„Ő VITT EL AZ OPERAHÁZI
MEGHALLGATÁSRA, AMELLYEL ELINDULT A PÁLYÁM”
PAUK ANNA EMLÉKÉT CSAVLEK ETELKA
IDÉZI MEG
Csavlek
Etelka
Az éneklés örömét, szabadságát köszönheti neki, s azt,
hogy addig biztatta, noszogatta, hogy vegyen részt a dalszínházi
próbaéneklésen, míg sikerrel nem járt. Csavlek Etelka
sorsszerűnek érzi, hogy számos véletlennek köszönhetően rátalált Pauk Annára, és úgy véli, ha nincs a legendás énektanár,
mindig csak hobbi maradt volna számára az éneklés. A
keramikus-énekművésszel belső mosolyról, görcsök nélküli színpadi
létről és egy csillogó szemű, életvidám, a zenében, a tanításban nap
mint nap örömet lelő, a növendékeit saját gyerekeiként szerető
pedagógusról beszélgettünk.
– Hogyan
jutott el Pauk Annához, miért őt
választotta?
– Minden azzal kezdődött, hogy az egyik
bankban összefutottam Horváth Márton üvegtervező művésszel, akivel
jól ismertük egymást még az Iparművészeti Főiskoláról. ‘Énekelsz
még?’ – kérdezte, hiszen emlékezett rá, hogy a főiskola évzáróin,
évnyitóin mindig szerepeltem, gyakorta az iskolában alakult kamarakórussal,
amelynek Földes Imre, a Zeneakadémia professzora volt a vezetője. ‘Nincs
idő rá’ – szólt a válaszom, hiszen már megszületett a két lányom, jól
fogytak a kerámiáim is. ‘Vedd tudomásul’ – mondta erre Marci –’ hogy a
tehetséged, a hangod nem a tiéd. Te egy nemzeti kincs vagy!’ Ezt követően
elköszöntünk egymástól, viszont a szavain gondolkodni
kezdtem.
Csavlek Etelka: Cosi fan tutte c. operájának testvérpárja, Fiordiligi,
és Dorabella. ahogy az énekes-kerámiaművész látja
(Fotó: Czimbal
Gyula/Csavlek Etelka archívumából)
Mindig
szüksége van az embernek arra, hogy figyelje, milyen impulzusok érik, merre
terelik. Készültem ekkor már az önálló kiállításomra, és eldöntöttem, hogy
énekelni fogok a megnyitón. Már csak azért is, mert a munkám és a zene szoros
kapcsolatban állt, hiszen népdalokat illusztráltam a műveimmel, vagy a
tányérokba helyezett, korongozott figurákkal. Hazatérve elmeséltem a férjemnek
a Marcival való találkozást, s hozzátettem azt is, milyen jó volna énekelni tanulni.
‘Lesz is rá időd!’ – legyintett
erre, de ezzel zöld utat nyert az ötlet, és már csak az volt a kérdés, hogy
kihez jelentkezzem…
Csavlek Etelka kerámikus művész és testvére, Csavlek
András festőművész[1]
(Révfülöp,
2009. június 27.)
A Gellérthegyen körözve, a 27-es buszon
találkoztam egy kedves ismerőssel, Meruk
Rózsával, s ő lelkesen kezdte mesélni, hogy énekelni tanul Pauk Annánál, aki a lakása mellett ott, a József Attila
Gimnáziumban lévő zeneiskolában is tanít, és milyen remekül érzi magát
nála. Addig én nem hallottam Pauk Anna nevét, ami nem
is csoda, hiszen nem voltam benne a zenei közegben, de Rózsa
élménybeszámolójától felbátorodva megkértem, kössön össze vele. Máig emlékszem
az első telefonbeszélgetésünkre. A vonal másik végén megszólalt egy
határozott, de nagyon szimpatikus hang: ’Rendben van, megbeszéljük az
időpontot, eljön és meghallgatom.’ Amikor megjelentem az egyeztetett
helyen, egy csillogó sötétbarna szemű, gyönyörű hajú hölgy nyitott
ajtót.
Pauk Anna[2]
– Milyen
volt az első találkozás?
– Biztosra mentem, hiszen hét éven keresztül
csak otthon, a magam örömére énekeltem. Épp ezért a Szegény vagyok, szegénynek
születtem kezdetű népdalt adtam elő. ‘Két éven belül helyrerakom magát!’ –
mondta az előadásomat hallva Ani néni, és
így szépen elkezdtünk dolgozni. Azért is volt mindez nekem fontos, mert tudtam,
a kiállításmegnyitóimon mindenképp szeretnék énekelni. Az egyik kedves
barátnőm is mondogatta, hogy a hang mellé azért érdemes megtanulni a
technikai alapokat valakitől, ahhoz, hogy előadóként is megálljam a
helyem…
– Az
énektanulása egyik legfontosabb pilléreként emlékszik
vissza Pauk Annára Károlyi Katalin is egy, a Papagenón megjelent interjúban, hozzátéve, hogy ’három dolgot mondott mindig: nyitott torok,
belső mosoly és vetítés, s hogy mit
értett ezek alatt, soha nem magyarázta el. Nem tanított technikát, csak leült a
zongorához…’
– Ez
valóban így volt. A nyitott torok alatt a kellő lazaságot értette, azt,
hogy nem szabad ráfeszülni az előadásra. ‘Ne bikázz’
– emlegette folyton, ami alatt azt értette, hogy nem szabad az állat a
mellkasra leszorítva énekelni. Imádta a King's Singerst, nagyon tetszett neki, hogy laza torokkal,
feszítés, kiabálás nélkül képezték a hangot. Azt a stílust, technikát szerette,
amit ők is képviselnek. Ezt tanította a Tomkins
Énekegyüttes tagjainak is. A belső mosoly, a mondandó is nagyon fontos,
akár a vetítés, ami arra utalt, hogy elöl kell lennie a hangnak. Ezekből a
megjegyzésekből is rengeteget lehetett tanulni. S persze az embernek
figyelnie kellett a testére, mert érezni lehet, mikor működik minden jól,
a megfelelő helyen.
– Repertoárépítésben is segített?
– Természetesen. S arra
is ő biztatott, hogy a tegyem le a Filharmóniánál az előadói vizsgát,
ne csak énekeljek, hanem legyen meg hozzá a papír is. Hetente kétszer jártam Ani nénihez. Amikor átvett a zeneiskolába, akkor reggel
nyolckor kezdtem. De szerettem ezt azt időpontot, mert aztán enyém volt
még a nap. A lányainkat elvittem az óvodába, iskolába, s aztán mentem magam is
az órámra. Ani néni kiválóan kísért zongorán, nagyon
jó volt vele dolgozni. A koncerteken is ő játszott. Csak szegény folyton
fájlalta a kezét, mindig befáslizta, de így sem volt hiba a játékában.
Jóleső érzés jelentett, hogy elégedett volt velem, és szépen,
lépésről lépésre haladtunk, sosem kellett semmit erőltetnem,
haladhattam a magam tempójában. Nekem pedig hatalmas boldogságot,
felszabadultságot jelentett, hogy énekelhetek.
– Gondolom,
a növendékkoncerteken megismerte a többieket is. Kik jártak még hozzá?
– Lehr
Editet, Bubnó Tamást, Horváth Máriát, Csák Józsefet
vagy Geréb Annát említhetem, aki szintén hozzájárt, s egy időben Kálmán
Péter is jött Ani nénihez. Nagyon szerette a
növendékeit, talán azért is, mert nem született saját gyermeke, így kicsit
mindegyikünket annak tekintett. Kedves tanítványa voltam én magam is. S mi
mindannyian viszontszerettük, amit talán az is jelez, hogy mindenki kapcsolatban
volt vele, hívta a fellépéseire. Miután elveszítettük, számos emlékkoncertet
rendeztek tiszteletére, amire rengetegen és szívesen jöttek fellépni. Sokan
emlegették hálával tanárukként! Tüneményes teremtés volt.
Holokauszt-túlélőként is meg tudta őrizni a derűjét, az
életszeretetét.
– Egy könyvet is írt minderről,
a 12539-es fogoly címmel…
– Nehéz
élete volt. A karján lehetett látni a tetoválást, és néha fel is elevenített
egyegy történetet, s azt is, hogy a zene erejére támaszkodott még ott is. Az
okozott még nagy lelki traumát az élétében, amikor elvesztette Galló bácsit,
szeretett férjét, akit egy autó elütött a Rákóczi úti otthonuk előtt…
Példaértékű volt a házasságuk, s a nagy szeretet mellett temérdek humorral
kezelték a mindennapokat. Galló bácsi volt a hátország, levette a terheket Ani néniről, hozta
az ebédet, feladta a csekkeket. S míg a felesége tanított, szívesen dőlt
le a szomszéd szobába szunyókálni. ‘Anikám, nem baj, ha horkolok?’ – kérdezgette, s mindig ‘nem baj, nem baj’ –
volt a válasz.
Csavlek
Etelka és Pauk Anna[3]
Meglepve olvastam, nem is tudtam, hogy a Pauk Anna az ének mellett a nagybőgő szakot is
elvégezte a Zeneakadémián, Bartók tanítványai közé tartozott.
– Zenész család volt az övék, a rokonságába
tartozott Pauk György hegedűművész és
Polgár László operaénekes is. Ani néni kiváló zenei
érzékkel bírt. Természetesen a növendékeinek rendszeresen szervezett
koncerteket is, volt, hogy a zeneiskolával elmentünk Svájcba szerepelni, ott
találkoztam Ernster Dezsővel is, a
világhírű basszistával, aki régi barátja volt. Szép utakat,
hangversenyeket szervezett.
– Közben
arról is meggyőzte, hogy jelentkezzen az Operába…
– Pedig nem akartam… Meglepett már az is, hogy
az utcáról lehet jelentkezni a társulatba. Ponchielli
Giocondájából a Méregáriát vittem a meghallgatásra, s
Pethő Zsolt és Váradi Katalin kísérték zongorán az aspiránsokat. A
dalszínház akkoriban várt a rekonstrukcióra. A meghallgatásra megtelt a
harmadik emeleti kórusterem. A vezetőség ült elől, Mihály András, Kórodi András, Lukács Ervin, Medveczky Ádám, Erdélyi Miklós
is jelen volt. Az esélytelenek
nyugalmával kezdtem bele a darabba, majd azt vettem észre – éneklés közben-,
hogy az egyik részletnél valaki a hallgatóság közül hirtelen lehajtja a fejét a
padra. Te Jóisten, mit csinálhattam – gondoltam, miközben ment a darab. Ahogy
befejeztem Kórodi András megköszönte, majd azt
mondta: ’Ez a hang nem felel meg a színházunk színvonalának.’ Ani néni az ajtó mögött várt, én pedig azzal kezdtem:
‘Ugye, mondtam?! Minek jöttünk ide…‘ De nem izgatta
magát az elutasításon, s folyt tovább a közös munkánk, tanultam az áriákat,
voltak a növendékkoncertjeink.
– S az
egyikre eljött Polgár László…
– Ani néni
meghívta, s ott is ült a nézőtéren. Másnap csengett a telefonom, Ani néni azzal kezdte: ‘Etelkám, Laci azt mondta nekem,
hogy csak nem képzelem, hogy ezt a hangot véka alatt rejtegetem!’ S hozzátette
azt is, szól majd Mikó Andrásnak, hogy hallgasson meg Téged. Az Operaház
főrendezője azonban akkor éppen
Finnországban dolgozott. Telt-múlt az idő, én már el is
felejtkeztem az egészről,
amikor Ani néni hívott, hogy Mikó hazajött, Laci megbeszéli vele a
meghallgatást. Akkor már bizseregni kezdett a gerincem, mert éreztem, hogy
valami történik… A Műhelyház lett helyszínnek kijelölve, s az összes
akkori operaszakos bejött a meghallgatásra. Polgár László is jelen volt, én
pedig előadtam egy áriát a La Wally ból. Mikó utána magához hívott és azt kérdezte: ‘Hol volt
maga eddig?’ Mondtam, hogy jártam a legutolsó dalszínházi meghallgatáson is,
csak a főrendező úr nem volt itthon…
Mikó azzal folytatta, hogy annyit tud tenni, hogy kiszed a
selejtezőből, így rögtön a nagyszínpadon kell énekelnem. Szöktetés-
és Traviata-részletekkel készültem, ami után dicsérték a muzikalitásom, a
színpadi atmoszférateremtő képességemet, s azt mondták, jöjjek egy év
múlva is, és vigyek valami drámai darabot.
– Folytatta
hát Ani nénivel a munkát…
– Így van, s aztán a következő
meghallgatásra már a Lohengrin Elzáját és Lady Macbeth őrülési jelenetét
vittem. A Wagner-részlet után mondták, igyak egy pohár vizet, s emlékszem egy
bácsira, aki kék köpenyben a színpad szélén álldogált, s nyugtatgatott, hozzá
téve: ‘Higgyen nekem, ilyen hang még ezen a színpadon nem szólalt meg!’ Akkor
azzal búcsúzott el tőlem a dalszínházi vezetés, hogy tanuljak meg egy
teljes operát, az Aidát.
– S
ekkor kezdett dolgozni zenei életének egy másik fontos szereplőjével,
Patkó Józseffel.
– Kiderült, ő volt az, aki első
alkalommal úgy lehajtotta a fejét… A második meghallgatáson már
meggyőztem, szívesen fogadott korrepetálásra, és amikor csak lehetett,
akkor vele gyakoroltam az Aidát. Egyszer bejött hozzánk a szobába Lehoczki Éva
is, s látva a rövid hajamat azt mondta: ’Öcsi, de jó hangod van! ‘Hogy a
fejembe kússzon a darab, a keramikus műhelyemben
is Verdi-opera szólt folyamatosan. Rúgtam a korongot, s fordítgattam
a kazettát. Az alagsorban különböző műhelyek voltak, többen
dolgoztunk ott. Egyszer bekopogott hozzám az egyik szomszéd: ‘Te Etus, nem tudtod még azt az
Aidát? Mert mi már tudjuk…’ Patkó Jóska rengeteget segített, de mindig
megmondta azt is, mivel nem elégedett. Ő volt az én Zeneakadémiám. Nagyon
jó családi barátságba is kerültünk.
Bánk bán – Melinda áriája
(3:43)
Melinda: Csavlek Etelka; Bánk bán: Simándy József
Vezényel: Mihály András
Erkel: Dózsa György - Laura-Dózsa duett (Csavlek
Etelka, Bándi János) (5:01)
Csáki Laura: Csavlek Etelka; Dózsa György: Bándi
János
Vezényel: Oberfrank Géza
(Erkel Színház – 1994)
Mozart: Le nozze
di Figaro - Susanna, or via, sortite (V. Kincses, E. Csavlek, I. Gáti) (3:11)
Susanna: Kincses Veronika; A Grófné: Csavlek
Etelka; Almaviva gróf: Gáti István
(Magyar Állami Operaház 1987.)
Mozart: Figaro házassága - A grófné áriája (Dove sono) - Csavlek Etelka (6:24)
Mozart: Le nozze di Figaro - "Dove sono...” (A grófné áriája) (III.felv.) A Grófné: Csavlek
Etelka
Vezényel: Lukács Ervin
(Magyar Állami Operaház, 1987)
Mozart: Le nozze
di Figaro - Che soave
zeffiretto... (Veronika Kincses, Etelka Csavlek) (2:47)
Susanna: Kincses Veronika; A Grófné: Csavlek
Etelka
(Magyar Állami Operaház, 1987)
Hoffmann meséi – Giulietta és Hoffmann kettőse (partner: Kelen Péter)
(5:26)
Offenbach:
Hoffmann meséi - Giulietta és Hoffmann kettőse
Giulietta: Csavlek
Etelka; Hoffmann: Kelen Péter
Anna Bolena – Come innocente giovane (5:24)
Donizetti: Boleyn Anna - Come innocente giovane... Non v'ha sguardo (1. felv.)
Anna Bolena: Csavlek
Etelka; Giovanna Seymour:
Pánczél Éva; Smeton: Bokor Jutta Bokor
Vezényel: Erdélyi Miklós
(Magyar
Állami Operaház - 1987)
Johann Strauss: Die Fledermaus / A denevér - Trinke Liebchen,
trinke schnell! (Csavlek, Csák) (12:10)
Rosalinda: Csavlek Etelka; Alfréd: Csák József;
Frank: Kenesei Gábor
Vezényel: Oberfrank Géza
(1997. december 20.)
TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA
MEGTEKINTÉSE (20
felvétel)
℗
2009 HUNGAROTON RECORDS LTD.
– S
aztán ez a darab már operaházi felkérést ért…
– Először lemondtam a meghallgatást, olyan
ideges voltam, hogy még a hangom is elment. Másodszor azonban már sikerrel
szerepeltem. Patkó kísért, Mihály András vezényelt a próbaszobában. A végén azt
mondta: ‘Szopránból elég sok van, s még az európai hírűeknek is húsz
előadás jut egy szezonban. Magának maximum egy-két fellépést tudnék adni
évente.’ ‘Ó, igazgató úr, az nekem bőven elég’ – válaszoltam. Hozzátette
még, nem tudja, mit fog csinálni, amikor másnap az énekesnők majd verik az
ajtaját, hogy hogyan vehetett fel egy keramikust… De azzal zárta a mondandóját,
hogy ‘döntsön a közönség!’. De én nagyon boldog voltam, ahogy Ani néni is. 1982 augusztusában lettem a ház tagja, s
februárban már be is mutatkozhattam Viráglányként, Ferencsik János
vezényletével. Ani néni örömmel és büszkén jött
mindig az előadásaimra, boldog volt, hogy a növendéke a dalszínház énekese
lett. A fellépések előtt sokszor vele skáláztam be. Ha ő nincs, nem
jutok el az Operaházba.
– S
aztán még dr. Sipos Jenőtől is tanulhatott.
– Egy alkalommal kedves
barátnőm-kolléganőmnek, Takács Tamarának mondta Polgár Laci, hogy
‘szólj Etelkának, menjen el a Siposhoz.’ Jenő erőteljesebb
hangképzést tanított, s ő szintén nagyon kedves ember volt. Azt
mondogatta, az a szerencsém, hogy bár viszonylag későn kerültem be a
házba, a hangom fiatal maradt. Neki is nagyon sokat köszönhetek. De Ani nénivel sem szakadt meg teljesen a kapcsolat, amikor
kórházba került, természetes volt, hogy látogatom. S tényleg azt érzem,
dolgoznak az életben olyan erők, amelyeket az ember fel sem fog… Érdemes figyelni a jelzéseket. Tényleg úgy
jutottam el Ani nénihez, mintha felülről
irányítottak volna. A hanghoz persze még rengeteg minden kell, hogy elinduljon
egy pálya. A színpadi játék képessége vagy megvan valakiben, vagy nincs, de
annál kevesebb fantasztikus dolog van, mint amikor az ember kitárhatja a szívét-lelkét
a pódiumon. S énekelni olyan csodálatos! Játszani és énekelni csakis lazán,
természetesen lehet, ahogy Ani néni is tanította.
Mindig imádtam, amikor a pódiumon az érzelmek úgy hömpölyögtek ki az
emberből, ahogy kell. S annyi minden van a zenébe, a kottafejekbe rejtve,
amit minden alkalommal másképpen fejthet meg az ember. Nagyon hálás vagyok Ani néninek, hogy elindított ezen az úton, s oly
szeretettel, kitartással dolgozott velem éveken keresztül. A pályám során
mindig elkísértek mondatai, mozdulatai, mosolya.
Réfi
Zsuzsanna
KÉPEK
CSAVLEK ETELKÁRÓL
Csavlek Etelka Melinda szerepében
(operavilag.net)
Csavlek Etelka Melinda szerepében
(Facebook)
Erkel F. / Vámos L. / Jancsovics A.:
Bánk bán (1991)
(Fotó: Mezey Béla)
Mozart / Galgóczy
J. / Kocsár B.: Figaro házassága (1998) (Fotó: Mezey Béla)
Figaro házassága – Grófné
(Fotó: Mezey Béla)
A Titus kegyelmében Bokor Juttával
(operavilag.net)
Donizetti / Békés A. / Palló I. ifj.: Boleyn Anna (1992) (Fotó:
Mezey Béla)
Wagner / Szinetár M. / Szimonov: Tannhäuser (1990)
(Fotó: Mezey Béla)
Puccini / Nagy V. / Medveczky Á.: Tosca (2000)
(Fotó: Mezey Béla)
Otello – Desdemona (operavilag.net
Strauss / Mikó A. / Kovács J.: A rózsalovag (1985) (Forrás:
Opera Archívuma)
Vajda J. / Békés A. / Török G.: Mario és a varázsló (1988) (Fotó:
Jármai Béla)
Gyöngyösi L. / Harangi M. / Vashegyi Gy.:
A gólyakalifa (2005)
(Fotó: Mezey Béla)
CSAVLEK ETELKA MŰALKOTÁSAIBÓL
Csavlek
Etelka alkotás közben
„Kádár Kata
balladája” című kerámia, amely a MAOE „Káosz és rend” kiállítására
készült.
(Fotó: Czimbál Gyula)
Tosca imája
(Korongozott, mintázott agyag)
(Fotó: Czimbál Gyula)
Don Quijote
(Fotó: Czimbál
Gyula)
Hans Christián Andersen meséjének póruljárt
főszereplője, a Pomádé király
(Fotó: Czimbál
Gyula)
Sárkányölő Szent György
(Kerámia samott falikép)
(Fotó: Czimbál
Gyula)