Tóth-Bakos Anita, Csehiová Agáta
Zene az inklúzió jegyében. Alternatív zenepedagógiai
és zeneterápiás irányzatok a komplex fejlesztés és a befogadóvá nevelés
jegyében
Tóth-Bakos Anita, Csehiová Agáta
Music in
the spirit of inclusion. Alternativa music education and music therapy
approaches for complex development and inclusive eduction
Komárom: Selye János Egyetem
Tanárképző Kar, 2023. 229 p. ISBN 978-80-8122-482-9
Tóth-Bakos Anita
és Csehi Ágota rendkívül kiterjedt kutatási bázissal bír mind publikációs
aktivitásukat, mind az érintett területben szerzett jártasságukat tekintve. A
szerzőpáros munkássága nyomán a zenei/művészeti nevelés területén már
az elmúlt években is jelentős tanulmányok jelentek meg. Jelen munkájuk
hiánypótló kiadványnak tekinthető, hiszen az elmúlt években magyar és
angol nyelven hasonlóan átfogó és alapos összehasonlító elemző könyv nem
készült. Ezen ismeretek tükrében nélkülözhetetlen minden olyan pedagógus
számára, aki az óvodai/iskolai ének-zene területén tanít, illetve a
felsőoktatás azon szereplői számára, akik ének-zenei tárgyak,
kurzusok oktatásával, komplex művészeti neveléssel foglalkoznak. A mű
végén található bibliográfiai jegyzék arról tanúskodik, hogy az alkotók nem
kizárólag a magyar, valamint a közép-európai tudományos műveket, hanem a
nemzetközi releváns szakirodalmakat is alapul vették a könyv megírásához.
Már az Előszó
és a Mottó megfogalmazza a mű alapgondolatát: Zenéljünk jó(l)? Mi lehet az
oka annak, hogy noha a gyermekek fiatal korban jellemzően pozitívan állnak
hozzá a zenéhez és a zenetanuláshoz, mégis az életkor előre haladtával ez
a lelkesedés és pozitív attitűd mintha csökkenne. Hogyan tudjuk
pedagógusként elérni - a szerzők által Kodály Zoltán gondolatát idézve –
hogy, „Legyen a zene mindenkié?” Hogy
a zenetanulás örömforrás legyen, annak jótékony hatásait mindenki
élvezhesse? Az alkotók felvetik annak a
lehetőségét, hogy a pedagógusok számára már adottak a feltételek eddig
kevéssé ismert, vagy alkalmazott újabb szemléletű zenepedagógiai módszerek
alkalmazására. Ugyanakkor a könyv kitér arra a kérdésre is, hogy a zene, mint
prevenciós eszköz, fejlesztő, inklúziós
eszközként is felfogható, a zeneterápia, a személyiség fejlesztés során. Így
viszont a zeneoktatás képes alkalmazkodni a 21. század kihívásaira is, a
megváltozott társadalmi, szociológiai környezethez. Így a monográfia célja
deklaráltan az is, hogy összefoglalja, bemutassa azokat az alternatív
módszereket, koncepcióka, mely „multidiszciplináris
jellegüknek köszönhetően alkalmasak a zenei nevelésen túl a komplex és
harmonikus személyiség fejlesztésére…”
A munka a
megnevezett célokat és módszereket három egymásra épülő nagyobb egységben
mutatja be:
A szerzők az
első egységben tágabb értelmezésben mutatják be a zene helyét, oktatásban
betöltött helyét, annak fejlesztő hatásait, a zenepszichológia, a zenei
transzferhatások, kogníció, zene és terápia, inkluzív
nevelés részterületein keresztül. Mindezeket az ismereteket széles szakirodalmi
bázisra alapozva mutatják be, elemzik, értelmezik összefoglalják.
A második nagyobb
rész az eddig általam ismert legösszefoglalóbb munka a zeneoktatásban
nemzetközi viszonylatban ismert, elismert és alkalmazott zenepedagógiai
módszerekről, szemléletekről. Így a munka 12 különböző
zenepedagógiai alternatívát mutat be. Részletesen tárgyalja Dalcroze,
Montesori, Ward, Kodály, Williems,
Orff, Suzuki, Martenrot, Dr. Kovács, Ulrich (Ulwila)Kokas, valamint Sáry
(Kreatív zenei gyakorlatok) zenei nevelésről alkotott rendszereit. Érdemes
megemlíteni, hogy mindegyik tárgyalt módszer bemutatása illusztrációkban
gazdag, számos eredeti fotót tartalmaz, azonkívül, az adott szemléletek,
elképzelések jobb megértését is elősegítő ábrát, képes magyarázatot
tartalmaz, ezzel is elősegítve azok gyakorlati alkalmazásának sikerességét.
A fejezet végén található egy rendkívül érdekes és teljes mértékben hiánypótló
rész, melyben a szerzők elemzik és összehasonlítják a különböző
zenepedagógiai megközelítéseket, bemutatva azok egyezéseit és
különbözőségeit.
A mű harmadik
záró része egy saját empirikus kutatás leírását bemutatását és az azokból
levonható konzekvenciákat tartalmazza. A pedagógus hallgatók körében végzett kutatás
a zenei neveléssel kapcsolatos attitűdjét vizsgálta. Általános tapasztalat, hogy a
felsőoktatásba érkező leendő pedagógusok zenei műveltsége,
előképzettsége, művészeti ágakkal való kapcsolata rendkívül
sokszínű. Ez érthető módon hatással van későbbi pályafutásukra
is. Így a vizsgálódás legfontosabb kérdése az volt, hogy a zenei nevelést
milyen mértékben tartják fontosnak a pedagógus jelölt hallgatók. A kutatás
kimutatta, hogy a vizsgálatba bevont személyek körében a zenei nevelés nagy
fontossággal bír. Éppen ezért is fontos a könyv második egységében bemutatott
12 pedagógiai koncepció, hiszen ezek segítségével a leendő pedagógusok
jelentős eszköztárat kapnak a kezükbe későbbi munkájukhoz. A kutatás a későbbiekben vizsgálja a
bevont személyek elfogadásról, toleranciáról alkotott véleményét, kitérve a
multikulturalizmus fontosé s időszerű kérdésére.
Külön érdemes
kiemelni a kötet végén szereplő fontos gondolatot, a munka eszmei
összefoglalóját, miszerint „zenélni jó(l)
úgy érdemes, hogy annak pozitív hatásai a lehető legnagyobb teret kapják,
elérhető legyen ez az élmény a lehető legtöbb ember számára. Legyen a
zene mindenkié!”
Révész József