papírusz book kiadó | 2024
Kedves Olvasóim! Évek óta készülök megírni életem, pályám,
családom történetét, de mivel sosem voltam egy beszédes ember, nehezen kezdtem
hozzá. Kellett egy kedves növendék, Bóka Kristóf, aki kérdéseivel elindította a
„könyvlavinát”. Kérdezett, s én – férjemmel együtt – meséltem. Fogadják
szeretettel!
A memoár
gyermekkoromtól kíséri pályámat, egészen az 50. fellépési évfordulóig!
Fényképek,
plakátok és egyéb dokumentumok teszik teljessé a kötetet, amelyből
figyelem felkeltés céljából a IV. fejezet (Bevezetés az éneklés
tudományába) ajánljuk szíves figyelmükbe:
IV.
Bevezetés az éneklés
tudományába
Az énektanításban
arra törekszem, hogy megismertessem növendékeimmel azt a hangképzési módszert,
amivel szépen, könnyen, időtállóan működhetnek.
Az énekhang
poziciónálása (amelynek az elképzeléséhez egy orra illeszthető maszkra
kell gondolni) egyforma fontosságú a hang megtámasztásával.
Ötvös
Csilla tanítványai körében
A támasz
elképzeléséhez tudni kell, hogy a rekeszizom (diaphragma), amely elválasztja a mell-
és hasüreget egymástól, a bordaközi izmok megtartásával üzemel. A támasz megtartására
egy egyszerű példát szoktam mondani. Azt kell elképzelni, mintha a víz
alatt lennénk, és meg kell tartanunk a levegőt. Körülbelül ezt az érzetet
kell megtalálnunk a támasz helyes alkalmazása érdekében. Nem feszítjük, nem
préseljük.
A levegő a
harmadik tényező, ami természetesen ugyanolyan fontosságú, mint a másik kettő.
Az énekléshez szükséges levegőt az orrunkon úgy vesszük, mint egy illatot.
Fontos tudni, hogy a túlzottan nagy levegő nem jó az énekléshez, ezért meg
kell találni az optimális mennyiséget. Ezt a levegőt a bordaközi izmok
tartásával tudjuk szabályozni, ami a közismert támaszt jelenti. A bordák
megtartásának segítségére szolgál (főleg a magas hangoknál) a lefelé
egyenesen nyújtott kart, melybe két súlyt képzelek el, ezt eltartom egyenesen a
lábamtól, így pedig megtartom a bordaközi izmot, hogy ne veszítsen
szélességéből. A staccatót, tenutót a gyomortájék borda alá mozgatásával
művelem, mintha nevetnék.
Mindezek mellett
fontos a test egyenes tartása. Az egyenes tartás elősegíti a
levegőoszlop (rezonáns üreg) meglétét, ami biztosítja a megfelelő
levegőáramlást és a stabilitást.
A fentiek
összessége alkotja azt az alapot, amelynek a tetejét a rezonáns üregekbe áramló
levegő adja meg. Ezek szükségesek az erőlködés nélküli (nem préselt,
nem ordítva forszírozó), mégis teljesítményében, volumenben megfelelően
intenzív hangzás biztosításához
A hang színét,
szépségét és egyediségét a test további rezonáns üregei alakítják ki, melyek használata
már a hangképzés kifinomultabb, művészi megformálásában játszanak fontos szerepet.
Nagyon fonto,s hogy soha nem képzelem a hangot ki a torokból. A levegőt
felfelé indítom, sóhajszerűen. Azt gondolom, a hang lent van, és
ellentétes irányt programozok. Ez azért fontos, mert így elkerülhető a
rossz értelemben vett „magasságtudat”, ami sok énekesnek jelent veszélyt, mert
amikor magasra képzeli a hangot, a torok alatta becsukódik. Mikor azt mondják,
tedd a fejedbe a hangot, egyértelműen rossz az utasítás. A hangot gondold le
a torkodba, a levegőt sóhajtsd felfelé, és várj. Nem elég egy
magánhangzó-érték, legalább kettőig kell várni. Úgy szoktam mondani, hogy
várd meg, míg a levegő kiterül. S ami még nagyon fontos, hogy nem lépek
le, hanem átívelem a levegővel, s az irány mindig előremutat, az
orrom elé, illetve minél távolabbra küldöm a levegőt, annál biztosabban
megmarad az úgynevezett pozíció. Amikor azt látom, hogy utasítják a növedéket,
használja, formázza a szájával a magánhangzót, azt egyértelműen rossznak
tartom. A száj laza, sose feszítsük. Nagyon fontos a szájban lévő
segítő testrészek szerepeltetése.
A nyelv
megfelelő mozgatása a szöveg érthetőségének záloga. A szájüreg
felső, hátsó boltozata, a lágy szájpadlás végződése, az ínyvitorla az
éneklésben ez az a hely, aminek kulcsfontosságú szerepe van. Ennek a lágy
szájpadlásnak szélesnek kell lennie, hogy a levegő megfelelő
mértékben tudjon áramolni a fej rezonáns terei felé, és hogy biztosított legyen
a levegő áramlása a rekeszizom és a fej rezonáns üregei között. Ennek a
szélességnek a kivitelezéséhez kapcsolódik az orrcimpák oldalirányban
történő megfeszítése. Ugyanis, ha az orrcimpáinkat nyitva tartjuk, azaz
oldalirányba tágítjuk, akkor a lágy szájpadlás széles, nyitott lesz.
Fontos
megemlíteni, hogy az éneklés ideje alatt tilos a nyelvnek, illetve az
állkapocsnak egyszerre mozognia, ugyanis az előretolt vagy a túlságosan
nagyra nyitott állkapocs a lágy szájpadlás azonnali felcsukódását
eredményezheti. A túlzott figyelem azt eredményezi, hogy a szem alatti részek
(póriasan mondva a pofazacskók) keskenyek, ami szintén a szájpadlás keskenységéhez
vezet, tehát mint mondani szoktam, mindig „tessék mosolyogni” Nem győzöm
hangsúlyozni, az éneklés idegrendszeri munka: ha félünk, ha megfélemlítenek, nehezen
érjük el a kívánt eredményt.
A fotó Ötvös Csilla Bartók – Pásztory-díjas operaénekes, a Príma
Primissima-díjas, a budapesti Weiner Leó Zeneművészeti Konzervatórium
tanárának és növendékeinek koncertje után készült kb.2015-ben.
Ami fontos még, s
már említettem, hogy sosem szabad a magas hangot magasra, a mélyet mélyre
képzelni. Mindig középre, az orr alá gondoljuk. Mindezek együttes és
kombinatív, tudatos működtetése alapvető feltétele a jó éneklésnek.
A magánhangzók
hosszúsága egyben a szép legato éneklés alapját is jelenti. A legato éneklés
nem úgy képzelendő el, hogy hang a hangra kapcsolódik, hanem mindenkor egy
levegő kerül közé, és ez a levegő tartja nyitva a torkot, ezért
fontos, hogy kivárjuk a felszálló levegő megérkezését a rezonáns üregekbe,
egészen a fejtetőig, tehát mindig plusz időt adunk, mely alatt a
levegő száll, és nyitva tartja a torkot.
A mássalhangzók
megfelelően történő szerepeltetése a következőképpen
képzelhető el:
A „d”, az „l”, az
„n” és a „t” hangok a nyelv hegyének az első fogsor mögé való érintésével,
míg a „g” és a „k” a szájpadláson lévő ínyvitorla és a nyelv hátsó
közepének összeérintésével keletkezik. Az „m” és a „p” hangokat a
felsőajakkal szólaltatjuk meg, mégpedig úgy, hogy a felső ajkakat
puhán az alsó ajkakhoz érintjük. az „f” és a „v” hangok pedig a felső
fogsor alsó részének szájhoz való érintésével keletkeznek.
A „h” és az „f”
hang szintén nagyon fontos, ugyanis abban csak a levegőt adjuk ki. A „j”
hang úgy képződik, hogy a laza nyelvünk két szélét a fogunkon, keskeny
nyelv esetén a szájpadláshoz előre csúsztatjuk.
Mivel az
énekhangot az emberi test, mint hangszer állítja elő, melyet nem látunk,
ahhoz, hogy a torok nyitott állapotát el tudjuk képzelni, a nyelv laza széles
állapotát kell magunkban programozni. Ezt úgy kivitelezhetjük a legkönnyebben,
hogy arra gondolunk, mintha „é” hangot mondanánk. Az „é” hang ejtése közben
ugyanis a nyelv és a lágy szájpadlás állása azénekléshez megfelelő
szélességben vannak. Olyan érzetet kell kapnunk, mintha egy laza mosoly lenne
az arcunkon, miközben a nyelvünk a laza „é” állapotában helyezkedik el. Fontos
hogy a magyar „e” és „é” hangokat meg kell keverni egy gondolt „ő” vel, az
„i” hangot pedig úgymond be kell fedni egy „ű”-vel.
A fentiekben
vázolt pontok a helyes éneklés katekizmusát jelentik számomra és a sok sikeres
növendékem számára. Ehhez kapcsolódnak a gyakorlataim.
Minden énekelni
vágyónak sok szeretettel kívánok szorgalmat és szerencsét az énektanuláshoz!
Kívánom, hogy olyan örömük legyen az éneklésben, mint amit én is átéltem, és
amiben még most is örömemet lelem! Ezen tudás átadása számomra.
Aki szeretne
éneket tanulni, annak ajánlom, hogy hallgassa YouTube-on megtalálható Ötvös
Csilla énekórája közel hetven adását, amelyekben sok hasznos tanácsot fog
találni:
Ötvös
Csilla énekiskolája
TELJES
LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE
(68 video)
Ami nagyon fontos,
hogy mindenkinek magának kell a testét (nyelv, uvula, orr, rekeszizom,
állkapocs) megismerni, megtanulni használni, a megszerzett tudásanyaggal pedig az
idegrendszerét uralni.
*
„Az énektanítás hosszú folyamat”. Ötvös
Csilla harminc évről, fél évszázadról és egy készülő kötetről
(benne: Ötvös Csilla Énekiskolája, 68 video) (Réfi Zsuzsanna)
Parlando
2023/6. szám)