Ő VITT EL AZ OPERAHÁZI MEGHALLGATÁSRA, AMELLYEL ELINDULT A PÁLYÁM

 

PAUK ANNA EMLÉKÉT CSAVLEK ETELKA IDÉZI MEG

 

 

 Csavlek Etelka

 

Az éneklés örömét, szabadságát köszönheti neki, s azt, hogy addig biztatta, noszogatta, hogy vegyen részt a dalszínházi próbaéneklésen, míg sikerrel nem járt. Csavlek Etelka sorsszerűnek érzi, hogy számos véletlennek köszönhetően rátalált Pauk Annára, és úgy véli, ha nincs a legendás énektanár, mindig csak hobbi maradt volna számára az éneklés. A keramikus-énekművésszel belső mosolyról, görcsök nélküli színpadi létről és egy csillogó szemű, életvidám, a zenében, a tanításban nap mint nap örömet lelő, a növendékeit saját gyerekeiként szerető pedagógusról beszélgettünk.

 

    Hogyan jutott el Pauk Annához, miért őt választotta? 

    Minden azzal kezdődött, hogy az egyik bankban összefutottam Horváth Márton üvegtervező művésszel, akivel jól ismertük egymást még az Iparművészeti Főiskoláról. ‘Énekelsz még?’ – kérdezte, hiszen emlékezett rá, hogy a főiskola évzáróin, évnyitóin mindig szerepeltem, gyakorta az iskolában alakult kamarakórussal, amelynek Földes Imre, a Zeneakadémia professzora volt a vezetője. ‘Nincs idő rá’ – szólt a válaszom, hiszen már megszületett a két lányom, jól fogytak a kerámiáim is. ‘Vedd tudomásul’ – mondta erre Marci –’ hogy a tehetséged, a hangod nem a tiéd. Te egy nemzeti kincs vagy!’ Ezt követően elköszöntünk egymástól, viszont a szavain gondolkodni kezdtem. 

Csavlek Etelka: Cosi fan tutte c. operájának testvérpárja, Fiordiligi, és Dorabella. ahogy az énekes-kerámiaművész látja

(Fotó: Czimbal Gyula/Csavlek Etelka archívumából)

    

 Mindig szüksége van az embernek arra, hogy figyelje, milyen impulzusok érik, merre terelik. Készültem ekkor már az önálló kiállításomra, és eldöntöttem, hogy énekelni fogok a megnyitón. Már csak azért is, mert a munkám és a zene szoros kapcsolatban állt, hiszen népdalokat illusztráltam a műveimmel, vagy a tányérokba helyezett, korongozott figurákkal. Hazatérve elmeséltem a férjemnek a Marcival való találkozást, s hozzátettem azt is, milyen jó volna énekelni tanulni. ‘Lesz is rá időd!’ –  legyintett erre, de ezzel zöld utat nyert az ötlet, és már csak az volt a kérdés, hogy kihez jelentkezzem…  

 

Csavlek Etelka kerámikus művész és testvére, Csavlek András festőművész[1]

(Révfülöp, 2009. június 27.)

 

A Gellérthegyen körözve, a 27-es buszon találkoztam egy kedves ismerőssel, Meruk Rózsával, s ő lelkesen kezdte mesélni, hogy énekelni tanul Pauk Annánál, aki a lakása mellett ott, a József Attila Gimnáziumban lévő zeneiskolában is tanít, és milyen remekül érzi magát nála. Addig én nem hallottam Pauk Anna nevét, ami nem is csoda, hiszen nem voltam benne a zenei közegben, de Rózsa élménybeszámolójától felbátorodva megkértem, kössön össze vele. Máig emlékszem az első telefonbeszélgetésünkre. A vonal másik végén megszólalt egy határozott, de nagyon szimpatikus hang: ’Rendben van, megbeszéljük az időpontot, eljön és meghallgatom.’ Amikor megjelentem az egyeztetett helyen, egy csillogó sötétbarna szemű, gyönyörű hajú hölgy nyitott ajtót.   

 

 

Pauk Anna[2]

 

  Milyen volt az első találkozás?

  Biztosra mentem, hiszen hét éven keresztül csak otthon, a magam örömére énekeltem. Épp ezért a Szegény vagyok, szegénynek születtem kezdetű népdalt adtam elő. ‘Két éven belül helyrerakom magát!’ –  mondta az előadásomat hallva Ani néni, és így szépen elkezdtünk dolgozni. Azért is volt mindez nekem fontos, mert tudtam, a kiállításmegnyitóimon mindenképp szeretnék énekelni. Az egyik kedves barátnőm is mondogatta, hogy a hang mellé azért érdemes megtanulni a technikai alapokat valakitől, ahhoz, hogy előadóként is megálljam a helyem… 

 

  Az énektanulása egyik legfontosabb pilléreként emlékszik vissza Pauk Annára Károlyi Katalin is egy, a Papagenón megjelent interjúban, hozzátéve, hogy ’három    dolgot mondott mindig: nyitott torok, belső mosoly és vetítés, s hogy   mit értett ezek alatt, soha nem magyarázta el. Nem tanított technikát, csak leült a zongorához…’

 – Ez valóban így volt. A nyitott torok alatt a kellő lazaságot értette, azt, hogy nem szabad ráfeszülni az előadásra. ‘Ne bikázz’ – emlegette folyton, ami alatt azt értette, hogy nem szabad az állat a mellkasra leszorítva énekelni. Imádta a King's Singerst, nagyon tetszett neki, hogy laza torokkal, feszítés, kiabálás nélkül képezték a hangot. Azt a stílust, technikát szerette, amit ők is képviselnek. Ezt tanította a Tomkins Énekegyüttes tagjainak is. A belső mosoly, a mondandó is nagyon fontos, akár a vetítés, ami arra utalt, hogy elöl kell lennie a hangnak. Ezekből a megjegyzésekből is rengeteget lehetett tanulni. S persze az embernek figyelnie kellett a testére, mert érezni lehet, mikor működik minden jól, a megfelelő helyen.

 

Repertoárépítésben is segített?

– Természetesen. S arra is ő biztatott, hogy a tegyem le a Filharmóniánál az előadói vizsgát, ne csak énekeljek, hanem legyen meg hozzá a papír is. Hetente kétszer jártam Ani nénihez. Amikor átvett a zeneiskolába, akkor reggel nyolckor kezdtem. De szerettem ezt azt időpontot, mert aztán enyém volt még a nap. A lányainkat elvittem az óvodába, iskolába, s aztán mentem magam is az órámra. Ani néni kiválóan kísért zongorán, nagyon jó volt vele dolgozni. A koncerteken is ő játszott. Csak szegény folyton fájlalta a kezét, mindig befáslizta, de így sem volt hiba a játékában. Jóleső érzés jelentett, hogy elégedett volt velem, és szépen, lépésről lépésre haladtunk, sosem kellett semmit erőltetnem, haladhattam a magam tempójában. Nekem pedig hatalmas boldogságot, felszabadultságot jelentett, hogy énekelhetek.

 

  Gondolom, a növendékkoncerteken megismerte a többieket is. Kik jártak még hozzá? 

  Lehr Editet, Bubnó Tamást, Horváth Máriát, Csák Józsefet vagy Geréb Annát említhetem, aki szintén hozzájárt, s egy időben Kálmán Péter is jött Ani nénihez. Nagyon szerette a növendékeit, talán azért is, mert nem született saját gyermeke, így kicsit mindegyikünket annak tekintett. Kedves tanítványa voltam én magam is. S mi mindannyian viszontszerettük, amit talán az is jelez, hogy mindenki kapcsolatban volt vele, hívta a fellépéseire. Miután elveszítettük, számos emlékkoncertet rendeztek tiszteletére, amire rengetegen és szívesen jöttek fellépni. Sokan emlegették hálával tanárukként! Tüneményes teremtés volt. Holokauszt-túlélőként is meg tudta őrizni a derűjét, az életszeretetét. 

 

 

– Egy könyvet is írt minderről, a 12539-es fogoly címmel…

Nehéz élete volt. A karján lehetett látni a tetoválást, és néha fel is elevenített egyegy történetet, s azt is, hogy a zene erejére támaszkodott még ott is. Az okozott még nagy lelki traumát az élétében, amikor elvesztette Galló bácsit, szeretett férjét, akit egy autó elütött a Rákóczi úti otthonuk előtt… Példaértékű volt a házasságuk, s a nagy szeretet mellett temérdek humorral kezelték a mindennapokat. Galló bácsi volt a hátország, levette a terheket Ani néniről, hozta az ebédet, feladta a csekkeket. S míg a felesége tanított, szívesen dőlt le a szomszéd szobába szunyókálni. ‘Anikám, nem baj, ha horkolok?’ –  kérdezgette, s mindig ‘nem baj, nem baj’ – volt a válasz.  

 

Csavlek Etelka és Pauk Anna[3]

 

 Meglepve olvastam, nem is tudtam, hogy a Pauk Anna az ének mellett a nagybőgő szakot is elvégezte a Zeneakadémián, Bartók tanítványai közé tartozott. 

  Zenész család volt az övék, a rokonságába tartozott Pauk György hegedűművész és Polgár László operaénekes is. Ani néni kiváló zenei érzékkel bírt. Természetesen a növendékeinek rendszeresen szervezett koncerteket is, volt, hogy a zeneiskolával elmentünk Svájcba szerepelni, ott találkoztam Ernster Dezsővel is, a világhírű basszistával, aki régi barátja volt. Szép utakat, hangversenyeket szervezett. 

 

  Közben arról is meggyőzte, hogy jelentkezzen az Operába… 

  Pedig nem akartam… Meglepett már az is, hogy az utcáról lehet jelentkezni a társulatba. Ponchielli Giocondájából a Méregáriát vittem a meghallgatásra, s Pethő Zsolt és Váradi Katalin kísérték zongorán az aspiránsokat. A dalszínház akkoriban várt a rekonstrukcióra. A meghallgatásra megtelt a harmadik emeleti kórusterem. A vezetőség ült elől, Mihály András, Kórodi András, Lukács Ervin, Medveczky Ádám, Erdélyi Miklós is jelen volt.  Az esélytelenek nyugalmával kezdtem bele a darabba, majd azt vettem észre – éneklés közben-, hogy az egyik részletnél valaki a hallgatóság közül hirtelen lehajtja a fejét a padra. Te Jóisten, mit csinálhattam – gondoltam, miközben ment a darab. Ahogy befejeztem Kórodi András megköszönte, majd azt mondta: ’Ez a hang nem felel meg a színházunk színvonalának.’ Ani néni az ajtó mögött várt, én pedig azzal kezdtem: ‘Ugye, mondtam?! Minek jöttünk ide…‘ De nem izgatta magát az elutasításon, s folyt tovább a közös munkánk, tanultam az áriákat, voltak a növendékkoncertjeink.

 

  S az egyikre eljött Polgár László…

  Ani néni meghívta, s ott is ült a nézőtéren. Másnap csengett a telefonom, Ani néni azzal kezdte: ‘Etelkám, Laci azt mondta nekem, hogy csak nem képzelem, hogy ezt a hangot véka alatt rejtegetem!’ S hozzátette azt is, szól majd Mikó Andrásnak, hogy hallgasson meg Téged. Az Operaház főrendezője azonban akkor éppen

   Finnországban dolgozott. Telt-múlt az idő, én már el is felejtkeztem az egészről,

amikor Ani néni hívott, hogy Mikó hazajött, Laci megbeszéli vele a meghallgatást. Akkor már bizseregni kezdett a gerincem, mert éreztem, hogy valami történik… A Műhelyház lett helyszínnek kijelölve, s az összes akkori operaszakos bejött a meghallgatásra. Polgár László is jelen volt, én pedig előadtam egy áriát a La Wally ból. Mikó utána magához hívott és azt kérdezte: ‘Hol volt maga eddig?’ Mondtam, hogy jártam a legutolsó dalszínházi meghallgatáson is, csak a főrendező úr nem volt itthon…  Mikó azzal folytatta, hogy annyit tud tenni, hogy kiszed a selejtezőből, így rögtön a nagyszínpadon kell énekelnem. Szöktetés- és Traviata-részletekkel készültem, ami után dicsérték a muzikalitásom, a színpadi atmoszférateremtő képességemet, s azt mondták, jöjjek egy év múlva is, és vigyek valami drámai darabot. 

 

  Folytatta hát Ani nénivel a munkát…

  Így van, s aztán a következő meghallgatásra már a Lohengrin Elzáját és Lady Macbeth őrülési jelenetét vittem. A Wagner-részlet után mondták, igyak egy pohár vizet, s emlékszem egy bácsira, aki kék köpenyben a színpad szélén álldogált, s nyugtatgatott, hozzá téve: ‘Higgyen nekem, ilyen hang még ezen a színpadon nem szólalt meg!’ Akkor azzal búcsúzott el tőlem a dalszínházi vezetés, hogy tanuljak meg egy teljes operát, az Aidát.

 

  S ekkor kezdett dolgozni zenei életének egy másik fontos szereplőjével, Patkó Józseffel.

  Kiderült, ő volt az, aki első alkalommal úgy lehajtotta a fejét… A második meghallgatáson már meggyőztem, szívesen fogadott korrepetálásra, és amikor csak lehetett, akkor vele gyakoroltam az Aidát. Egyszer bejött hozzánk a szobába Lehoczki Éva is, s látva a rövid hajamat azt mondta: ’Öcsi, de jó hangod van! ‘Hogy a fejembe kússzon a darab, a keramikus műhelyemben is Verdi-opera szólt folyamatosan. Rúgtam a korongot, s fordítgattam a kazettát. Az alagsorban különböző műhelyek voltak, többen dolgoztunk ott. Egyszer bekopogott hozzám az egyik szomszéd: ‘Te Etus, nem tudtod még azt az Aidát? Mert mi már tudjuk…’ Patkó Jóska rengeteget segített, de mindig megmondta azt is, mivel nem elégedett. Ő volt az én Zeneakadémiám. Nagyon jó családi barátságba is kerültünk. 

 

Bánk bánMelinda áriája (3:43)

Melinda: Csavlek Etelka; Bánk bán: Simándy József 

Vezényel: Mihály András

 

Erkel: Dózsa György - Laura-Dózsa duett (Csavlek Etelka, Bándi János) (5:01)

 Csáki Laura: Csavlek Etelka; Dózsa György: Bándi János

 Vezényel: Oberfrank Géza 

(Erkel Színház – 1994)

 

Mozart: Le nozze di Figaro - Susanna, or via, sortite (V. Kincses, E. Csavlek, I. Gáti) (3:11)

Susanna: Kincses Veronika; A Grófné: Csavlek Etelka; Almaviva gróf: Gáti István

(Magyar Állami Operaház 1987.)

 

Mozart: Figaro házassága - A grófné áriája (Dove sono) - Csavlek Etelka (6:24)

Mozart: Le nozze di Figaro - "Dove sono...” (A grófné áriája) (III.felv.) A Grófné: Csavlek Etelka

Vezényel: Lukács Ervin

(Magyar Állami Operaház, 1987)

 

Mozart: Le nozze di Figaro - Che soave zeffiretto... (Veronika Kincses, Etelka Csavlek) (2:47)

Susanna: Kincses Veronika; A Grófné: Csavlek Etelka

(Magyar Állami Operaház, 1987)

 

Hoffmann meséiGiulietta és Hoffmann kettőse (partner: Kelen Péter) (5:26)

Offenbach: Hoffmann meséi - Giulietta és Hoffmann kettőse

Giulietta: Csavlek Etelka; Hoffmann: Kelen Péter

 

Anna BolenaCome innocente giovane (5:24)

Donizetti: Boleyn Anna - Come innocente giovane... Non v'ha sguardo (1. felv.)

Anna Bolena: Csavlek Etelka; Giovanna Seymour: Pánczél Éva; Smeton: Bokor Jutta Bokor

Vezényel: Erdélyi Miklós

(Magyar Állami Operaház - 1987)

 

Johann Strauss: Die Fledermaus / A denevér - Trinke Liebchen, trinke schnell! (Csavlek, Csák) (12:10)

Rosalinda: Csavlek Etelka; Alfréd: Csák József; Frank: Kenesei Gábor

Vezényel: Oberfrank Géza

(1997. december 20.)

 

  

TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE (20 felvétel)

℗ 2009 HUNGAROTON RECORDS LTD.

 

  S aztán ez a darab már operaházi felkérést ért…

  Először lemondtam a meghallgatást, olyan ideges voltam, hogy még a hangom is elment. Másodszor azonban már sikerrel szerepeltem. Patkó kísért, Mihály András vezényelt a próbaszobában. A végén azt mondta: ‘Szopránból elég sok van, s még az európai hírűeknek is húsz előadás jut egy szezonban. Magának maximum egy-két fellépést tudnék adni évente.’ ‘Ó, igazgató úr, az nekem bőven elég’ – válaszoltam. Hozzátette még, nem tudja, mit fog csinálni, amikor másnap az énekesnők majd verik az ajtaját, hogy hogyan vehetett fel egy keramikust… De azzal zárta a mondandóját, hogy ‘döntsön a közönség!’. De én nagyon boldog voltam, ahogy Ani néni is. 1982 augusztusában lettem a ház tagja, s februárban már be is mutatkozhattam Viráglányként, Ferencsik János vezényletével. Ani néni örömmel és büszkén jött mindig az előadásaimra, boldog volt, hogy a növendéke a dalszínház énekese lett. A fellépések előtt sokszor vele skáláztam be. Ha ő nincs, nem jutok el az Operaházba.

 

  S aztán még dr. Sipos Jenőtől is tanulhatott.

  Egy alkalommal kedves barátnőm-kolléganőmnek, Takács Tamarának mondta Polgár Laci, hogy ‘szólj Etelkának, menjen el a Siposhoz.’ Jenő erőteljesebb hangképzést tanított, s ő szintén nagyon kedves ember volt. Azt mondogatta, az a szerencsém, hogy bár viszonylag későn kerültem be a házba, a hangom fiatal maradt. Neki is nagyon sokat köszönhetek. De Ani nénivel sem szakadt meg teljesen a kapcsolat, amikor kórházba került, természetes volt, hogy látogatom. S tényleg azt érzem, dolgoznak az életben olyan erők, amelyeket az ember fel sem fog…  Érdemes figyelni a jelzéseket. Tényleg úgy jutottam el Ani nénihez, mintha felülről irányítottak volna. A hanghoz persze még rengeteg minden kell, hogy elinduljon egy pálya. A színpadi játék képessége vagy megvan valakiben, vagy nincs, de annál kevesebb fantasztikus dolog van, mint amikor az ember kitárhatja a szívét-lelkét a pódiumon. S énekelni olyan csodálatos! Játszani és énekelni csakis lazán, természetesen lehet, ahogy Ani néni is tanította. Mindig imádtam, amikor a pódiumon az érzelmek úgy hömpölyögtek ki az emberből, ahogy kell. S annyi minden van a zenébe, a kottafejekbe rejtve, amit minden alkalommal másképpen fejthet meg az ember. Nagyon hálás vagyok Ani néninek, hogy elindított ezen az úton, s oly szeretettel, kitartással dolgozott velem éveken keresztül. A pályám során mindig elkísértek mondatai, mozdulatai, mosolya. 

 

Réfi Zsuzsanna

 

KÉPEK CSAVLEK ETELKÁRÓL

Csavlek Etelka Melinda szerepében

(operavilag.net)

 

 

Csavlek Etelka Melinda szerepében

(Facebook)

 

 

 Erkel F. / Vámos L. / Jancsovics A.: Bánk bán (1991)

(Fotó: Mezey Béla)

 

Mozart / Galgóczy J. / Kocsár B.: Figaro házassága (1998) (Fotó: Mezey Béla)

 

 

Figaro házassága – Grófné

(Fotó: Mezey Béla)

 

 

A Titus kegyelmében Bokor Juttával

(operavilag.net)

 

 

 Donizetti / Békés A. / Palló I. ifj.: Boleyn Anna (1992) (Fotó: Mezey Béla)

 

Wagner / Szinetár M. / Szimonov: Tannhäuser (1990)

(Fotó: Mezey Béla)

 

 Puccini / Nagy V. / Medveczky Á.: Tosca (2000)

(Fotó: Mezey Béla)

 

 

OtelloDesdemona (operavilag.net

 

 

 Strauss / Mikó A. / Kovács J.: A rózsalovag (1985) (Forrás: Opera Archívuma)

 

 

 Vajda J. / Békés A. / Török G.: Mario és a varázsló (1988) (Fotó: Jármai Béla)

 

Gyöngyösi L. / Harangi M. / Vashegyi Gy.: A gólyakalifa (2005)

(Fotó: Mezey Béla)

 

     

             CSAVLEK ETELKA MŰALKOTÁSAIBÓL

 

Csavlek Etelka alkotás közben

 

 

          „Kádár Kata balladája” című kerámia, amely a MAOE „Káosz és rend” kiállítására készült.

(Fotó: Czimbál Gyula)

 

 

  Tosca imája

(Korongozott, mintázott agyag)

(Fotó: Czimbál Gyula)

 

 

 

Don Quijote

(Fotó: Czimbál Gyula)

 

 

 

Hans Christián Andersen meséjének póruljárt főszereplője, a Pomádé király

(Fotó: Czimbál Gyula)

 

Sárkányölő Szent György

(Kerámia samott falikép)

(Fotó: Czimbál Gyula)

 

 



[1] Csavlek Etelka archívumából

[2] Csavlek Etelka archívumából

[3] Csavlek Etelka archívumából