marton
Éva 2024 januárjában, a Magyar Állami Operaházban a magyar kultúra napja
alkalmából hirdette meg, hogy a Dalszínházban idén szeptembertől a
fővédnökségével operastúdiót indít. A Magyar Állami Operaház hasonló célok
mentén korábban már működtetett ösztöndíjprogramot és operastúdiót,
megfelelő infrastruktúra és anyagi háttér hiányában azonban ezek a
kezdeményezések a 2000-es évek végére elhaltak.
(Magyar
Állami Operaház-Sajtóközlemény, 2024. IX.16.)