POZSÁR ANDREA[1]

 

Hogyan válhatunk jó zongoratanárrá?

 

Gondolatok Duffek Mihály Zongora szakmódszertan személyes hangolásban

című könyvéről

 

 

 

Duffek Mihály könyve olyan általános érvényű gondolatokat tartalmaz a magyar zenepedagógia alap-, közép- és felsőfokú oktatásáról, amelyeket feltétlenül érdemes megismernie minden zenei pályára készülő gyakorló muzsikusnak vagy zenetanárnak. Tapasztalatait mintegy öt évtizednyi zongora művész-tanári tevékenysége alatt gyűjtötte össze. Így rendelkezik mindazzal a tudással, melynek összegzését tartalmazó kötetét haszonnal forgathatják a leendő és a gyakorló szakemberek is. 

 

Dr. Duffek Mihály

 

Saját tanulmányi évei meghatározóak voltak zenei érdeklődése, technikai és muzikális fejlődése szempontjából. Gödöllői, mátyásföldi alsó-, majd budapesti középfokú zenei tanulmányai után a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Debreceni Tagozatán P. Nagy Ilona, a budapesti Zeneakadémián pedig Zempléni Kornél nemcsak művészi, de pedagógiai felkészülésére is nagy hatást gyakorolt.

 

Tanári pályáját 1977-ben kezdte meg Debrecenben, előbb párhuzamosan a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kara jogelőd intézményében és a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolában, majd tevékenysége a felsőfokú oktatásra koncentrálódott. Zongora főtárgyat és hangszermetodikát tanított, s ez utóbbi kapcsán kapcsolatban állt az alsófokú oktatással is: figyelemmel kísérte tanárjelölt hallgatói gyakorlati tanítását, zeneiskolai tanárok továbbképzésében vett részt. 2005-ben DLA minősítést, 2011-ban pedig habilitált egyetemi tanári címet nyert el, 27 évig a Zongora Tanszék vezetője volt. 1992-től 2017-ig a Debreceni Konzervatórium igazgatója, majd a Zeneművészeti Kar dékánja volt, mely funkciójában jelentős feladatokat látott el a zenetanárképzés átszervezésében, korszerűsítésében. Professor emeritusként jelenleg is oktat a Zeneművészeti Karon, valamint a Debreceni Egyetem Neveléstudományi Doktori Programjában. Koncertező zongoraművész és zongorakísérő, fellépett Magyarország és Európa számos országának koncerttermeiben, valamint Izraelben, az Egyesült Államokban, Japánban és Dél-Koreában, mesterkurzusokat tartott magyar és angol nyelven.  Munkásságát több kitüntetéssel jutalmazták, számos publikációja jelent meg zenepedagógiai folyóiratokban. Tanítványai nagy számban találhatók a hazai zeneiskolákban, a zenei felsőoktatásban és külföldön egyaránt. Könyvet írt a zongoratanítás szakmódszertanáról, amit jelen írásomban részletesen is bemutatok.

 

Miért is van szükség egy új szakmódszertan könyvre? Hiszen a zongoratanítás Magyarországon jelentős hagyományokkal, hosszú gyakorlattal rendelkezik, és számos kiváló zongoraművész és zenepedagógus írt már hasonló összefoglalót e témában. Az ok, amiért a szerző újra gondolja a zongora szakmódszertan kérdéseit abban rejlik, hogy a rendelkezésre álló források eltérő időben születtek, és jelentős tárgyi és szemléletbéli különbségek vannak közöttük. Nem célja, hogy felülírja Kovács Sándor, Varró Margit, Gát József, vagy Heinrich Neuhaus munkáit, hanem hogy kiegészítse azokat saját, lassan félévszázados tapasztalatainak felhasználásával. 

 

A kötet a zenei tehetségről szóló gondolatai kifejtésével kezdődik. A Szerző szerint a zenei tehetség egyes elemei mérhetőek és meghatározhatóak a tanulás kezdetén, de hogy kiből válik karizmatikus, egy koncertteremnyi hallgatóságot megragadni képes művész, akinek munkássága nyomot hagy az előadóművészetben, azt nem lehet előre látni. A hallás, ritmusérzék megléte mellett a legfontosabb a motiváció, a zenei tevékenység végzése feletti öröm. Az ebből fakadó lelkesedés megnyilvánulása is kulcsfontosságú eleme a zenei tehetség összetevőinek. Elsődleges, hogy kora gyermekkorban milyen hatások érik a gyermeket, van-e támogató családi háttér, odafigyelő, hozzáértő zenetanár? A zeneiskolai tanár szerepe meghatározó, hiszen ő az, aki felismeri, és megalapozza a kisgyermek tehetségét és későbbi pályafutását. Neki már első pillanattól úgy kell tanítania, hogy arra építeni lehessen, és később akár a zenei pálya is lehetővé váljon.

 

A könyv következő részében megismerkedünk az alapfok és a középfok követelményrendszerével, az ebben rejlő elvárásokkal, nehézségekkel a képességfejlesztés és technikaképzés aspektusában. Hasznos tanácsokat kaphatunk a felvételi műsor és felkészítés folyamatának tervezésére és lebonyolítására mind az alapfokról középfokra, mind pedig a középfokról felsőfokra történő átmenet tekintetében.

 

A Szerző egy rövid alfejezetet (4.1. fejezet) szentel a tanítványokhoz fűződő kapcsolatban a szeretet kérdésének. Hiszen túl minden szakmai tudáson, ismereten a legfontosabb az, hogy a tanítvány és mestere között egy kölcsönös, egymást elfogadó, bizalommal teli légkör alakuljon ki, mert csak ez biztosíthatja a hosszútávú és eredményes közös munkát. 

 

A fejezet további fontos szakmai elvárásokat is bemutat, például szaknyelvi, zenetudományi, anatómiai ismereteket. A tanár saját hangszeres tudása, hivatástudata, a szakmai önművelés folyamatos igénye és személyes példamutatása mind alapvető elemei a tanári eredményességnek. A személyiségből fakadó tulajdonságok is meghatározóak lehetnek, mint a türelem, optimizmus, meggyőző erő, szuggesztivitás, őszinteség, határozottság és következetesség, empatikus készség, felelősségtudat. 

 

A mester és tanítvány kapcsolata az egyik legfontosabb tényező, amire építeni kell a közös munkát. Ennek fő eleme a kommunikáció, a közös nyelvezet kialakítása, amely elengedhetetlenül fontos a sikeres együttműködéshez. A Szerző végig vezeti a mester és tanítvány kapcsolatát a kisgyermekkortól a serdülőkorig, a már tudatosan pályára készülő, fokról-fokra önállóságra nevelt 16-17 éves fiatalig, és felvázolja, hogy milyen tanári attitűd-változásokra van szükség az eredményes tanár-diák kapcsolathoz. 

 

Lényeges fejezet a gyakorlás módszereinek tanítása (6. fejezet), amelynek igazodnia kell a tanuló életkori sajátosságaihoz. A gyakorlás kulcsmozzanata a figyelem fenntartása, intenzitása, a figyelem megosztásának képessége, amit folyamatosan fejleszteni kell ahhoz, hogy eredményes munkát végezzünk. Alapvető készség, hogy megtanulja a tanítvány hallgatni a saját játékát, és kontrollálni, hogy kívülről tényleg az hangzik-e, amit belső hallással elképzel. A hangképzés fejlesztéséről és aspektusairól is olvashatunk. (7. fejezet). Mivel a zongora nem képes a teljesen folyamatos hangok képzésére, így nagyon fontos, hogy az emberi hang által létrehozható valódi legato hangzást, érzelmi kifejezést gyakorolják a zongoristák, énekeljenek kisebb énekegyüttesben vagy nagyobb kórusban. Az énekes gondolkodás, belső éneklés nagyban hozzájárul a zenei kifejezésmód fejlesztéséhez.

 

Duffek Mihály értékes tanácsokat ad arra vonatkozóan, hogy mire ügyeljünk, ha egy számunkra ismeretlen koncerthelyszínen próbáljuk ki a zongorát. Ez hasznos lehet az előadóművésznek, tanárnak, diáknak is a hangverseny, vizsga, verseny előtti felkészülésben, hiszen néha csak néhány perc próbalehetőség áll rendelkezésre a hangszer és a terem megismerésére.

 

A zenei időrend, a ritmus, tempóérzet és a szünetek különböző válfajainak kérdésköre után a Szerző rátér a technikai képességfejlesztés elemeinek részletes ismertetésére. (9. fejezet). A tanárnak tisztában kell lennie a zongora mechanikájával, annak működtetésével, csak így fogja tudni a tanítvány számára érthetően és szemléletesen elmagyarázni és bemutatni a hangszer működését. A fejezet részletesen tárgyalja a célravezető ülésmód, a kéztartás kérdését, valamint a különböző játékformákat, amelyek a zongorairodalomban előfordulnak. Ide tartozik még a dinamika, illetve az egyes dinamikák közötti átmenetek, váltások viszonyrendszere is.

 

Nincs univerzális zongoratechnikai szabályrendszer, ami minden zongoristának egységesen működőképes, de alapvető a munkaképes izomzat képzettsége, az egyensúlyi helyzet megteremtése a hangszerrel, és a kar, az ujjak munkájának magas szintű fejlesztése. Az izomzat erősítése fontos feladat, ugyanakkor bizonyos sportágak nagyobb baleseti kockázattal járhatnak, ami kettétörhet egy zenei pályát.

 

Részletes elemzés található a kötetben a jobb, a bal és a prolongációs pedál használatáról is. A zongoratanulás kezdetétől fontos kérdés a megfelelő ujjrend kialakítása, ez nagyban függ a zenei szöveg szerkezetétől, a kézalkattól és a kéz méretétől is, de befolyásolja az artikuláció és a hangképzés is. A motorikus tanulási folyamatot a megfelelően megválasztott ujjrend segíti elő, gyorsítja fel.

 

Az előadói képességek fejlesztése fontos része a zenetanulásnak. A Szerző szerint alapvető fontosságú, hogy a zongoratanár, illetve a diák tisztában legyen a különböző stílusokkal és a darabok előadásához szükséges jelzésrendszer értelmezésével, hiszen ez az évszázadok során jelentős átalakuláson ment keresztül. A hangszeres előadóművész alkotóművész is, aki ugyan nem eredeti műalkotást hoz létre, de újra alkotja, interpretálja a korábbi időkben született zeneműveket. A szerzői instrukciók, ékesítések értelmezése zenetudományi jártasságot követel, ezért jelentős különbségek lehetnek egy-egy interpretáció között. Ugyanakkor ez csodálatos is, hiszen az előadó zenei tehetsége, felkészültsége, szuggesztivitása teszi élővé a leírt zenét, és ennek ereje hat a közönségre is. 

 

A pódiumon való előadásról, ennek külső és belső összetevőiről, az esztétikai minőség megjelenéséről szóló részt (10. fejezet) nemcsak zongoratanároknak szánta Duffek Mihály, hanem minden zenét tanuló diáknak és tanító tanárnak. Véleménye szerint a memória három összetevőből áll: a vizuális emlékezet, az auditív emlékezet és a mozgási emlékezet. Az auditív emlékezet dominál, a vizuális emlékezet is sokszor támogatja az előadót. A leghamarabb kikapcsoló terület a mozgási emlékezet, aminek kiművelése sok időt vesz igénybe, és a gyakorlás során céltudatos ismétléssekkel az adott anyagot újra és újra fel kell eleveníteni. A színpadi megjelenítésben az előadó kötelessége a zeneszerző szándékainak tolmácsolása, nem pedig saját személyiségének előtérbe helyezése. A tanulás során időleges reflexkapcsolatok jönnek létre a megfelelő agyközpontok sejtjei között. A feltételes reflexek idővel gyengülő mechanizmusok, ezért fontos az ismétlés. A reflexek lejátszódását megzavarhatják a koncerten fellépő extra körülmények: más a zongora hangzása, billentése, a megvilágítás, a megszokottól eltérő ruha, cipő, szék, a közönség zaja, mozgása, és még számos momentum, amely magában hordozza a lehetőségét annak, hogy az előadó kizökken és a feltételes reflexlánc sérül. 

 

A lámpaláz csökkentheti teljesítményünket. A helytelen pedagógia, a szorongás, a megfelelési kényszer, az irreális célok megjelölése, a túl nehéz darab miatti kudarc hátráltathatja a fejlődést, negatív élményeket okozhat. A rendszertelen, nem céltudatos gyakorlás, a koncentráció hiánya, vagy akár a “túlzott”, görcsös figyelem is problémák forrása lehet. Testi bajok, betegségek, érzelmi, hangulati mélypontok, az inspiráció hiánya, a túl régóta gyakorolt, nem félretett darab szintén okozhat zavart. A legfontosabb tanári feladat, mint azt már korábban is megjegyeztük, a helyes gyakorlás megtanítása a növendéknek. 

 

Sokszor a gyermekként nyitott személyiségek a kamaszkor idejére gátlásossá, zárttá alakulnak. Ezt okozhatja a meggondolatlan, bántó kritika is. Duffek Mihály szerint a tanár fontos feladata már kisgyermekkortól a pozitív kondicionálás, az alkotásba, értékteremtésbe vetett hit kialakítása, a zene és a hangszer szeretetére való nevelés. Szintén a zenepedagógus odafigyelését igényli a szereplés szituációjának megfelelő beállítása. Legyen a koncert sikerélmény! Ehhez szükséges a koncertrutin kialakítása is, minél gyakrabban kell megélni a sikeres koncert-szituációt ahhoz, hogy már szinte természetes közegként fogja fel a növendék, amit egyfajta ünnepként élhet meg. Ennek feltétele az intenzív, rendszeres munka, a repertoár kialakítása, szinten tartása. Azonban a gyakran ismétlődő koncerteken elszenvedett esetleges sikertelenség rendkívül káros hatással lehet a játékosra. Meghatározó pont egy kisgyermek életében az első koncerthelyzet megélése, a tanár feladata, hogy úgy készítse fel a tanulót, hogy ez egy pozitív élmény maradjon.

 

A tanítványok munkájának értékelése is része a zenepedagógusok munkájának. Az értékelésnek különböző formái vannak, kezdve a mindennapos tanórai értékeléstől a koncerten, félévi, évvégi vizsgán nyújtott teljesítményig, de ide tartozik a felvételi, a versenyprodukció, és a záróvizsgák értékelése is. A zenetanári értékelésnek egyik sarkalatos pontja, hogy a hibákat úgy jelezzük a tanítvány felé, mint egy olyan jelenséget, amit a jövőben majd korrigálni lehet, hiszen el kell kerülnünk azt a pszichózist, hogy a zenei szereplés kockázatos, kellemetlen esemény. Az értékelés és osztályzás viszonyában a számjegyekkel való osztályzat sokszor veszélyes, mert sematikus, és nem elég cizellált. Az értékelés egyik eleme az önértékelés, de nagyon fontos a külső visszajelzés is. A növendékeknek meg kell tanulniuk önmaguk reális értékelését. Ez csak hosszú évek alatt jöhet létre, a tanárral közösen létrehozott szempontok alapján. 

 

Duffek Mihály Zongora szakmódszertan személyes hangolásban című könyve fontos gondolatokat tartalmaz a magyar zenepedagógia különböző szinteken zajló munkájáról. Meglátásom szerint ennyire alaposan csak egy hosszú zenepedagógiai tapasztalattal rendelkező tanár képes ezt átlátni, aki minden korosztály felkészítésében gyakorlatot szerzett – érdemes tehát megfogadnunk tanácsait. Duffek művében nemcsak a zongoratanítás szakdidaktikai elemei dominálnak, hanem olyan fontos tényezőkre is felhívja a figyelmet, mint a zenei tehetség kérdésköre, a zongoratanár iránti elvárások, (amelyeket könnyen átértelmezhetünk más hangszeres tanárok iránti elvárásokra is!), a tanár és tanítvány kapcsolata, a gyakorlás, a felvételi, a versenyzés. A Szerző alapvetőnek tekinti a kezdőtanítás fontosságát, habár ennek szakdidaktikai részleteire nem tér ki részletesen, de utal Varró Margit, Teőke Marianne és Máthé Miklósné munkáira. 

 

Duffek Mihály könyvét nemcsak pályájának elején tartó fiatal zongoratanároknak, hanem a már hosszú évek tapasztalatával rendelkező kollégáknak is szívből ajánlom. Hasznos lehet más hangszereket tanító tanároknak is, mivel sok általános érvényű, zenepedagógiával kapcsolatos gondolatot fogalmaz meg, amelyek alap-, közép- és felsőfokon tanító zenetanárok számára is értékesek lehetnek. 

 

A könyv a Debreceni Egyetem Tanárképzési Központja, és a Debreceni Egyetemi Kiadó gondozásában jelent meg 2015-ben. Terjedelme 177. oldal. ISBN 978 963 473 857 2

 

Elérhető online: https://mad-hatter.it.unideb.hu/portal/displayDocument/Szervezeti%20t%C3%A1rak/Egy%C3%A9b%20szervezeti%20egys%C3%A9gek/Tan%C3%A1rk%C3%A9pz%C3%A9si%20K%C3%B6zpont/Kiadv%C3%A1nyt%C3%A1r/Szakk%C3%B6nyvek/duffekm_zongora.pdf , illetve megrendelhető a www.bookline.hu oldalán.

 

          

s                                                                              



[1] Pozsár Andrea mesterpedagógus, a budapesti Tóth Aladár Zeneiskola AMI zongoratanára,

 a Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori  Iskolájának hallgatója